n. 20000km matkalla saatu tälläinen 5,6l/100km keskiarvo. Keskinopeus n. 77km/h. Suurin kulutus ollut 6,3 ja pienin 5,3. Tää on eka dieseli, joten kenties tossa ajotavassakin hieman parantamista. Menee ehkä vielä liikaa polkemalla kuten entinen bensalaitos.
http://www.tankkaus.com/graph_yearcons.php?car=37132" onclick="window.open(this.href);return false;
Eri mallien kulutuslukemia
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 636
- Liittynyt: 29 Maalis 2010, 14:16
- Auto: Porsche Macan 2017
- Paikkakunta: Vantaa
Itsellä profiilin autolla hyvin maantieajopainotteisissa ajossa keskikulutus on asettunut lukemaan 7,0l auton ajotietokoneen mukaan.
Ex-bemarit: 520dA -11, 330xdA -09, 520dA -08, 120d -07.
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
E60 525iA:lla meni noin 8 l /satasella maantiellä, normaalisti n. 10 l.
Talvella noin 11 l.
Sekä E60 520dA:lla että uudella F10:llä menee noin 6 l.
Ennätys "vanhalla" E60 nakulla oli n. 7,5 l - lyhyttä ajoa Stadissa viime talvena.
Talvella noin 11 l.
Sekä E60 520dA:lla että uudella F10:llä menee noin 6 l.
Ennätys "vanhalla" E60 nakulla oli n. 7,5 l - lyhyttä ajoa Stadissa viime talvena.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
- Ironic32
- Valvoja
- Viestit: 1497
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
- Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
320dA reippaassa matka-ajossa ajokin mukaan 5,0/100. 320d manuaalina reippaassa matka-ajossa 4,9/100.
320d menee sekalaisessa pyörityksessä n. 5,6/100. Tuosta tomaatista ei kovin kattavaa kokemusta vielä sekalaisesta pyörityksestä ole.
Edit: Molemmat siis non-LCI ja non-ED malleja.
320d menee sekalaisessa pyörityksessä n. 5,6/100. Tuosta tomaatista ei kovin kattavaa kokemusta vielä sekalaisesta pyörityksestä ole.
Edit: Molemmat siis non-LCI ja non-ED malleja.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 894
- Liittynyt: 02 Huhti 2010, 14:47
- Auto: bmw X6 40d
- Paikkakunta: Luxembourg
"Kiva tuota möhköä on myös käskeä..."
Jep, aika raskaska jalkaa myös 40d saanut ja kun vaimo viimeksi tsekkasi keskikulutuksen, niin tietsikka näytti 10,jotakin. Alle 11 anyway. Ihan kohtuu lukema mun mielestä. "Kiisselin" hinta täällä 0,99-1,1e/litra.
Jep, aika raskaska jalkaa myös 40d saanut ja kun vaimo viimeksi tsekkasi keskikulutuksen, niin tietsikka näytti 10,jotakin. Alle 11 anyway. Ihan kohtuu lukema mun mielestä. "Kiisselin" hinta täällä 0,99-1,1e/litra.
Tänään kävin Launosella, niinpä nollasin ajotieskaa. Ajo ydinkeskustasta Mannerheimintietä pitkin ja tre-väylällä 145km/h nopeudella ja lopuksi 3km pikkutietä pitkin, keskikulutus oli 5,7l/100km. Kuulostaa kyllä aika kohtuulliselta kun ajoin pääasiassa yli 140km/h.
- - -
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 78
- Liittynyt: 06 Heinä 2010, 23:08
- Auto: VW Golf GTI Performance, tulossa F15 X5 xDrive40d
- Paikkakunta: Tuusula
Mulla nykyisen X5:n kulutus on ajotietokoneen mukaan 9,6 litraa dieseliä sadalla. Ajo on sekalaista ja sisältää melko paljon kaupunkikitkuttelua. E61 520 da vei vastaavassa ajossa 6,3-6,7.
Bensa X5 vei sitten yleensä aina yli 15 litraa sadalla, lukuunottamatta pelkkää maantieajoa, jossa pääsi selvästi alle kympin. E61 530 IA taas vei yleensä noin 10 litraa sadalla, vaikka muistan, että juuri ennen kuin auton luovutin pois näytti kulutusmittari 14,1 l/100 km. Näillä bensavehkeillä on tosin kaupunkiajon osuus ollut suurempi kuin mitä edellä diisseleissä.
