Sähköinen huoltokirja

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista
jleinonen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 147
Liittynyt: 30 Kesä 2011, 08:18
Auto: F20 116i Sportline -11 + G31 520d M-Sport -18

Onko mitään mahdollisuutta virallisen merkkihuollon ulkopuolella tehdä merkintöjä sähköiseen huoltokirjaan vai käynkö suosiolla ostamassa / tilaan jostain huoltovihkon? Ainkaan i-driven näytöstä ei tuosta huollossa tehdyistä asioista mitään näe, mutta jääkö avaimeen/autoon tieto mitä on tehty vai meneekö se tieto ainoastaan bemarin järjestelmään?
jeijei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 09 Heinä 2013, 16:10

Ei ole. Tuo systeemi toimii niin, että avaimenlukija välittää tiedot Saksaan ja mekaanikon tehdessä hommaa kuittaa testerillä Saksassa olevat tiedot.
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

Tai no kyllä ne tiedot voi sinne idriveen tallentaa (tai poistaa) suhteellisen helposti, mutta tieto ei tietenkään synkronoidu BMW:n tietokantaan. Osta siis vihko.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Havis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 706
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:54

Siis jos vaihtoehtoina on joko
1. teettää orjallisesti kaikki huollot merkkiliikkeessä josta sitten saa merkinnän sähköiseen huoltovihkoon.
2. hankkia perinteinen huoltovihko ja merkkauttaa siihen kaikki huollot. Jos silloin tällöin käyttää merkkiliikkeen huoltopalveluja, merkintä tulisi siis sekä vihkoon että sähkökirjaan.

Itse valitsisin noista ilman muuta vaihtoehdon 2, niin säilyy valinnanvapaus huoltopaikan suhteen.

Saattaa jatkossa olla mahdollista lisätä sähköisiä merkintöjä muidenkin tekemistä huolloista, mutta toisaalta jos tuo menee kovin helpoksi vesittää se samalla sähköisen huoltokirjan luotettavuuden.
jleinonen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 147
Liittynyt: 30 Kesä 2011, 08:18
Auto: F20 116i Sportline -11 + G31 520d M-Sport -18

Juu, tosiaan ko. auto kävi huollossa tuossa parisen viikkoa sitten virallisessa bmw huollossa ja ainakin nyt sieltä sähköisestä huoltokirjasta näkyy tietoa myös tarkemmin tehdyistä huolloista että mitä siellä on oikeastaan tehty. Aikaisemmin näin ei ollut, eli tähän on tullut parannusta.

Sitten jos kuittaa noita huoltoja tehdyksi epävirallisessa huollossa niin ei tuonne sähköiseen huoltokirjaan mitään merkintää tule. Tämä siis rajoittaa huollot virallisiin huoltopaikkoihin ja niiden hintoihin jos haluaa tällä hetkellä nuo kaikki merkinnät tuonne sähköiseen huoltokirjaan :thdw:

Noh, pääasia että tietää itse mitä on tehty.
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

jleinonen Sehän se BMW:n idea onkin! Etteivät vaan ylikallit huollot karkaa käsistä.
Mutta kun BMW-autoissa on vain ja ainoastaan se kahden vuoden takuu, niin sen jälkeen alkaa se rahastus.

Automme ovat ohjelmoitu niin että esim. jarrunesteen ensimmäinen vaihto on 3. vuoden jälkeen ja sen jälkeen joka toinen vuosi. Eli kannattaa vaihtaa ne jo kahden vuoden jälkeen tai ainakin ensi huollossa, tosin riippuen vähän ajomääristä.
Tai muuten tulee ylimääräinen huoltokäynti.

Jarrupalat ja levyt pitää vaihtaa ja ties mitkä anturit milloinkin. Sitten se laskutus vasta alkaakin!
Esimerkkinä esim. täysin ylihintainen ns. kakkoshuolto. Jos silloin on takuu mennyt umpeen ja itse maksaa, niin ainakin Suomen BMW merkkiliikkeitä kannattaa välttää.

