TAKAVETO MANUAALI VAI XDRIVE AUTOMAATTI

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista
reheat
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 115
Liittynyt: 13 Elo 2014, 08:14

Uus 235 hankinnassa.
Nelivetoo oon suunnitellu, ihan ripeen liikkumisen turvaamiseks. Takavedollakaan tuskin kii mihinkään jäisin.
Onks mielipiteitä kuinka paljon ajamisen iloo kesäkeleil menettää takavedon hylätessään?
Sateellaki neliveto varmasti hyvä olemas niillä tehoilla.
Vaan kuivil kesäkeleil ylivoimasest suurin kilsamäärä kertyy, ja kiva sitä keppii on hämmentää..
Nelivedol 0,4 sekkaa nopeemmin sataseen, ja automaatti laatikkoo ei oo moitittu..
Molempi varmaan parempi, hetki aikaa viel hommaa pähkäillä..
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

LAITA XDRIVE AUTOMAATTI
Avatar
Rade
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 97
Liittynyt: 20 Syys 2013, 21:07
Auto: BmW 218d 2018
BMW 330 E91 Xdrive Da 2010
Paikkakunta: Vantaa

Etkös sä Xdriven jo tilannu !
:)
E81
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 582
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:01
Auto: F30 320iA Sportline

Edelliset:
E92 325iA
E81 118i

Neliveto automaatti ehdottomasti jos rahkeet riittää. Siihen vielä vaihtoläpyskät rattiin niin kyllä on kiva :drool:
reheat
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 115
Liittynyt: 13 Elo 2014, 08:14

Rade kirjoitti:Etkös sä Xdriven jo tilannu !
:)
Rade kirjoitti:Etkös sä Xdriven jo tilannu !
:)
Periaattees tilasin joo. Myyjä varmistelee parhaillaan saaks siihe mahtuun Eberin lämppärin.
Mut vaik tilaus olis sisäs ni moottori, vaihteisto ja muut nippelit ei lukitu ku kuulemma vast n. kuukauden päästä tilauksesta. Sen jälkeenki voinee tehä pienempää säätöö, esim lisävarusteet..
f31320dTRWD
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 14
Liittynyt: 21 Maalis 2014, 21:27
Auto: F31 BMW 320dT 2013
Paikkakunta: Helsinki

No, nämähän ovat makuasioita, se mikä on sinulle parempi ratkaisu ei välttämättä olisi minulle.

Itse olen erittäin vahvasti sitä mieltä, että urheiluauton ja urheilullisen auton tulee olla takavetoinen. Torque steering puhumattakaan aliohjautumisesta ei kuulu urheiluautoon eikä ylipäätään ajamisen iloon mielestäni. Sitä vastoin yliohjautuminen tuottaa aitoa ajamisen iloa, jota en vaihtaisi astetta parempaan paikaltaanlähtökiihtyvyyteen liukkaalla.

Jonkun toisen mielestä taas yliohjautuminen bad, aliohjautuminen good, joten tähän ei ole olemassa oikeaa vastausta.

Sama pätee vaihteistoon, BMW:n 8-vaihteinen automaatti on erinomainen, mutta se ei kuitenkaan mahdollista takavetoisessa autossa urheilullisessa ajossa tärkeää moottorijarrutusta, jolla autoa voi kääntää ennen kaasun survomista, ja näin ollen aktiiviseen ajoon manuaali on ehdoton valinta. Normaali liikennetilanteessa sen sijaan ei löydy, lukuunottamatta ehkä kiinni jäätäessä heijattaessa auto liikkeelle, tilanteita, joissa manuaali olisi etevämpi.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

xDrive bemari on kuitenkin hyvin takavetomainen ajettava. Taittuu esim. mutkiin lähes takavedon tapaan. Normitilassa xDrive jakaa voimaa 60% taakse ja 40 eteen. Mersun 4Matic taitaa olla 55% taakse ja 45% eteen. Monet etuvetoihin pohjautuvat nelikot ovat taas normitilassa joko kokonaan tai lähes kokonaan etuvetoisia. xDrive tuo ajoon vakautta, oli sitten kesä tai talvi, mutta toki myös tietynlaista kankeutta ja tunteen myös etuakselin mukana olosta ja vaikutuksesta.
reheat
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 115
Liittynyt: 13 Elo 2014, 08:14

f31320dTRWD kirjoitti:No, nämähän ovat makuasioita, se mikä on sinulle parempi ratkaisu ei välttämättä olisi minulle.