Bensa X5 vei sitten yleensä aina yli 15 litraa sadalla, lukuunottamatta pelkkää maantieajoa, jossa pääsi selvästi alle kympin. E61 530 IA taas vei yleensä noin 10 litraa sadalla, vaikka muistan, että juuri ennen kuin auton luovutin pois näytti kulutusmittari 14,1 l/100 km. Näillä bensavehkeillä on tosin kaupunkiajon osuus ollut suurempi kuin mitä edellä diisseleissä.
Aikaisemmat bemut: E61 LCI 530 IA (2007), E70 X5 4,8i (2008), E61 LCI 520 dA (2008), E70 X5 xDrive35d A (2009), F11 535d Sport A (2010), F20 M135i A xDrive (2012)
- sami68
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 69
- Liittynyt: 19 Elo 2010, 07:53
- Auto: 330dA Coupe E92 2009 M-Sport
- Paikkakunta: Klaukkala
Ittellä ajo oikeastaan työmatka-ajoa ruuhkassa ja himpun muuta. Keskinopeus näyttäisi olevan n. 60kmh ja kulutus 6,1 ->6.2. Kulutuksen suhteen tuntuu ettei oo oikeastaan juuurikaan merkitystä kuinka raskaalla jalalla ajaa koska aina on tuossa pysynyt.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 132
- Liittynyt: 04 Syys 2010, 22:05
- Auto: 2008 E91 330d M-sport
08 118i:llä about puolentoista kuukauden tulos 8,1l/100km. Pääasiassa työmatka-ajoa keskustan liepeiltä kehä3:lle ja seassa muutama pidempi reissu maantiellä. Ajotapa ei ole kovin taloudellinen, esim. kiihdytykset aika ripeitä ja kutosvaihdetta en käytä kuin pitkillä matkoilla (tai 120 alueella). Siinä mielessä ihmeen alhainen tuo lukema? Viime talvena muistaakseni kulutus oli jotain 9.5l/100km paikkeilla. Mutta maantiellä kesällä jos ajaa muiden perässä rauhallisesti about 80km/h eikä lähde ohittelee, niin joku 5-6l/100km on hyvinkin realistinen.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 386
- Liittynyt: 03 Syys 2010, 10:30
- Auto: 330e G20 -20
CooperS R56 -11
BabyRacerII - Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta
Kulutuslukemia on yhtä paljon kun ajajia mutta..
118d / -08 "Efficient dynamics"
Tässä parin viikon takaisia mittauksia:
Shell luumäki - Rautjärvi 4.0 litraa / 100 km (sisältää työmaa aluetta etc rauhallista aluetta)
Rautjärvi - Espoo 4,5 litraa / 100 km Tässä paineltiin menemään vähintään rajoitusten mukaan.
Nyt näyttää kulutus mittari 5,1 litraa / 100 km työmatka-ajolle + muulle ajolle pk seudun sisällä
Talvella on monesti pyörinyt kulutuslukemat kyllä jossain 5,6 litraa / 100 km hujakoilla.
118d / -08 "Efficient dynamics"
Tässä parin viikon takaisia mittauksia:
Shell luumäki - Rautjärvi 4.0 litraa / 100 km (sisältää työmaa aluetta etc rauhallista aluetta)
Rautjärvi - Espoo 4,5 litraa / 100 km Tässä paineltiin menemään vähintään rajoitusten mukaan.
Nyt näyttää kulutus mittari 5,1 litraa / 100 km työmatka-ajolle + muulle ajolle pk seudun sisällä
Talvella on monesti pyörinyt kulutuslukemat kyllä jossain 5,6 litraa / 100 km hujakoilla.
Vihreämpää autoilua - British Racing Green värillä.
ex. 318da E90 LCI LBE -11, 118d E87 LCI -08
ex. 318da E90 LCI LBE -11, 118d E87 LCI -08
318dA puolen vuoden ja 30 tkm keskikulutus tankkauksista 5,64 l/100km. Ajo pääsääntöisesti reipasta maantieluukutusta. Ajotietokone näytti 4 % liian optimistisia kulutuksia ennen kalibrointia.
Maantiellä tuo menee 5 l/100km pintaan, mutta taajama-ajo nostaa kulutusta melko nopeasti melko paljon, mikä johtunee tuosta automaatista.
