BMW F(x)-sarjan autojen koodaus
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 6
- Liittynyt: 26 Kesä 2017, 22:22
- Auto: BMW 530da xDrive -13 F11
Moikka!
Käydessäni paikallisessa BMW-liikkessä kysäisin, että kannattaako auto päivittää uusimpaan ohjelmaversioon.
Vastasivat että kyllä kannattaa, koska on tullut parannuksia moniin toimintoihin. (ottavat tästä 150 euroa).
Itse en uskalla tähän ryhtyä, vaikka ista/P löytyykin. Lisäksi otin autolle Saksasta vuoden takuun, enkä senkään vuoksi uskalla paivitystä muualla tehdä kuin merkkiliikkeessä.
Olen kuitenkin innokkaasti koodaillut eri ominisuuksia autoon (takavalot päiväajovalojen kanssa, start-stop pois oletuksena, videot näkyviin ajaessa, peilien kääntö nopeammin lukittaessa ym.).
Kysynkin nyt mielipidettä päivityksen hyödyllisyyteen. Auto on kumminkin 2012 lopun ohjelmaversiota, vaikka käyttöönotto onkin 2013. Onko niin paljon parannuksia tullut, että kannattaa viedä ohjelmoitavaksi?
Ja eihän uusimassakaan ohjelmaversiossa ole estetty koodailua? Nykyiset koodailut ilmeisesti kuitenkin menetän, mutta toivon saavani ne vielä uudelleen koodailtua.
Käydessäni paikallisessa BMW-liikkessä kysäisin, että kannattaako auto päivittää uusimpaan ohjelmaversioon.
Vastasivat että kyllä kannattaa, koska on tullut parannuksia moniin toimintoihin. (ottavat tästä 150 euroa).
Itse en uskalla tähän ryhtyä, vaikka ista/P löytyykin. Lisäksi otin autolle Saksasta vuoden takuun, enkä senkään vuoksi uskalla paivitystä muualla tehdä kuin merkkiliikkeessä.
Olen kuitenkin innokkaasti koodaillut eri ominisuuksia autoon (takavalot päiväajovalojen kanssa, start-stop pois oletuksena, videot näkyviin ajaessa, peilien kääntö nopeammin lukittaessa ym.).
Kysynkin nyt mielipidettä päivityksen hyödyllisyyteen. Auto on kumminkin 2012 lopun ohjelmaversiota, vaikka käyttöönotto onkin 2013. Onko niin paljon parannuksia tullut, että kannattaa viedä ohjelmoitavaksi?
Ja eihän uusimassakaan ohjelmaversiossa ole estetty koodailua? Nykyiset koodailut ilmeisesti kuitenkin menetän, mutta toivon saavani ne vielä uudelleen koodailtua.
Varmaan riippuu mitä ohjelmia päivitetään. Kaikki koodaukset eivät poistu ohjelmistojen päivityksessä, ainakaan aina, ja siis varmaan riippuu mitä päivitetään. Minulla päivitettiin juuri F36:ssa osaa ohjelmisto, ja start-stop ja takavalot toimii kuten ennen päivitystä. Tosin esim. Kahvavalot peruuttaessa eivät toimi enää, eli osa koodauksista ainakin hävisi. Samaten hävisi sport-näytöt.MattiMan kirjoitti:Moikka!
Käydessäni paikallisessa BMW-liikkessä kysäisin, että kannattaako auto päivittää uusimpaan ohjelmaversioon.
Vastasivat että kyllä kannattaa, koska on tullut parannuksia moniin toimintoihin. (ottavat tästä 150 euroa).
Itse en uskalla tähän ryhtyä, vaikka ista/P löytyykin. Lisäksi otin autolle Saksasta vuoden takuun, enkä senkään vuoksi uskalla paivitystä muualla tehdä kuin merkkiliikkeessä.
Olen kuitenkin innokkaasti koodaillut eri ominisuuksia autoon (takavalot päiväajovalojen kanssa, start-stop pois oletuksena, videot näkyviin ajaessa, peilien kääntö nopeammin lukittaessa ym.).
Kysynkin nyt mielipidettä päivityksen hyödyllisyyteen. Auto on kumminkin 2012 lopun ohjelmaversiota, vaikka käyttöönotto onkin 2013. Onko niin paljon parannuksia tullut, että kannattaa viedä ohjelmoitavaksi?
