Sivu 9/18

Re: BMW F(x)-sarjan autojen koodaus

Lähetetty: 17 Tammi 2018, 21:41
Kirjoittaja Juha
Antore kirjoitti:
Kun vaikutat niin kovin säästäväiseltä niin loppukevennyksenä vielä näppäimistön säästövinkki! Ennen pilkkua ei tarvitse rasittaa välilyöntinäppäintä :tong:
Kilpaillaan, kuka tekee eniten kielioppivirheitä. Aloitetaan vaikka tästä:
Antore kirjoitti:
Aika kaukana kyllä valokatkaisijasta mutta toisaalta kuskin paikalta on aika vaikea paikantaa äänenlähdettä ja nämä lukon nupit on kyllä yksi hyvä veikkaus. Mulla molemmat puolet piti todella ikävää ääntä. Tuli kuntoon samalla kun päivitin kaiuttimet ja laitoin lukituskepakoille tuet vaahtomuovin palasista.

Re: BMW F(x)-sarjan autojen koodaus

Lähetetty: 17 Tammi 2018, 21:47
Kirjoittaja melperri
Antore kirjoitti:
melperri kirjoitti:Mikäpä siinä , saahan sitä vilkutella. Noita vilkuttelijoita on aika paljon keskellä kirkkainta auringonpaistettakin ,silloin , kun ajáa vanhemmalla autolla , jossa on vain kelmeät parkit tai ei mitään valoa päällä. Sitten taas näiden bemarin drl:n kanssa ei ole kertaakaan välähtänyt vielä vastaanotulijan toimesta , sen verran kirkkaat ne on.

Nastojen suhteen olen vielä säästäväisempi kuin valojen kanssa , pohjoismaisilla kitkoilla pärjää kaikkialla , missä ajan.
Kun vaikutat niin kovin säästäväiseltä niin loppukevennyksenä vielä näppäimistön säästövinkki! Ennen pilkkua ei tarvitse rasittaa välilyöntinäppäintä :tong:
Hyvä vinkki, synnynnäisesti köyhänä sitä pyrkii kaikesta säästämään. Eka bemari oli E60 , vaaleat nahat ym. Oli niin hieno , etten oikein raaskinut ajaa sillä , ettei likaantuisi ja kuluisi. Hommasin vuodeksi vm 2000 mallisen Astran ja ihailin bemarin kiiltäviä peltejä pihalla. Sen verran piti ajaa , ettei jarrut jumittuneet ja tiivisteet kuivuneet. Siinä oli sen verran kelmeät enkelit , että valot vilkkui tiuhaan vastaantulijoilla.

Re: BMW F(x)-sarjan autojen koodaus

Lähetetty: 18 Tammi 2018, 09:24
Kirjoittaja Heguli31
Hämmenetään ja kysellään nyt vielä hieman tuosta säästämisestä. Kun tätä foorumia lukee,niin porukoilla on tuoretta kalustoa alla. Ja auto vaihtuu uuteen parin/kolmen vuoden välein. Tässä ajassa ne valot ei käytössä kyllä mihinkään "happane". Joten kenelle te niitä "kalliita" valojanne oikein säästätte? Jälkipolville vai seuraavalle auton omistajalle??? :conf:

Re: BMW F(x)-sarjan autojen koodaus

Lähetetty: 18 Tammi 2018, 11:27
Kirjoittaja Pekumie
Heguli31 kirjoitti:Joten kenelle te niitä "kalliita" valojanne oikein säästätte? Jälkipolville vai seuraavalle auton omistajalle??? :conf:
Juuri tätä hämmästelin itsekin. Vaikka katuvalot taajamissa yleensä onkin, voi silti jäädä joku pieni kulkija huomaamatta DRL:t päällä pimeällä ajellessa. Itse ajelen aina A-asennolla, kun a) en viitsi rempata valokatkaisijaa, b) A-asento toimii mainiosti.

Re: BMW F(x)-sarjan autojen koodaus

Lähetetty: 18 Tammi 2018, 11:29
Kirjoittaja TomA
Hommasin Carlyn adapterin ja softan (anroid). Koodasin takavalot ja start ja stop toiminnon. Pelasi loistavasti. Sitten yritin digit. nopeusnäyttöä, niin heitti kojelautaan erilaisia vikailmoituksia, kuten rengaspaine ja luistonesto. Painelin ok ja otin virrat pois niin kaikki taas kunnossa, mutta päivitys ei onnistu. Auto F30 bensa. Osaako joku guru kertoo mikä tökkii. Toisaalta, eipä tuossa muuta koodattavaa tavalaan enää ookkaan.

