Start/Stop ja turbo(t)

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista
TTE
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 124
Liittynyt: 15 Helmi 2014, 22:00
Auto: BMW 530d X-drive touring 2014

Sellaista kyselisin, että mites toi Turbo(t) tykkää kyttyrää jos ajat ensin miljoonaa ja tulet sitten esim. valoihin ja start/stop sammuttaa moottorin tyyliin heti? Ainakin "ennen vanhaan" oli hyvä (pakko?) ennen moottorin sammutusta pari minsaa käyttää tyhjäkäyntiä, että turbo(t) ehti jäähtyä tarpeeksi tai oli kovin lyhytikäinen turbo(t)...
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

Mielestäni varsin oikeutettu kysymys. Siksi olen ottanut kys. toiminnon pois käytöstä omassa autossani...
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
E81
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 582
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:01
Auto: F30 320iA Sportline

Edelliset:
E92 325iA
E81 118i

Bemareissa on nykyään sähköiset vesipumput ja sen avulla saadaan turbolle jäähdytystä vaikka moottori on sammuksissa. Mutta öljypumppu on toki edelleen mekaaninen joten öljy ei kierrä.
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

Start stop ei sammuta autoa liikennevaloissa, jos pysähtyy esimerkiksi heti moottoritieajon jälkeen. Ainakin minun F10 alkaa sammuttamaan konetta vasta kun ajo on tasaantunut kaupunkiajoksi
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

Huivei kirjoitti:Start stop ei sammuta autoa liikennevaloissa, jos pysähtyy esimerkiksi heti moottoritieajon jälkeen. Ainakin minun F10 alkaa sammuttamaan konetta vasta kun ajo on tasaantunut kaupunkiajoksi
Höpsis. Vielä kun omassa autossa tuo himmeli oli päällä, niin Turusta sai vetää Munkkiniemen valoihin, ja siihen se pysähtyi. Eli tommoset 110 km/lasissa ja täys-stoppi. Tekee varmaan kyl hyvää koneelle.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
E60-525Xd-08
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 93
Liittynyt: 28 Tammi 2014, 23:34

Juha kirjoitti:
Huivei kirjoitti:Start stop ei sammuta autoa liikennevaloissa, jos pysähtyy esimerkiksi heti moottoritieajon jälkeen. Ainakin minun F10 alkaa sammuttamaan konetta vasta kun ajo on tasaantunut kaupunkiajoksi
Höpsis. Vielä kun omassa autossa tuo himmeli oli päällä, niin Turusta sai vetää Munkkiniemen valoihin, ja siihen se pysähtyi. Eli tommoset 110 km/lasissa ja täys-stoppi. Tekee varmaan kyl hyvää koneelle.
No eipä se punahehkussa tuolla kaahaamisella ole, ajoviima jäähdyttää jo mukavasti.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Huivei kirjoitti:Start stop ei sammuta autoa liikennevaloissa, jos pysähtyy esimerkiksi heti moottoritieajon jälkeen. Ainakin minun F10 alkaa sammuttamaan konetta vasta kun ajo on tasaantunut kaupunkiajoksi
Ennenkuin tuo koodattiin pois, niin kyllä se minulla veti maantienopeudesta sammuksiin ekassa pysähdyksessä vaikka lämmöt olisivat niin kuuma kuin se nousee, eli 100c ja 87c.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

Tästä en ole ihan varma, mutta minusta tämä minun auton start-stop toiminta muuttui kun autoon laitettiin viime elokuussa kaikki uudet softat takavalojen koodauksen yhteydessä. En nimittäin itsekään ollut huomannut tätä ei-sammu-kuumana toimintoa sitä ennen. Uudelleensoftauksessa myös start-stopin toiminta muuttui havaittavasti pehmeämmäksi ja autoon ilmaantui mm adblue valikko iDriveen, vaikka minulla ei adblueta olekaan.