Kannattaa myös säästää kaikki paperilaskut.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Selvennykseksi vielä.... auton sähköistä huoltokirjaa ja merkkiliikkeen tekemiä töitä ei näe idriven kautta? Eli vaatii järeämmät työkalut joilla pystyy tiedot lukemaan?

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
jleinonen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 147
Liittynyt: 30 Kesä 2011, 08:18
Auto: F20 116i Sportline -11 + G31 520d M-Sport -18

phuksi kirjoitti:Selvennykseksi vielä.... auton sähköistä huoltokirjaa ja merkkiliikkeen tekemiä töitä ei näe idriven kautta? Eli vaatii järeämmät työkalut joilla pystyy tiedot lukemaan?

-p
Näkyy iDriven kautta.

Itsellä tuossa F20:ssa ei ensimmäisen huollon jälkeen näkynyt muuta kuin että huolto on tehty. Toisen huollon jälkeen sinne ilmeistyi myös tehdyt toimenpiteet.
tontze
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 27
Liittynyt: 25 Loka 2014, 14:01

Saako nuo tehdyt huollot tietoonsa jostain pyytämällä ?
Avatar
Rade
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 97
Liittynyt: 20 Syys 2013, 21:07
Auto: BmW 218d 2018
BMW 330 E91 Xdrive Da 2010
Paikkakunta: Vantaa

tontze kirjoitti:Saako nuo tehdyt huollot tietoonsa jostain pyytämällä ?
Olin ostamassa autoani joka oli ulkomaan kilvissä suomessa.Huoltokirja oli puutteelinen.Myyjä vakuutti auton olevan hyvin huollettu.Ajattelin ennen kaupantekoa käydä bmw huollossa kyselemässä asiaa.Menin hertsikan Laakkoselle kysyin vin numerolla että mikä on auton tilanne.Kundi kysyi että paljonko auton mittarissa on ? Vastasin kysymykseen jolloin hänen ilme muuttui ja hän käänsi näytön minua kohti vastaten verkkaisesti että taitaa pitää paikkaansa ! ! Pikkusen kundi vedätti mua.Pyysin printin huolloista johon hän lupautui jos huollatan auton heillä .Vastasin myöntävästi.Auto oli huollettu säännöllisesti ja viimeinen huolto Belgiassa n.4 tkm sitten.Palvelusta täydet pojot Laakkkoselle.
tontze
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 27
Liittynyt: 25 Loka 2014, 14:01

Rade kirjoitti:
tontze kirjoitti:Saako nuo tehdyt huollot tietoonsa jostain pyytämällä ?
Olin ostamassa autoani joka oli ulkomaan kilvissä suomessa.Huoltokirja oli puutteelinen.Myyjä vakuutti auton olevan hyvin huollettu.Ajattelin ennen kaupantekoa käydä bmw huollossa kyselemässä asiaa.Menin hertsikan Laakkoselle kysyin vin numerolla että mikä on auton tilanne.Kundi kysyi että paljonko auton mittarissa on ? Vastasin kysymykseen jolloin hänen ilme muuttui ja hän käänsi näytön minua kohti vastaten verkkaisesti että taitaa pitää paikkaansa ! ! Pikkusen kundi vedätti mua.Pyysin printin huolloista johon hän lupautui jos huollatan auton heillä .Vastasin myöntävästi.Auto oli huollettu säännöllisesti ja viimeinen huolto Belgiassa n.4 tkm sitten.Palvelusta täydet pojot Laakkkoselle.
En pysynyt kärryillä, oliko kilometrejä siis kovasti enemmän kuin ilmoitettu vai eikö huoltohistoria ollut kunnossa ?

