Vetotapa

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista

Vetotapa?

Takavetoinen
25
52%
Nelivetoinen
21
44%
Velkavetoinen
2
4%
 
Ääniä yhteensä: 48
E81
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 582
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:01
Auto: F30 320iA Sportline

Edelliset:
E92 325iA
E81 118i

Tänään ajoin useampaa nelivetoa xdrive kiertueella. Kyllähän toi eteenpäin kuljettaa paljon paremmin kuin vajaavetoinen mutta sitten kun tulee se mutka niin takavedon käytös on jotenkin loogisempaa ja arvattavampaa. Xdrivessa esiintyi jonkin verran puskemista siinä vaiheessa kun takavetoisella alkaisi hauskuus. Jos xdriveen saisi napin jolla auton voi tarvittaessa lukita 100% takavetoiseksi niin voisin ostaakin.
E81
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 582
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:01
Auto: F30 320iA Sportline

Edelliset:
E92 325iA
E81 118i

FusionWolf kirjoitti: Tosin täytyy tietysti ottaa huomioon, että useasti risteyksissä juuri sen jonon ensimmäisen auton eturenkaiden kohta on se liukkain kohta, koska kaikki etuvedot ovat sutineet jo hiekat pois siitä. Siksi takavedolla voisi päästäkin 'keulilta' paremmin liikkeelle, koska vetävät pyörät on oikeasti vähän pitävämmässä kohdassa. Mutta jos näin ei ole, ja risteys on tasaisen liukas (hiekoittamaton), niin sitten kyllä jää etuvedolle toiseksi.
En ole kertaakaan tänä talvena "hävinnyt" risteyksestä lähdettäessä etuvetoiselle ja olen siis tehnyt ihan normaalin lähdön eikä mitään kisailua. Väittäisin että renkaat on se mikä ratkaisee eikä vetotapa etu ja takavedon välillä. Esimerkiksi perheen etuvetoisessa kakkosautossa on 4v vanhat nastarenkaat ja mun autossa upouudet ja vaikka lähtö tapahtuisi minkälaiselta pinnalta tahansa niin ei noilla vanhoilla renkailla olis mitään jakoa.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

No mulla on syksyllä ostetut uudet nastarenkaat ja niillä ajettu muutamia tuhansia kilsoja. Sisääajettu pelkällä kaupunkiajolla ja silti takapää sutaisee välillä ja auto tarjoaa perääkin toisinaan hetkellisesti sivulle vaikka ei ole kuin 318i mopobensa. Enkä mä usko että nuo Continentalin nastarenkaat nyt niin huonot on jäällä. Testien mukaan ne lienee jäällä jopa paremmat kuin Nokian. Kun on tarpeeksi líukasta niin kyllä se uudehkon takavedonkin pyörä sutaisee ja/tai perä hetkenaikaa slaidaa sille ei vaan mitään voi vaikka lähtisi kuinka sukkasiltaan tahansa. Ehkä muualla ei ole tarpeeksi liukasta ja tämä on vaan tämän paikan ominaisuus että täällä on usein pääkallokeli....Onhan täällä paskat asfaltit ja tietkin (sorry off topic) nimittäin kun Golfin nitinöistä aikoinaan jossain muiden paikkakuntien huollossa valitin niin melko usein kommentoitiin että siellä kotonas on niin huonot tiet ja asfaltitkin on mitä sattuu että ei tää sun autos täällä ääntele kun täällä on niin paljon paremmat tiet. En tarkoita että se sutiminen tai slaidailu olisi ihan jatkuvaa tai ollut mikään ongelma mutta ei se ole rauhalliselle kuskille tai BMW:llä ajelevalle silti mikään aivan tuntematon käsite vaikka alla olisi uudenveroinen tai täysin uusi takaveto BMW. Eli vähän sama homma kun omistajien toimesta sanotaan että BMW:ssä ei esiinny koskaan millään pinnoilla minkäänlaista rengasmelua vaan se kulkee aina täysin äänettä. Toki kilpailijoitaan hiljaisempi se on mutta silti jonkinlaista rengasmelua aina sillointällöin kuuluu kun pinta on tarpeeksi huono tai keli on tietynlainen.

