X3 20d F25, viritysboksin asennus
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 43
- Liittynyt: 05 Joulu 2012, 19:52
- Auto: BMW 520dA xDrive G30 Business Sport 2018
Tulipa tilattua Tuningkit:n viritysboksi ja pitäisi saada se asennettua. Asennus on helppo kunhan löytää oikean liittimen autosta. Voisiko joku neuvoa mistäpäin löytyy common-rail-sensorin liitin, pitäisi olla common-rail-pipen päässä. Missäpäin moottoria tuo common-rail-pipe sijaitsee?
Olisiko sellaisen kumisuojan alla, eli muovi pois päältä ensin ja sen alla on sellainen kuminen suoja moottorin päällä. Se pois ja jo näky liittimiä.Wattram kirjoitti:Tulipa tilattua Tuningkit:n viritysboksi ja pitäisi saada se asennettua. Asennus on helppo kunhan löytää oikean liittimen autosta. Voisiko joku neuvoa mistäpäin löytyy common-rail-sensorin liitin, pitäisi olla common-rail-pipen päässä. Missäpäin moottoria tuo common-rail-pipe sijaitsee?
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 43
- Liittynyt: 05 Joulu 2012, 19:52
- Auto: BMW 520dA xDrive G30 Business Sport 2018
[quote="salmol"
Kiitos vastauksesta Otin moottorin päällä olevan muovisuojan pois mutta en löytänyt sieltä alta mitään kumista suojaa. Missäpäin sen pitäisi olla?salmol kirjoitti:Olisiko sellaisen kumisuojan alla, eli muovi pois päältä ensin ja sen alla on sellainen kuminen suoja moottorin päällä. Se pois ja jo näky liittimiä.Wattram kirjoitti:Tulipa tilattua Tuningkit:n viritysboksi ja pitäisi saada se asennettua. Asennus on helppo kunhan löytää oikean liittimen autosta. Voisiko joku neuvoa mistäpäin löytyy common-rail-sensorin liitin, pitäisi olla common-rail-pipen päässä. Missäpäin moottoria tuo common-rail-pipe sijaitsee?
En tiedä minkä vuoden malli sinulla on, mutta minun 20d:ssä (2012) tuo kyllä näkyy ihan selvästi. Tässä ottamani kuva, kumi/silikonimatto ihan esillä, muovisuoja pois otettuna:Wattram kirjoitti:Kiitos vastauksesta Otin moottorin päällä olevan muovisuojan pois mutta en löytänyt sieltä alta mitään kumista suojaa. Missäpäin sen pitäisi olla?
Tuon kun nostaa niin näkyy liittimet.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 43
- Liittynyt: 05 Joulu 2012, 19:52
- Auto: BMW 520dA xDrive G30 Business Sport 2018
Kiitos avusta salmol, avullasi nyt homma on kunnossa. Mulla on 2013 rekisteröity X3:nen ja se on erinäköinen kuin kuvassasi oleva moottori.
Ensin piti nostaa pois muovinen suoja ja sen alla oleva ilmansuodatinkotelo. Mitään työkaluja ei tarvittu tuohon. Ilmansuodattimen alla oli silikonisuoja, jonka alla oli haluttu liitin. Kaksi ruuvaria ja liitin oli irti. Boksin johto kytkettiin irroitetun liittimen välille. Pari nippusidettä tukemaan johtoa ja muoviosat takaisin. Autoon virrat päälle ja kaapelin päässä oleva tarkistusledi syttyi. Virrat pois ja ledin sammumisen odotus. Sen jälkeen boksi tarkistusledin tilalle ja kiinnitys parilla nippusiteellä. Auto käyntiin ja koeajolle -> leveä hymy. Viritysboksi toimii todella hienosti ja on vähintäänkin odotusten mukainen. Autosta tuli selkeästi herkempi ajaa ja kiihtyvyys parani erittäin selkeästi, moottorin äänikin ajossa hiljeni. Kaikin puolin onnistunut juttu
Ensin piti nostaa pois muovinen suoja ja sen alla oleva ilmansuodatinkotelo. Mitään työkaluja ei tarvittu tuohon. Ilmansuodattimen alla oli silikonisuoja, jonka alla oli haluttu liitin. Kaksi ruuvaria ja liitin oli irti. Boksin johto kytkettiin irroitetun liittimen välille. Pari nippusidettä tukemaan johtoa ja muoviosat takaisin. Autoon virrat päälle ja kaapelin päässä oleva tarkistusledi syttyi. Virrat pois ja ledin sammumisen odotus. Sen jälkeen boksi tarkistusledin tilalle ja kiinnitys parilla nippusiteellä. Auto käyntiin ja koeajolle -> leveä hymy. Viritysboksi toimii todella hienosti ja on vähintäänkin odotusten mukainen. Autosta tuli selkeästi herkempi ajaa ja kiihtyvyys parani erittäin selkeästi, moottorin äänikin ajossa hiljeni. Kaikin puolin onnistunut juttu
Hyvä että onnistui. Ostitko Classic-mallin vai Carbon-mallin? Paljonko oli postimaksuineen?Wattram kirjoitti:Wattram kirjoitti:Kiitos avusta salmol, avullasi nyt homma on kunnossa. Mulla on 2013 rekisteröity X3:nen ja se on erinäköinen kuin kuvassasi oleva moottori.