Maantiellä tuo menee 5 l/100km pintaan, mutta taajama-ajo nostaa kulutusta melko nopeasti melko paljon, mikä johtunee tuosta automaatista.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2776
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
- Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013
TKU kirjoitti:318dA puolen vuoden ja 30 tkm keskikulutus tankkauksista 5,64 l/100km. Ajo pääsääntöisesti reipasta maantieluukutusta. Ajotietokone näytti 4 % liian optimistisia kulutuksia ennen kalibrointia.
Maantiellä tuo menee 5 l/100km pintaan, mutta taajama-ajo nostaa kulutusta melko nopeasti melko paljon, mikä johtunee tuosta automaatista.
Sama vika minulla vaikka onkin bensa. Eli taajamassa/kaupungissa kulutus nousee helposta ja nopeasti ihan eri sfääreihin kun maantiellä/motarilla ajettaessa. Johtunee siitä, että maantieajossa jäähdyttimen läpät ovat varmaankin suurimman osan ajasta kiinni (jos ei ole kova helle) kun taas kaupunkiajossa taas enimmäkseen auki ja tosiaan tuo momentinmuunnillinen ja vain 6-vaihteinen loota varmasti nostaa kulutusta vs. DSG:t tai vastaavat vaihteistot joissa on jopa 7-8 vaihdetta ja ei ollenkaan momemtinmuunninta eikä käytännössä yhtään luistoakaan.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Syys 2010, 18:49
- Auto: F25 X3 xDrive20d
- Paikkakunta: Jyväskylä
Nyt täytyy kysyä, tuolta muista merkeistä BMW:lle siirtyneenä. Voiko tuota tietokonetta itse kalibroida vai tekeekö huolto sen? Itsellä on kahdessa edellisessä autossa ollut ajotetikone (VW Passat & Audi), jotka on molemmat näyttänyt noin puoli litraa / 100km liikaa, mutta ei kukaan ole kertonut, että ne voisi kalibroida jopa näyttämään oikein!TKU kirjoitti:318dA puolen vuoden ja 30 tkm keskikulutus tankkauksista 5,64 l/100km. Ajo pääsääntöisesti reipasta maantieluukutusta. Ajotietokone näytti 4 % liian optimistisia kulutuksia ennen kalibrointia.
Maantiellä tuo menee 5 l/100km pintaan, mutta taajama-ajo nostaa kulutusta melko nopeasti melko paljon, mikä johtunee tuosta automaatista.
Tuolta löytyy ohjeet, kohdat 20.00-20.03. Lukema oli aluksi 1000 (1.000), jonka itse muutin 1040 (1.040) eli tuon 4% lisää. Luulisi onnistuvan myös huollossa testerillä, mikäli on hommansa osaava kaveri.
Vaginoiden kalibroinnistakin on ollut juttua merkkiforumeilla ja niissäkin kalibrointi onnistuu sekä kotikonstein VCDS:llä tai huollossa testerillä. Kolme edellistä vaginaa tuli kalibroitettua huollon yhteydessä. Mitään sen suurempaa merkitystähän tuolla kalibroinnilla ei ole, jos virheen kuitenkin tietää, mutta pedantti kun olen..
Vaginoiden kalibroinnistakin on ollut juttua merkkiforumeilla ja niissäkin kalibrointi onnistuu sekä kotikonstein VCDS:llä tai huollossa testerillä. Kolme edellistä vaginaa tuli kalibroitettua huollon yhteydessä. Mitään sen suurempaa merkitystähän tuolla kalibroinnilla ei ole, jos virheen kuitenkin tietää, mutta pedantti kun olen..
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Syys 2010, 18:49
- Auto: F25 X3 xDrive20d
- Paikkakunta: Jyväskylä
Kiitos. Itselläni on myös tuota liialista tarkkuuden tavoittelua veressä.TKU kirjoitti:Tuolta löytyy ohjeet, kohdat 20.00-20.03. Lukema oli aluksi 1000 (1.000), jonka itse muutin 1040 (1.040) eli tuon 4% lisää. Luulisi onnistuvan myös huollossa testerillä, mikäli on hommansa osaava kaveri.
Vaginoiden kalibroinnistakin on ollut juttua merkkiforumeilla ja niissäkin kalibrointi onnistuu sekä kotikonstein VCDS:llä tai huollossa testerillä. Kolme edellistä vaginaa tuli kalibroitettua huollon yhteydessä. Mitään sen suurempaa merkitystähän tuolla kalibroinnilla ei ole, jos virheen kuitenkin tietää, mutta pedantti kun olen..
