Webasto/Eber 235:n/135:n konehuoneesee?

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista
reheat
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 115
Liittynyt: 13 Elo 2014, 08:14

Onko kokemuksia polttoainelämppäreistä ko. autoissa?
Asennustilaa lienee riittävästi, jälkiasennetut lämmittänee myös koneen, BMW ei peru auton takuuta ja auto lämppäreineen pelittää hyvin yhteen. Vai onko tietoa jostain ongelmista näis yhteyksis? Laturi lienee pakko asentaa ku työmatka vain 15 kilsaa. Oisko samal fiksuu asennuttaa myös lohkolämmitin?
nm. paleltu on jo tarpeeksi
WSE
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 43
Liittynyt: 08 Elo 2014, 07:17

Oikein asennettu lisälämmitin ei aiheuta mitään ongelmia ko. autossa (eikä muissakaan). Jälkiasenteiset kannattaa toki kytkeä niin että kone lämpenee vaikka joskus webaston ohjeissa esiintyykin saksanmallisia termostaatteja, näitä ei suomikäytössä tarvita. Laturi kannattaa asentaa ja luonnollisesti samassa yhteydessä tulee moottorinlämmitinelementtikin asennettua kustannustehokkaimmin.
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

Sen verran pitää koodata että ottaa lepovirtahälytyksen pois, muuten ei mitään ihmeellistä. Laturin tarve on oikeastaan ajoajasta kiinni, sulla siihen ei kuitenkaan mene ku ehkä vartti? eli tarttet laturin. Jos ajoaika yli puoli tuntia niin sitten ei tarvetta laturille.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
reheat
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 115
Liittynyt: 13 Elo 2014, 08:14

WSE kirjoitti:Oikein asennettu lisälämmitin ei aiheuta mitään ongelmia ko. autossa (eikä muissakaan). Jälkiasenteiset kannattaa toki kytkeä niin että kone lämpenee vaikka joskus webaston ohjeissa esiintyykin saksanmallisia termostaatteja, näitä ei suomikäytössä tarvita. Laturi kannattaa asentaa ja luonnollisesti samassa yhteydessä tulee moottorinlämmitinelementtikin asennettua kustannustehokkaimmin.
Kummaa tarinaa BMW kauppiaalla: "Moottori on tehty niin ettei sitä saa millään lämpenemään kuin osittain". Ja lisäks varotellaan tarvikelämppäreistä, ongelmia luvassa kuulemma. Eikös tollanen juttu oo kuluttajan harhauttamista? Törkeetä mun mielestä! Mut samassa paikassa on muutenkin luokaton palvelu, miten ihmeessä kauppa käy ku sain selkeesti kalliimman tarjouksen(ei tinkivaraa) ku mistään muualta? Vähä meni off topic :mus:
Onkohan mitään syytä laittaa lohkolämppärii ollenkaan? Akkua se vois kenties säästää joskus..
reheat
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 115
Liittynyt: 13 Elo 2014, 08:14

ö
Viimeksi muokannut reheat, 22 Syys 2014, 17:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
reheat
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 115
Liittynyt: 13 Elo 2014, 08:14

Böntti kirjoitti:Sen verran pitää koodata että ottaa lepovirtahälytyksen pois, muuten ei mitään ihmeellistä. Laturin tarve on oikeastaan ajoajasta kiinni, sulla siihen ei kuitenkaan mene ku ehkä vartti? eli tarttet laturin. Jos ajoaika yli puoli tuntia niin sitten ei tarvetta laturille.
Sainpas hienon setin edelliseen viestiin!
Mikäs se lepovirtahälytys on? Ammattiasentajal toi hoitunee automatic.
Joo, vartin pyrähdys töihin ja moneen muuhunkin paikkaan. Laturi ei oo kallis verrattuna akun hyytymisen aiheuttamaan ketutukseen pakkaspäivänä..
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

