BMW F(x)-sarjan autojen koodaus

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista
Palomies
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 34
Liittynyt: 04 Marras 2011, 19:04
Auto: 535D X-drive

Onko kuvaa laittaa siitä digi näytöstä?
Antore
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 284
Liittynyt: 14 Loka 2016, 22:34
Auto: G30 & F30
Paikkakunta: Espoo

Palomies kirjoitti:Onko kuvaa laittaa siitä digi näytöstä?
https://www.youtube.com/watch?v=Eecuj-xzCjE
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Heguli31 kirjoitti:Hämmenetään ja kysellään nyt vielä hieman tuosta säästämisestä. Kun tätä foorumia lukee,niin porukoilla on tuoretta kalustoa alla. Ja auto vaihtuu uuteen parin/kolmen vuoden välein. Tässä ajassa ne valot ei käytössä kyllä mihinkään "happane". Joten kenelle te niitä "kalliita" valojanne oikein säästätte? Jälkipolville vai seuraavalle auton omistajalle??? :conf:
Niin , järvihän ei soutamalla kulu , mutta ajovalot sen sijaan kyllä. Paljon vuodessa ajavalle kulumisellakin alkaa olla merkitystä. Aika iso ero on ainakin xenonien tehossa 100tkm jälkeen , jos niitä on loimotettu yötä päivää päällä verrattuna käyttöön vain todellisessa tarpeessa. Pahinta lienee auto asennossa pito , kun voi tulla kymmeniä sytytyksiä päivässä.
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

Xenoneissa syttyminen kuluttaa polttimoa, ledeissä ei. Ammattikuskeilta kuultua, xenonit alkaa hiipumaan siinä 100tkm kohdalla 200tkm loimutetut xenonit on halogenia vastaavat tuikut. Moni heistä vaihtaa auton elinkaaren (250-350tkm) aikana 1-2x uudet polttimot, aika pieni kuluerä kokonaisuudessa ja taas on valoa keulalla.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

*Ari* kirjoitti:Xenoneissa syttyminen kuluttaa polttimoa, ledeissä ei. Ammattikuskeilta kuultua, xenonit alkaa hiipumaan siinä 100tkm kohdalla 200tkm loimutetut xenonit on halogenia vastaavat tuikut. Moni heistä vaihtaa auton elinkaaren (250-350tkm) aikana 1-2x uudet polttimot, aika pieni kuluerä kokonaisuudessa ja taas on valoa keulalla.
Itse ajan valot 0-asennossa maaliskuusta syyskuuhun joten polttimot ei kulu.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Thetic
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 17
Liittynyt: 23 Loka 2017, 19:42
Auto: Mini Cooper S E Countryman ALL4

No jopas. Jätkät ruksii 40+ tuhannen euron autoihin tuhansilla tai kymmenillä tuhansilla varusteita, mutta ei käytä valoja ettei kerran 100tkm aikana tarvitse uusia polttimoita. En ymmärrä.
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

Valoisaan aikaan DRL:t riittää mainiosti. Miksi pitää automaattiasentoa päällä, joka sytyttää xenonit autotallissa lähtiessä ja sinne palatessa? Xenonit menee räpsytellessä nopeasti vaihtokuntoon, ja niiden teho hiipuu pikkuhiljaa. Kun niitä käyttää vain tarvittaessa, on täysi valoteho käytössä.

En ymmärrä, miksei järkeä voisi käyttää? Ei se pemarin automatiikka mikään jumalten lahja ole...

Volkkarissa tuli hieman päälle sadassa tonnissa xenonit vaihtokuntoon. Se oli päivän pajalla ja maksoi monta sataa. Ei ole mulle ainakaan mikään pikkujuttu.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

Thetic kirjoitti:No jopas. Jätkät ruksii 40+ tuhannen euron autoihin tuhansilla tai kymmenillä tuhansilla varusteita, mutta ei käytä valoja ettei kerran 100tkm aikana tarvitse uusia polttimoita. En ymmärrä.
Eipä tuohon ole mitään lisättävää.

Mulla oli Golf7 xenoneilla ja automatiikalla joka lähti vaihtoon 130tkm kohdalla. Vaikka siinä huomasi valojen himmentymisen niin siitä huolimatta ne pieksi 6-0 Bemarin ledit jotka muistuttaa enemmän menneiden aikojen halogeneja kun nykyteknologian huippu uutuutta valojen osalta.
Janlob
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 32
Liittynyt: 09 Maalis 2017, 05:53
Auto: F30 320iA

*Ari* kirjoitti:Xenonit alkaa hiipumaan siinä 100tkm kohdalla 200tkm loimutetut xenonit on halogenia vastaavat tuikut.
Eri auto kyseessä, mutta tässä on ero 100tkm ajettuun vs uuteen xenoniin:
Kuva
Avatar
k23811
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 16
Liittynyt: 26 Touko 2015, 05:35
Auto: BMW 520dAT -12
Paikkakunta: Helsinki