Viritysboksi toimii todella hienosti ja on vähintäänkin odotusten mukainen. Autosta tuli selkeästi herkempi ajaa ja kiihtyvyys parani erittäin selkeästi, moottorin äänikin ajossa hiljeni. Kaikin puolin onnistunut juttu.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 43
- Liittynyt: 05 Joulu 2012, 19:52
- Auto: BMW 520dA xDrive G30 Business Sport 2018
Carbon-mallin ostin ja tilasin sen Saksasta. Hinta oli 199€ + 15€ postituskuluja. Tilasin sen keskiviikkoiltana ja maksoin sen samalla luottokortilla, UPS toi sen kotiin heti perjantaina iltapäivällä. Nopeaa toimintaa sanoisin.
Ajoin tänään autollani reilut 400km pääsääntöisesti maantiellä ja voin sanoa tuon boksin tehneen autostani todella mukavan ajaa. Ero alkuperäiseen on melkoinen. Mulla on ollut Passatissa -06 ja Volvossa -09 portin kautta ohjelmoidut softat ja nekin ovat olleet hyviä. En vaan näe tämän boksin toiminnassa mitään huonompaa aitoihin softauksiin verrattuna, enkä enää ymmärrä miksi maksaa 3-6 kertaa enemmän portin kautta ohjelmoinnista, jota ei edes itse voi poistaa helposti. Lisäksi näihin uusiin F25:iin sellaista ei edes saa, kun ovat niin hyvin salasanasuojattua, joten boksi on ainakin toistaiseksi ainoa vaihtoehto.
Ajoin tänään autollani reilut 400km pääsääntöisesti maantiellä ja voin sanoa tuon boksin tehneen autostani todella mukavan ajaa. Ero alkuperäiseen on melkoinen. Mulla on ollut Passatissa -06 ja Volvossa -09 portin kautta ohjelmoidut softat ja nekin ovat olleet hyviä. En vaan näe tämän boksin toiminnassa mitään huonompaa aitoihin softauksiin verrattuna, enkä enää ymmärrä miksi maksaa 3-6 kertaa enemmän portin kautta ohjelmoinnista, jota ei edes itse voi poistaa helposti. Lisäksi näihin uusiin F25:iin sellaista ei edes saa, kun ovat niin hyvin salasanasuojattua, joten boksi on ainakin toistaiseksi ainoa vaihtoehto.
Varmaan sen takia ohjelma on parempi kun sen kautta voi ohjata vaikka mitä, esim. ahtoja, syötön ajankohtaa, syötön kestoa, vääntöjä eri kierrosalueilla, jne mutta näillä bokseilla käsittääkseni vain rail-painetta. Eli syöttää isommalla paineella polttoainetta enemmän kuin normaalisti ja tuottaa näin enemmän tehoa.Wattram kirjoitti:Carbon-mallin ostin ja tilasin sen Saksasta. Hinta oli 199€ + 15€ postituskuluja. Tilasin sen keskiviikkoiltana ja maksoin sen samalla luottokortilla, UPS toi sen kotiin heti perjantaina iltapäivällä. Nopeaa toimintaa sanoisin.