reheat kirjoitti:
Böntti kirjoitti:Sen verran pitää koodata että ottaa lepovirtahälytyksen pois, muuten ei mitään ihmeellistä. Laturin tarve on oikeastaan ajoajasta kiinni, sulla siihen ei kuitenkaan mene ku ehkä vartti? eli tarttet laturin. Jos ajoaika yli puoli tuntia niin sitten ei tarvetta laturille.
Sainpas hienon setin edelliseen viestiin!
Mikäs se lepovirtahälytys on? Ammattiasentajal toi hoitunee automatic.
Joo, vartin pyrähdys töihin ja moneen muuhunkin paikkaan. Laturi ei oo kallis verrattuna akun hyytymisen aiheuttamaan ketutukseen pakkaspäivänä..
Auto valvoo akun tyhjenemistä silloin kun auto on virraton, webasto tietenkin syö akkua ja aiheuttaa "increased battery discharge when stationary" herjan idriveen. Lisäksi tietyt jutut ei toimi käynnistyshetkellä eli esim sähköinen rattiakseli ei käänny oikeaan asentoon. Veikkaisin että ammattiasentajalla ei ole hajuakaan että tuon voi koodata pois.

Tämä on se "ongelma" mikä näitten tarvikelämppärien kanssa tulee, marmorilla höpöttävät näistä mitä sattuu kun eivät näitä tarvikepelejä asenna. Lisäksi tulee vikakoodeja ilmastoinnin läpistä (ja vesiventtiilistä), onhan se kauheaa kun tulee 20 vikakoodia mutta ei se mikään oikea ongelma ole.

Tuosta takuusta muuten sen verran että mulle sanottiin marmorilla että ilmastoinnin takuu raukeaa jos siihen kytkee sen puhallinohjauksen. Täytyy kytkeä silleen että kytkennän saa pois takuutilannetta varten, piuhoja katkomatta siis.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
reheat
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 115
Liittynyt: 13 Elo 2014, 08:14

Auto valvoo akun tyhjenemistä silloin kun auto on virraton, webasto tietenkin syö akkua ja aiheuttaa "increased battery discharge when stationary" herjan idriveen. Lisäksi tietyt jutut ei toimi käynnistyshetkellä eli esim sähköinen rattiakseli ei käänny oikeaan asentoon. Veikkaisin että ammattiasentajalla ei ole hajuakaan että tuon voi koodata pois.

Tämä on se "ongelma" mikä näitten tarvikelämppärien kanssa tulee, marmorilla höpöttävät näistä mitä sattuu kun eivät näitä tarvikepelejä asenna. Lisäksi tulee vikakoodeja ilmastoinnin läpistä (ja vesiventtiilistä), onhan se kauheaa kun tulee 20 vikakoodia mutta ei se mikään oikea ongelma ole.

Tuosta takuusta muuten sen verran että mulle sanottiin marmorilla että ilmastoinnin takuu raukeaa jos siihen kytkee sen puhallinohjauksen. Täytyy kytkeä silleen että kytkennän saa pois takuutilannetta varten, piuhoja katkomatta siis.[/quote]



Eli lepovirtahälytys pois. Sitä ei varmaan ite pysty takas laittaan? Ajattelin vaan kesällä tai muuten jos lämppäri ei käytös ni häly voi olla järkeväki..
Mitä haittaa siit on jos rattiakseli ei käynnistyshetkellä käänny?
Poistuuk ne "ylimääräset vikakoodit ku auton käynnistää, vai?

Takuusta mulle sano BMW myyjä et kuluttajaviranomaiset edellyttää et tarvikelämppäreit on voitava asentaa ilman et se vaikuttaa takuuseen. Voipi olla et sitä puhallinohjaust ei silti saa käyttää. Mahdollist tietty jättää ite puhallin oikeaan asentoon, auto kai muistaa sen, tiedätkö?
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

Varoitus koodataan pois, onnistuu ainoastaan asiaan perehtyneeltä harrastajalta. Sama homma takaisinlaitossa. Oot toki oikeassa siinä että tuo varoitus on myös hyödyllinen, se huomaa jos esim joku moduuli hajoaa ja alkaa syömään akkua levossa.

Rattiakseli voi olla autosta ja varusteista riippuen semmoinen että se nousee ylös kun auton sammuttaa, helpottaa autosta nousua.