Toki varmasti myös etuveto olisi sutinut näissä tilanteissa ja niillä keleillä joilla olen saanut takavedonkin kaupungissa sutimaan tai heittämään perää pikkaisen sivuun. Lisäksi etuvedon etupää olisi varmasti vatkannut tai yrittänyt kammeta etupäätään sivulle liukkailla keleillä.
Viimeksi muokannut J1978, 09 Helmi 2011, 18:50. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
FusionWolf
Valvoja
Valvoja
Viestit: 720
Liittynyt: 18 Syys 2010, 21:23
Auto: E90 320d

Niin no joo kyllä varmasti renkaat vaikuttaa. Tänään "hävisin" kaksikaistaisella (siis yhteen suuntaan 2-kaistaa) tiellä ajaessani kaksissa valoissa etuvetoiselle, joista toinen sattui olemaan vielä joku 80-luvun räppänä ja toinen uuden karhea farkku passat. Ja mä läksin vähän silleen, että koitin ottaa ennakkoa ja lähteä ruopimatta. Passattia vastaan mulla oli luistonestot päällä ja tota 80-luvun räppänää vastaan oli DTC-päällä. Molemmissa lähdöissä jäin useamman auton mitan.
Avatar
masiaro
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 10:45
Paikkakunta: Helsinki

Pidän joskus kaasu samalla tasolla vaikka luistonesto alkaa vilkkumaan, auto lähtee itsestään liikkeelle. Joskus taas kevennän kaasua hieman silloin kun luistonesto alkaa puuttumaan peliin, en kuitenkaan kevennä kaasua liikaa niin luistonesto lakkaa puuttumasta. En tiedä onko kaasun annostelutavalla väliä.
- - -
Avatar
Raimo Miettinen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 753
Liittynyt: 04 Marras 2010, 20:03
Auto: BMW 525dA F10 ex. 320dA M-Sport E91, 120da

E81 kirjoitti:
FusionWolf kirjoitti:Väittäisin että renkaat on se mikä ratkaisee eikä vetotapa etu ja takavedon välillä.
Itse olen kanssa samaa mieltä. Nyt alla surkeat kitkat ja kerran tänä talvena epäonnistunut pakittamaan taskuun jyrkkään mäkeen. Oli pakko nöyrtyä, kun auto jäi paikalleen sutimaan heti pakille pistettyä.
Avatar
altsu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 405
Liittynyt: 18 Marras 2010, 22:00
Auto: BMW G12 745Le xDrive
Porsche Cayenne
Paikkakunta: Hki

Mä suhtaudun nykyisin kohtuullisen yhdentekevästi tuohon vetotapaan. Yhdentekevästi siksi, että nykyaikaiset alustat, sutimisen estot ja ajonhallinnat varmistavat, ettei takavetobemarit ole enää hengenvaarallisia ;) Kärjistetysti pidän jopa etuvetoa loogisempana ja turvallisempana, kuin takavetoa jos autossa ei ole ajonhallintaa. Kaasua väärinkäytettäessä etuveto menee aina suoraan ja takaveto noh... spinnaa.

Etenemiskyvyn kannalta taas neliveto on kiistatta paras. Liikennevaloissa talvella etuvedot ja takavedot sutii ihan yhtä paljon, jos painojakaumat on autossa 50:50. Jos painot ei jakaudu tasaisesti on paino parempi olla vetävillä pyörillä. Kuivalla takaveto varmasti lähtee paremmin, eikä vetele niin kiusallisesti, kuin takaveto.

Omassa autohistoriassa on etuvetoja 8 ja takavetoja 3, jonka perusteella voin myös väittää, että myös etuvedon saa kaasun käytöllä liukkaalla halutessaan joko ali- tai yliohjautumaan - se ei ole takavedon yksinoikeus ;)
Ex BMW: F11 520d -11, F10 525dx -14
Avatar
Makkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 379
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:45
Auto: E39, E36, E90
Paikkakunta: Leppävirta

No meillähän olisi nyt pihassa Nokia HKPL5 renkailla etuveto V70 ja takaveto 520da, molemmissa hyvät renkaat. Täytyypä haastaa vaimo talviseen dragracingiin :lol:
Avatar
VMV
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 48
Liittynyt: 21 Touko 2010, 22:39
Auto: F10 530d
RR Evoque
e92 335
e90 330
e46 325Ci

Näillä keleillä vaimonetuvetonissan on ripsakampi lähtemään kaupunkiliikenteessä. Pöpperössä jopa pääsee eteen päin. Tänä talvena jäin kaksi kertaa pohjasta kiinni. Ei siinä auta vetotapa. Onhan se hoikempi ja voimattomampi -niin se autokin- mutta ei mun 1,5t 330i vaan pysty valoista on se DTC päällä tai ei. Ja talvinastat on uudet.