Ajoin tänään autollani reilut 400km pääsääntöisesti maantiellä ja voin sanoa tuon boksin tehneen autostani todella mukavan ajaa. Ero alkuperäiseen on melkoinen. Mulla on ollut Passatissa -06 ja Volvossa -09 portin kautta ohjelmoidut softat ja nekin ovat olleet hyviä. En vaan näe tämän boksin toiminnassa mitään huonompaa aitoihin softauksiin verrattuna, enkä enää ymmärrä miksi maksaa 3-6 kertaa enemmän portin kautta ohjelmoinnista, jota ei edes itse voi poistaa helposti. Lisäksi näihin uusiin F25:iin sellaista ei edes saa, kun ovat niin hyvin salasanasuojattua, joten boksi on ainakin toistaiseksi ainoa vaihtoehto.
Mietinkin itse että kuinka vahingollista tuo on suuttimille, tiivisteille, katalysaattoreille / hiukkassuodattimille, jne? Eli itse pelkäisin että katalysaattori / hiukkassuodatin vaurioituu kun syötetään polttoainetta eri tavalla kuin on suunniteltu, miten suuttimet ja tiivisteet kestävät isommat syöttöpaineet, jne.
Mutta kai ne kestää, kyllä noita käytössä on.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Tuo hiukkassuodattimen ennenaikainen tukkeentumisriski tulee itselläkin ensimmäisenä näiden boxien kanssa mieleen. Pelkkää polttoainetta lisäämällähän savutus kasvaa ja suodatinhan ne savut sieltä poimii. Se että kauanko tukkeutumiseen menee, ei itselläkään ole mitään tietoa. Tuskin se heti tukkoon meneesalmol kirjoitti:Varmaan sen takia ohjelma on parempi kun sen kautta voi ohjata vaikka mitä, esim. ahtoja, syötön ajankohtaa, syötön kestoa, vääntöjä eri kierrosalueilla, jne mutta näillä bokseilla käsittääkseni vain rail-painetta. Eli syöttää isommalla paineella polttoainetta enemmän kuin normaalisti ja tuottaa näin enemmän tehoa.Wattram kirjoitti:
Mietinkin itse että kuinka vahingollista tuo on suuttimille, tiivisteille, katalysaattoreille / hiukkassuodattimille, jne? Eli itse pelkäisin että katalysaattori / hiukkassuodatin vaurioituu kun syötetään polttoainetta eri tavalla kuin on suunniteltu, miten suuttimet ja tiivisteet kestävät isommat syöttöpaineet, jne.
Mutta kai ne kestää, kyllä noita käytössä on.
Toki suuttimetkin on hieman kovemmalla rasituksella kasvaneiden paineiden vuoksi. Aika todennäköisesti kestävät sen, mutta rikkontumismahdollisuus on tottakai suurempi, kuin vakiopaineilla.
http://www.OptimoiAutosi.fi" onclick="window.open(this.href);return false; Oulussa: http://www.nanitech.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1119
- Liittynyt: 19 Heinä 2010, 09:58
- Auto: BMW 220d Xdrive F46 ja BMW 120Da Xdrive F20lci.
- Paikkakunta: Tuusula
Mä luulen että suurin osa ehtii vaihtaa autonsa moneen kertaan ennen kuin suotimet menee tukkoon
Kiva kuulla että muutkin rohkenee asentaa boxeja. Koneet kestää saman kuin orkkiskoneet jos ei rasita moottoria sen enempää kuin orkkiskonettakin rasittaisit.
Kiva kuulla että muutkin rohkenee asentaa boxeja. Koneet kestää saman kuin orkkiskoneet jos ei rasita moottoria sen enempää kuin orkkiskonettakin rasittaisit.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 43
- Liittynyt: 05 Joulu 2012, 19:52
- Auto: BMW 520dA xDrive G30 Business Sport 2018
Nyt on reilut 2tkm takana tuon boksin kanssa, enkä voi sanoa muuta kuin olevani vieläkin erittäin tyytyväinen siihen. Ihan kuin auto olisi portin kautta softattu. Mukavasti tuli herkkyyttä ajamiseen ja potkua löytyy tarvittaessa ihan eri tavalla, savutusta kuitenkaan ei ole yhtään. Moottorin ollessa kylmä, boksi ymmärtää olla vaikuttamatta karttaan mitenkään.
