Luehan kolme viestiä taaksepäin.Palomies kirjoitti:
Mistä tietää että poltto on käynnissä?
Piilovalikko F10 (luultaasti myös muut F-sarjalaiset)
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1336
- Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
- Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak - Paikkakunta: Kaarina
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
Huivei kirjoitti:Normikäytössä DPF poltot tulee ja menee automaattisesti, eikä suurin osa kuskeista varmaan huomaa mitään koskaan. Lähtökohtaisesti alle 100tkm ajetussa autossa siitä ei tarvitse juuri huolehtia, kunhan termarit on kunnossa ja tankissa riittävästi polttoainetta.Ricracing kirjoitti:Thanks. Eka katsastus kesällä, pitänee yrittää ajaa filsut tyhiksi ettei siihen tyssää.
Lääke lienee Sport Modelle ajamista Lahteen tai Porvooseen ees taas?
Itse toimin siten, että jos huomaan polton olevan päällä kotipihassa ennen auton sammutusta, käyn ajamassa vielä 10 minuutin lenkin, mutta F10:llä en erikseen tee DPF polttolenkkejä. Vaimolla käytössä oleva X3 on välillä niin lyhyessä ajossa, että käyn joskus tankkauksen jälkeen ajamassa pikku lenkin lahdenväylällä tai Porvoon moottoritiellä. Polttovaihe kestää noin 5-10 minuuttia
Jos lämmöt nousee riittävästi, poltto käynnistyy varsin nopeasti ja Porvoon tieltä voi hyvin kääntyä kolmannesta liittymästä takaisinpäin. Kun poltto käynnistyy, auto saattaa itse valita vähän pienemmän vaihteen kuin normaalisti, eikä sport modea tarvitse (kannata?) valita. Useimmiten itse huomaankin polton käynnistyvän siitä, että kierrokset ovat 2000 tuntumassa vaikka normiajossa kierrokset olisivat noin 1500 samalla nopeudella. Polton aikana start-stop ei toimi, eikä kone sammu liikennevaloissa. Jos poltto on päällä, autosta tulee lievää käryn hajua, jonka haistaa selvästi kun auto on paikallaan. Oletko joskus ajatellut auton pysäköinnin jälkeisen hajun tulevan kuumenneista jarruista?
Poltto käynnistyy joskus kaupunkiajossakin - esimerkiksi 5 min ajo itäväylällä saattaa sen käynnistää, mutta olen antanut itselleni ymmärtää että poltto ei olisi yhtä voimakas jos autoa ei ajeta koko polton ajan maantienopeuksilla. Lyhyessä ajossa käynnistyvä poltto jää myös helposti kokonaan kesken kun matka loppuu ja auto sammutetaan. Jostain luin suosituksen, että jokaiseen tankkausväliin pitäisi kuulua ainakin yksi moottoritielenkki.
Piilovalikosta katsottuna omassa F10:ssä lämmöt nousevat polton aikana 93 - 95 asteeseen, kun yleensä normiajossa lämmöt ovat noin 5 astetta alhaisemmat.
Joko sitä polttoa ei ole tapahtunut tai sitten en vain ole huomannut edellämainuttua tapahtuvan.
Viimeksi pitkällä matka-ajossa ei kierrokset käyneet tuolla 2000rpm..
Pitää seurata koneen lämpöjä tuolta piilovalikosta.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1336
- Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
- Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak - Paikkakunta: Kaarina
Itse en ole F-sarjassa enää myöskään huomannut polttoa (F01, F10, 2xF11). E-sarjassa polton huomasi jurinasta ja korkeammista kierroksista polton aikana. Toki tuon käryn joskus satunnaisesti haistaa, kun tulee kotiin.Palomies kirjoitti:
Joko sitä polttoa ei ole tapahtunut tai sitten en vain ole huomannut edellämainuttua tapahtuvan.
Viimeksi pitkällä matka-ajossa ei kierrokset käyneet tuolla 2000rpm..
Pitää seurata koneen lämpöjä tuolta piilovalikosta.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 287
- Liittynyt: 14 Tammi 2012, 10:47
- Auto: MB C300d 4Matic AMG -20
- Paikkakunta: Kainuu
Olisiko mahdollista, että mittaristo olisi vain haluttu päivittää uudempaan? Esim. vanha vakiomittaristo päivitetty 6WA tai 6WB mittaristoon??? Onko autossasi nyt vakiomittaristo vai jompikumpi noista uudemmista? Muistaakseni alunperin 2010 vuosimalliin ei ole saanut kuin tuon vakiomittariston. Jos sinulla siis jompi kumpi 6WA tai 6WB mittaristo niin silloinhan se on varmasti vaihdettu jostain uudemmasta autosta. Silloinkin kyllä yleensä päivitetään myös nuo kilometrilukemat ja VIN loppuosa uuteen mittaristoon. Valmistuspäivämääräkin kai pitäisi päivittyä vastaamaan alkuperäistä, en ole kyllä varma.
Pahalta vaikuttaa, voi olla että autostasi on poistettu 300 000 km vaihtamalla mittari. Toivottavasti kuitenkaan ei näin. Kannattaisi varmaan purkaa nyt kaupat niin pian kuin mahdollista.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6