Itse olen erittäin vahvasti sitä mieltä, että urheiluauton ja urheilullisen auton tulee olla takavetoinen. Torque steering puhumattakaan aliohjautumisesta ei kuulu urheiluautoon eikä ylipäätään ajamisen iloon mielestäni. Sitä vastoin yliohjautuminen tuottaa aitoa ajamisen iloa, jota en vaihtaisi astetta parempaan paikaltaanlähtökiihtyvyyteen liukkaalla.

Jonkun toisen mielestä taas yliohjautuminen bad, aliohjautuminen good, joten tähän ei ole olemassa oikeaa vastausta.

Sama pätee vaihteistoon, BMW:n 8-vaihteinen automaatti on erinomainen, mutta se ei kuitenkaan mahdollista takavetoisessa autossa urheilullisessa ajossa tärkeää moottorijarrutusta, jolla autoa voi kääntää ennen kaasun survomista, ja näin ollen aktiiviseen ajoon manuaali on ehdoton valinta. Normaali liikennetilanteessa sen sijaan ei löydy, lukuunottamatta ehkä kiinni jäätäessä heijattaessa auto liikkeelle, tilanteita, joissa manuaali olisi etevämpi.
Makuasioita eittämättä joo, mut kivoi keskustelunaiheit anyway.
Eiks automaatillaki manuaaliasennos voi jarruttaa moottoril ku isommil kiekoil helppaa kaasust, ja hetken pääst vaihtaa pienemmäl jne? Ei tietty niin terävää jarrutust saa aikaan. Vai miten? Tää on ihan uutta asiaa mulle, eipä oo radal tullu ajettuu..
Torque steering on myös vieras käsite, mitähän se meinaa?
Manuaalilaatikon mieluusti ottaisin, tai kenties otankin, tykkään ajamisest ja manuaalin kaa tuntee paremmin auton voiman ja pystyy aina tasan tarkkaan valitseen vaihteen. Yli 300 hummaa vaan monasti on sen verran et lisäpito lienee tervetullutta, eli xdrivel vois olla käyttöö. Takapainotteinenhan sekin on, eli ainaki talvel ja hiekal perän saanee helposti irtoomaa. Ja arkiajos automaatti rentouttaa ajamist, keventää ruuhka- ja keskusta-ajeluit. Launch controlki voi olla kiva testata ihan uteliaisuuttani miten toimii, enpä tiiä tulisko sille enempää käyttöö "tositilanteisiin".
Toisaalt kaveril on 335i takavetoinen manuaali. Eikä oo nelivetoo kaivannu, automaatist puhumattakaa. Takatuupparii seki mulle tyrkyttää, ihan niin ku yhen ulkomaalaisen keskustelupalstan porukat keskusteluissaan..
Mosku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 749
Liittynyt: 08 Elo 2010, 09:34
Auto: G30 520dA xDrive luxuryline

Nykyaikana jos ostaa uuden auton keppivaihteilla, on sama ku ostais putkitelkkarin :tong: . Manuaali on vanhanaikanen ja typerä, koska on typerää ajonaikana liikenteessä järjestellä jotain hammasrattaitta paikasta toiseen ajon etenemiseksi. Automaatilla voi lepposasti kruisailla menemään. Ja neliveto ehottomasti! Tuo peränheittely hiekkateillä ja talvella karskahti vähän korvaan. Ei kai sulla oikeesti ole tarkotus liikenteessä tolla leikkiä jotain rallikuskia? Se on lapsellista ja noloa, myös vaarallista. Ei nämä ole mitään ralliautoja, vaan henkilöautoja, tosin suht tehokkaita sellasia kyvykkäillä ominaisuuksilla, jolla selviytyy normiliikenteessä jotain tylsää tojotaTeron kärryä "kivemmin" ja mukavammin. Ajajan auto.
Käyt kokeilemassa mikä eniten mieleiseltä tuntuu ja otat sen. Sitten ostat jonkun vanhan e30:sen paskan isolla koneella, takaveto manuaalilla ja menet radalle sillä leikkimään :)
Tosiasioita pilke silmäkulmassa ;) .
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

