Sivu 1/18

BMW F(x)-sarjan autojen koodaus

Lähetetty: 21 Huhti 2014, 21:58
Kirjoittaja Turbo
Toisessa topicissa heräsi sivujuonteena mielenkiintoinen keskustelu Fx sarjan autojen koodauksesta, jatketaan siitä täällä omassa topicissaan.

Taustaa:
altsu kirjoitti:Jatketaan vielä hieman. Autoa on myös hieman "konfiguroitu" jäsen Böntin ystävällisellä avustuksella. Tehdyt muutokset ovat

- takavalojen palaminen, yhdessä päiväajovalojen kanssa
- start/stop automatiikan muisti (valittu toiminta pysyy myös auton sammuttamisen jälkeen)
- teho / vääntö mittarit (sport display) keskinäytössä

Alla kuva sport display -näytöstä, joka on täysin hyödytön, mutta niin hauska :D.
Böntti kirjoitti:Tullut jo privaan kyselyjä niin laitan tähän: En osaa sanoa tarkalleen että missä autoissa tuo sport display toimii, kokeilemalla selviää. Toimivia ulkomuistista ainakin 2012 530dx, 2012 M550d, 2014 525d ja 2014 520d. Kolmossarjassa tuo on vakiona ainakin jenkeissä 328i-mallissa. Moottorinohjaus ilmeisesti määrää että toimiiko vai ei.
Turbo kirjoitti:Nyt tullan taas siihen kysymykseen, että uskaltaako takuunalaista autoa koodailla muualla kuin diilerillä ?

Ja tekeekö mikään bmw liike koodauksia ?
altsu kirjoitti:Tiukalla tulkinnalla takuunalaiseen autoon ei pidä koskea lainkaan. Toinen näkökulma on se, että auton olemassaolevia ominaisuuksia otetaan käyttöön, mitään siitä poistamatta, mitään siihen lisäämättä ja täysin ilman varsinaisen koodin muutosta. Tämä ei juuri poikkea vikakoodien luvusta, joka tehdään vaikkapa katsastusasemalla tai huollossa. Marmorilla tehdään taas samoja konfiguraatioita, kuten vaikkapa takavalojen käyttöönotto.

Aikalailla eri asiasta on kuitenkin kyse, kun vaikkapa ruiskupaineen nosto paineanturin signaalia häritsemällä.

Aihe on mielenkiintoinen, mielelläni luen asiasta näkökulmia. Asiasta voisi joku innostunut avata ketjun, vaikka yleiseen osioon.

Re: BMW F(x)-sarjan autojen koodaus

Lähetetty: 21 Huhti 2014, 22:21
Kirjoittaja altsu
Toivottavasti ei tarvitse omaa takuuta tältäosin lähteä testaamaan, mutta yksi näkökulma asiaan on, että yleensä takuuasioissa arvioidaan hajonneen osan ja mahdollisesti tehdyn muutoksen suhdetta toisiinsa. Esimerkiksi, jos nyt autossani pettäisi voimalinja, ei autoon tehty takavalokonfiguraatio poista valmistajan takuuta voimalinjan osalta. Jos taas auton sähkövarusteiden ohjauksessa ilmenisi mystistä vikaa, jota ei saada paikannettua, tilanne voisi olla toinen.

Re: BMW F(x)-sarjan autojen koodaus

Lähetetty: 21 Huhti 2014, 22:35
Kirjoittaja Turbo
altsu kirjoitti:Toivottavasti ei tarvitse omaa takuuta tältäosin lähteä testaamaan, mutta yksi näkökulma asiaan on, että yleensä takuuasioissa arvioidaan hajonneen osan ja mahdollisesti tehdyn muutoksen suhdetta toisiinsa. Esimerkiksi, jos nyt autossani pettäisi voimalinja, ei autoon tehty takavalokonfiguraatio poista valmistajan takuuta voimalinjan osalta. Jos taas auton sähkövarusteiden ohjauksessa ilmenisi mystistä vikaa, jota ei saada paikannettua, tilanne voisi olla toinen.
Huoleni liittyy juuri näihin nykyaikaisiin auton varusteisiin/ominaisuuksiin, joita softalla ohjaillaan. Eli kaikki mitä tehdään BMW liikkeen ulkopuolella on lähtökohtaisesti aina uhka auton takuulle. Ja nyt painotan sanaa uhka. Jokainen tietää esim. tietokoneen softan päivityksestä kuinka helposti joku bitti voi mennä poikittain...

Se, että miksi lisäominaisuuksien koodausta/aktivointia ei tehdä BMW liikkeessä onkin hyvä kysymys vai onko tilanne edelleen näin ? Kyllä itse voisin siitä hyvin maksaakin, jos esim. tuon sport displayn aktivoinnin hinta olisi kohtuullinen.

