E90 Business -> Professional?

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista
Petteri75
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 194
Liittynyt: 30 Kesä 2012, 13:04
Auto: 530e iPerformance Luxury Line -20

Kalusto vaihtui takaisin baijerilaiseen, nyt Suomi-malliin, eli 318i -10 Dynamic-paketilla. Ja ei mitään muuta, radiokin on Business. Pahaksi onneksi tuli koeajettua myös 320:stä jossa oli Professional, joten onko tuota mahdollista päivittää retrofit-osin ns. järkevästi? Onko pelkän päätteen vaihdolla Bus -> Pro suurta vaikutusta? Auto on tälläisenäänkin ihan kiva, mutta oikeasti tekisi nyt jo pikkuhiljaa mieli parempaa ääntä..
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

Petteri75 kirjoitti:Kalusto vaihtui takaisin baijerilaiseen, nyt Suomi-malliin, eli 318i -10 Dynamic-paketilla. Ja ei mitään muuta, radiokin on Business. Pahaksi onneksi tuli koeajettua myös 320:stä jossa oli Professional, joten onko tuota mahdollista päivittää retrofit-osin ns. järkevästi? Onko pelkän päätteen vaihdolla Bus -> Pro suurta vaikutusta? Auto on tälläisenäänkin ihan kiva, mutta oikeasti tekisi nyt jo pikkuhiljaa mieli parempaa ääntä..
On toki mahdollista päivittää. Ei ole kyllä mielestäni järkeä vaihtaa pelkkää radiota, jos jotain teet niin laita professional radio ja top hifin vahvistin + kajarit. Perus hifi on 3-sarjassa melko hengetön, puhumattakaan siitä vakiosetistä. Professional radioon saa sitten myös hands freen ja usb/aux-liitännän aika pienellä vaivalla ja kohtuullisella rahalla.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Mulle sanottiin aikoinaan, että ei onnistu! Mulla oli joskus E91 LCI jossa Business mankka. Laakkosen Helsingin varaosamyyjä kysyi asian suoraan maahantuonnin (BMW Suomi) tekniseltä neuvojalta ja se sanoi, että eipä onnistu vaihto proffaan. Business ja Professional soitin on kuulemma ei väylissä.

Vai onko joku itse kokeilut tuota vaihtoa ja saanut onnistumaan?

Böntin väite perustuu siis kokemukseen? Maahantuonnissa ei tiedetä mistään mitään?
Jarpba
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 30
Liittynyt: 07 Tammi 2013, 19:58
Auto: BMW e90 318da LCI vm. 2009

Juu ei välttämättä ihan helposti onnistu. Professional soitin käyttää optista MOST väylää, jota pitkin audio kulkee takaluukussa olevaan vahvistimeen, joka sitten muuntaa signaalin kaiuttimille meneväksi analogiseksi signaaliksi. Business soittimessa on sisäänrakennettu vahvistin ja analoginen äänisignaali lähtee suoraan soittimesta kaiuttimiin.

Joku kuitenkin nähtävästi tehnyt, koska youtubessa video. Vai koskeeko video jotain vanhempaa mallia? http://www.youtube.com/watch?v=PAPupm5-0LM

Itse paransin ääntä ottamalla koko business soittimen vekeen ja pistin tilalle Alpinen cde-178bt soittimen. Sitten päivittelin vähän kajareita ja seuraavaksi olisi vuorossa vahvistimen laitto järjestelmään. Ei tämäkään mikään itsestään selvä operaatio ole ja vaatii perehtymistä ja aikaa, mutta väittäisin, että ihan hyvä tapa parantaa ääntä ja ainakin laajennettavissa. Tietenkään lopputulos ei ole yhtä hyvännäköinen kuin bmw:tä varten suunnitellut soittimet, mutta ominaisuuksia löytyy enemmän. Esim. bluetooth handsfree + musiikin streamaus puhelimesta. Bmw professional soittimessa ei ole musiikin streamausta. Virittelin lisäksi täysin alkuperäisen asennuksen mukaisen usb-aux -kaapelin käsituen laatikosta alpine soittimelle, joten nämäkin ominaisuudet pelittää. Rattiohjaimet niin ikään toimivat sitä varten tehdyllä adapterilla, joita saa ymmärtääkseni myös parkkitutkayhteensopivana. Dingelidongeli-äänihälytykset (mm. turvavyöhäly) tosin multa katosivat, koska niiden soitto aktivoituu auton dataväylässä kulkevalla komennolla, joka sitten toistaa business tai professional soittimeen kiinteästi tallennetun äänitiedoston.
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