reheat kirjoitti:Uus 235 hankinnassa.
Nelivetoo oon suunnitellu, ihan ripeen liikkumisen turvaamiseks. Takavedollakaan tuskin kii mihinkään jäisin.
Onks mielipiteitä kuinka paljon ajamisen iloo kesäkeleil menettää takavedon hylätessään?
Sateellaki neliveto varmasti hyvä olemas niillä tehoilla.
Vaan kuivil kesäkeleil ylivoimasest suurin kilsamäärä kertyy, ja kiva sitä keppii on hämmentää..
Nelivedol 0,4 sekkaa nopeemmin sataseen, ja automaatti laatikkoo ei oo moitittu..
Molempi varmaan parempi, hetki aikaa viel hommaa pähkäillä..
Onko tämä vitsi? Kuka tervejärkinen ottaisi keppivaihteen ja takavedon jos voi ottaa automaatin ja nelivedon. Tyhmä kysymys. Bemari on takavetoisena paska, nelivetoista en ole ajanut mutta ei voi huonompi liukkaalla olla. Ja 8-v automaatti maailman paras, ei edellinen 6-kaksoiskytkinloota ollut lähellekään samanlainen.

Ja jos joku haluaa leikkiä takavedolla ja kepillä niin hölömö on.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Seppo(nimi muutettu)
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 125
Liittynyt: 10 Tammi 2013, 11:22
Auto: G31 540i xDrive Msport

Osta ennemmin Audin S3. :thup:
fifty
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 894
Liittynyt: 02 Huhti 2010, 14:47
Auto: bmw X6 40d
Paikkakunta: Luxembourg

Tämä Bemu malli on just se, mihin parhaiten sopii manuaali/takaveto. Sopii auton luonteeseen kuin nappi silmään.
Kynäkauppias
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 538
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:41
Auto: F16 30d + powerkit
Tilattu G30
Paikkakunta: Oulu

Kyllä minä kelpuuttaisin tuollaisen takavetona ja jopa manuaalina. Takaveto on kuitenkin 8 kk vuodesta parempi kuin neliveto. Ratissa ei tunnu vetelyä, eikä se laita vastaan mutkissa. Lisäksi minusta kiihtyvyyden tunne on miellyttävämpi takavedossa, saattaa olla ihan mielikuvitusta, mutta onhan ne etuvedot sen verran karmeita että väkisinkin sitä kauheutta mukana välittyy kun auto muuttuu puolietuvetoiseksi. :tong:

Sanoisin että 30% menetät kesäajan hauskuudesta, mutta talvella sitten toisin päin. Joskin takaveto ei minua ärsytä talvella kuin kaupungissa ja siellä se sitten kyllä ärsyttääkin. Ensi talvena olen varmasti kiinni jossakin ja kiroan takavedon alimpaan helvettiin, mutta siihen saakka olen tyytyväinen.

Tuo manuaali voisi tuon pentsiini-koneen kanssa olla jees, dieseliinhän se sopii kuin hajuvesi mannapuuroon. 8-portaisen kanssa ei ole kauhean hauska leikkiä läpyköillä, mutta jaksaako manuaalia veivata? Jos niitä kilometrejä tulee 10 tkm vuoteen niin miksei?
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Kynäkauppias kirjoitti:Takaveto on kuitenkin 8 kk vuodesta parempi kuin neliveto. Ratissa ei tunnu vetelyä, eikä se laita vastaan mutkissa.
:lol: Ahhahaahaaa. Bemuthan vetelee ihan raivotautisesti esim. Volvoon verrattuna.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
laituri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 05 Marras 2010, 19:22
Auto: BMW M140i xDrive vm.2018

