Miten ambient valopakettia kirkkaammaksi?

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista
Avatar
Resident
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 54
Liittynyt: 18 Tammi 2014, 19:41

Osaako kukaan antaa neuvoja...

Tuntuu varsin tehottomalta nuo valot tällä hetkellä. Saako niitä muualta säädettyä kuin säätimestä mistä mittariston valokin säätyy. Tai koodattua kirkkaammaksi tms.?

Tehot täysillä, mutta jotenkin ne vaisuksi jää (ovien valot, ei mittariston). Auto on siis 520d F11.
Mosku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 749
Liittynyt: 08 Elo 2010, 09:34
Auto: G30 520dA xDrive luxuryline

Idrive:sta saa säädettyä. Kas näin: menu-settings-lights, sittenpä tuleekin interior lighting-kohta, jossa ambient-säädöt ovatkin ensimmäisenä ( väri ja kirkkaus). Itse pidän kirkkautta aina täysillä, mutta siltikin ovat mielestäni liian haaleat vaikka olisikin täysin pimeää. Toki mulla tuo tummanruskeasisusta hieman syö noiden valojen näkyvyyttä.
jowin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 24
Liittynyt: 14 Tammi 2014, 11:47

Minä saan säädettyä kyllä kirkkautta idrivestä, mutta värin säätöä tai edes mahdollisuutta siihen en löydä, vaikka senkin pitäisi olla valikosta valittavissa. :conf:
Avatar
altsu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 405
Liittynyt: 18 Marras 2010, 22:00
Auto: BMW G12 745Le xDrive
Porsche Cayenne
Paikkakunta: Hki

Ambient valojen kirkkauden ja sävyn säätö on riippuvainen vuosimallista. Vanhemmisssa väri on vakiopunainen ja kirkkaudensäätö yhteydessä mittaristovalojen kirkkauteen. Uudemmissa taas kirkkautta voi säätää erikseen iDriven kautta, josta löytyy myös valinnat modern: valkoinen valo tai classic: punainen valo. Osaavat kaverit, joilla on pääsy auton konfigurointitiedostoon löytävät kirkkauden säädön myös sieltä.

Itse kokemukseen ambientvalojen kirkkaudesta vaikuttaa vahvasti auton sisustusväri. Mustassa sisustuksessa valoa ei juurikaan heijastu sisustusmateriaaleista, jolloin kokemus valon kirkkaudesta jää valjummaksi, kun se todellisuudessa on. Vaaleissa autoissa valokokemus on paljon voimakkaampi.

Valon todellisen kirkkauden huomaa mustassa autossa helpoiten vaikka niin, että ovitaskuissa on jotain valkoista, josta abientvalo kyllä heijastuu hyvinkin voimakkaana.
Ex BMW: F11 520d -11, F10 525dx -14
Avatar
Resident
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 54
Liittynyt: 18 Tammi 2014, 19:41

Juurikin näin.. minulla sen verran vanha malli, että idriven kautta ei löydy mitään säätöjä + tumman ruskea sisusta siihen yhdistettyä -- > tunkkaista punaista valoa. Siihen ilmeisesti tottuminen ellei niitä saisi koodattua kirkkaammiksi?
jowin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 24
Liittynyt: 14 Tammi 2014, 11:47

Enpä huomannutkaan, että juuri tuo valinta classic / modern on tuo värinvaihtovalinta. Vaihdoin vain valinnan classicista asemaan modern, ja tarkistin että kirkauden säätökin toimii. Classicilla en edes kokeillut, pimeällä eron olisi kai huomannut...ilmeisesti
Avatar
altsu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 405
Liittynyt: 18 Marras 2010, 22:00
Auto: BMW G12 745Le xDrive
Porsche Cayenne
Paikkakunta: Hki

Kyllä sen eron huomaa, onko valo punaista vai valkoista :)
Ex BMW: F11 520d -11, F10 525dx -14
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

Resident kirjoitti:Juurikin näin.. minulla sen verran vanha malli, että idriven kautta ei löydy mitään säätöjä + tumman ruskea sisusta siihen yhdistettyä -- > tunkkaista punaista valoa. Siihen ilmeisesti tottuminen ellei niitä saisi koodattua kirkkaammiksi?
Mulla kans ensimmäisiä F10 malleja, jossa ratkaisuna se, että säätää rullasta ensin tappiin ja sitten idrivesta säätää keskusnäyttöä himmeälle.
Vastaa Viestiin