En ole yhtään business radiota proffaan vaihtanut mutta homma menee aivan niinkuin kaikki muutkin retrofitit. Edit: seuraava sepostus on siis radion vaihto + top hifin asennus. Ensin pistetään sähköpuoli siten kuin se tehdasasenteina olisi, sen jälkeen koodataan. Eri väylä ei ole todellakaan mikään ongelma, väylän puuttuessa se asennetaan. Tässä tapauksessa todellakin pitää ainakin vetää most-piuhat radiolta takakonttiin asennettavalle vahvistimelle ja kaiutinpiuhat vahvistimelta kaiuttimille. Lisäksi pitää asentaa most-portti jos koko väylä puuttui alunperin. Jos keksii vahvistimelle paremman paikan ohjaamon puolelta niin voi sen sinnekkin laittaa. Kaiuttimet pitää vaihtaa, lisäksi tarvitaan vahvistimen virransyöttö ja jotain muuta pikkuhilua kuten mikrofonia ja bluetooth-antennia. Kaikki johtosarjamuutokset ja uudet johtosarjat pitää tehdä käsin. Tässäpä se suurinpiirtein sitten on. En ole tätä tehnyt ja heittelin nämä ulkomuististista, voi olla että jotain olennaista mutta ei niin ilmeistä puuttuu.

Yleisesti retrofiteistä sen verran että marmorilla laitetaan ainoastaan BMW:n virallisesti hyväksymiä hommia, muissa tapauksissa vastaus on automaattinen "ei onnistu". Todellisuudessa kaikki ko korimalliin tehtaalta tarjolla olleet jutut voi jälkiasentaa.
Viimeksi muokannut Böntti, 15 Maalis 2014, 02:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
japi2010
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1119
Liittynyt: 19 Heinä 2010, 09:58
Auto: BMW 220d Xdrive F46 ja BMW 120Da Xdrive F20lci.
Paikkakunta: Tuusula

onnistuu, olen monta kertaa todennut asian, monissa eri e9x malleissa - minulta löytyy varastosta edelleen proffa radio e9x malliin jos tarviit.? optiseen väylään voi laittaa ohittimen ja sekin taitaa löytyä koska ohittimena toimii minulla ipod retrofit joka itse laitekkin minulla taitaa varoston nurkissa olla.
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

japi2010 kirjoitti:onnistuu, olen monta kertaa todennut asian, monissa eri e9x malleissa - minulta löytyy varastosta edelleen proffa radio e9x malliin jos tarviit.? optiseen väylään voi laittaa ohittimen ja sekin taitaa löytyä koska ohittimena toimii minulla ipod retrofit joka itse laitekkin minulla taitaa varoston nurkissa olla.
Mitä meinaat ohittimella? Muistaakseni radion gatewaysta saa koodattua mostin pois, 100% varma en ole. Pelkän radion vaihdolla ei äänenlaatu paljoa kummene, en itse kehtaisi tätä tehdä kenellekkään äänenlaadun vuoksi. Hands free sitten erikseen. Tuo mun esimerkki oli pro-hifin retrofittaukseen, ei radion vaihtoon. Radion vaihdossa vaihdetaan radio ja koodataan, lisäksi ehkä muutetaan kaiuttimien kytkentöjä.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1247
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Mitä täällä oikein satuillaan? Business (RAD) ja Professional (RAD2) ovat sähköisiltä kytkennöiltään ainakin WDS:n mukaan tismalleen samanlaisia. Professional radiosta ei taatusti mene mitään kuitua oletusarvoisesti takakonttiin. Tässä varmaan joku tarkoittaa parasta hifipakettia eli L7 (Harman Kardon), joka on eri asia kuin Professional radio.
Joku kommenoi, että radion vaihtaminen professionaliin ei kannata äänenlaadun takia. Sääli, jos BMW on mennyt huontamaan E90- malleissa professional radion virittimen ja pääteasteet. Ainakin vanhemmissa malleissa ero äänenlaadussa on todella iso, Lisäksi Professional radiolla saa kovemman äänenpaineen. Ehkä E90:ssä tuo kaikki on entistä. Rehellisesti, en usko, ihan sama tekniikka siellä on vieläkin sisällä. Erityisesti Professional radio hakaa tuollaiset Japanin ihmeet 100000 - 0, nimenomaan virittimen herkkyydessä ja äänenlaadussa.