Harmillista, että kun puhutaan älykäistä bokseista, jotka osaavat käyttää can-väylällä liikkuvaa sensoritietoa hyväksensä, ne halutaan sotkea vastusviritteisiin bokseihin, joilla vaan raa'asti lisättiin polttoaineen syöttöä ja siten rasitettiin suuttimia huomattavasti enemmän sekä DPF:tä, joka meni tukkoon nopeasti. Tämä älyboksini on vähentänyt polttoaineen kulutustani muutamilla deseillä/100km, joten ei se ainakaan enemmän tunge polttoainetta suuttimille kuin vakiona. Olen siis vielä erittäin tyytyväinen valintaani ja kyllä raportoin välittömästi jos jotain ongelmia ilmenee boksista johtuen. Minulla ei ole mitään synergioita boksien puolesta, kerron vain omaa kokemustani - rehellisesti.
Harmillista, että kun puhutaan älykäistä bokseista, jotka osaavat käyttää can-väylällä liikkuvaa sensoritietoa hyväksensä, ne halutaan sotkea vastusviritteisiin bokseihin, joilla vaan raa'asti lisättiin polttoaineen syöttöä ja siten rasitettiin suuttimia huomattavasti enemmän sekä DPF:tä, joka meni tukkoon nopeasti. Tämä älyboksini on vähentänyt polttoaineen kulutustani muutamilla deseillä/100km, joten ei se ainakaan enemmän tunge polttoainetta suuttimille kuin vakiona. Olen siis vielä erittäin tyytyväinen valintaani ja kyllä raportoin välittömästi jos jotain ongelmia ilmenee boksista johtuen. Minulla ei ole mitään synergioita boksien puolesta, kerron vain omaa kokemustani - rehellisesti.
Kiva kuulla hyvistä kokemuksista.Wattram kirjoitti:Nyt on reilut 2tkm takana tuon boksin kanssa, enkä voi sanoa muuta kuin olevani vieläkin erittäin tyytyväinen siihen. Ihan kuin auto olisi portin kautta softattu. Mukavasti tuli herkkyyttä ajamiseen ja potkua löytyy tarvittaessa ihan eri tavalla, savutusta kuitenkaan ei ole yhtään. Moottorin ollessa kylmä, boksi ymmärtää olla vaikuttamatta karttaan mitenkään.
Harmillista, että kun puhutaan älykäistä bokseista, jotka osaavat käyttää can-väylällä liikkuvaa sensoritietoa hyväksensä, ne halutaan sotkea vastusviritteisiin bokseihin, joilla vaan raa'asti lisättiin polttoaineen syöttöä ja siten rasitettiin suuttimia huomattavasti enemmän sekä DPF:tä, joka meni tukkoon nopeasti. Tämä älyboksini on vähentänyt polttoaineen kulutustani muutamilla deseillä/100km, joten ei se ainakaan enemmän tunge polttoainetta suuttimille kuin vakiona. Olen siis vielä erittäin tyytyväinen valintaani ja kyllä raportoin välittömästi jos jotain ongelmia ilmenee boksista johtuen. Minulla ei ole mitään synergioita boksien puolesta, kerron vain omaa kokemustani - rehellisesti.
Pari asiaa vain mietityttävät, eli mistä tiedät että auto ei kiihdyttäessä savuta, kuten lastutetut / boxatut koneet yleensä tekevät? Nykyään autoissa on hiukkassuodattimet jotka ottavat kaiken näkyvän savun (eli partikkelit) itseensä eikä ne täten näy putken päässä. Eli vaikka savuttaisi, niin et sitä näkisi vain ulkoa päin katsomalla.
Toinen mietintä liittyy tuohon kommenttiisi älyboxista. Mihin tuo ajatuksesi "älyboxista" perustuu, eli itse käsitin että kyseinen boxi liitetään rail-paineanturin ja moottorinohjauksen väliin muuttamaan signaalia jolloin syötetään enemmän polttoainetta, siis koko ajan isommalla paineella. Polttoainetta voi siitä huolimatta säästyä jos ajaa maltillisesti kun moottori kuormittuu kokonaisuudessaan vähemmän saadessaan enemmän tehoa per poltto.