Takaveto ilman luistonestoa ja ajonvakautusta on talvikeleillä pelottava vekotin (siis valtaosalle, kuten mulle). Kerran elvistelin kaverille, että tän saa kokonaan pois päältä. Kehätielle tämän unohtaneena ja rampissa talvikelillä kevyt poljento oikealla, niin johan oltiin valtavirrasta poikkeavassa etenemistavassa. Oikenihan se yhtä nopeasti kuin lähtikin, mutta oli sitä Teuvo maanteiden kuningas meininkiä :sneak:

Vaivaton turvallisuuden tunne ja valvonnat päällä on helppoa ja hidasta. Mutta se DTC poiskytkentä parantaa talviajoa, mukavia sladeja haluttaessa ja oikeasti se voiman katoaminen mutkassa DTC päällä on masentavaa. Joskus jopa aiheuttaa vaaraa, kun kaasun käyttö ei saa koslaa suuntaan. Onneksi DTC:ssa on ne kaksi asentoa. Ihan loistava kapine. En enää halua etuvetoa. Eikä se nelikokkaan kiinnosta kuin talvella liikkeellelähdössä.
kivi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 119
Liittynyt: 14 Huhti 2010, 14:14
Auto: F10 520dA

Itsekin olen huomannut, että takavedolla pääsee usein etuvetoisia ripeämmin valoista liikkeelle. Varmaankin jonkinlainen vaikutus on sillä, että autoista yli 80% lienee etuvetoisia, joten liikennevaloissa tienpinta etupyörien kohdalta kiillottuu nopeasti ja haittaa etuvetojen liikkeellelähtöä. Suuri ero takavetoon siirryttäessä oli se, että pidon loppuessa on useimmiten hauskaa toisin kuin etuvedolla aikoinaan :D
You can't get ahead while you're getting even
Kynäkauppias
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 538
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:41
Auto: F16 30d + powerkit
Tilattu G30
Paikkakunta: Oulu

kivi kirjoitti:Itsekin olen huomannut, että takavedolla pääsee usein etuvetoisia ripeämmin valoista liikkeelle.
Näin on. Varsinkin muutaman asteen pakkasella, kova pakkanen tuntuu kovettavan pintaa liiaksi ja sitten onkin hakuisampaa. Saattaa toki olla psykologista, vituttaa varmaan sen verran paljon kovilla pakkasilla, kun kynä on jäässä ja kauppa ei käy, että tulee runtattua kaasu kerralla pohjaan jolloin ei tule optimaalista lähtöä.

Ylä - ja alamäissä "kisaaminen" tuntuu olevan helpompaa, tälle kait oli joku tieteellinen perustakin. Peruuttaminen puuterilumessa taas on aivan suolesta(tähänhän toki joku oli jollain forumilla kertonut selkeäksi syyksi sen että auto muuttuu hetkellisesti etuvetoiseksi).

Hakkapeliitta 7 tuntuu menettävän parhaan tehonsa 15-20 tkm kohdalla, tekohengityksenä voi vaihtaa renkaiden paikkaa edestä taakse ja tuo sen 5-10 tkm lisää pitoa. Pintaahan on tuossa vaiheessa aivan simona ja nastat tallella, mutta ei se vaan jotenkin enää toimi liikkeelle lähdössä. Kitkoja en vakavissani edes harkitse, vaikka täällä pöndellä niillä varmaan paremmin pärjäisi. Oikeaa kaupunkiajoa tulee sen verran vähän.

Omalla kohdalla neliveto ei enää ole se haluttavin asia, takavedosta on niin paljon hupia. Luultavasti tuo x pitää kuitenkin vielä testata ihan omassa käytössä, sittenhän se selviää.
Bimmeristi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 144
Liittynyt: 30 Tammi 2011, 17:36
Auto: F20 116dA
Paikkakunta: Pk-seutu

E81 kirjoitti:Tänään ajoin useampaa nelivetoa xdrive kiertueella. Kyllähän toi eteenpäin kuljettaa paljon paremmin kuin vajaavetoinen mutta sitten kun tulee se mutka niin takavedon käytös on jotenkin loogisempaa ja arvattavampaa. Xdrivessa esiintyi jonkin verran puskemista siinä vaiheessa kun takavetoisella alkaisi hauskuus. Jos xdriveen saisi napin jolla auton voi tarvittaessa lukita 100% takavetoiseksi niin voisin ostaakin.
Täysin samaa mieltä kanssasi. Toisaalta nyt kun itsellä on pari viikkoa yhteiseloa xDriven kanssa takana, en haluaisi siitä luopua. Mutka-ajo on kylläkin loogisempaa takavedolla talvellakin - varsinkin, jos nopeutta on vähänkään enemmän.
holle1000
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 40
Liittynyt: 02 Huhti 2010, 11:17
Auto: MB C 250 CDI T 4 Matic AMG -11
Paikkakunta: ex 525 XDA T 08, 520 DA T 08, 520 D 06, 525 DA T -02