Re: BMW F(x)-sarjan autojen koodaus

Lähetetty: 21 Huhti 2014, 22:49
Kirjoittaja altsu
Turbon pointti on ihan aiheellinen. Nyt kuitenkin tulee edelleen huomioida, että tässä kyseisessä tapauksessa autossa on ohjelmisto, joka pitää sisällään valmiita konfiguraatioita, joissa on arvoja päällä/pois. Esimerkki voisi olla vaikka ovien keskuslukitus. Se voi olla Eurooppalainen malli, jossa kaikki ovet aukeavat yhtäaikaa tai USA malli, jossa ensin aukeaa kuljettajan ovi ja vasta tämän jälkeen muut ovet. Toiminnan valinta ei edellytä softapäivitystä tai -muutosta. Toiminta valitaan olemassaolevista vaihtoehdoista. Samasta on kyse tässä tapauksessa.

Huoli takuun osalta toki pysyy, riski siitä, että konfiguraatio aiheuttaisi toimintahäiriön takuuaikana on kuitenkin (omasta mielestäni) erittäin pieni. En kannusta ketään muokkaamaan autoaan marmorin ulkopuolella, mutta jokainen voi silti tehdä asiasta oman riskiarvionsa.

Re: BMW F(x)-sarjan autojen koodaus

Lähetetty: 21 Huhti 2014, 22:51
Kirjoittaja altsu
Marmorilla takavalojen päälle kytkeminen olisi tarjottu tuntityönä, hinta-arvion ollessa noin 200 EUR. Lopputuloksesta ei olisi saanut takuuta.

Re: BMW F(x)-sarjan autojen koodaus

Lähetetty: 21 Huhti 2014, 22:53
Kirjoittaja TTE
Mulle tulee start/stop -toiminnon muutos huollon tekemänä. Laitoin lisäksi myyjälle muutaman muunkin koodaustoivomuksen ennen auton luovutusta, saas nähdä tekevätkö.

Tarkennuksena vielä, että tuo muutos/muutokset kuuluvat kauppahintaan. :)

Re: BMW F(x)-sarjan autojen koodaus

Lähetetty: 22 Huhti 2014, 11:00
Kirjoittaja Böntti
Bemarin terminologia menee seuraavasti: Koodaus/encoding = vaihdetaan asetusparametreja niin kuin altsu tuossa jo kertoikin. Ohjelmointi/programming = auton ohjelmisto päivitetään uuteen. Huollossa ei onnistu pelkkä koodaus, ohjelmointi tulee aina mukana ja siksi homma on hidasta ja jonkin verran riskialtista. Riski liittyy ohjelmointiin, ei niinkään koodaukseen. Esimerkiksi toiseksi uusin ohjelmistoversio sisälsi bugin joka aiheutti yhden tietyn moduulin lopullisen jumituksen ohjelmoinnin yhteydessä.

Varsinainen takuukysymys onkin sitten oma juttunsa. Jos koodataan esim takavaloja niin eipä ne siellä huollossa näe että on koodattu ellei huoltomies satu asiaa fyysisesti tutkimaan ja lisäksi pitäisi vielä tarkistaa BMW:n tietokannasta että onko koodattu virallisessa huollossa. Huolto ei näe autossa olevia softaparametreja. Pidän erittäin epätodennäköisenä että tällaiseen ralliin huollossa ruvettaisiin, ja vaikka ruvettaisiinkin niin en usko että vaikuttaisi Eurooppalaisen oikeuskäytännön mukaan takuuseen. Koodaus on kuitenkin 100% sama kuin virallisessa huollossa tehtävä. Tämä toki perustuu MuTuun kun en ole kuullut että jollain tällainen olisi vaikuttanut takuuseen.

Koodasin omasta autosta jarruenergian talteenoton pois. Tässä säädetään auton latausjärjestelmää ja sen jännitteitä, lisäksi tämä ei ole tehtävissä huollossa. Tämä kyllä varmasti periaatteessa vaikuttaisi takuuseen jos jotain ongelmaa tulisi, tähänkin kyllä pätee sama juttu eli huollon on hieman hankala osoittaa että jotain on koodattu. Yleensäottaen koodaus mahdollistaa saman moduulin käyttämisen eri varusteilla olevissa autoissa sekä eri korimalleissa, tästä johtuen parametreilla on mahdollista saada myös pahaa aikaan. Yks italialainen heppu koodaili vahingossa oman autonsa polttoainepumpun väylätyypin erilaiseksi -> pumpun ohjaus ei toiminut ja pumppas täydellä teholla jatkuvasti. Pumppu piti vaihtaa ja ei mennyt tietenkään takuuseen koska heppu vei auton koodattuna huoltoon. Näin voi käydä kun ei ymmärrä mitä on tekemässä.