Eli radion vaiho on todennäköisesti hyvin helppo. Toki se kannattaa koodata autoon, mutta varmaan toimii ilmankin.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

jaki kirjoitti:Mitä täällä oikein satuillaan? Business (RAD) ja Professional (RAD2) ovat sähköisiltä kytkennöiltään ainakin WDS:n mukaan tismalleen samanlaisia. Professional radiosta ei taatusti mene mitään kuitua oletusarvoisesti takakonttiin. Tässä varmaan joku tarkoittaa parasta hifipakettia eli L7 (Harman Kardon), joka on eri asia kuin Professional radio.
Joku kommenoi, että radion vaihtaminen professionaliin ei kannata äänenlaadun takia. Sääli, jos BMW on mennyt huontamaan E90- malleissa professional radion virittimen ja pääteasteet. Ainakin vanhemmissa malleissa ero äänenlaadussa on todella iso, Lisäksi Professional radiolla saa kovemman äänenpaineen. Ehkä E90:ssä tuo kaikki on entistä. Rehellisesti, en usko, ihan sama tekniikka siellä on vieläkin sisällä. Erityisesti Professional radio hakaa tuollaiset Japanin ihmeet 100000 - 0, nimenomaan virittimen herkkyydessä ja äänenlaadussa.

Eli radion vaiho on todennäköisesti hyvin helppo. Toki se kannattaa koodata autoon, mutta varmaan toimii ilmankin.
Jos muhun viittaat niin minä en satuile. En ole väittänyt että proffaradiosta menee kuitu automaattisesti konttiin (saattoi sen toki näin ymmärtää jos luki vain postin nro 5, muokkasin sitä hieman). Radion liitännöistä sanoin että mahdollisesti pitää muuttaa (en ole varma kaiuttimien lukumäärästä). Lisäksi olen puhunut top hifistä/harman kardonista/miksi sitä milläkin hetkellä on kutsuttu joka on todellakin eri asia kuin radio professional. Totta kai prof radio on paperilla business radiota parempi mutta paska se äänenlaatu silti on jos ei upgreidaa kaiutin- ja vahvistinpuolta (professional) hifiin. Aina voi myös laittaa jälkiasennusvehkeet jotka hakkaa alkuperäisvehkeet 100-0. Kunnon autostereoihin kuuluu poikkeuksetta vahvistin, jos pärjää ilman niin sitten business-radio on ok.

Sun kovasti arvostelevan tekstin kohokohta on tuo viimeinen kappale.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Avatar
Hiace
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 782
Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
Auto: BMW M340i
Paikkakunta: Joensuu

Jos navia päivittää, kannattaa suoraan laittaa lci-mallin päivitetty versio sisään, koska työ ja hinta lienee aika samat. Btcf:llä eräs tyyppi on tehnyt noita konversioita monta, siltä kannattaa kysellä. Nimimerkkiä en muista, mutta selvinnee kyselemällä.
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

Hiace kirjoitti:Jos navia päivittää, kannattaa suoraan laittaa lci-mallin päivitetty versio sisään, koska työ ja hinta lienee aika samat. Btcf:llä eräs tyyppi on tehnyt noita konversioita monta, siltä kannattaa kysellä. Nimimerkkiä en muista, mutta selvinnee kyselemällä.
Totta kai näin jos on navia päivittämässä. Puhut ilmeisesti CCC -> CIC:stä? Harkitsisin NBT:tä. E9x navin retrofitissä pitää vaihtaa kojelauta. On toki tehtävissä mutta ei puhuta samasta hintaluokasta radion vaihdon kanssa.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Joo en minäkään mitään satuile. Uskoin vaan erästä Laakkosen varaosamyyjää ja BMW-Suomea, joskus muutama vuosi sitten. Molemmat sanoi ettei onnistu Business mankan vaihto Proffa mankkaan, koska on mm. eri väylätekniikkaa. Ehkä ne puhui tosiaan täyttä p:tä. Eivät olleen varmoja tai jotain ja siksi parempi antaa vastaus, että ei onnistu, kun että en tiedä tai ehkä.