Vikakoodien ilmeneminen riippuu siitä miten se puhallinohjaus on toteutettu, ne ei tietenkään lähde itsestään pois. Ei niistä kyllä haittaakaan ole, eivät näy muuten ku testerillä. Läpät ei jää oletuksena siihen asentoon missä ne on, virtojen sammutuksen jälkeen auto ajaa kaikki läpät kiinni. Myöskin puhallin pitää käynnistää tavalla tai toisella.

Tuo kuluttajaviraston näkökulma on mielenkiintoinen, pitää selvittää että koskeeko se ilmastoinnin puhallinohjausta. Autokeskuksessa sanoivat että Eberin kytkeminen auton jäähdytysjärjestelmään ei tietenkään vaikuta takuuseen, mutta puhallinohjauksesta olivat nihkeämpiä. Itse sain just Eberin asennuksen valmiiksi, puhallinohjaus puuttuu vielä maahantuojan toimitusvaikeuksien vuoksi.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
reheat
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 115
Liittynyt: 13 Elo 2014, 08:14

Böntti kirjoitti:Varoitus koodataan pois, onnistuu ainoastaan asiaan perehtyneeltä harrastajalta. Sama homma takaisinlaitossa. Oot toki oikeassa siinä että tuo varoitus on myös hyödyllinen, se huomaa jos esim joku moduuli hajoaa ja alkaa syömään akkua levossa.

Rattiakseli voi olla autosta ja varusteista riippuen semmoinen että se nousee ylös kun auton sammuttaa, helpottaa autosta nousua.

Vikakoodien ilmeneminen riippuu siitä miten se puhallinohjaus on toteutettu, ne ei tietenkään lähde itsestään pois. Ei niistä kyllä haittaakaan ole, eivät näy muuten ku testerillä. Läpät ei jää oletuksena siihen asentoon missä ne on, virtojen sammutuksen jälkeen auto ajaa kaikki läpät kiinni. Myöskin puhallin pitää käynnistää tavalla tai toisella.

Tuo kuluttajaviraston näkökulma on mielenkiintoinen, pitää selvittää että koskeeko se ilmastoinnin puhallinohjausta. Autokeskuksessa sanoivat että Eberin kytkeminen auton jäähdytysjärjestelmään ei tietenkään vaikuta takuuseen, mutta puhallinohjauksesta olivat nihkeämpiä. Itse sain just Eberin asennuksen valmiiksi, puhallinohjaus puuttuu vielä maahantuojan toimitusvaikeuksien vuoksi.
Ois makeeta ku Eberi lähettäis autol viestin et: "mä syön ny virtaa, älä huolestu äläkä herjaa lepovirtahälytyksel". Toivois ja moni varmaa luuliski et varoituskoodien hoitaminen yms nykyjärjestelmien kommervenkit hoituis ammattitaitoselt lämppäriasennusjampalt vasurilla. Voi tulla monenlaist säätämist niitten kaa jälkikätee jos asennusmies on pihalla ja Bmw huolto ei käsiään haluu tahrii..
Veikkaisin et Bmw ei voi kieltää puhaltimen ohjaamista, jos se tehdään niin ettei haittaa auton toimintoja. Hauskahan seki ois tietää etukätee..
Mihin autoon sä Eberin asensit? Kyselin just 235 mallii koeajoon. 135 ois kuulemma viikonloppuna Lahdessa, 230 kilsaa matkaa..
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

F30 320d xdriveen laitoin.

Nehän kertoo asennuspajoilla vaan että BMW:n sähköjärjestelmä on hankala ja auto tulee valittamaan virrankulutuksesta. Tästä tulikin mieleen että kun se lepovirran valvonta koodataan pois, jää sinne vielä ylempi ja alempi "startability limit" päälle. Auto siis toisin sanoen kyllä ilmoittaa jos akun jännite laskee liian alas.