Voisiko joku kokeilla vm 2014 autolla, miten start stop toimii kuumana pysähdyttäessä?
Viimeksi muokannut Huivei, 30 Maalis 2014, 08:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vollgas
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 244
Liittynyt: 29 Loka 2010, 19:12
Auto: 435i xDrive Cabriolet -15 & Audi Q7 -21

Suomessa ei pääse ajamaan "miljoonaa".
Saksassa olen joskus todellisen "kaikki irti moottorista" ajon jälkeen ajanut taukopaikalle ja siellä käyttänyt hetken. Uskon että suomalaisten nysväysnopeuksien jälkeen moottorin voi huoletta sammuttaa.
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1249
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Vollgas kirjoitti:Suomessa ei pääse ajamaan "miljoonaa".
Saksassa olen joskus todellisen "kaikki irti moottorista" ajon jälkeen ajanut taukopaikalle ja siellä käyttänyt hetken. Uskon että suomalaisten nysväysnopeuksien jälkeen moottorin voi huoletta sammuttaa.
Hyvä kysymys, onko 120 km/h melkein kuin tyhjäkäynti moottorille :mus:
Itse teen Saksassa aina niin, että hyvissä ajoin n 2 - 4 km) ennen rastia pudotan noeuden ja ajan lopulta jonkin aikaa rekkojen välissäkin ja siitä sitten taukopaikalle. Näin tehokkain jäähdytys tapahtuu liikkeessä, mutta hyvin pienellä kuormalla. Ehkä pienen hetken käyttänyt vielä paikallaan, mutta vain hetken.

PS minulle oli yksi E91 320d s/s tekniikalla, vm 2008, eli alkupään autoja. Ostettaessa (BMW merkkiliike, yksi omistaja)autossa oli n 130 tkm ja juuri vaihdettu kolmas turbo. Pakko olla jotain häikkää tuossa turbon jäähdytyksessä tai öljyn kierrossa.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

Mä en taas ymmärrä, miksi auto pitäisi sammuttaa joka välissä kesken ajon.

Johan sen nyt yksinkertaisempikin tajuaa, ettei se ole hyväksi moottorille. Joku raja kukkahattuilullekin pitää olla.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
japi2010
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1119
Liittynyt: 19 Heinä 2010, 09:58
Auto: BMW 220d Xdrive F46 ja BMW 120Da Xdrive F20lci.
Paikkakunta: Tuusula

Eihän näissä ympäristövohotuksissa ole järjen hiventä - pelkkää kulissia koko touhu. Sama koskee lähes kaikkea rakentamisesta lähtien. Sähköautot on nyt se viimeinen sana ja Kiina tuhoaa oman ympäristönsä grafittien luohinnalla josta tehdään akkuja mm. autoihin, eli täyttä paskaa koko viherpiiperrys, maalaisjärki riittäisi näissä vihertouhuissa.

Tehtaat joutuu koko ajan ylittämään rajansa kun uusi EU-normi tulee voimaan, pakko keksiä uusia laitteita riikkontumaan autoihin jotka pudottaa muutaman gramman teoriassa ja taas komissio nauraa suupielet vaahdossa kun maailma pelastuu - toki vielä se pitää muistaa että autoilla on taatusti lyhempi käyttöikä kuin vaikka 80-luvun diesel mersuilla tai 90-luvun bensa bemareilla.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Vollgas kirjoitti:Suomessa ei pääse ajamaan "miljoonaa".
Saksassa olen joskus todellisen "kaikki irti moottorista" ajon jälkeen ajanut taukopaikalle ja siellä käyttänyt hetken. Uskon että suomalaisten nysväysnopeuksien jälkeen moottorin voi huoletta sammuttaa.
En usko että lämmöt nousee edes saksassa yli tuon 100c/87c vaikka miten vetää baanaa.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Vollgas
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 244
Liittynyt: 29 Loka 2010, 19:12
Auto: 435i xDrive Cabriolet -15 & Audi Q7 -21

salmol kirjoitti:
Vollgas kirjoitti:Suomessa ei pääse ajamaan "miljoonaa".
Saksassa olen joskus todellisen "kaikki irti moottorista" ajon jälkeen ajanut taukopaikalle ja siellä käyttänyt hetken. Uskon että suomalaisten nysväysnopeuksien jälkeen moottorin voi huoletta sammuttaa.
En usko että lämmöt nousee edes saksassa yli tuon 100c/87c vaikka miten vetää baanaa.
Eivät nouse, ainakaan kunnolla huolletulla vakiolla autolla.