Haastaviahan tämmöiset puuhat toki huoltoneuvojalle tai varaosamyyjälle on. Homma menee oman mukavuusalueen ulkopuolelle. Helppoahan se on katsoa varaosaohjelmasta ne varusteet, huolto-osat ja niiden varaosanrot, jotka autoon on "pultattu" tehtaalla ja jotka sinne 100% varmuudella käy.

Jälkikäteen tehtävissä kikkailuissa on aina se riski, että osa ei käykään 100% varmuudella ko. autoon ja kaikki menee sitten reisille, eli mm. väärät osat jää hyllyyn, eikä niitä voi palauttaa.

Yhtä haastava "case" oli yrittää kysellä varaosamyyjältä miten, millä osilla sekä mihin hintaan Sport-monitoimiratin, jossa vaihtosiivekkeet ja ratin lämmitys, voisi vaihtaa vastaavanlaiseen M-sport rattiin. Varaosamyyjä ei ollut ollenkaan varma mitä osia tarvitaan ja millä varaosanrolla ne on ja käykö ne edes mun autoon millään lailla entisen ratin tilalle. Homma meni niin vaikeaksi, että annoin olla.

Niin ja mulla on ollut Business soittimillinen E91LCi ja myähemmin Proffa soittimella oleva E91LCI (eri auto), molemmissa sama jakaripaketti ja kyllähän tuo missä oli Proffasoitin soi paljon hienommin ja bassot oli tykimmät.
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

Jälleenmyyjiä rajoittaa retrofiteissä erityisesti se että huollossa käytössä olevalla ohjelmistolla ei yksinkertaisesti voi koodata muuta kuin tehtaan hyväksymiä juttuja. Ei paljoa lämmitä laittaa autoon esim professional radiota jos sitä ei saa koodattua.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
japi2010
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1119
Liittynyt: 19 Heinä 2010, 09:58
Auto: BMW 220d Xdrive F46 ja BMW 120Da Xdrive F20lci.
Paikkakunta: Tuusula

minulla on ollut proffa radio kiinni itse asennettuna E92 ja E93 malleissa joissa oli alunperin business radio - proffa radiossa on valokuitu lähdöt eli 2 napaa - näin ainakin omassani ja toimi ilman mitään koodauksia.
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

japi2010 kirjoitti:minulla on ollut proffa radio kiinni itse asennettuna E92 ja E93 malleissa joissa oli alunperin business radio - proffa radiossa on valokuitu lähdöt eli 2 napaa - näin ainakin omassani ja toimi ilman mitään koodauksia.
Totta kai proffassa on valokuitulähdöt, edelleen mikä sen ohittimen funktio on? Käytetty radio myös toimii ja vieläpä oikein jos sattuu että autojen varusteet (esim pdc) natsaa kohdilleen. Marmorilla asennetaan uusia osia ja ne on koodaamattomia.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Avatar
Hiace
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 782
Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
Auto: BMW M340i
Paikkakunta: Joensuu

Aivan, en lukenut sen tarkemmin, kyse oli siis vaan radiosta.
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
japi2010
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1119
Liittynyt: 19 Heinä 2010, 09:58
Auto: BMW 220d Xdrive F46 ja BMW 120Da Xdrive F20lci.
Paikkakunta: Tuusula

Ohittimena toimii valokuitujen suljettu "virtapiiri! eli siihen väliin tulee valokuitujohto joka palaa takaisin lähtöpisteeseen mutta toista johdinta pitkin - silloin se ei rätise.
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

japi2010 kirjoitti:Ohittimena toimii valokuitujen suljettu "virtapiiri! eli siihen väliin tulee valokuitujohto joka palaa takaisin lähtöpisteeseen mutta toista johdinta pitkin - silloin se ei rätise.
Pelkkä profradio ilman muita varusteita (esim top hifi vahvistin, cd/dvd-vaihtaja, combox) ei käytä mostia mihinkään joten väylä koodataan pois päältä ja mitään ylimääräisiä "kikkailuja" ei tarvita. En sanois sun systeemiä ohittimeksi kun sillä ei ohiteta mitään vaan suljetaan turhaan aktiivisena oleva most-looppi jotta se toimisi ilman tarkoitusta. Most väylä on aina rinki jossa valo kulkee edelliseltä laitteelta seuraavalle kunnes palaa ensimmäiselle jne. Eikö se ipod-retrofit olis muuten sama koodata toimimaan eikä vaan pitää tyhjänpanttina väylässä? Vai onko kyseessä joku itsestään koodautuva tarvikelaite?
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
japi2010
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1119
Liittynyt: 19 Heinä 2010, 09:58
Auto: BMW 220d Xdrive F46 ja BMW 120Da Xdrive F20lci.
Paikkakunta: Tuusula

Böntti kirjoitti:
japi2010 kirjoitti:Ohittimena toimii valokuitujen suljettu "virtapiiri! eli siihen väliin tulee valokuitujohto joka palaa takaisin lähtöpisteeseen mutta toista johdinta pitkin - silloin se ei rätise.
Pelkkä profradio ilman muita varusteita (esim top hifi vahvistin, cd/dvd-vaihtaja, combox) ei käytä mostia mihinkään joten väylä koodataan pois päältä ja mitään ylimääräisiä "kikkailuja" ei tarvita. En sanois sun systeemiä ohittimeksi kun sillä ei ohiteta mitään vaan suljetaan turhaan aktiivisena oleva most-looppi jotta se toimisi ilman tarkoitusta. Most väylä on aina rinki jossa valo kulkee edelliseltä laitteelta seuraavalle kunnes palaa ensimmäiselle jne. Eikö se ipod-retrofit olis muuten sama koodata toimimaan eikä vaan pitää tyhjänpanttina väylässä? Vai onko kyseessä joku itsestään koodautuva tarvikelaite?
Hei, otetaas nyt ihan rauhallisesti - ensinnäkin totesin asian miten itse sen näen ja koen ja toisekseen kyseinen laite on varastossa pölyttymässä, joten antaahan koodauksien olla :)
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

japi2010 kirjoitti:
Böntti kirjoitti:
japi2010 kirjoitti:Ohittimena toimii valokuitujen suljettu "virtapiiri! eli siihen väliin tulee valokuitujohto joka palaa takaisin lähtöpisteeseen mutta toista johdinta pitkin - silloin se ei rätise.
Pelkkä profradio ilman muita varusteita (esim top hifi vahvistin, cd/dvd-vaihtaja, combox) ei käytä mostia mihinkään joten väylä koodataan pois päältä ja mitään ylimääräisiä "kikkailuja" ei tarvita. En sanois sun systeemiä ohittimeksi kun sillä ei ohiteta mitään vaan suljetaan turhaan aktiivisena oleva most-looppi jotta se toimisi ilman tarkoitusta. Most väylä on aina rinki jossa valo kulkee edelliseltä laitteelta seuraavalle kunnes palaa ensimmäiselle jne. Eikö se ipod-retrofit olis muuten sama koodata toimimaan eikä vaan pitää tyhjänpanttina väylässä? Vai onko kyseessä joku itsestään koodautuva tarvikelaite?
Hei, otetaas nyt ihan rauhallisesti - ensinnäkin totesin asian miten itse sen näen ja koen ja toisekseen kyseinen laite on varastossa pölyttymässä, joten antaahan koodauksien olla :)
Kyllä täällä ihan rauhassa ollaan :)
Sillä vain kommentoin että tänne ei jää pyörimään väärä käsitys siitä että pitäis olla jotain mostiin liittyviä ylimääräisiä kikkuloita jos vaihtaa prof radioon. En epäile etteikö tuo sun systeemi toimis, siinä vaan on ylimääräisiä osia jos ajattelee että joku tilaa radion esim ebaysta.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Vastaa Viestiin