BMW F(x)-sarjan autojen koodaus

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Palomies kirjoitti:Kaverin F11 autossa vaihdettu kieli idrive valikosta. Ei vaan tahdo pysyä "asetus" paikoillaan. Aina kun käynnistää uudelleen niin auto "puhuu" saksaa.. Alkaa olemaan tikkuja sormissa kun paljon ollaan raavittu päätä.
Onko akku varmasti timmissä kunnossa?
Nykyakut ovat siitä ihmeellisiä, että vaikka jännite laskisi liian alas, auto saattaa käynnistyä moitteettomasti, mutta voi tulla em kaltaisia ongelmia.
Auton ohjelmistot voi myös olla solmussa. Päivitys ei kovin kallis toimenpide ole, jos haluaa kokeilla, auttaisiko.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
antti87
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 97
Liittynyt: 06 Huhti 2014, 15:21

Palomies kirjoitti:Kaverin F11 autossa vaihdettu kieli idrive valikosta. Ei vaan tahdo pysyä "asetus" paikoillaan. Aina kun käynnistää uudelleen niin auto "puhuu" saksaa.. Alkaa olemaan tikkuja sormissa kun paljon ollaan raavittu päätä.
Itsellä myös samankaltaista vikaa,radiokanavat hävisi ja löysi näytölle saksankanavalistan. Ohjelmistopäivitys ei auttanut.
Mutta kannattaa ottaa yhteys bönttiin,saat varmasti sen kuntoon kerrasta,tietotaitoa huomattavasti enemmän kuin merkkiliikkeessä.

Saiskohan ”kuntoon” muuttamalla varustelistasta kieliversioksi englannin..

Edellinen f22 7/14 valmistettu,puolet idrivestä oli suomenkielellä,tätä tuskin saa 6/13 valmistettuun autoon?
Jos haluaa täysin suomenkielisen idriven vaatinee se tyyliin ~15 ikäisen soittimen?
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

melperri kirjoitti:
melperri kirjoitti:Ok , eli sitten vaan lataamaan uusi ohjelmapäivytys ja koodaamaan.

Uusi ohjelmapäivitys on ladattuna , mutta eipä löydy 2017 F20 koko ICM modulia , joten tässä mallissa ecopro koodaus ei onnistu.
F20 oli vetokoukun asennuksessa ja tämän myötä kaikki tekemäni Carly koodaukset nollaantui. Nyt on koodattu uudestaan ja auto taas kuosissa. Takavalon sai päiväajovalojen kanssa palamaan kätevästi asettamalla DRL toimimaan valokytkimen asennossa 0 , 1 ja A. Toisena vaihtoehtona olisi ollut asettaa takavalot päälle DRL:n kanssa , mutta tällöin hämärässä ajaessa joko mittarivalot olisivat olleet pimeänä taikka enkelit himmeänä valokytkimen 1 asennossa.
wsaarja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 505
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 19:44

melperri kirjoitti:
melperri kirjoitti:
melperri kirjoitti:Ok , eli sitten vaan lataamaan uusi ohjelmapäivytys ja koodaamaan.

mutta tällöin hämärässä ajaessa joko mittarivalot olisivat olleet pimeänä taikka enkelit himmeänä valokytkimen 1 asennossa.

Eikös hämärässä pitäiskin ajella oikeilla ajovaloilla joka tapauksessa? :sneak:
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

wsaarja kirjoitti:
melperri kirjoitti:
melperri kirjoitti:

mutta tällöin hämärässä ajaessa joko mittarivalot olisivat olleet pimeänä taikka enkelit himmeänä valokytkimen 1 asennossa.

Eikös hämärässä pitäiskin ajella oikeilla ajovaloilla joka tapauksessa? :sneak:
+1 eli pitäisi. Juuri siksi mittarivalot eivät pala päivävalojen kanssa.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

wsaarja kirjoitti:
melperri kirjoitti:
melperri kirjoitti:

mutta tällöin hämärässä ajaessa joko mittarivalot olisivat olleet pimeänä taikka enkelit himmeänä valokytkimen 1 asennossa.

Eikös hämärässä pitäiskin ajella oikeilla ajovaloilla joka tapauksessa? :sneak:
Mielestäni on järkevintä käyttää ajovaloja vain , kun niitä tarvitaan eteen näkemistä varten. Päävalojen valoteho säilyy parhaiten näin pitkässä juoksussa. Päivä ajovalot on niin kirkkaat , että vastaan tulijoille ne varmasti riittävät auton havaitsemiseksi.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

melperri kirjoitti:
wsaarja kirjoitti:
melperri kirjoitti:

Eikös hämärässä pitäiskin ajella oikeilla ajovaloilla joka tapauksessa? :sneak:
Mielestäni on järkevintä käyttää ajovaloja vain , kun niitä tarvitaan eteen näkemistä varten. Päävalojen valoteho säilyy parhaiten näin pitkässä juoksussa. Päivä ajovalot on niin kirkkaat , että vastaan tulijoille ne varmasti riittävät auton havaitsemiseksi.
Kun valoja ei tarvita, ei tarvita myöskään mittarivaloja. Ja päinvastoin.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Antore
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 284
Liittynyt: 14 Loka 2016, 22:34
Auto: G30 & F30
Paikkakunta: Espoo

salmol kirjoitti:Kun valoja ei tarvita, ei tarvita myöskään mittarivaloja. Ja päinvastoin.
On muuten harvinaisen tyhmää, että usean valmistajan autoissa mittarivalot helottaa myös silloin kun päivävalot on kytketty. Tyhmempikin tajuaisi laittaa valot päälle pimeässä jos ei mittaristoa näe.
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

Eikös se pointti ollut, että nyt takavalot palaa? Sehän on hyvä asia.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
Antore
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 284
Liittynyt: 14 Loka 2016, 22:34
Auto: G30 & F30
Paikkakunta: Espoo

melperri kirjoitti:F20 oli vetokoukun asennuksessa ja tämän myötä kaikki tekemäni Carly koodaukset nollaantui. Nyt on koodattu uudestaan ja auto taas kuosissa. Takavalon sai päiväajovalojen kanssa palamaan kätevästi asettamalla DRL toimimaan valokytkimen asennossa 0 , 1 ja A. Toisena vaihtoehtona olisi ollut asettaa takavalot päälle DRL:n kanssa , mutta tällöin hämärässä ajaessa joko mittarivalot olisivat olleet pimeänä taikka enkelit himmeänä valokytkimen 1 asennossa.
Carlyllä saa myös asennossa 1 enkelit drl-kirkkauteen silloin kun auto on käynnissä, himmenevät sitten parkeiksi kun virrat sammuttaa. Eli parkkiasennosta tulee takavalollinen drl-tila. Mutta fiksuinta varmasti laittaa takavalot päälle A-asentoa käyttäessä jos takavaloja haluat aina polttaa. Ja niin kuin tässä jo onkin tullut todettua, ei niillä mittarivaloilla mitään tee sellaisissa valaistusolosuhteissa joissa päivävaloilla ajetaan.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Antore kirjoitti:
salmol kirjoitti:Kun valoja ei tarvita, ei tarvita myöskään mittarivaloja. Ja päinvastoin.
On muuten harvinaisen tyhmää, että usean valmistajan autoissa mittarivalot helottaa myös silloin kun päivävalot on kytketty. Tyhmempikin tajuaisi laittaa valot päälle pimeässä jos ei mittaristoa näe.
+1 Just näin.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Antore kirjoitti:
salmol kirjoitti:Kun valoja ei tarvita, ei tarvita myöskään mittarivaloja. Ja päinvastoin.
On muuten harvinaisen tyhmää, että usean valmistajan autoissa mittarivalot helottaa myös silloin kun päivävalot on kytketty. Tyhmempikin tajuaisi laittaa valot päälle pimeässä jos ei mittaristoa näe.
Kukin tietysti tyylillään , onneksi koodaamalla löytyy jokaiselle mieleinen vaihtoehto. Itse menetteln niin , että keskellä kirkasta päivää kytkin on 0 asennossa , jolloin takavalot ei pala. Hämärän tulle sitten 1 asentoon , jolloin takavalot syttyvät. Pääkaupunkseudun valaistuilla teillä en koskaan laita ajovaloja päälle. Näin ne säilyttävät täyden tehonsa ajan saatossakin ja niillä näkee parhaiten , kun niitä valaisemattomilla teillä todella tarvitaan
Antore
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 284
Liittynyt: 14 Loka 2016, 22:34
Auto: G30 & F30
Paikkakunta: Espoo

melperri kirjoitti:Kukin tietysti tyylillään , onneksi koodaamalla löytyy jokaiselle mieleinen vaihtoehto. Itse menetteln niin , että keskellä kirkasta päivää kytkin on 0 asennossa , jolloin takavalot ei pala. Hämärän tulle sitten 1 asentoon , jolloin takavalot syttyvät. Pääkaupunkseudun valaistuilla teillä en koskaan laita ajovaloja päälle. Näin ne säilyttävät täyden tehonsa ajan saatossakin ja niillä näkee parhaiten , kun niitä valaisemattomilla teillä todella tarvitaan
Jokainen tosiaan tyylillään, osa jopa tieliikennelakia kunnioittaen. Multa saat ainakin pitkät silmille jos satutaan täällä PK-seudulla pimeällä kohtaamaan :)
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

Antore kirjoitti:
melperri kirjoitti:Kukin tietysti tyylillään , onneksi koodaamalla löytyy jokaiselle mieleinen vaihtoehto. Itse menetteln niin , että keskellä kirkasta päivää kytkin on 0 asennossa , jolloin takavalot ei pala. Hämärän tulle sitten 1 asentoon , jolloin takavalot syttyvät. Pääkaupunkseudun valaistuilla teillä en koskaan laita ajovaloja päälle. Näin ne säilyttävät täyden tehonsa ajan saatossakin ja niillä näkee parhaiten , kun niitä valaisemattomilla teillä todella tarvitaan
Jokainen tosiaan tyylillään, osa jopa tieliikennelakia kunnioittaen. Multa saat ainakin pitkät silmille jos satutaan täällä PK-seudulla pimeällä kohtaamaan :)
Sun kannattaa mennä optikolle, jos et huomaa pemaria, jossa on drl:t päällä. Ne on hämärässäkin todella kirkkaat. Kirkkaammat kun monen auton halogeenit. Vilkutatko pitkiä niillekin?

Näkeminen ja näkyminen on kaksi eri asiaa. Takavalojen palamattomuus hämärässä taas on tyhmää. Siksipä olen molempiin nykyisiin autoihini koodannut ne palamaan aina ja kaikilla valokatkaisimen asennoilla.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

Antore kirjoitti:Jokainen tosiaan tyylillään, osa jopa tieliikennelakia kunnioittaen. Multa saat ainakin pitkät silmille jos satutaan täällä PK-seudulla pimeällä kohtaamaan :)
Samoilla linjoilla, vilkutellaan kimpassa noille valottomille pimeällä, oli katuvalaistus tai ei.

Se että joku ajaa päivävaloilla vastaan pimeällä, oli katuvalaistusta tai ei, vastaantuleva ei voi tietää onko päivävaloilla ajavalla unohtunut valojen laitto vai onko joku autotalliviritys. Jos on unohtunut valojen laitto niin todennäköisesti myös takavalot on pimeänä joka on nykyään säälittävän yleistä, tämä on selkeä turvallisuusriski ja siksi vilkutan valoja jos pimeällä tulee vastaan päivävaloilla tai parkeilla ajava auto.

En muutenkaan ymmärrä tätä valojen, tai nastarenkaiden säästöä, jotka laitetaan alle vasta kun on ehdoton pakko.
Antore
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 284
Liittynyt: 14 Loka 2016, 22:34
Auto: G30 & F30
Paikkakunta: Espoo

Juha kirjoitti: Sun kannattaa mennä optikolle, jos et huomaa pemaria, jossa on drl:t päällä. Ne on hämärässäkin todella kirkkaat. Kirkkaammat kun monen auton halogeenit. Vilkutatko pitkiä niillekin?

Näkeminen ja näkyminen on kaksi eri asiaa. Takavalojen palamattomuus hämärässä taas on tyhmää. Siksipä olen molempiin nykyisiin autoihini koodannut ne palamaan aina ja kaikilla valokatkaisimen asennoilla.
Kyllä mä dlr:t näen silloin kun ne näen, kirkkaathan ne on. Pimeällä on kuitenkin sellaisia tilanteita jolloin toisen ajoneuvon havaitsee ajovalojen valokeilasta jo silloin kun itse valoja ei vielä näe. Voit varmasti ihan itse miettiä tällaisia tilanteita. Mutta jos niitä ajovaloja haluatte säästää ja ne päivävalot on niin viileet niin ajelkaa ihmeessä päivävaloilla päivin öin. Pahoittelut tästä ja jokainen tosiaan tyylillään.
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Antore kirjoitti:
melperri kirjoitti:Kukin tietysti tyylillään , onneksi koodaamalla löytyy jokaiselle mieleinen vaihtoehto. Itse menetteln niin , että keskellä kirkasta päivää kytkin on 0 asennossa , jolloin takavalot ei pala. Hämärän tulle sitten 1 asentoon , jolloin takavalot syttyvät. Pääkaupunkseudun valaistuilla teillä en koskaan laita ajovaloja päälle. Näin ne säilyttävät täyden tehonsa ajan saatossakin ja niillä näkee parhaiten , kun niitä valaisemattomilla teillä todella tarvitaan
Jokainen tosiaan tyylillään, osa jopa tieliikennelakia kunnioittaen. Multa saat ainakin pitkät silmille jos satutaan täällä PK-seudulla pimeällä kohtaamaan :)
Mikäpä siinä , saahan sitä vilkutella. Noita vilkuttelijoita on aika paljon keskellä kirkkainta auringonpaistettakin ,silloin , kun ajáa vanhemmalla autolla , jossa on vain kelmeät parkit tai ei mitään valoa päällä. Sitten taas näiden bemarin drl:n kanssa ei ole kertaakaan välähtänyt vielä vastaanotulijan toimesta , sen verran kirkkaat ne on.

Nastojen suhteen olen vielä säästäväisempi kuin valojen kanssa , pohjoismaisilla kitkoilla pärjää kaikkialla , missä ajan.
Avatar
TurboKoo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 329
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 09:59
Auto: Porsche Boxster
ex F31 320d Connected 2018
Paikkakunta: Helsinki

Kukin tyylillään. Itse en jaksaisi tuollaista valorumbaa ja pelkoa viranomaisten huomautuksista. Mielestäni näyttääkin tyhmältä vielä kun monet yrittävät lisätä valoa sumuvaloilla. Viimeksi aamulla tuli tällainen sankari perä edellä vastaan moottoritiellä. Varmaan tosi coolia ajaa lumisateessa puoli kuudelta käytännössä ilman valoja.
A-asento on toiminut itselläni erittäin hyvin ja suosittelen sitä käytettäväksi. Polttimot voi vaihtaa uusiin vaikka kolmen vuoden välein niin eivät nosta juurikaan autoilun kustannuksia vuositasolla.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer"
Walter Röhrl
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Mä väläytän kerran, jos vastaantulija ajaa ilman valoja tahi parkeilla ylipäätään tahi päivävaloilla pimiällä. En siksi, että protestoisin tai yrittäisin häiritä tms, vaan siksi, että jos valonsäästö on vahinko, saa vastaantulija siitä tiedon ja voi halutessaan korjata tilanteen. Enkä siis leivo mitään diskoa pystyyn vaan väläytän kerran.

Mulla kun valot on säästömoodissa yleensä lähinnä unohduksen vuoksi (ollut jossain stopissa parkeilla tai valomuistillista autoa ropannut/debugannut tms ja kääntänyt valot manuaalisesti pois), niin arvostan jos joku tarjoaa saman informaation mulle. Yleensä vieläpä morjestan kiitokseksi.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Antore
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 284
Liittynyt: 14 Loka 2016, 22:34
Auto: G30 & F30
Paikkakunta: Espoo

melperri kirjoitti:Mikäpä siinä , saahan sitä vilkutella. Noita vilkuttelijoita on aika paljon keskellä kirkkainta auringonpaistettakin ,silloin , kun ajáa vanhemmalla autolla , jossa on vain kelmeät parkit tai ei mitään valoa päällä. Sitten taas näiden bemarin drl:n kanssa ei ole kertaakaan välähtänyt vielä vastaanotulijan toimesta , sen verran kirkkaat ne on.

Nastojen suhteen olen vielä säästäväisempi kuin valojen kanssa , pohjoismaisilla kitkoilla pärjää kaikkialla , missä ajan.
Kun vaikutat niin kovin säästäväiseltä niin loppukevennyksenä vielä näppäimistön säästövinkki! Ennen pilkkua ei tarvitse rasittaa välilyöntinäppäintä :tong:
Vastaa Viestiin