Ja eihän uusimassakaan ohjelmaversiossa ole estetty koodailua? Nykyiset koodailut ilmeisesti kuitenkin menetän, mutta toivon saavani ne vielä uudelleen koodailtua.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2
- Liittynyt: 24 Tammi 2017, 22:46
-
Viimeksi muokannut Winkelwagen, 19 Syys 2017, 20:57. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Koodausta odotellessa saat takaluukun suljettua painamalla kaukosäätimen nappia tarpeeksi pitkään.Winkelwagen kirjoitti:Hep!
Onko Etelä-Karjalan lähistöllä koodauksen taitavaa henkilöä?
F31:een kaipailisin start/stop -nappulan "asentomuistia", kontin sulkeutumista sisänapista ja kaukosaäätimestä, sport-näyttöä keskikonsoliin ja vilkkupolttimoiden tietoihin "led" eli ilmaantuva rapid flashing pois ja palamistsekkaukset pois päältä.
Laita vaikka yv:tä, mikäli homma onnistuu niin sovitaan tarkemmin
Bimmertech koodaa autoja etänä Teamviewer softan kanssa. Tällaiselle palvelulle luulisi olevan kysyntää myös Suomessa. Eli koodaaja ottaa läppärin haltuun etänä, joka on piuhalla kiinni autossa ja oikeat softat asennettuna ja tekee tämän jälkeen koodauksen.
Kuka aloittaa tämän?
Kuka aloittaa tämän?
Jos etänä koodataan niin palveluhan onnistuu ympäri maailman. Miksi juuri Suomalaisen pitäisi sitä tarjota?soundwave kirjoitti:Bimmertech koodaa autoja etänä Teamviewer softan kanssa. Tällaiselle palvelulle luulisi olevan kysyntää myös Suomessa. Eli koodaaja ottaa läppärin haltuun etänä, joka on piuhalla kiinni autossa ja oikeat softat asennettuna ja tekee tämän jälkeen koodauksen.
Kuka aloittaa tämän?
Jos jänskättää puhua lontoota?Wonderi kirjoitti:Jos etänä koodataan niin palveluhan onnistuu ympäri maailman. Miksi juuri Suomalaisen pitäisi sitä tarjota?soundwave kirjoitti:Bimmertech koodaa autoja etänä Teamviewer softan kanssa. Tällaiselle palvelulle luulisi olevan kysyntää myös Suomessa. Eli koodaaja ottaa läppärin haltuun etänä, joka on piuhalla kiinni autossa ja oikeat softat asennettuna ja tekee tämän jälkeen koodauksen.
Kuka aloittaa tämän?
Onko tietoa millainen veloitus bimmertechillä on tästä palvelusta?lortti kirjoitti:Jos jänskättää puhua lontoota?Wonderi kirjoitti:Jos etänä koodataan niin palveluhan onnistuu ympäri maailman. Miksi juuri Suomalaisen pitäisi sitä tarjota?soundwave kirjoitti:Bimmertech koodaa autoja etänä Teamviewer softan kanssa. Tällaiselle palvelulle luulisi olevan kysyntää myös Suomessa. Eli koodaaja ottaa läppärin haltuun etänä, joka on piuhalla kiinni autossa ja oikeat softat asennettuna ja tekee tämän jälkeen koodauksen.
Kuka aloittaa tämän?
Eikai se koodaukseen itsessään vaikuta jos kerran koodaussofta on paikallisella koneella, joka on kiinni autossa?masaf1 kirjoitti:Tuskin on TV:llä koodaus hyvä idea, mitä jos netti katkee kesken moduuliin kirjotuksen?
- TurboKoo
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 329
- Liittynyt: 09 Huhti 2010, 09:59
- Auto: Porsche Boxster
ex F31 320d Connected 2018 - Paikkakunta: Helsinki
Tuohon pitää sitten lisätä vielä sopivan kaapelin postitus.
Itse totesin, ettei se voi niin vaikeaa ja tilasin kaapelin, hommasin softan ja hetken päästä olin jo koodannut. Totta kai jännitti mutta ohjeita seuraamalla meni hyvin.