Janlob kirjoitti:
*Ari* kirjoitti:Xenonit alkaa hiipumaan siinä 100tkm kohdalla 200tkm loimutetut xenonit on halogenia vastaavat tuikut.
Eri auto kyseessä, mutta tässä on ero 100tkm ajettuun vs uuteen xenoniin:
Oliko tossa vaihdettu tosiaan vain polttimo eikä mitään muuta?
Janlob
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 32
Liittynyt: 09 Maalis 2017, 05:53
Auto: F30 320iA

Pelkkä polttimo
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

On kyllä aika selkeä ero uuden eduksi.
salmol kirjoitti:Itse ajan valot 0-asennossa maaliskuusta syyskuuhun joten polttimot ei kulu.
Tuossa on kyllä pointtia, mulla pelkästään mökkiviikonloppuna tulee 10-14 turhaa syttymistä reitistä riippuen ja siihen parkkihallit ja muut tunnelit päälle.
Avatar
-sami-
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 215
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:56
Auto: F10 520dA xDrive LCI
E46 325iA LCI
Paikkakunta: Imatra

Janlob kirjoitti:
*Ari* kirjoitti:Xenonit alkaa hiipumaan siinä 100tkm kohdalla 200tkm loimutetut xenonit on halogenia vastaavat tuikut.
Eri auto kyseessä, mutta tässä on ero 100tkm ajettuun vs uuteen xenoniin:
Mikä värilämpötila noissa polttimoissa? Yritin etsiä, et mikä on omassa vakiona, mutten löytänyt. Toisilla sivuilla tarjotaa 4300K mutta vaikuttaa keltaiselta. 6000K voi olla jo vähän liikaa...
ex-318i e30 LCI, ex-522iA touring e39 LCI, 2x ex-520dA e60 LCI
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

On ollut puhetta että katsastuksessa tulee sanomista jos takavalot on koodattu palamaan päivävaloilla. Onko tämä myytti vai oikeesti totta, onko tästä oikeaa kokemuksia vai perustuuko johonkin yksittäiseen hylkyyn ja siitä levinneeseen nettihysteriaan?
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

*Ari* kirjoitti: 06 Helmi 2018, 06:19 On ollut puhetta että katsastuksessa tulee sanomista jos takavalot on koodattu palamaan päivävaloilla. Onko tämä myytti vai oikeesti totta, onko tästä oikeaa kokemuksia vai perustuuko johonkin yksittäiseen hylkyyn ja siitä levinneeseen nettihysteriaan?
Huuhaata.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Niin asiahan menee direktiivissä oikeastaan toisin päin, että tietyn vuotisissa autoissa takavalojen ei tarvi palaa päiväajovalojen kanssa. Mutta jos ei satu osumaan ko. vuosimalleihin (eli on vanhempi auto) niin tarvii palaa tai hylky tulee.
Ivy
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 16 Loka 2017, 11:10

F30 Black panel mittaristo. Saako sportin näkymän koodattua niin että näkyisi myös comfortilla? Nopeus numerona miellyttää silmää enempi.
Derby
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 10 Helmi 2018, 13:49

Onko kellään kokemusta Inpan mukana tulleen kaapelin ja Carlyn yhdistelmästä F-sarjalaisen koodaamisessa?
Olen aikaisemmin itse koodannut tällä yhdistelmällä onnistuneesti -06 E91. Nyt kun vaihdoin -10 F11 ja laitoin Carlyn asetuksiin tämän auton, tuli ilmoitus että ei suositella usb johdolla koodaamista vaan ainoastaan Carlyn omaa bluetooth adapteria. Haiskahtaa mielestäni siltä että yritetään pakkomyydä tota adapteria. Maininta oli että asetuksista saa usb yhteyden käyttöön mutta ongelmia on esiintynyt.
MattiMan
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 26 Kesä 2017, 22:22
Auto: BMW 530da xDrive -13 F11

No niin, pakkaset tulivat ja akkuongelmat alkoivat!

Ilmoittaa perinteisen "charge battery"-herjan ja tänään tuli se toinenkin pitempi ilmoitus.

Tästä suivaantuneena koodasin Böntin esimerkkiä seuraten ensin varustelistasta pois jarrutusenergian talteenoton (1CD), sekä DME:stä igr:n OFF-asentoon.
DME:tä (moottorinohjaus?) ei varmaan ole kyllä tarkoitettu koodattavaksi moottori käynnissä, mutta otin riskin akun vähäisen varauksen takia. Hieman säikäytti puolivälissä, kun moottorin kävi sekunnin huonosti (vai sammuiko peräti), mutta kaikki onnistui kuitenkin hyvin.

Jospa akku nyt sitten latautuu täyteen 100%, eikä enää 80%.

Böntille vielä kysymys, että onko ilmennyt mitää ongelmia poiskoodauksen jälkeen?
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

Eipä ole ongelmia raportoitu.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Vastaa Viestiin