En osaa sanoa mitä vempaimia Bemmu tarjoaa ohjauksen, alustan, vaihteiston, moottorin ja tasauspyörästön säätämiseen, mutta omassa S-Tronic nelivedossa saa loistavan ajofiiliksen säätämällä Audi Drive Selectillä säädöt kohdilleen joka kelille. Manuaali ja tehokas takaveto on hauska laite, mutta pidemmän päälle nelari nykyiaikaisella automaatilla ja säätömahdollisuuksilla on loistava laite.
traveller
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 518
Liittynyt: 28 Heinä 2010, 22:33
Auto: F30 330e

salmol kirjoitti:
Kynäkauppias kirjoitti:Takaveto on kuitenkin 8 kk vuodesta parempi kuin neliveto. Ratissa ei tunnu vetelyä, eikä se laita vastaan mutkissa.
:lol: Ahhahaahaaa. Bemuthan vetelee ihan raivotautisesti esim. Volvoon verrattuna.
Jos ratissa tuntuu vetelyä kaasua painaessa, on etupyöriin kytketty ylimääräistä painolastia (=vetoakselit). :cools:
Kynäkauppias
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 538
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:41
Auto: F16 30d + powerkit
Tilattu G30
Paikkakunta: Oulu

Jaaha, olisko takaveto-neliveto inttämä paikallaan? :w00t:
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1449
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

Mosku kirjoitti:Nykyaikana jos ostaa uuden auton keppivaihteilla, on sama ku ostais putkitelkkarin :tong: . Manuaali on vanhanaikanen ja typerä, koska on typerää ajonaikana liikenteessä järjestellä jotain hammasrattaitta paikasta toiseen ajon etenemiseksi. Automaatilla voi lepposasti kruisailla menemään. Ja neliveto ehottomasti! Tuo peränheittely hiekkateillä ja talvella karskahti vähän korvaan. Ei kai sulla oikeesti ole tarkotus liikenteessä tolla leikkiä jotain rallikuskia? Se on lapsellista ja noloa, myös vaarallista. Ei nämä ole mitään ralliautoja, vaan henkilöautoja, tosin suht tehokkaita sellasia kyvykkäillä ominaisuuksilla, jolla selviytyy normiliikenteessä jotain tylsää tojotaTeron kärryä "kivemmin" ja mukavammin. Ajajan auto.
Käyt kokeilemassa mikä eniten mieleiseltä tuntuu ja otat sen. Sitten ostat jonkun vanhan e30:sen paskan isolla koneella, takaveto manuaalilla ja menet radalle sillä leikkimään :)
Tosiasioita pilke silmäkulmassa ;) .
Tässä oli kaikki ihan naulan kantaan! Edelleenkään makuasioista ei voi intää, mutta tosi vaikea tajuta arkiajossa vajaavedon ja keppivaihteen jonkinlaista paremmuutta. Radalla sitten helpostinkin.
Viimeksi muokannut VolvostaBemariin, 20 Elo 2014, 14:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Saahan tosta nelikostakin ajoavustimet osittain ja jopa kokonaankin pois, jos haluaa jossain leikkiä.

Ostaa vielä kitkat talveksi, niin menee viel paremmin sladissa.
Avatar
TJJ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 16:19
Auto: E39 528iA

VolvostaBemariin kirjoitti:mutta tosi vaikea tajuta arkiajossa vajaavedon ja keppivaihteenn jonkinlaista paremmuutta.
F10/F11 (ja F01) tapauksessa siihen takavetoiseen saa aktiivi-/nelipyöräohjauksen, jonka paremmuuden kyllä tajuaa hyvin helposti kankeaan nelivetoiseen verrattuna. Se on sitten makuasia kumpaa arvostaa enemmän. Mutta noissa tuon alapuolisissa malleissa neliveto (ja tietenkin automaatti) on ainoa oikea valinta Suomessa.
Vastaa Viestiin