Itse totesin, ettei se voi niin vaikeaa ja tilasin kaapelin, hommasin softan ja hetken päästä olin jo koodannut. Totta kai jännitti mutta ohjeita seuraamalla meni hyvin.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer"
Walter Röhrl
Walter Röhrl
^ tilasin itsekkin kaapelin (~30€) jossa tuli mukana linkit ISTA:n ja E-SYS asennuksiin. ISTA:n nyt ymmärtää melko helposti ja sillä voi tutkailla kaikenlaista, mutta tuo E-SYS... ei ole triviaali softa ymmärtää lainkaan, vaikka it-alan ihmisiä onkin. En ainakaan toistaiseksi uskalla itse koodailla sillä mitään.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 883
- Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
- Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d
Muutamia kommentteja omasta ajatusmaailmasta ja kokemuksista.
1. Älä korjaa toimivaa. Eli en lähtisi fläshäämään koko autoa tai ecua vain sen tähden että saisi uusia ominaisuuksia. Varsinkaan jos ei ole tietoa mitä uutta löytyy ja onko se mitä haluaa. Vaikka päivityksen on ympärille tehty erinäköistä suojamekanismia niin ainakin itsellä on omakohtainen kokemus siitä, että merkkiliikkeen tekemä koko auton version päivitys aiheutti sen, että yksi varsinainen toimilaite ei enää toiminut halutulla tavalla. Ja se korjaantui taas sillä, että osa vaihdettiin. Ecuja ei siis brikkaantunut mutta varsinainen laite ei enää toiminut täysin uuden softan raja-arvojen sisällä. Eikä ne huollossa osaa yksittäisen parametrin arvoja etsiä ja muuttaa. Eivätkä edes saa niin tehdä.
2. Toki voi tuunata toimivaa. Eli koodaus parametria vaihtamalla on ihan jees. Kunhan ottaa ensin kaikesta tarvittavasta varmuuskopiot. Eikä muuta sellaista mitä ei passaa muuttaa. Joku sanoo, että miksi esim. kun voit aina VO-koodata takaisin. Valintoja kaikki. Oma näkemys VO-koodaukseen on se, ett siinä voi muuttua moni muukin asia mitä kuvittelit muuttuvan. Ja auto saattaa pukata herjaa mutta et sitä välttämättä näe ellet jollain softalla seuraa ja lue logeja. En siis ihan heti lähtisi netin yli koodaukseenkaan vaikka se onkin turvallista jos paikallinen kone on kaapelilla kiinni ja tehdään etänä paikallisen koneen kautta. Jos myöhemmin käy ilmi, että jokin on vinossa voi palauttaminen olla haastavaa jos kaveria ei saa enää kiinni. Koodausta en tekisi langattomilla adaptereilla tai mobiililla ikinä. En edes tietokoneella ellei ole pistorasia seinässä ja WLAN pois päältä. Mikään ei varmaan saikkoa enempää kuin se, että Windows update taustalla tahmaa kaiken, rupee huutamaan reboottia ja on ECU:n kirjoitus käynnissä.
-p
1. Älä korjaa toimivaa. Eli en lähtisi fläshäämään koko autoa tai ecua vain sen tähden että saisi uusia ominaisuuksia. Varsinkaan jos ei ole tietoa mitä uutta löytyy ja onko se mitä haluaa. Vaikka päivityksen on ympärille tehty erinäköistä suojamekanismia niin ainakin itsellä on omakohtainen kokemus siitä, että merkkiliikkeen tekemä koko auton version päivitys aiheutti sen, että yksi varsinainen toimilaite ei enää toiminut halutulla tavalla. Ja se korjaantui taas sillä, että osa vaihdettiin. Ecuja ei siis brikkaantunut mutta varsinainen laite ei enää toiminut täysin uuden softan raja-arvojen sisällä. Eikä ne huollossa osaa yksittäisen parametrin arvoja etsiä ja muuttaa. Eivätkä edes saa niin tehdä.