Kyllä nelivedolla voi pitää hauskaa. Luistonestoa vain napista pois ja rohkeasti kaasua, niin johan mennään. Nelivedolla nousee tuo vauhti vain uskomattoman paljon nopeammin.. Kyllä sillä voi vetää komiasti kahvassa, mut se myös etenee samalla..
320dALBE
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 44
Liittynyt: 03 Helmi 2011, 09:12
Auto: 320dALBE. Rallia M3 e36.

Hauskaa toki voi pitää xdrivelläkin, mutta ongelmana on keskilukon puute. Luistonestot poiskytkettynä auto muuttuu pitkissä sladeissa yhä etuvetoisemmaksi ja alkaa puskea mutkan loppua kohden kuin etuveto. Silloin on nostettava hieman ja naulattava uudestaan ja tällöin yhdestä mutkasta tulee kaksi. Ei hyvä.
Kuudensuora
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 643
Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
Auto: Bimmer

xdrivessä itse myös huomasin puskutaipumuksen alussa ja toisaalta myös vetoa menee niin paljon eteeen ettei perän "uittaminen" onnistu kovinkaan helposti, jopa 335i:llä saa painaa punarajalle asti. Toisaalta näin sen pitääkin toimia jos halutaan edetä maksimaalista vauhtia eteenpäin. Eli siis xdrive on "liian" hyvä! Perän saa sivulle kun kiskaisee mutkan alussa jyrkästi, eli laittaa sladiin ohjaamalla. Kandee harjoitella suljetulla alueella..

Onkos kukaan huomannut vetelyä ratissa, ikäänkuin ajaisi etuvetoisella?
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Taisin jo aiemmin tästä kirjoitella, mutta kyllähän sitä xDriven ratissa takavedon jälkeen tuntui pientä vetelyä. Ei kylläkään mitenkään verrattavissa etuvetoiseen autoon. Nyt siihen on jo tottunut, niin sitä ei edes huomaa.

Mitä tulee tuohon puskemiseen niin en tiedä johtuuko se 30d:n väännöstä vai leveistä takarenkaista, mutta oma auto on hyvin takavetomainen ajettava ja mieluummin sillä saa perän irti kuin keulan puskemaan.
holle1000
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 40
Liittynyt: 02 Huhti 2010, 11:17
Auto: MB C 250 CDI T 4 Matic AMG -11
Paikkakunta: ex 525 XDA T 08, 520 DA T 08, 520 D 06, 525 DA T -02

Antinontoxic kirjoitti:Taisin jo aiemmin tästä kirjoitella, mutta kyllähän sitä xDriven ratissa takavedon jälkeen tuntui pientä vetelyä. Ei kylläkään mitenkään verrattavissa etuvetoiseen autoon. Nyt siihen on jo tottunut, niin sitä ei edes huomaa.

Mitä tulee tuohon puskemiseen niin en tiedä johtuuko se 30d:n väännöstä vai leveistä takarenkaista, mutta oma auto on hyvin takavetomainen ajettava ja mieluummin sillä saa perän irti kuin keulan puskemaan.
Juu. Kyllä se takavetomaisuus tuntuu mullakin, olen kieltämättä ohjelmoittanut tämän 3l mopomman version ja siinä pitäisi olla 235 hp ja 510 Nm.

Edellinen kirjoittaja näkyi ajavan rallia 325i:llä. Onko se original sarjan bemu vai ihan F ryhmäläinen??? Tuli ajettua ensimmäinen ralli kilpailu (Kemi ralli) Ford escort RS 2000 ja tuli muuten pirun kova ralliauto kuume ja Bemu tietenkin lähinnä kiinnostais.. Millähän hinnalla sellaisia löytyis..
Avatar
Makkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 379
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:45
Auto: E39, E36, E90
Paikkakunta: Leppävirta

Tuota kuudensuoran mainitsemaa "paiskomista" pitää harjoittaa näillä nykypäinvän takavedoillakin, jos leikkiä haluaa. Nopein etenemistapahan se ei ole, mutta kun lukko puuttuu sieltä persauksista, niin paiskomatta ei oikein näyttävää sladia saa aikaiseksi.