Re: BMW F(x)-sarjan autojen koodaus

Lähetetty: 18 Tammi 2018, 12:38
Kirjoittaja AjamisenIloa
TomA kirjoitti:Hommasin Carlyn adapterin ja softan (anroid). Koodasin takavalot ja start ja stop toiminnon. Pelasi loistavasti. Sitten yritin digit. nopeusnäyttöä, niin heitti kojelautaan erilaisia vikailmoituksia, kuten rengaspaine ja luistonesto. Painelin ok ja otin virrat pois niin kaikki taas kunnossa, mutta päivitys ei onnistu. Auto F30 bensa. Osaako joku guru kertoo mikä tökkii. Toisaalta, eipä tuossa muuta koodattavaa tavalaan enää ookkaan.
Itse hankin myös saman Carlyn adapterin ja Pro softan. Tänään koodasin Start/Stop muistin, onnistui hyvin. Seuraavaksi meinasin koodata myös takavalot palamaan päivävalo moodissa. Ilmeisesti tämä on oikea valinta Carlyssa:

Angel eyes + Rear lights (EU) ?

Tuon digitaalisen nopeusnäytön ajattelin koodata myös, mutta enpä taidaa yrittää, jos herjoja alkaa pukkaamaan. Onkohan kukaan saanut toimimaan Carlylla. Auto siis F10.

Re: BMW F(x)-sarjan autojen koodaus

Lähetetty: 18 Tammi 2018, 12:55
Kirjoittaja TomA
AjamisenIloa kirjoitti:
TomA kirjoitti:Hommasin Carlyn adapterin ja softan (anroid). Koodasin takavalot ja start ja stop toiminnon. Pelasi loistavasti. Sitten yritin digit. nopeusnäyttöä, niin heitti kojelautaan erilaisia vikailmoituksia, kuten rengaspaine ja luistonesto. Painelin ok ja otin virrat pois niin kaikki taas kunnossa, mutta päivitys ei onnistu. Auto F30 bensa. Osaako joku guru kertoo mikä tökkii. Toisaalta, eipä tuossa muuta koodattavaa tavalaan enää ookkaan.
Itse hankin myös saman Carlyn adapterin ja Pro softan. Tänään koodasin Start/Stop muistin, onnistui hyvin. Seuraavaksi meinasin koodata myös takavalot palamaan päivävalo moodissa. Ilmeisesti tämä on oikea valinta Carlyssa:

Angel eyes + Rear lights (EU) ?

Tuon digitaalisen nopeusnäytön ajattelin koodata myös, mutta enpä taidaa yrittää, jos herjoja alkaa pukkaamaan. Onkohan kukaan saanut toimimaan Carlylla. Auto siis F10.

Jep, tosi hyvin toimi nuo kaksi ja yritin vielä iDriven sport display ominaisuutta, johon ostin 15e lisäsoftan, niin sekin heitti vikailmoituksia kojelautaan, mutta katosivat kun painelin, että ok. IDrivessä kun serviceä BMW:lle ilmoitti. Pistin meiliä Carlylle.

Re: BMW F(x)-sarjan autojen koodaus

Lähetetty: 18 Tammi 2018, 13:12
Kirjoittaja AjamisenIloa
TomA kirjoitti:
Jep, tosi hyvin toimi nuo kaksi ja yritin vielä iDriven sport display ominaisuutta, johon ostin 15e lisäsoftan, niin sekin heitti vikailmoituksia kojelautaan, mutta katosivat kun painelin, että ok. IDrivessä kun serviceä BMW:lle ilmoitti. Pistin meiliä Carlylle.
Katosivatko nuo kojelaudan vikailmoitukset, kun painoit Carlyssa ok vai auton I-drivessa?

Re: BMW F(x)-sarjan autojen koodaus

Lähetetty: 18 Tammi 2018, 14:00
Kirjoittaja TomA
AjamisenIloa kirjoitti:
TomA kirjoitti:
Jep, tosi hyvin toimi nuo kaksi ja yritin vielä iDriven sport display ominaisuutta, johon ostin 15e lisäsoftan, niin sekin heitti vikailmoituksia kojelautaan, mutta katosivat kun painelin, että ok. IDrivessä kun serviceä BMW:lle ilmoitti. Pistin meiliä Carlylle.
Katosivatko nuo kojelaudan vikailmoitukset, kun painoit Carlyssa ok vai auton I-drivessa?
painoin auton iDrive näytössä. Siinä oli välillä tunkin kuva ja kerran flat tire. Siitä ok. ja virrat pois ja päälle niin katosivat.