Käsittääkseni tuo boxi ei muuta mitään karttoja eikä muutenkaan moottorinohjausta muuten kuin muuttamalla moottorille palaavan rail-paineanturin signaalia.
Korjatkaa joku viisaampi.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 63
- Liittynyt: 09 Syys 2012, 10:35
- Auto: Porsche Cayenne e-hybrid
BMW G30 530e ///M-Sport - Paikkakunta: Helsinki
Jaaha. Mä olen kanssa miettinyt jotain tällaista ratkaisua, ja olinkin jo tilaamassa, mutta omasta 14tkm ajetusta hajosi ahdin - tämä siis vakiona, joten kahden vaiheilla tällä hetkellä. Mutta kiva lukea positiivisesta käyttökokemuksesta...
Daily BMW 530e ///M-sport Alpinweiß mit 19"
Daily BMW 535i ///Non-sport Havanna mit 21"
Daily BMW 535i ///Non-sport Havanna mit 21"
Nuo boxit eivät käsittääkseni muuta ahtopaineita vaan ainoastaan polttoaineen syöttöä, mutta tarkkaa tietoa ei minulla tästä ole. Ohjelmistopäivitykset/viritykset muuttavat sitten myös ahtopaineita varmuudella, muiden asioiden lisäksi.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Miten ahdin meni? Millaista ajoa oli ollut? Outoa, että menee noinkin uutena. Täällä on jo 30 000 ylitetty ja vielä odotan huoltotarpeen ilmaisua...mikkod kirjoitti:Jaaha. Mä olen kanssa miettinyt jotain tällaista ratkaisua, ja olinkin jo tilaamassa, mutta omasta 14tkm ajetusta hajosi ahdin - tämä siis vakiona, joten kahden vaiheilla tällä hetkellä. Mutta kiva lukea positiivisesta käyttökokemuksesta...
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 40
- Liittynyt: 06 Marras 2011, 17:36
- Auto: F10 525da
- Paikkakunta: Jyväskylä
Minkälaiset asetukset olette laittaneet sieltä boxin sisältä?
Tilasin myös moisen Tuningkitin boxin kun tuohon F10 ei vieläkään saa softaa laitettua.
Olen kokeillut eri säätöjä mutta en ole huomannut mitään muuta eroa kuin että polttoainetta kuluu enemmän.
Moottori on 3,0d.
Sen verran olen kellolla ottanut aikaa että kiihtyvyys 0-100 ja 40-120 täsmälleen sama oli boxi tai ei.
Tilasin myös moisen Tuningkitin boxin kun tuohon F10 ei vieläkään saa softaa laitettua.
Olen kokeillut eri säätöjä mutta en ole huomannut mitään muuta eroa kuin että polttoainetta kuluu enemmän.
Moottori on 3,0d.
Sen verran olen kellolla ottanut aikaa että kiihtyvyys 0-100 ja 40-120 täsmälleen sama oli boxi tai ei.
Itsellä vakioasetukset. Olisiko niin että boxi ei toimi sinulla oikein, sillä eron tulisi tuntua. Ehkä kannattaisi palauttaa boxi ja hommata vaikka toisen merkkinen, esim. ChipTuning jos nyt on TuningKit.
Itselläni ei toiminut ChipTuning ja palautin sen ja vaihdoin merkkiä. Moni on kyllä raportoinut että heillä tuo olisi toiminut.
Itselläni ei toiminut ChipTuning ja palautin sen ja vaihdoin merkkiä. Moni on kyllä raportoinut että heillä tuo olisi toiminut.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 43
- Liittynyt: 05 Joulu 2012, 19:52
- Auto: BMW 520dA xDrive G30 Business Sport 2018
Mulla on X2 2.0DA xDrive F25:ssa TuningKitin boksi ja eron kyllä huomaa, onko boksi käytössä vai ei. Olen nyt ajanut boksin kanssa 20tkm ja olen todella tyytyväinen boksin tuomaan selkeään lisäpotkuun, eikä pienintäkään murhetta sen kanssa ole ollut. Olen siis erittäin tyytyväinen kun hommasin boksin ja sen käytännön vaikutus on aivan samanlainen kuin kahdessa edellisessä autossani olleiden softauksien vaikutukset. Tämä siis persedynolla arvioiden. Suosittelen boksin hommaamista, ehdottomasti.