Itse tehty ohjelmistopäivitys näkyy selvästi, softaversio kun ei enää ole synkassa BMW:n tietokannan kanssa. En tiedä tästäkään käytännössä että vaikuttaako, autoon on kuitenkin ajettu alkuperäinen ohjelmistopäivitys.

Takuuriskejä siis on mutta pidän niitä näissä peruskoodailuissa (valot, viihdelaitteet yms) hyvin pieninä.

Re: BMW F(x)-sarjan autojen koodaus

Lähetetty: 22 Huhti 2014, 18:09
Kirjoittaja japi2010
Böntti: miksi olet koodannut jarruenergian talteenoton pois?

Re: BMW F(x)-sarjan autojen koodaus

Lähetetty: 23 Huhti 2014, 00:03
Kirjoittaja Böntti
japi2010 kirjoitti:Böntti: miksi olet koodannut jarruenergian talteenoton pois?
Akku latautuu täyteen eikä pelkästään 80% tasoon. Mutuilin että akku kestäis pitempään, vajaa lataus ei tietääkseni tee hyvää akun kestoiälle. Osasyy on myös huvikseen testailu. Joskus vois vääntää excelin "akun käyttöikä ja hinta vs jarruenergian talteenotto ja polttoaineen säästö" :D

Perimmäinen syy oli ehkä kuitenkin se että laturin hajottua (@85000km, uuden hinta ilman takuuta olisi ollut 1000e) päätin poistaa kaikki ekohöpötykset eli start-stopin ja BERin.

Re: BMW F(x)-sarjan autojen koodaus

Lähetetty: 23 Huhti 2014, 00:09
Kirjoittaja Clavurion
Böntti kirjoitti:
japi2010 kirjoitti:Böntti: miksi olet koodannut jarruenergian talteenoton pois?
Akku latautuu täyteen eikä pelkästään 80% tasoon. Mutuilin että akku kestäis pitempään, vajaa lataus ei tietääkseni tee hyvää akun kestoiälle. Osasyy on myös huvikseen testailu. Joskus vois vääntää excelin "akun käyttöikä ja hinta vs jarruenergian talteenotto ja polttoaineen säästö" :D

Perimmäinen syy oli ehkä kuitenkin se että laturin hajottua (@85000km, uuden hinta ilman takuuta olisi ollut 1000e) päätin poistaa kaikki ekohöpötykset eli start-stopin ja BERin.
Tässähän on hyvä paikka säännölliselle puolivuotiskoodaukselle. Talvella pois käytöstä ja kesäksi takaisin käyttöön. :tong:

Re: BMW F(x)-sarjan autojen koodaus

Lähetetty: 23 Huhti 2014, 00:17
Kirjoittaja Böntti
Juu toki auttaa myös tiettyihin akkuherjoihin, mulla niitä ei ole kuitenkaan ollut.

Re: BMW F(x)-sarjan autojen koodaus

Lähetetty: 18 Marras 2015, 20:52
Kirjoittaja eppu
Osaatko neuvoa allekääntyvän originaalikoukun jälkiasennukseen liittyvässä kysymyksessä: retrofit kitissä tulee yksi moduli ja koukun mukana toinen - pitääkö tällaiset käydä ohjelmoimassa merkkihuollossa vai pystyykö tuollaiset ohjelmoimaan joku kaltaisesi osaaja? Onko näiden osalta kyse koodaamisesta vai ohjelmoinnista?

Re: BMW F(x)-sarjan autojen koodaus

Lähetetty: 18 Marras 2015, 23:46
Kirjoittaja Böntti
Käsittääkseni F-sarjassa(kaan) koukun asennus ei vaadi koodausta, ainostaan ohjainlaite kiinni ja kovaa ajoa. Näin ainakin tarvikemallisen ohjainlaitteen kanssa. Alkuperäisestä en ole varma, jos se vaatii jotain niin koodausta ja sen voi tehdä osaava harrastaja. Jos tietokoneen käyttö ei tuota haasteita niin googleen "bmw e-sys" ja alkaa koodausohjetta löytymään.

Re: BMW F(x)-sarjan autojen koodaus

Lähetetty: 20 Marras 2015, 15:47
Kirjoittaja Ludwig
Ainakin täällä takuu on pelannut, vaikka autoa Böntti koodasikin.

Tosin erään takuukeikan jälkeen koodaukset olivat kadonneet ja autoon ilmeisesti ohjelmoitu uusi softa (eri värejä mittaristossa ja lisäfeatureita i-Drivessa).