2. Toki voi tuunata toimivaa. Eli koodaus parametria vaihtamalla on ihan jees. Kunhan ottaa ensin kaikesta tarvittavasta varmuuskopiot. Eikä muuta sellaista mitä ei passaa muuttaa. Joku sanoo, että miksi esim. kun voit aina VO-koodata takaisin. Valintoja kaikki. Oma näkemys VO-koodaukseen on se, ett siinä voi muuttua moni muukin asia mitä kuvittelit muuttuvan. Ja auto saattaa pukata herjaa mutta et sitä välttämättä näe ellet jollain softalla seuraa ja lue logeja. En siis ihan heti lähtisi netin yli koodaukseenkaan vaikka se onkin turvallista jos paikallinen kone on kaapelilla kiinni ja tehdään etänä paikallisen koneen kautta. Jos myöhemmin käy ilmi, että jokin on vinossa voi palauttaminen olla haastavaa jos kaveria ei saa enää kiinni. Koodausta en tekisi langattomilla adaptereilla tai mobiililla ikinä. En edes tietokoneella ellei ole pistorasia seinässä ja WLAN pois päältä. Mikään ei varmaan saikkoa enempää kuin se, että Windows update taustalla tahmaa kaiken, rupee huutamaan reboottia ja on ECU:n kirjoitus käynnissä.
Laita mulle privalla viestiä mikä epäselvää niin jeesaan... Märkä rinki on ihan tervettä ensimmäisellä kerralla. Eikä saa saada rytmihäiriöitä siitä, että ecun buutti aiheuttaa erinäisille näytöille kaikenlaisia herjoja kun se on hetken pois pelistä. Tokenee kyllä kun vaan pitää pään kylmänä.soundwave kirjoitti:mutta tuo E-SYS... ei ole triviaali softa ymmärtää lainkaan, vaikka it-alan ihmisiä onkin. En ainakaan toistaiseksi uskalla itse koodailla sillä mitään.
-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
No jos noin niin mihin sä sitä dudee TV:n päässä tarvit edes? Sullahan on jo kaikki tarvittava selvitä hommasta ilman internettiä.wsaarja kirjoitti:Eikai se koodaukseen itsessään vaikuta jos kerran koodaussofta on paikallisella koneella, joka on kiinni autossa?masaf1 kirjoitti:Tuskin on TV:llä koodaus hyvä idea, mitä jos netti katkee kesken moduuliin kirjotuksen?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 883
- Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
- Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d
-p
Viimeksi muokannut phuksi, 16 Syys 2017, 21:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 5
- Liittynyt: 31 Tammi 2017, 13:16
- Auto: F01 730dA, 2009
- Paikkakunta: Rauma
Käytin alkukesästä oman F01:n akkurekisteröinnissä Porin Rinta-Joupilla ja samalla päivittivät auton ohjelmat uusimpiin. 65e maksoi operaatio, kertoivat olevan joku jälkimarkkinointikamppis jossa ohjelmat saa päivitettyä. Muutoin olisi ollut tuo 150e päivitys.MattiMan kirjoitti:Moikka!
Käydessäni paikallisessa BMW-liikkessä kysäisin, että kannattaako auto päivittää uusimpaan ohjelmaversioon.
Vastasivat että kyllä kannattaa, koska on tullut parannuksia moniin toimintoihin. (ottavat tästä 150 euroa).
Itse en uskalla tähän ryhtyä, vaikka ista/P löytyykin. Lisäksi otin autolle Saksasta vuoden takuun, enkä senkään vuoksi uskalla paivitystä muualla tehdä kuin merkkiliikkeessä.
Olen kuitenkin innokkaasti koodaillut eri ominisuuksia autoon (takavalot päiväajovalojen kanssa, start-stop pois oletuksena, videot näkyviin ajaessa, peilien kääntö nopeammin lukittaessa ym.).
Kysynkin nyt mielipidettä päivityksen hyödyllisyyteen. Auto on kumminkin 2012 lopun ohjelmaversiota, vaikka käyttöönotto onkin 2013. Onko niin paljon parannuksia tullut, että kannattaa viedä ohjelmoitavaksi?
Ja eihän uusimassakaan ohjelmaversiossa ole estetty koodailua? Nykyiset koodailut ilmeisesti kuitenkin menetän, mutta toivon saavani ne vielä uudelleen koodailtua.
ex: E65 745iA, E38 730iA, E34 520i
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 883
- Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
- Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d
Joko kokeilit?soundwave kirjoitti:^^ KIITOS!
-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend