BMW F(x)-sarjan autojen koodaus

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

Toisessa topicissa heräsi sivujuonteena mielenkiintoinen keskustelu Fx sarjan autojen koodauksesta, jatketaan siitä täällä omassa topicissaan.

Taustaa:
altsu kirjoitti:Jatketaan vielä hieman. Autoa on myös hieman "konfiguroitu" jäsen Böntin ystävällisellä avustuksella. Tehdyt muutokset ovat

- takavalojen palaminen, yhdessä päiväajovalojen kanssa
- start/stop automatiikan muisti (valittu toiminta pysyy myös auton sammuttamisen jälkeen)
- teho / vääntö mittarit (sport display) keskinäytössä

Alla kuva sport display -näytöstä, joka on täysin hyödytön, mutta niin hauska :D.
Böntti kirjoitti:Tullut jo privaan kyselyjä niin laitan tähän: En osaa sanoa tarkalleen että missä autoissa tuo sport display toimii, kokeilemalla selviää. Toimivia ulkomuistista ainakin 2012 530dx, 2012 M550d, 2014 525d ja 2014 520d. Kolmossarjassa tuo on vakiona ainakin jenkeissä 328i-mallissa. Moottorinohjaus ilmeisesti määrää että toimiiko vai ei.
Turbo kirjoitti:Nyt tullan taas siihen kysymykseen, että uskaltaako takuunalaista autoa koodailla muualla kuin diilerillä ?

Ja tekeekö mikään bmw liike koodauksia ?
altsu kirjoitti:Tiukalla tulkinnalla takuunalaiseen autoon ei pidä koskea lainkaan. Toinen näkökulma on se, että auton olemassaolevia ominaisuuksia otetaan käyttöön, mitään siitä poistamatta, mitään siihen lisäämättä ja täysin ilman varsinaisen koodin muutosta. Tämä ei juuri poikkea vikakoodien luvusta, joka tehdään vaikkapa katsastusasemalla tai huollossa. Marmorilla tehdään taas samoja konfiguraatioita, kuten vaikkapa takavalojen käyttöönotto.

Aikalailla eri asiasta on kuitenkin kyse, kun vaikkapa ruiskupaineen nosto paineanturin signaalia häritsemällä.

Aihe on mielenkiintoinen, mielelläni luen asiasta näkökulmia. Asiasta voisi joku innostunut avata ketjun, vaikka yleiseen osioon.
Liitteet
DSCN0222_575.jpg
DSCN0222_575.jpg (56.36 KiB) Katsottu 42961 kertaa
Avatar
altsu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 405
Liittynyt: 18 Marras 2010, 22:00
Auto: BMW G12 745Le xDrive
Porsche Cayenne
Paikkakunta: Hki

Toivottavasti ei tarvitse omaa takuuta tältäosin lähteä testaamaan, mutta yksi näkökulma asiaan on, että yleensä takuuasioissa arvioidaan hajonneen osan ja mahdollisesti tehdyn muutoksen suhdetta toisiinsa. Esimerkiksi, jos nyt autossani pettäisi voimalinja, ei autoon tehty takavalokonfiguraatio poista valmistajan takuuta voimalinjan osalta. Jos taas auton sähkövarusteiden ohjauksessa ilmenisi mystistä vikaa, jota ei saada paikannettua, tilanne voisi olla toinen.
Ex BMW: F11 520d -11, F10 525dx -14
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

altsu kirjoitti:Toivottavasti ei tarvitse omaa takuuta tältäosin lähteä testaamaan, mutta yksi näkökulma asiaan on, että yleensä takuuasioissa arvioidaan hajonneen osan ja mahdollisesti tehdyn muutoksen suhdetta toisiinsa. Esimerkiksi, jos nyt autossani pettäisi voimalinja, ei autoon tehty takavalokonfiguraatio poista valmistajan takuuta voimalinjan osalta. Jos taas auton sähkövarusteiden ohjauksessa ilmenisi mystistä vikaa, jota ei saada paikannettua, tilanne voisi olla toinen.
Huoleni liittyy juuri näihin nykyaikaisiin auton varusteisiin/ominaisuuksiin, joita softalla ohjaillaan. Eli kaikki mitä tehdään BMW liikkeen ulkopuolella on lähtökohtaisesti aina uhka auton takuulle. Ja nyt painotan sanaa uhka. Jokainen tietää esim. tietokoneen softan päivityksestä kuinka helposti joku bitti voi mennä poikittain...

Se, että miksi lisäominaisuuksien koodausta/aktivointia ei tehdä BMW liikkeessä onkin hyvä kysymys vai onko tilanne edelleen näin ? Kyllä itse voisin siitä hyvin maksaakin, jos esim. tuon sport displayn aktivoinnin hinta olisi kohtuullinen.
Avatar
altsu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 405
Liittynyt: 18 Marras 2010, 22:00
Auto: BMW G12 745Le xDrive
Porsche Cayenne
Paikkakunta: Hki

Turbon pointti on ihan aiheellinen. Nyt kuitenkin tulee edelleen huomioida, että tässä kyseisessä tapauksessa autossa on ohjelmisto, joka pitää sisällään valmiita konfiguraatioita, joissa on arvoja päällä/pois. Esimerkki voisi olla vaikka ovien keskuslukitus. Se voi olla Eurooppalainen malli, jossa kaikki ovet aukeavat yhtäaikaa tai USA malli, jossa ensin aukeaa kuljettajan ovi ja vasta tämän jälkeen muut ovet. Toiminnan valinta ei edellytä softapäivitystä tai -muutosta. Toiminta valitaan olemassaolevista vaihtoehdoista. Samasta on kyse tässä tapauksessa.

Huoli takuun osalta toki pysyy, riski siitä, että konfiguraatio aiheuttaisi toimintahäiriön takuuaikana on kuitenkin (omasta mielestäni) erittäin pieni. En kannusta ketään muokkaamaan autoaan marmorin ulkopuolella, mutta jokainen voi silti tehdä asiasta oman riskiarvionsa.
Ex BMW: F11 520d -11, F10 525dx -14
Avatar
altsu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 405
Liittynyt: 18 Marras 2010, 22:00
Auto: BMW G12 745Le xDrive
Porsche Cayenne
Paikkakunta: Hki

Marmorilla takavalojen päälle kytkeminen olisi tarjottu tuntityönä, hinta-arvion ollessa noin 200 EUR. Lopputuloksesta ei olisi saanut takuuta.
Ex BMW: F11 520d -11, F10 525dx -14
TTE
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 124
Liittynyt: 15 Helmi 2014, 22:00
Auto: BMW 530d X-drive touring 2014

Mulle tulee start/stop -toiminnon muutos huollon tekemänä. Laitoin lisäksi myyjälle muutaman muunkin koodaustoivomuksen ennen auton luovutusta, saas nähdä tekevätkö.

Tarkennuksena vielä, että tuo muutos/muutokset kuuluvat kauppahintaan. :)
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

Bemarin terminologia menee seuraavasti: Koodaus/encoding = vaihdetaan asetusparametreja niin kuin altsu tuossa jo kertoikin. Ohjelmointi/programming = auton ohjelmisto päivitetään uuteen. Huollossa ei onnistu pelkkä koodaus, ohjelmointi tulee aina mukana ja siksi homma on hidasta ja jonkin verran riskialtista. Riski liittyy ohjelmointiin, ei niinkään koodaukseen. Esimerkiksi toiseksi uusin ohjelmistoversio sisälsi bugin joka aiheutti yhden tietyn moduulin lopullisen jumituksen ohjelmoinnin yhteydessä.

Varsinainen takuukysymys onkin sitten oma juttunsa. Jos koodataan esim takavaloja niin eipä ne siellä huollossa näe että on koodattu ellei huoltomies satu asiaa fyysisesti tutkimaan ja lisäksi pitäisi vielä tarkistaa BMW:n tietokannasta että onko koodattu virallisessa huollossa. Huolto ei näe autossa olevia softaparametreja. Pidän erittäin epätodennäköisenä että tällaiseen ralliin huollossa ruvettaisiin, ja vaikka ruvettaisiinkin niin en usko että vaikuttaisi Eurooppalaisen oikeuskäytännön mukaan takuuseen. Koodaus on kuitenkin 100% sama kuin virallisessa huollossa tehtävä. Tämä toki perustuu MuTuun kun en ole kuullut että jollain tällainen olisi vaikuttanut takuuseen.

Koodasin omasta autosta jarruenergian talteenoton pois. Tässä säädetään auton latausjärjestelmää ja sen jännitteitä, lisäksi tämä ei ole tehtävissä huollossa. Tämä kyllä varmasti periaatteessa vaikuttaisi takuuseen jos jotain ongelmaa tulisi, tähänkin kyllä pätee sama juttu eli huollon on hieman hankala osoittaa että jotain on koodattu. Yleensäottaen koodaus mahdollistaa saman moduulin käyttämisen eri varusteilla olevissa autoissa sekä eri korimalleissa, tästä johtuen parametreilla on mahdollista saada myös pahaa aikaan. Yks italialainen heppu koodaili vahingossa oman autonsa polttoainepumpun väylätyypin erilaiseksi -> pumpun ohjaus ei toiminut ja pumppas täydellä teholla jatkuvasti. Pumppu piti vaihtaa ja ei mennyt tietenkään takuuseen koska heppu vei auton koodattuna huoltoon. Näin voi käydä kun ei ymmärrä mitä on tekemässä.

Itse tehty ohjelmistopäivitys näkyy selvästi, softaversio kun ei enää ole synkassa BMW:n tietokannan kanssa. En tiedä tästäkään käytännössä että vaikuttaako, autoon on kuitenkin ajettu alkuperäinen ohjelmistopäivitys.

Takuuriskejä siis on mutta pidän niitä näissä peruskoodailuissa (valot, viihdelaitteet yms) hyvin pieninä.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
japi2010
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1119
Liittynyt: 19 Heinä 2010, 09:58
Auto: BMW 220d Xdrive F46 ja BMW 120Da Xdrive F20lci.
Paikkakunta: Tuusula

Böntti: miksi olet koodannut jarruenergian talteenoton pois?
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

japi2010 kirjoitti:Böntti: miksi olet koodannut jarruenergian talteenoton pois?
Akku latautuu täyteen eikä pelkästään 80% tasoon. Mutuilin että akku kestäis pitempään, vajaa lataus ei tietääkseni tee hyvää akun kestoiälle. Osasyy on myös huvikseen testailu. Joskus vois vääntää excelin "akun käyttöikä ja hinta vs jarruenergian talteenotto ja polttoaineen säästö" :D

Perimmäinen syy oli ehkä kuitenkin se että laturin hajottua (@85000km, uuden hinta ilman takuuta olisi ollut 1000e) päätin poistaa kaikki ekohöpötykset eli start-stopin ja BERin.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Clavurion
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Syys 2010, 22:21
Paikkakunta: Oulu

Böntti kirjoitti:
japi2010 kirjoitti:Böntti: miksi olet koodannut jarruenergian talteenoton pois?
Akku latautuu täyteen eikä pelkästään 80% tasoon. Mutuilin että akku kestäis pitempään, vajaa lataus ei tietääkseni tee hyvää akun kestoiälle. Osasyy on myös huvikseen testailu. Joskus vois vääntää excelin "akun käyttöikä ja hinta vs jarruenergian talteenotto ja polttoaineen säästö" :D

Perimmäinen syy oli ehkä kuitenkin se että laturin hajottua (@85000km, uuden hinta ilman takuuta olisi ollut 1000e) päätin poistaa kaikki ekohöpötykset eli start-stopin ja BERin.
Tässähän on hyvä paikka säännölliselle puolivuotiskoodaukselle. Talvella pois käytöstä ja kesäksi takaisin käyttöön. :tong:
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

Juu toki auttaa myös tiettyihin akkuherjoihin, mulla niitä ei ole kuitenkaan ollut.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
eppu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 17 Tammi 2012, 21:01

Osaatko neuvoa allekääntyvän originaalikoukun jälkiasennukseen liittyvässä kysymyksessä: retrofit kitissä tulee yksi moduli ja koukun mukana toinen - pitääkö tällaiset käydä ohjelmoimassa merkkihuollossa vai pystyykö tuollaiset ohjelmoimaan joku kaltaisesi osaaja? Onko näiden osalta kyse koodaamisesta vai ohjelmoinnista?
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

Käsittääkseni F-sarjassa(kaan) koukun asennus ei vaadi koodausta, ainostaan ohjainlaite kiinni ja kovaa ajoa. Näin ainakin tarvikemallisen ohjainlaitteen kanssa. Alkuperäisestä en ole varma, jos se vaatii jotain niin koodausta ja sen voi tehdä osaava harrastaja. Jos tietokoneen käyttö ei tuota haasteita niin googleen "bmw e-sys" ja alkaa koodausohjetta löytymään.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Ludwig
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 415
Liittynyt: 11 Loka 2011, 11:32
Auto: X3 F25

Ainakin täällä takuu on pelannut, vaikka autoa Böntti koodasikin.

Tosin erään takuukeikan jälkeen koodaukset olivat kadonneet ja autoon ilmeisesti ohjelmoitu uusi softa (eri värejä mittaristossa ja lisäfeatureita i-Drivessa).

Huomasin mielenkiintoisen seikan perävaunua vedettäessä: kun vaunu on kytkettynä ja lämäisee takasumuvalon päälle, auto laittaa vain vaunun sumuvalon päälle ja auton takavaloissa ei sumuvalo palakaan! On se fiksu.
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

Ludwig kirjoitti:Ainakin täällä takuu on pelannut, vaikka autoa Böntti koodasikin.

Tosin erään takuukeikan jälkeen koodaukset olivat kadonneet ja autoon ilmeisesti ohjelmoitu uusi softa (eri värejä mittaristossa ja lisäfeatureita i-Drivessa).

Huomasin mielenkiintoisen seikan perävaunua vedettäessä: kun vaunu on kytkettynä ja lämäisee takasumuvalon päälle, auto laittaa vain vaunun sumuvalon päälle ja auton takavaloissa ei sumuvalo palakaan! On se fiksu.
Oho :blink: onko sulla 7-napainen vai 11-napainen töpseli?
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Noinhan se koukun sumuvalo on pitänyt olla lain mukaan kytkettynä uusissa autoissa jo ties kuinka monta vuotta. Halvemmissa systeemeissä on koukun pistorasiassa mekaaninen kytkin jonka töpseli painaa pohjaan ja vetoauton sumari pimenee. Usein jääkin pimeäksi kun nappi jumittuu pohjaan.
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

altsu kirjoitti:Marmorilla takavalojen päälle kytkeminen olisi tarjottu tuntityönä, hinta-arvion ollessa noin 200 EUR. Lopputuloksesta ei olisi saanut takuuta.
Täysi sikahinta! Onneksi sain sen viime metreillä ennen autonluovutusta "marmorilta".
On kyllä mielestäni erittäin hyvä ominaisuus ja täysin toimiva. Myös 1. huollon jälkeen.

Haluaisin myös eroon tuosta Start/Stop toiminnosta, joka ei toimi niin hyvin kuin sen pitäisi.
Mielestäni se kuluttaa sekä akkua että starttimoottoria täysin kohtuuttomasti säästämättä yhtään polttoainetta.
Puhumattakaan turbosta!
Toisaalta olen kouluttanut itseni aina liikkeelle lähtiessä painamaan "pois" nappia.

Kolmas asia mikä minua mietityttää on vakio Navigaattori. Senkin päivittämäinen maksaa marmorilla
täysin kohtuuttomasti. Naapureiden muun merkkiset autot hoitavat päivitykset maksutta netsitse.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Kyllä akku, startti ja turbo tuon start-stopin kestää. Startti on suunniteltu tuohon, toiminto kytkeytyy pois jos jännite laskee ja turbolla on jäähdytys mikä toimii myös auton ollessa sammuksissa.

Mutta ärsyttävähän tuo start-stop on ja sen takia koodautin sen pois. Seuraavaksi voisin koodauttaa jarruvakkarista tuon jarrutoiminnon pois.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

salmol kirjoitti:
Mutta ärsyttävähän tuo start-stop on ja sen takia koodautin sen pois. Seuraavaksi voisin koodauttaa jarruvakkarista tuon jarrutoiminnon pois.
Tämä oli uutta. Saako tuon jarrun koodattua poijes? Se on kyl rasittava fiitsöri.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Juha kirjoitti:
salmol kirjoitti:
Mutta ärsyttävähän tuo start-stop on ja sen takia koodautin sen pois. Seuraavaksi voisin koodauttaa jarruvakkarista tuon jarrutoiminnon pois.
Tämä oli uutta. Saako tuon jarrun koodattua poijes? Se on kyl rasittava fiitsöri.
Muistaakseni luin jostain (BTCF?) että se olisi mahdollista koodauttaa. Bönttiiii, onnistuuko?
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Vastaa Viestiin