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 532
- Liittynyt: 15 Huhti 2010, 12:52
- Auto: 535xdta 2015 & F33 435iA Cab
- Viesti:
535dTA LCI 2008, ympärivuoden keskikulutus raskaahkolla kaasujalalla 6.96.
1/4 kaupunkiajoa, 1/4 motaria ja loput maantietä...
535dTA 2005 samalla kaavalla ~8.
530dTA 2006 samalla kaavalla 6.87.
1/4 kaupunkiajoa, 1/4 motaria ja loput maantietä...
535dTA 2005 samalla kaavalla ~8.
530dTA 2006 samalla kaavalla 6.87.
Tuontiautoja avaimet käteen -- myös rahoitus ja vaihto -- http://www.viacar.fi
Mikä auto sinulla? Omastani 318d:stäni ei löydy läpät vaikka on vielä uudehko auto, mukana on ED-jutut kuten jarruenergian talteenotto ja automaattinen start stop-järjestelmä. HmmJ1978 kirjoitti:TKU kirjoitti:318dA puolen vuoden ja 30 tkm keskikulutus tankkauksista 5,64 l/100km. Ajo pääsääntöisesti reipasta maantieluukutusta. Ajotietokone näytti 4 % liian optimistisia kulutuksia ennen kalibrointia.
Maantiellä tuo menee 5 l/100km pintaan, mutta taajama-ajo nostaa kulutusta melko nopeasti melko paljon, mikä johtunee tuosta automaatista.
Sama vika minulla vaikka onkin bensa. Eli taajamassa/kaupungissa kulutus nousee helposta ja nopeasti ihan eri sfääreihin kun maantiellä/motarilla ajettaessa. Johtunee siitä, että maantieajossa jäähdyttimen läpät ovat varmaankin suurimman osan ajasta kiinni (jos ei ole kova helle) kun taas kaupunkiajossa taas enimmäkseen auki ja tosiaan tuo momentinmuunnillinen ja vain 6-vaihteinen loota varmasti nostaa kulutusta vs. DSG:t tai vastaavat vaihteistot joissa on jopa 7-8 vaihdetta ja ei ollenkaan momemtinmuunninta eikä käytännössä yhtään luistoakaan.
- - -
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2776
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
- Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013
Mikä auto sinulla? Omastani 318d:stäni ei löydy läpät vaikka on vielä uudehko auto, mukana on ED-jutut kuten jarruenergian talteenotto ja automaattinen start stop-järjestelmä. Hmm[/quote]
Auto on E91 farkku, rekisteröity 30.6.2009 (facelift malli) ja 318iA eli kaksilitrainen kesympi 105kW bensa. On jarruenergian talteenotto ja tuo ns. sulkeutuva etusäleikkö&kaikki nämä BMW:n mainostamat ED-systeemit paitsi start/stop koska auto on automaattilootainen ja se star/stop on vasta tulossa kaikkiin BMW:n malleihin automaatin yhteyteen.
Auto on E91 farkku, rekisteröity 30.6.2009 (facelift malli) ja 318iA eli kaksilitrainen kesympi 105kW bensa. On jarruenergian talteenotto ja tuo ns. sulkeutuva etusäleikkö&kaikki nämä BMW:n mainostamat ED-systeemit paitsi start/stop koska auto on automaattilootainen ja se star/stop on vasta tulossa kaikkiin BMW:n malleihin automaatin yhteyteen.
Hmm. Autoni on ensirekisteröity 3/2009, LCI-mallinen. Mistä voi tietää koska läpät tulee mukaan ja koska ei. Tulevatko läpät vain bensamoottoreihin?J1978 kirjoitti:Auto on E91 farkku, rekisteröity 30.6.2009 (facelift malli) ja 318iA eli kaksilitrainen kesympi 105kW bensa. On jarruenergian talteenotto ja tuo ns. sulkeutuva etusäleikkö&kaikki nämä BMW:n mainostamat ED-systeemit paitsi start/stop koska auto on automaattilootainen ja se star/stop on vasta tulossa kaikkiin BMW:n malleihin automaatin yhteyteen.masiaro kirjoitti:Mikä auto sinulla? Omastani 318d:stäni ei löydy läpät vaikka on vielä uudehko auto, mukana on ED-jutut kuten jarruenergian talteenotto ja automaattinen start stop-järjestelmä. Hmm
Ei ehkä koskaan saada vastausta, kuten myös se etuistuinten sivuairbageista.
- - -