Tuossa läppäohjauksessa onkin semmonen juttu että siinä pitää joko kytkeä aftermarket fancontrol-moduuli CAN-väylään, tai katkoa puhallinläppien LIN-väylää releellä. Kyllä tuossa varmaan riittää perusteet takuun raukeamiseen.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
reheat
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 115
Liittynyt: 13 Elo 2014, 08:14

Böntti kirjoitti:F30 320d xdriveen laitoin.

Nehän kertoo asennuspajoilla vaan että BMW:n sähköjärjestelmä on hankala ja auto tulee valittamaan virrankulutuksesta. Tästä tulikin mieleen että kun se lepovirran valvonta koodataan pois, jää sinne vielä ylempi ja alempi "startability limit" päälle. Auto siis toisin sanoen kyllä ilmoittaa jos akun jännite laskee liian alas.

Tuossa läppäohjauksessa onkin semmonen juttu että siinä pitää joko kytkeä aftermarket fancontrol-moduuli CAN-väylään, tai katkoa puhallinläppien LIN-väylää releellä. Kyllä tuossa varmaan riittää perusteet takuun raukeamiseen.
Tullee mielenkiintosii tilanteita ku meen asennuttamaan lämmitintä.
Laite pitäis tietojen mukaan sopia 235 Xdriven konehuoneeseen. Sen asentaminen ei pitäis vaikuttaa takuuseen. Pitäishän sillon saada kytkee myös auton puhallin toimimaan laitteen ohjaamana, vai miten sen hytin muuten lämmittää? Ehkei oo ollenkaan turhaa laittaa se lohkolämpprikin samalla, se on aika toimintavarma ainakin.
Jos kaikki saadaan pelittämään ni jää viel maholliset toimintahäiriöt..
Avatar
ssalmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 646
Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).

Jälkiasenteinen Webasto on ollut osin ongelmallinen vm 2012 F30:n kanssa.

Lämmittimen suuttimet pitää muistaa kääntää täysin auki (eli termostaatti 28 asteeseen) ennen kuin auton sammuttaa, jotta webasto pystyy puhaltamaan ilmaan sisään.. Toinen ongelma on ainakin 28i koneen kanssa ollut se, että jos Webastoa käyttää jonkin, mutta ei tarpeeksi pitkää aikaa, kone ei meinaa pysyä käynnissä. Ilmeisesti moottorinohjaus tulkitsee että koneen lämpötila olisi eri kuin se oikeasti on ja seossuhde on väärä. Kolmas on tietenkin tuo virrankulutus kun Webasto ei tosiaan osaa kertoa olleensa käytössä.

Itse en ottaisi hälytystä kuitenkaan pois ellei sitä saa erikseen näytettäväksi "Critical"-tasolla jonka olen joskus saanut aikaiseksi lyhyiden ajojen ja moninkertaisen lämmityksen kanssa.

Itsekin haluaisin polttoainekäyttöisen lämmittimen tammikuussa tulevaan 235i:hin, mutta nämä ongelmat pitäisi kyllä saada ensin poissuljettua.
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

Laita puhallinohjaukseksi TEC Electronicsin FanControl U2, niin ei tartte hieroa ilmastointia joka kerta kun auton sammuttaa. Kaha tuo tätä maahan.

Meillä on ollut 335i jossa tuo sama N55 ku ssalmelan tulevassa autossa. Jälkiasennettua Webastoa käytettiin 5-40 minuuttia ja mitään starttiongelmia ei ollut. Samoin N57 ja nyt N47 (30d ja 20d) ovat käynnistyneet ongelmitta. Tuossa uusimmassa tulee kyllä vikakoodia kun jonkun sensorin lämpötila on liian kaukana jonkin toisen sensorin lämpötilasta, tämä ei kuitenkaan sytytä vikavaloa ja kaikki toimii ok.