Tämä jatkuva "haluatko edetä kylkimyyryä, siksi takaveto" on nykytakavedolla ajamattomien ihmisten vakiolause. Näitä EDL/ABS/ESP/ASC/ASC+T bla blaa takavetoja ei todella saa kylkimyyryyn kuin samoin keinoin kuin etuvedotkin. Paiskaamalla ja kaasun kevennyksellä. Terävämmin ja tarkemmin näitä saa kuitenkin ohjattua kuin etuvetoa, ihan ilman kikkailuakin. Rattikaan ei vimputa vedätettäessä.

Kaikki kunnia näitä DTC hässäköitä yms. kohtaan, kyllä meikä kaipaisi rautalukkoa, en varmaan enää teinivuosien jälkeen "kemppiläistä" vaan ihan joku levylukko 25% olisi jo jees. No, näitähän saa aftermarket osina.
320dALBE
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 44
Liittynyt: 03 Helmi 2011, 09:12
Auto: 320dALBE. Rallia M3 e36.

holle1000 kirjoitti: Juu. Kyllä se takavetomaisuus tuntuu mullakin, olen kieltämättä ohjelmoittanut tämän 3l mopomman version ja siinä pitäisi olla 235 hp ja 510 Nm.

Edellinen kirjoittaja näkyi ajavan rallia 325i:llä. Onko se original sarjan bemu vai ihan F ryhmäläinen??? Tuli ajettua ensimmäinen ralli kilpailu (Kemi ralli) Ford escort RS 2000 ja tuli muuten pirun kova ralliauto kuume ja Bemu tietenkin lähinnä kiinnostais.. Millähän hinnalla sellaisia löytyis..
Nelikkobemarit on toki takavetomaisia kun antaa hanaa, mutta sen jälkeen vetoa karkaa etuakselille, ja pitkissä sladeissa loppumutkasta on pakko nostaa, muuten keula karkaa alta.

Jonkun toisen esittämä väite, että nyky-bemarit puskee takavetoisenakin on minusta virheellinen väite. Aiemmin bemarit rakennettiin turvallisuussyistä (puskeminen mukamas turvallisempaa kuin yliohjaaminen) puskevimmiksi, jotta mummo voisi talvellakin ajaa ruokakauppaan, vaikkei luistonestoja ollutkaan.

Nykyisin luistonestojen vuoksi bemarit voivat olla peruskäyttäytymiseltään taas yliohjaavampia (hauskempia), ja ilman luistonestoa pienikin kaasunpainallus tuo perää sivulle. Todellakaan mitään etuvedon kaasun nostamista ei tarvitse tehdä, hanaa vaan! Tämä miellyttää ainakin minua erittäin paljon, jos mutka vaikka kiristyy yllättävästi, auto kääntyy aina. Se tuo ajoon luottamusta ja rentoutta.

Rallista: bemarihan on nykyisin rallien escort, eli varmasti yleisin ralliauto, monestakin syystä. Olen ajanut e36 coupella ja sedanilla. Molemmat äffäläisiä. Originalia en ole edes kokeillut. BMW on Escortteihin ja muihin tosiralliautoihin verrattuna painava ja kankea (itsellä kokemusta GT corollasta), mutta todella helppo auto ajaa. Voimaa on vakiokoneessakin jo riittävästi alkuun ja iso auto käyttäytyy rauhallisesti.

Bemarithan ovat ralliautoina halpoja, jopa alta kymppitonnin voi saada valmiin kilpurin ja hyvät äffäläiset alle 15k€. Vuokraus on kuitenkin helpoin tapa ottaa tuntumaa ja päästä nauttimaan todellisesta vauhdin hurmasta, kahtasaataa pimeelle nypylle vetäminen on varsinainen kulminaatiopiste ihmisen elämässä, suosittelen jokaiselle!

Mutta pakko laittaa tällaiselle bemariforumille iso HUOM, että näin siis vain suljetulla tiellä, kun auton turvavarusteet ovat kunnossa. Itse olen kaatanut rallissa jostain 150km/h kyydistä, enkä ois todellakaan tässä jos tuo olisi tapahtunut siiviliautolla.
Kuudensuora
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 643
Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
Auto: Bimmer

Ai mitkä aiemmat bemarit on puskevia? Eikös noi ole aina aika herkästi perää tarjonnut sivulle?
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
Vastaa Viestiin