Huomasin mielenkiintoisen seikan perävaunua vedettäessä: kun vaunu on kytkettynä ja lämäisee takasumuvalon päälle, auto laittaa vain vaunun sumuvalon päälle ja auton takavaloissa ei sumuvalo palakaan! On se fiksu.

Re: BMW F(x)-sarjan autojen koodaus

Lähetetty: 20 Marras 2015, 18:53
Kirjoittaja Juha
Ludwig kirjoitti:Ainakin täällä takuu on pelannut, vaikka autoa Böntti koodasikin.

Tosin erään takuukeikan jälkeen koodaukset olivat kadonneet ja autoon ilmeisesti ohjelmoitu uusi softa (eri värejä mittaristossa ja lisäfeatureita i-Drivessa).

Huomasin mielenkiintoisen seikan perävaunua vedettäessä: kun vaunu on kytkettynä ja lämäisee takasumuvalon päälle, auto laittaa vain vaunun sumuvalon päälle ja auton takavaloissa ei sumuvalo palakaan! On se fiksu.
Oho :blink: onko sulla 7-napainen vai 11-napainen töpseli?

Re: BMW F(x)-sarjan autojen koodaus

Lähetetty: 20 Marras 2015, 22:50
Kirjoittaja Wonderi
Noinhan se koukun sumuvalo on pitänyt olla lain mukaan kytkettynä uusissa autoissa jo ties kuinka monta vuotta. Halvemmissa systeemeissä on koukun pistorasiassa mekaaninen kytkin jonka töpseli painaa pohjaan ja vetoauton sumari pimenee. Usein jääkin pimeäksi kun nappi jumittuu pohjaan.

Re: BMW F(x)-sarjan autojen koodaus

Lähetetty: 21 Marras 2015, 02:24
Kirjoittaja Ricracing
altsu kirjoitti:Marmorilla takavalojen päälle kytkeminen olisi tarjottu tuntityönä, hinta-arvion ollessa noin 200 EUR. Lopputuloksesta ei olisi saanut takuuta.
Täysi sikahinta! Onneksi sain sen viime metreillä ennen autonluovutusta "marmorilta".
On kyllä mielestäni erittäin hyvä ominaisuus ja täysin toimiva. Myös 1. huollon jälkeen.

Haluaisin myös eroon tuosta Start/Stop toiminnosta, joka ei toimi niin hyvin kuin sen pitäisi.
Mielestäni se kuluttaa sekä akkua että starttimoottoria täysin kohtuuttomasti säästämättä yhtään polttoainetta.
Puhumattakaan turbosta!
Toisaalta olen kouluttanut itseni aina liikkeelle lähtiessä painamaan "pois" nappia.

Kolmas asia mikä minua mietityttää on vakio Navigaattori. Senkin päivittämäinen maksaa marmorilla
täysin kohtuuttomasti. Naapureiden muun merkkiset autot hoitavat päivitykset maksutta netsitse.

BMW F(x)-sarjan autojen koodaus

Lähetetty: 21 Marras 2015, 08:18
Kirjoittaja salmol
Kyllä akku, startti ja turbo tuon start-stopin kestää. Startti on suunniteltu tuohon, toiminto kytkeytyy pois jos jännite laskee ja turbolla on jäähdytys mikä toimii myös auton ollessa sammuksissa.

Mutta ärsyttävähän tuo start-stop on ja sen takia koodautin sen pois. Seuraavaksi voisin koodauttaa jarruvakkarista tuon jarrutoiminnon pois.

Re: BMW F(x)-sarjan autojen koodaus

Lähetetty: 21 Marras 2015, 09:11
Kirjoittaja Juha
salmol kirjoitti:
Mutta ärsyttävähän tuo start-stop on ja sen takia koodautin sen pois. Seuraavaksi voisin koodauttaa jarruvakkarista tuon jarrutoiminnon pois.
Tämä oli uutta. Saako tuon jarrun koodattua poijes? Se on kyl rasittava fiitsöri.

Re: BMW F(x)-sarjan autojen koodaus

Lähetetty: 21 Marras 2015, 14:14
Kirjoittaja salmol
Juha kirjoitti:
salmol kirjoitti:
Mutta ärsyttävähän tuo start-stop on ja sen takia koodautin sen pois. Seuraavaksi voisin koodauttaa jarruvakkarista tuon jarrutoiminnon pois.
Tämä oli uutta. Saako tuon jarrun koodattua poijes? Se on kyl rasittava fiitsöri.
Muistaakseni luin jostain (BTCF?) että se olisi mahdollista koodauttaa. Bönttiiii, onnistuuko?