Akkuhälytyksissä on kaksi eri hälytysaihetta: Liian suuri virrankulutus ja liian matala akkujännite (ylempi ja alempi raja). Minä koodaan tuon virrankulutuksen valvonnan pois, raja hälytyksen laukeamiseen on yli 80mA virta ja yli 1 Ah akun purkautuminen. Ylempi ja alempi akkujännitehäly jää siis päälle, eli auto kyllä kertoo jos akku rupeaa tosissaan purkautumaan.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Avatar
lehtjug
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 30
Liittynyt: 12 Kesä 2014, 11:29
Auto: F32 420i Coupé xDrive Bus.Aut.Sport Line

Tälle laitettiin Webasto F32 BMW:hen, sain auton tänään. Huomenna pitää vielä soittaa Rinta-Joupille ja kysyä onko tuo nyt varmaan oikein asennettu. iDrivestä kun ei ole mahdollista ajastaa tuota eikä muutenkaan operoida vaikka auto oli 2-päivää siellä. Ilmeisesti jonkinlainen haaste Webaston asennus BMW:hen on. Ennenkin olen Webastoa käyttänyt mutta nyt jäi niin paljon avoimia kysymyksiä että olisi pitänyt paikan päällä älytä kysymään miten tuota operoidaan tässä autossa.
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

Ei oo webasto väylässä F3x-malleissa, eli ei ajastusta idrivestä.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Avatar
lehtjug
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 30
Liittynyt: 12 Kesä 2014, 11:29
Auto: F32 420i Coupé xDrive Bus.Aut.Sport Line

Böntti kirjoitti:Ei oo webasto väylässä F3x-malleissa, eli ei ajastusta idrivestä.
Ahaa, elikkä pelkästään kaukosäätimen varassa mennään. Olenko ymmärtänyt oikein että noissa Webastoissa on myös joku lämpötilaraja jossa ne vasta lähtee lämmittämään. Jostain on jäänyt mieleen että jostain +5°C olisi mainittu.
Merikotka
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 209
Liittynyt: 16 Maalis 2014, 19:33
Auto: V60 T8

Ne on Baijerissa vissiin sitä mieltä, että nää Bemut lähtee kuin palmun alta vaikka ikijäästä ja sisälämpötila kohoaa 30 sekunnissa -20 asteesta +20 asteeseen. Lisäksi laseille on tehty joku anti-ice käsittely eikä ne jäädy koskaan. Eli Webaa ei tarvita. Tai sitten niillä on tulossa uusi diili Eberin kanssa johon liittyy se, että Weban asennus pitää ensin tehdä mahdottomaksi.
Ex: F34 320i M-sport, F34 320d Sportline, E84 20d, E92 320i
Avatar
lehtjug
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 30
Liittynyt: 12 Kesä 2014, 11:29
Auto: F32 420i Coupé xDrive Bus.Aut.Sport Line

Itse kyselin autokauppiaalta kun itselläni on BMW F32 Coupe että onko tiedossa ongelmia ikkunan jäätymisen kanssa talvella. Sanoi että alatiiviste on syytä pitää jäästä vapaana, tuon mukaan mennään. Merkillistä että myyvät Webastoa BMW:hen jos sen kanssa on ongelmia ja Eber toimii mahdollisesti paremmin. Autoni oli kaksi päivää Webaston asennuksessa kun on hankala asennettava. Ilmeisesti on kun iDriven kanssa ei saa kommunikoimaan. Onneksi autossa on myös lohkolämmitin ja sisätilan lämmitin jota on tarkoitus käyttää työpaikan lämmitystolpassa. Webastoa olisi tarkoitus käyttää lähinnä kotoa lähdettäessä.
Emppu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 51
Liittynyt: 29 Huhti 2014, 19:39
Paikkakunta: Pk-seutu

Kirjoitin tuonne moottorinlämmitinkeskustelupalstallekin jonkin aikaa sitten, että ainakin F30:een asennettu 5 kW Webasto + Tec Electronicsin FanContol-U2 "special modessa" tuntuu toimivan hyvin. Tuo mode puhaltaa lämmitysilman sisään automaattisesti määritellyistä suuttimista määritellyllä puhallinnopeudella ja lämpötila-asetuksella eikä näitä tarvitse etukäteen säätää kun auton sammuttaa. Ainakin Uudenmaan Autovarustelu saa tuon asennuksen tehtyä yhden työpäivän aikana.
Vastaa Viestiin