Harmi muuten ettei Start/Stop -toimintaa saa auton valikoista otettua pois käytöstä. Myyjän mukaan vasta M5-mallissa auto muistaa missä tilassa systeemi oli ennen sammuttamista. Näissä karvalakkimalleissa se pitää aina kytkeä pois käynnistettäessä...
Autoa myydessä joskus sanon kyllä että starttimoottoria ei ole turhaan rasitettu. Ehkä kerran kuussa max se turhake jää päälle.
Avatar
teve
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 91
Liittynyt: 14 Marras 2012, 20:17
Auto: F31 320dAx Business Sport

Ymärtääkseni jotkut ovat saaneet huollossa koodattua S/S:n muistamaan viimeisimmän moden. Tämä edellyttää omistajan (tai haltijan) sitoutumista palauttamaan koodauksen tehdasasetuksiin autoa edelleenmyytäessä.
Itse ajattelin pyytää tätä koodausta ensimmäisen huollon kohdalla.

t e v e
[OO=[][]=OO]
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

teve kirjoitti:Ymärtääkseni jotkut ovat saaneet huollossa koodattua S/S:n muistamaan viimeisimmän moden. Tämä edellyttää omistajan (tai haltijan) sitoutumista palauttamaan koodauksen tehdasasetuksiin autoa edelleenmyytäessä.
Itse ajattelin pyytää tätä koodausta ensimmäisen huollon kohdalla.

t e v e
Näinpä minullekin tehtiin huollossa. Tosin, en kyllä "sitoutunut" mihinkään palauttamiseen. Huoltoneuvoja sanoi että "sun täytyy sitten palauttaa asetukset, kun myyt autoa", johon mä vastasin, että "Aha". Jokainen voi sitten päätellä sitoutumiseni asteen.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
Vollgas
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 244
Liittynyt: 29 Loka 2010, 19:12
Auto: 435i xDrive Cabriolet -15 & Audi Q7 -21

teve kirjoitti:Ymärtääkseni jotkut ovat saaneet huollossa koodattua S/S:n muistamaan viimeisimmän moden. Tämä edellyttää omistajan (tai haltijan) sitoutumista palauttamaan koodauksen tehdasasetuksiin autoa edelleenmyytäessä.
Itse ajattelin pyytää tätä koodausta ensimmäisen huollon kohdalla.

t e v e
Kiitos vinkistä -muistan tämän kun seuraava huolto on ajankohtainen.
Henrik
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 149
Liittynyt: 07 Joulu 2010, 21:37

Minullekkin koodattiin auton luovutuksen yhteydessä S/S muistamaan viimeisin tila. Sain samalla paperin jossa kerrottiin tästä "sitoutumisesta palauttamaan auto alkuperäiseen tilaan mahdollisen myynnin yhteydessä". En ole allekirjoittanut kuitenkaan mitään ja mahtaako asia kiinnostaa seuraavaa omistajaakaan.
Merciful
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 79
Liittynyt: 27 Helmi 2014, 18:39
Auto: G20 330e xDrive M-Sport 2023
Paikkakunta: Helsinki

Saitteko S/S tilan koodauksen huollossa, tai luovutuksessa ilman mitään ylimääräistä suojelurahan maksua, vai veloittavatko tuosta esim. ensimmäisessä huollossa jotain?
Henrik
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 149
Liittynyt: 07 Joulu 2010, 21:37

Merciful kirjoitti:Saitteko S/S tilan koodauksen huollossa, tai luovutuksessa ilman mitään ylimääräistä suojelurahan maksua, vai veloittavatko tuosta esim. ensimmäisessä huollossa jotain?
Ottavat 200€ suojelurahaa normaalisti, mutta näin luovutuksen yhteydessa sain tingittyä puolet pois.
Vastaa Viestiin