Re: BMW F(x)-sarjan autojen koodaus

Lähetetty: 18 Tammi 2018, 15:33
Kirjoittaja salmol
AjamisenIloa kirjoitti:
TomA kirjoitti:Tuon digitaalisen nopeusnäytön ajattelin koodata myös, mutta enpä taidaa yrittää, jos herjoja alkaa pukkaamaan. Onkohan kukaan saanut toimimaan Carlylla. Auto siis F10.
Minulla tuli myös F36:lla ongelma tuon mittariston koodaamisessa, jouduin palauttamaan asetukset backupilta, eli meni mittaristo sen verran sekaisin. Nyt minulla kuitenkin on digitaalinen nopeusnäyttö, mutta fontti on niin pientä ettei sillä käytännössä tee mitään.

Re: BMW F(x)-sarjan autojen koodaus

Lähetetty: 18 Tammi 2018, 16:22
Kirjoittaja melperri
Minulla tuli myös diginopeuden koodaamisessa ekalla kerralla kaiken maailman vikailmoitukset. Nyt kun vetokoukku päivityksen jälkeen koodasin uudestaan , onnistui laakista. Fontii on tosiaan niin pientä , että eipä tuosta hyötyä ole.

Re: BMW F(x)-sarjan autojen koodaus

Lähetetty: 18 Tammi 2018, 16:35
Kirjoittaja TomA
melperri kirjoitti:Minulla tuli myös diginopeuden koodaamisessa ekalla kerralla kaiken maailman vikailmoitukset. Nyt kun vetokoukku päivityksen jälkeen koodasin uudestaan , onnistui laakista. Fontii on tosiaan niin pientä , että eipä tuosta hyötyä ole.
Päivitettiinkö vetokoukku BMW:llä ja sait uuden softan autoon siinä yhteydessä?

Re: BMW F(x)-sarjan autojen koodaus

Lähetetty: 18 Tammi 2018, 21:33
Kirjoittaja melperri
TomA kirjoitti:
melperri kirjoitti:Minulla tuli myös diginopeuden koodaamisessa ekalla kerralla kaiken maailman vikailmoitukset. Nyt kun vetokoukku päivityksen jälkeen koodasin uudestaan , onnistui laakista. Fontii on tosiaan niin pientä , että eipä tuosta hyötyä ole.
Päivitettiinkö vetokoukku BMW:llä ja sait uuden softan autoon siinä yhteydessä?
Joo , näin tehtiin , koska auto ei suostunut ymmärtämään vetokoukun olemassa oloa ilman , että koko ohjelmisto päivitettiin. Hommassa meni yksi ylimääräinen päivä , on kuulemma käsittämättömän aikaa vievä prosessi.

Re: BMW F(x)-sarjan autojen koodaus

Lähetetty: 19 Tammi 2018, 07:37
Kirjoittaja phuksi
Antore kirjoitti:
salmol kirjoitti:Kun valoja ei tarvita, ei tarvita myöskään mittarivaloja. Ja päinvastoin.
On muuten harvinaisen tyhmää, että usean valmistajan autoissa mittarivalot helottaa myös silloin kun päivävalot on kytketty. Tyhmempikin tajuaisi laittaa valot päälle pimeässä jos ei mittaristoa näe.
BINGO :thup: Valitettavasti yllättävän paljon näkee autoja pimeällä, eilenkin moottoritiellä, joissa takavalot pimeänä ja edessä alapuskurissa sumuvalot himmennettyinä päivävaloina. En sano mitä yhteistä kaikilla kuskeilla on ollut ;) mutta varmaan kiinnostus autoihin on aika vähäistä ja auto suorittaa logistista tehtävää. Yllättävän moni ei näytä huomaavan tarkastaa onko valot päällä vai ei kun on totuttu automatiikkaan jonka sitten mies on kääntänyt pois automaattiasennosta syystä tai toisesta.

Mutta tuo ominaisuus, että mittarivalot ei pala jos ajovalot ei ole päällä, on tehty juuri sitä varten, että jostakin indikoisi kuljettajalle että valoissa jotain on pielessä. Parempi tietysti olisi, että antaisi herjan jos hämärätunnistin tunnistaa valoisuuden tason alhaiseksi ja sanoisi kuljettajalle selkeästi että kytke valot päälle. Tunnistin autossa joka tapauksessa on jos kerran on automatiikkakin...

-p

Re: BMW F(x)-sarjan autojen koodaus

Lähetetty: 19 Tammi 2018, 09:26
Kirjoittaja melperri
Itse en koskaan käytä automaattiasentoa päiväsaikaan , koska tunnistin räpsii aivan turhaan valoja päälle ja pois jokaisen varjon ja pilven mukaan. Takavaloista olen sitä mieltä , että keskellä kirkasta päivää ne voivat hyvin olla pois päältä , mutta vähän heikomiissa olosuhteissa , esimerkiksi kovemmlla sateella yms ne on syytä napsaista päälle. Itse laitan valokytkimen tarpeen tullen 1 asentoon , jolloin DRL:n kanssa syttyy takavalot. Pimeällä tiellä sitten kytkin A asentoon ja kaukovalo avustin päälle.

Re: BMW F(x)-sarjan autojen koodaus

Lähetetty: 19 Tammi 2018, 20:09
Kirjoittaja TomA
TomA kirjoitti:
melperri kirjoitti:Minulla tuli myös diginopeuden koodaamisessa ekalla kerralla kaiken maailman vikailmoitukset. Nyt kun vetokoukku päivityksen jälkeen koodasin uudestaan , onnistui laakista. Fontii on tosiaan niin pientä , että eipä tuosta hyötyä ole.
Päivitettiinkö vetokoukku BMW:llä ja sait uuden softan autoon siinä yhteydessä?
Carlyltä tuli ohje irottaa akku 15-20 min ajaksi ja sen jälkeen poistaa vikakoodit ja sitten yrittää uudestaan koodausta. Aiheuttaako irrottaminen mitään lisätöitä autossa kun sen kytkee takaisin?

Re: BMW F(x)-sarjan autojen koodaus

Lähetetty: 20 Tammi 2018, 14:46
Kirjoittaja pumo
Mahtaako tuo carlyn bt kalikka toimia bimmercoden kanssa?
http://www.ivini-tech.de/en/adapter/and ... mw/a-1017/

Re: BMW F(x)-sarjan autojen koodaus

Lähetetty: 20 Tammi 2018, 16:18
Kirjoittaja phuksi
TomA kirjoitti:Carlyltä tuli ohje irottaa akku 15-20 min ajaksi ja sen jälkeen poistaa vikakoodit ja sitten yrittää uudestaan koodausta. Aiheuttaako irrottaminen mitään lisätöitä autossa kun sen kytkee takaisin?
Paha sanoa varmaksi. Toihan oli se perinteinen kylmäbuutti mitä ennen tehtiin kun mikään muu ei auttanut.

Käytännössä akun irroituksen jälkeen edellisessä E83:ssa jouduin opettamaan ikkunat ja kattoluukun uudelleen. Hukkasi ns. referenssitasot ja raja-arvot joka johti siihen että aukaisu- sekä sulkuautomatiikka lakkasi toimimasta. Mutta kun ajoi opetuksen jokaiseen ikkunaan ja kattoon niin opetus tuli tehdyksi ja säädöt kohdalleen ja kaikki toimi taas normaalisti.

Appiukon mersuun kun asennettiin itse vetokoukku niin nappastiin akku irti kytkentöjä tehtäessä. Seuraavassa huollossa kun tiskillä juteltiin totesi huoltoneuvoja, että aika kovia jätkiä kun otettiin akku irti. Olisiko akun irroituksesta sitten joillekin tullut oikeasti jotain ongelmia.

Tietääkö joku tarkemmin? Jännite ja virtapiikkejähän aina varoitellaan myös mutta mitä muuta voi tapahtua?

-p

Re: BMW F(x)-sarjan autojen koodaus

Lähetetty: 20 Tammi 2018, 17:30
Kirjoittaja null
phuksi kirjoitti:
TomA kirjoitti: Tietääkö joku tarkemmin? Jännite ja virtapiikkejähän aina varoitellaan myös mutta mitä muuta voi tapahtua?

-p
Nuo virtapiikit siinä juurikin on se juttu.

Tuollaisesta uudesta autosta kun menet nyppäämään akun kengän irti, ennenkuin virran kulutus on tipahtanut lähelle nollaa, niin jotain voi todellakin hajota.

edit: quote meni näköjään hieman ohi.

Re: BMW F(x)-sarjan autojen koodaus

Lähetetty: 20 Tammi 2018, 18:33
Kirjoittaja TomA
null kirjoitti:
phuksi kirjoitti:
TomA kirjoitti: Tietääkö joku tarkemmin? Jännite ja virtapiikkejähän aina varoitellaan myös mutta mitä muuta voi tapahtua?

-p
Nuo virtapiikit siinä juurikin on se juttu.

Tuollaisesta uudesta autosta kun menet nyppäämään akun kengän irti, ennenkuin virran kulutus on tipahtanut lähelle nollaa, niin jotain voi todellakin hajota.
Ei tapahtunut mitään yllättävää. Aika ja pvm piti asettaa. 15-20min piti olla irti ja sitten vikakoodit pois kun akku kiinni. Sain ajettua alkuperäiset asetukset iDriveen. Näillä mennään. Start stop deaktivoitu, takavalot palaa päivävalojen kanssa ja digit näyttö toimii :) . Riittäköön tälläerää, ettei mee hermot.