Kangas vai kumimatot autossasi ja miksi ?
Parissa ketjussa tuli tästä jo pientä vääntöä, joten nyt voi jokainen kertoa mielipiteensä.
Itse olen ehdoton kumimattojen kannattaja. Kangasmatoissa en näe mitään muuta kuin negatiivisia haittoja: ne liikaantuvat, keräävät pölyä, talvella kengistä sulavan veden (vaikka olisit ravistanut kengät) jne.
Kangas- vai kumimatot ?
Itse olen puolestaan kangasmattojen puolella.
Mukavemmat, paremman näköiset, eivätkä ainakaan omien kokemuksien pohjalta tunnu likaantuvan, kunhan jaksaa välillä hieman pudistella. Jos vielä välillä jaksaisi pesaista pesuaineella, niin olisi hyvä, mutta pelkällä pudistelullakin pysyvät hyvännäköisinä.
Mukavemmat, paremman näköiset, eivätkä ainakaan omien kokemuksien pohjalta tunnu likaantuvan, kunhan jaksaa välillä hieman pudistella. Jos vielä välillä jaksaisi pesaista pesuaineella, niin olisi hyvä, mutta pelkällä pudistelullakin pysyvät hyvännäköisinä.
You can't get ahead while you're getting even
- -V-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 981
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 18:41
- Auto: F20 LCI 118iA Sport + F30 LCI 320dA xDrive M sport
- Paikkakunta: Kauniainen
Kangasmatot ympäri vuoden. Näyttää siistimmältä myös "likaisena" siinä vaiheessa kun kumimatto näyttää kuraiselta. Helppo harjata puhtaaksi.
Ex: F10 520dA, F11LCI 520xdA, F20 116i, F30 318dA, E90LCI 320xdA, E92LCI 320Cd, E60LCI 530dA, E84 X1 20xdA, E90 335dA MSport, E60LCI 525i, E90 320d MSport, E81LCI 118d, E91LCI 320i, E92 325CdA, E46LCI 330Ci Cabrio MSport, E90 325iA, E82 120dA, E30 320iA
- ///Marko
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1723
- Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
- Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport
Tuohon äänestykseen voisi lisätä vielä yhden vaihtoehdon: molemmat. Minä ainakin käytän kesäisin kangasmattoja ja talvisin kumimattoja. Vaihdan matot yleensä kesä- ja talvirenkaiden vaihdon yhteydessä.
- Ironic32
- Valvoja
- Viestit: 1497
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
- Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Kangasmatot vie kyllä ulkonäössä 100-0, mutta omassa käytössä on pakko olla rensin kaukalomatot. Välillä joutuu pakosta sellaisessa maastossa käyskentelemään, että nuo kangasmatot ei vaan toimi. Jos olisi pelkästään asfaltilla elämistä oma elämä, niin pitäisin ehkä pelkästään kangasmatot.
Toisaalta, tuo muovimattojenkaan ulkonäkö ei itseä juuri haittaa, kun on musta sisusta, niin ei ne sieltä kovin räikeästi edes näy.
Mielestäni puhdistuksessa ei ole merkittävää eroa suuntaan tai toiseen. Molempia joutuu "hinkkaamaan" saadakseen ne täysin puhtaiksi. Pitkällä siivousvälillä kangasmatot kyllä keräävät ihan kohtuudella pientä kiveä ja hiekkaa, jota saa imuroida vaikka maailmanloppuun, eikä kaikki lähde irti. Miten tuon nyt ottaa.
Toisaalta, tuo muovimattojenkaan ulkonäkö ei itseä juuri haittaa, kun on musta sisusta, niin ei ne sieltä kovin räikeästi edes näy.
Mielestäni puhdistuksessa ei ole merkittävää eroa suuntaan tai toiseen. Molempia joutuu "hinkkaamaan" saadakseen ne täysin puhtaiksi. Pitkällä siivousvälillä kangasmatot kyllä keräävät ihan kohtuudella pientä kiveä ja hiekkaa, jota saa imuroida vaikka maailmanloppuun, eikä kaikki lähde irti. Miten tuon nyt ottaa.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Vaikka kuinka kopistelee, niin kengissä on aina lunta mukana. Kumimatoilla ei tarvitse mitenkään miettiä veden imeytymistä mattoon->verhoiluun. Musta muovimaton olemassa oloa ei edes noteeraa mustassa sisustassa. Valean sisustan omaavilla on taasen vaaleat kumimatot.
Siivous ongelmaakaan en ole kumimatoissa huomannut, muutaman kerran vuodessa imurilla riittää, ei tarvitse edes alkaa repimään mattoja irti kiinnikkeistään.
Siivous ongelmaakaan en ole kumimatoissa huomannut, muutaman kerran vuodessa imurilla riittää, ei tarvitse edes alkaa repimään mattoja irti kiinnikkeistään.
En ainakaan itse näe ongelmaa siinä, että vesi imeytyy kankaaseen. Kyllä haihtuminen sen hoitaa. Mielestäni kumimatot myös näyttävät kuran selkeämmin kuin mustat kangasmatot.Turbo kirjoitti:Vaikka kuinka kopistelee, niin kengissä on aina lunta mukana. Kumimatoilla ei tarvitse mitenkään miettiä veden imeytymistä mattoon->verhoiluun. Musta muovimaton olemassa oloa ei edes noteeraa mustassa sisustassa.
Nettiautossa myynnissä yksi F10 kumimatoilla ja tuo kuskin jalkatilassa oleva kumimatto on kuin suoraan pahimmista painajaisistani
http://www.nettiauto.com/bmw/530/3573017" onclick="window.open(this.href);return false;
ps. En tajua, miten joku liike kehtaa myydä tuon hintaista autoa noin likaisilla matoilla...
You can't get ahead while you're getting even
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Syys 2010, 18:49
- Auto: F25 X3 xDrive20d
- Paikkakunta: Jyväskylä
Kyllähän tyyliin sopiva kangasmatto on varmasti hyvän näköinen, jossakin riittävän arvokkaassa autossa. Mutta käyttöautossa kumimatto suojaa mielestäni paremmin auton kiinteää sisustusta. Kun matto aikanaan kuluu ja muuttuu epämiellyttävän näköiseksi, on se myös edullisempi uusia kuin vähänkään laadukkaampi kangasmatto.
- Antinontoxic
- Valvoja
- Viestit: 3734
- Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
- Auto: R53 Cooper S '03
- Paikkakunta: Vantaa
Kangasmatto tottakai. Ei ole vielä tullut tarpeelliseksi kumimatot, sillä kangasmatto kuivuu hyvin ja pinnalta on helppo imuroida liat pois.
En tiedä mikä on kumimattojen kannalla olevien kokemukset kangasmatoista, mutta itseäni arvelutti suuresti miten noiden kangasmattojen kanssa pärjää, kun ensimmäiset laatuaan ovat minulla. Näköjään huoleni oli aiheeton, koska nuo ovat tosiaan likaisenakin siistimmät, kuin vastaavat kumimatot. Puhdistukseksi riittää, kun ravistaa irtolian pois ja pari kertaa kämmennellä mattopiiskaa. Tiukempi lika on yhtä tiukassa, kun kumimatossakin.
Ulkonäöltään kangasmatot voittaa selkeästi ja puhdistettavuudeltaan ovat vähintään samaa tasoa, kuin kumiset sisaruksensa. Ja samalla tavalla vesi kuivuu kankaastakin, kuin kumimatolta. Kangas siis.
Ulkonäöltään kangasmatot voittaa selkeästi ja puhdistettavuudeltaan ovat vähintään samaa tasoa, kuin kumiset sisaruksensa. Ja samalla tavalla vesi kuivuu kankaastakin, kuin kumimatolta. Kangas siis.
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Vain taksiin (kännissä) ja traktoriin (jos edes) mennään paskaset (lumiset) kengät edellä.
Ei kai kukaan järkevä ihminen heitä/tuo auton sisään vettä (=lunta)
PS. Lapsiakin saa vielä nyky Suomessa ohjeistaa!
Ei kai kukaan järkevä ihminen heitä/tuo auton sisään vettä (=lunta)
PS. Lapsiakin saa vielä nyky Suomessa ohjeistaa!
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Kun vielä MINI:llä ajelin, niin kaksilla matoilla mentiin (kun auton mukana oli tehtaalta lähtiessä kankaiset ja ostin sit kumiset lisäksi) eli kesäsin oli kangasmatot ja talvisin/kurakautena kumimatot, toimiva ratkaisu.
MINIn jälkeisissä kulkuneissa on ollut vain kumimatot
MINIn jälkeisissä kulkuneissa on ollut vain kumimatot
KaiKU
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 29
- Liittynyt: 16 Huhti 2010, 15:22
- Auto: F10 523 iA 10/10 & E91 -05 manuaali
Kyllä kangasmatot sopivat paremmin tällaisen auton tyyliin. Sopivalla siivoamisella ne pysyvät siisteinä, on ne kumimatot likaisinakin ikävät, ja hankalat saada oikeasti siisteiksi.
Ex: E91 320i -06 | E61 525iA -05 | | F10 523iA -10, Ajossa: E92 330xDA -07 | F34 320 xDA -14; Tulossa F11 520 DA -12
- VMV
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 48
- Liittynyt: 21 Touko 2010, 22:39
- Auto: F10 530d
RR Evoque
e92 335
e90 330
e46 325Ci
Kesäkautena huhti-marraskuussa (kesä=ei lunta) käytellään kangasmattoja, muina aikoina kumimattoa. Talvella helppo ravauttaa hiekoitussepelit jää-, lumi-, loskakökköjen kanssa pihalle kumikaukaloista.///Marko kirjoitti:Tuohon äänestykseen voisi lisätä vielä yhden vaihtoehdon: molemmat. Minä ainakin käytän kesäisin kangasmattoja ja talvisin kumimattoja. Vaihdan matot yleensä kesä- ja talvirenkaiden vaihdon yhteydessä.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 143
- Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:28
- Auto: F10 520da xDrive LCI
Mulla kumimatot on ainoat oikeat. Kakarat sotkee takapenkillä ja akka etupenkillä.Vielä kun kuskataan vuotavia sylintereitä ja muuta hydrauliikka paskaa niin ne on helppo pitää puhtaana ja huuhtasta öljynerotuskaivoon.
ex- bemarit: F11, E46, E36, E30, E28
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 643
- Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
- Auto: Bimmer
Kangasmatot bimmeriin. Talvisin pidän penkin/maton alla hesaria, niin kosteuskin häipyy. Kerran vuodessa sitten vesipesu ja harjaus.
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI