BMW F(x)-sarjan autojen koodaus

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

Virallinen selitys on päästöt, tähän en kuitenkaan usko koska joka tapauksessa on kuskin päätettävissä onko start-stop päällä vai ei.

Teknisellä puolella on semmoinen juttu että merkkiliike joutuu ajamaan autoon kaikki uudet softat aina kun jotain koodataan. Isossa kuviossa kun katsotaan niin epäonnistuneiden päivitysten seurauksena BMW varmasti joutuu ostamaan jonkin verran uusia ohjainlaitteita hajonneiden tilalle ja tästä syystä turhat päivitykset on BMW:n protokollan mukaisesti kielletty. Arvelen että tässä on todellinen syy. Maailmalta olen kuullut kaikenlaista juttua, välillä asentajat potkii johtoja irti kesken ohjelman ajon, joissain liikkeissä on jopa viritelty ohjelmointi toimimaan WLAN:n yli (ei ole edes helposti tehtävissä) jne. Viallisia osia on myös, niin autoissa kuin ohjelmointilaitteissa. Lähtökohtaisesti kuitenkin kun hommat tekee huolella, varsinainen ohjelman ajo ohjainlaitteeseen on varsin vikasietoinen. En ole itse onnistunut yhtään ohjainlaitetta rikkomaan ohjelmoinnissa.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Samppa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 235
Liittynyt: 29 Tammi 2011, 22:01
Auto: BMW F30 320i A xDrive 2016

Vielä maaliskuussa auton luovutuksessa myyjä kertoi, että start/stopin pystyy koodaamaan muistamaan viimeisen asetuksen. Hieman harmitti, että en ollut älynnyt pyytää tekemään tuota jo luovutushuollossa. Nyt harmittaa enemmänkin, koska sitä ei liikkeissä tehdä enää ensinkään. En tiedä uskaltaako takuunalaisen auton ohjelmistoon muiden antaa koskeakaan.

Ehkä tuosta saa kehitettyä itselleen automaation, että näppää sen pois joka käynnistyksen yhteydessä. Todella ärsyttävä toiminto sammuttaessaan moottorin täysin turhaan esim autoa parkkiin hieroessa kun pysäyttää vauhdin vain vaihtaakseen D:ltä R:lle tai risteyksessä kun pysäyttää sekunniksi stop-merkin kohdalle. Käsivaihteisissa sentään kytkimen pohjassapito estää nuo turhat sekunnin sammutukset, mutta automaatti on tuossa suhteessa ihan älytön.
Avatar
elem
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 78
Liittynyt: 13 Kesä 2015, 14:45
Auto: 330e -20
MB A250e -21
Paikkakunta: Pirkkala

Nyt on start-stop-muisti koodattu F20 LCI:hin, kiitos Böntti! NBT-evo tuotti omat haasteensa, mutta niistä selvittiin. Tuon lisäksi koodattiin takavalot päälle ja lämpötilat näkymään rengaspainetunnistimilta. Erittäin mieluisana yllärinä saatiin mittaristoon koodattua myös moottorin jäähdytysnesteen lämpömittari!

Hiukan vaikea joskus ymmärtää, miksi näitä fiksuja toimintoja ei voi/on vaikea saada/saa vain erikseen tietämällä ja pyytämällä uuteen autoon. Kaikkiin kun on rauta ja softa valmiiksi olemassa. Ymmärrän kyllä hyvin tuotedifferoinnin periaatteen, mutta näitä kun ei ole hinnastossa eikä välttämättä saa rahallakaan virallista tietä? Kyllä, samoja palikoita ja softaa on tietysti isommissa malleissa, joissa näitä ominaisuuksia voi olla saatavilla, mutta itselle se ei ole vaihtoehto, kun en halua isompaa autoa.
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

^^^Valomuisti ainoo, minkä marmorilla suostuisivat koodaamaan mun tulevaan F20LCI. Lämpötilat renkailta ei kuulema valitettavasti onnistu jne.
BRot
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 209
Liittynyt: 15 Marras 2012, 00:41

Onnistuuko auton vilkkujen koodaaminen siten, että kun auto on lukittu ja painetaan kaukkarin lukitusnappia, niin valot vilahtavat (kuten muissa autoissa)?
Galaxy1223
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 169
Liittynyt: 12 Heinä 2015, 23:59
Auto: 316iA F31 -15
Paikkakunta: Espoo

BRot kirjoitti:Onnistuuko auton vilkkujen koodaaminen siten, että kun auto on lukittu ja painetaan kaukkarin lukitusnappia, niin valot vilahtavat (kuten muissa autoissa)?
Ainakaan niistä listoista joita itse käytin oman auton koodaamiseen en tuota löytänyt. Lähimpänä on tämä:

FEM_BODY 3060 QUITTBLK_SICHERN_ANZAHL werte=X-1 werte=01 Number of turn signal flashes when locking. (Value is Number of flashes - 1)

Eli voi laittaa auton vilkuttamaan vaikka 10 kertaa aina lukittaessa :blush:
Avatar
pyyn0
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 20
Liittynyt: 04 Loka 2011, 23:44
Auto: BMW F11 530d XDrive Individual
BMW E60 530dA

BRot kirjoitti:Onnistuuko auton vilkkujen koodaaminen siten, että kun auto on lukittu ja painetaan kaukkarin lukitusnappia, niin valot vilahtavat (kuten muissa autoissa)?
Vähän OT mutta jos auto ON jo lukittu miksi sen enää tarvitsee vilkutella mitään?
- BMW F11 530d XDrive Individual
- BMW E60 530dA
Galaxy1223
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 169
Liittynyt: 12 Heinä 2015, 23:59
Auto: 316iA F31 -15
Paikkakunta: Espoo

pyyn0 kirjoitti:
BRot kirjoitti:Onnistuuko auton vilkkujen koodaaminen siten, että kun auto on lukittu ja painetaan kaukkarin lukitusnappia, niin valot vilahtavat (kuten muissa autoissa)?
Vähän OT mutta jos auto ON jo lukittu miksi sen enää tarvitsee vilkutella mitään?
Neuroottinen BRot laittaa autolta lähtiessään ovet lukkoon. Sen jälkeen 20m myöhemmin kääntyy ja painaa uudelleen lukitusnappia, koska ei voi olla varma että auto lukittui ekalla kerralla. Valot eivät välähdä, mutta se valitettavasti jättää kaksi vaihtoehtoa. Eli 1) Auto on jo lukossa 2) Kaukoohjaimen kantama ei riitä.

:mus:
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

pyyn0 kirjoitti:Vähän OT mutta jos auto ON jo lukittu miksi sen enää tarvitsee vilkutella mitään?
Jos klikkaa uudestaan lukkonappia niin vilkut ei välähdä, tämä saattaa tarkoittaa sitä että ovet oli jo lukossa, tai joku ovi on raollaan niin ettei mene lukkoon. Hämäystä aiheuttaa sekin että Bemarin lukkomoottororeiden ääni kuuluu ihan samalla tavalla, meni kaikki ovet oikeasti lukkoon tai ei (Sitikoissa ja Pököteissä kuuluu kätevästi kaksoisronksahdus kun kaikki lukot palautuvat aukiasentoon jos joku ovi on raollaan). Klikkailemalla auki+kiinni autoa katsellen asia tietysti paljastuu, mutta tuntuu pöhköltä.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

pyyn0 kirjoitti:Vähän OT mutta jos auto ON jo lukittu miksi sen enää tarvitsee vilkutella mitään?
Koska kun illalla miettii, laittoiko jo auton ovet lukkoon, voi ikkunasta katsoen painaa nappulaa ja miettiä, oliko ovet jo lukossa vai eikö auto saanut sanomaa perille.

Onneksi nuo vanhemmat tajuaa sentään pimeällä sytyttää ovenkahva- ja sisävalot ko. tilanteessa, niin tietää missä mennään. Valoisalla saa painaa auki-kiinni jos haluaa varmistuksen asiasta.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Avatar
pyyn0
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 20
Liittynyt: 04 Loka 2011, 23:44
Auto: BMW F11 530d XDrive Individual
BMW E60 530dA

pointti tässä olikin juuri se että jos ne On jo kiinni niin miksi sen enää tarvitsee vilkuttaa, jos on epävarma painaa kerran auki-kiinni niin vilkkuu.
Onhan siinä nyt vähän enempi vaivaa kun pitää kahdesti painaa kaukosäädintä.

Alkuperäiselle kysyjälle vielä vastausta: itse en löydä mitään function valuee kyseiselle toiminnolle, toki lukitukselle saa merkkiäänen mikäli autosta löytyy tehtaan hälytin.
- BMW F11 530d XDrive Individual
- BMW E60 530dA
BRot
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 209
Liittynyt: 15 Marras 2012, 00:41

Vastaus tuli jo usealtakin taholta:Kantama ei riitä/joku ovi auki/ovet on jo lukossa.

Oikeastaan ihmettelen, että miksi ihmeessä BMW:n pitää tehdä tämänkin asian eritavalla kuin muiden? Joku vanha jäärä suunnitelupäällikkönä?

Samoin i-drivessa in PDC bugi eikä kukaan sitä halua vaatia sitä korjattavaksi. Jarrutusenergian talteenotto on käytössä kovilla pakkasilla ja aiheuttaa akkuongelmia. (Volvossa esimerkiksi tämä ratkaistu fiksusti) B47:ssa on typerä polttoainnen/jäähdytysnesteen valvonta riesana...
Avatar
aavee
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 291
Liittynyt: 16 Tammi 2012, 11:46
Auto: F31 320iA xDrive '14
Paikkakunta: Espoo

Mikäs muuten on mielipide siitä onko F31:seen mahdollista koodata internet yms data yhteydet mikäli auton peräkontista ei löydy erillistä comboxia? Tässä tapauksessa kommunikaatiopuolen asiat on ilmeisesti integroitu head unitiin jolloin niiden koodailu on käytännössä mahdotonta? 6NS tuossa värkissä kuitenkin on.
Ex: F20 118dA
Janlob
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 32
Liittynyt: 09 Maalis 2017, 05:53
Auto: F30 320iA

Saako kickdownin koodattua pois?
Avatar
aavee
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 291
Liittynyt: 16 Tammi 2012, 11:46
Auto: F31 320iA xDrive '14
Paikkakunta: Espoo

Tässä kun on kartoitellut erilaisia optioita mahdollisiksi koodattaviksi asioiksi, tuntuisi moni asia kulminoituisi head unitin tyyppiin 2014 alkuvuoden F31:sessä.
Saako tuota HU:n tyyppiä muuten selville kuin ENET kaapelin kautta softalla?
Kaapelia kun ei juuri nyt ole käsillä.
Ex: F20 118dA
Avatar
aavee
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 291
Liittynyt: 16 Tammi 2012, 11:46
Auto: F31 320iA xDrive '14
Paikkakunta: Espoo

No nyt on sitten kaapeli hommattuna mutta ongelmaksi syntyi E-Sysin toimintaansaattaminen virtuaalikoneessa. Kyselee kovasti aktiointikoodia. Bimmerfestin pakettien mukaan tehty asennukset ja kehittäjä ei tunnu vastailevan oikein kenellekään noiden koodien osalta.
Olisiko jollakulla ratkaisua tähän ongelmaan?
Ex: F20 118dA
Avatar
aavee
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 291
Liittynyt: 16 Tammi 2012, 11:46
Auto: F31 320iA xDrive '14
Paikkakunta: Espoo

Tulihan se koodi sittenkin sieltä. Nyt onkin viikonlopuksi koidailupuhdetta.
Ex: F20 118dA
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

aavee kirjoitti: Saako tuota HU:n tyyppiä muuten selville kuin ENET kaapelin kautta softalla?
Ymmärsinköhän oikein... Mutta jos on navigaattori niin ottaa sen näytölle ja painaa option-nappia niin se näyttää karttaversion. Siitä alkupätkästä pystyy tulkkaamaan.

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

lnaukkar kirjoitti: - takaluukku sulkeutuu kertapainalluksella myös avaimesta ja kuskin jalkatilan napista
lnaukkar: muistatko mikä parametri tämän teki? Pystyn kyllä sulkemaan kontin avaimella mutta sitä täytyy painaa koko ajan. Ja jalkatilassa olevast sisänapista ei saa suljettua lainkaan... Tämä olisi kätevä ominaisuus.

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
Avatar
pyyn0
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 20
Liittynyt: 04 Loka 2011, 23:44
Auto: BMW F11 530d XDrive Individual
BMW E60 530dA

phuksi kirjoitti:
lnaukkar kirjoitti: - takaluukku sulkeutuu kertapainalluksella myös avaimesta ja kuskin jalkatilan napista
lnaukkar: muistatko mikä parametri tämän teki? Pystyn kyllä sulkemaan kontin avaimella mutta sitä täytyy painaa koko ajan. Ja jalkatilassa olevast sisänapista ei saa suljettua lainkaan... Tämä olisi kätevä ominaisuus.

-p
HKFM:
SCH_TOEHKI aktiv - Close Trunk & Tailgate through button on driver side.
TASTER_FBD aktiv - Close Trunk & Tailgate through button on FOB
SCH_FBD aktiv - Close Trunk & Tailgate through button on FOB
- BMW F11 530d XDrive Individual
- BMW E60 530dA
Vastaa Viestiin