Mutta siis mnerkkihuollosta pyytämällä saisi huollot tietoonsa?
Avatar
Rade
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 97
Liittynyt: 20 Syys 2013, 21:07
Auto: BmW 218d 2018
BMW 330 E91 Xdrive Da 2010
Paikkakunta: Vantaa

tontze kirjoitti:
Rade kirjoitti:
tontze kirjoitti:Saako nuo tehdyt huollot tietoonsa jostain pyytämällä ?
Olin ostamassa autoani joka oli ulkomaan kilvissä suomessa.Huoltokirja oli puutteelinen.Myyjä vakuutti auton olevan hyvin huollettu.Ajattelin ennen kaupantekoa käydä bmw huollossa kyselemässä asiaa.Menin hertsikan Laakkoselle kysyin vin numerolla että mikä on auton tilanne.Kundi kysyi että paljonko auton mittarissa on ? Vastasin kysymykseen jolloin hänen ilme muuttui ja hän käänsi näytön minua kohti vastaten verkkaisesti että taitaa pitää paikkaansa ! ! Pikkusen kundi vedätti mua.Pyysin printin huolloista johon hän lupautui jos huollatan auton heillä .Vastasin myöntävästi.Auto oli huollettu säännöllisesti ja viimeinen huolto Belgiassa n.4 tkm sitten.Palvelusta täydet pojot Laakkkoselle.
En pysynyt kärryillä, oliko kilometrejä siis kovasti enemmän kuin ilmoitettu vai eikö huoltohistoria ollut kunnossa ?

Mutta siis mnerkkihuollosta pyytämällä saisi huollot tietoonsa?
Siis mulla oli kilsat Ok.Pelästyin vaan niin hemmetisti koska olin löytänyt hyvän yksilön ja luulin että tähän tyssäs. :thup:
tontze
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 27
Liittynyt: 25 Loka 2014, 14:01

Ah ok :) Kyselin BMW:ltä muuten tuota huoltohistoria hommaa sähköisestä kirjasta, sain varsin sekavan vastauksen :D

--------------- CLIP ----------------

Hyvä BMW-asiakas,

kiitos yhteydenotostanne.

Me emme pääse BMW:n maahantuonnista näkemään yksittäisten autojen huoltohistoriaa. Kyseessä on tieto, joka tallentuu ainoastaan kyseessä olevan korjaamon käyttämään korjaamojärjestelmään.

Mikäli kyseessä on Suomessa verkostossamme huollettu auto, niin korjaamomme pystyvät luovuttamaan huoltohistorian nykyiselle asiakkaalle vain siltä ajalta, jona hän on auton omistanut. Ainoa vaihtoehto muiden huoltotietojen saamiseksi on yhteyden ottaminen joko edelliseen omistajaan tai käytettyyn huoltoliikkeeseen. Valitettavasti meillä ei ole mahdollisuuksia / resursseja auttaa näiden tietojen metsästyksessä.

Toivottavasti saatte mahdollisimman paljon historiatietoa kaivettua esille, jotta ajamisen ilon lisäksi voitte nauttia entistä enemmän myös omistamisen ilosta.

-------------------CLIP---------------------

Kysele siinä nyt sitten ennen auton ostoa mitä on huollettu, tuon mukaan mitään aikaisempia huoltoja ei saisi kertoa(paitsi jos tietää missä auto on huollettu edellisen omistajan aikana) :o
Kuudensuora
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 643
Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
Auto: Bimmer

Fiksu systeemi..
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
Avatar
Rade
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 97
Liittynyt: 20 Syys 2013, 21:07
Auto: BmW 218d 2018
BMW 330 E91 Xdrive Da 2010
Paikkakunta: Vantaa

Mulla oli tosiaan kaikki huollot tehty Belgiassa. Kahdessa eri paikassa ja oli aukoton suhteutettuna kilsoihin. Kyllä ainakin mun tapauksessa kaikki virallisten BMW huoltojen ajankohdat ja kilsat näkyi. Sitähän siinä ei näkynyt mitä on tehty mutta huolloissa oli käyty. :thup:
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

Olen kyllä saanut Suomesta auton alustanumerolla tietooni tehtyjen huoltojen kilometrit ja ajankohdat, jo ennen kuin koko autoa on edes tuotu Suomeen.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Böntti kirjoitti:Olen kyllä saanut Suomesta auton alustanumerolla tietooni tehtyjen huoltojen kilometrit ja ajankohdat, jo ennen kuin koko autoa on edes tuotu Suomeen.
Näin just jos vaan on valtuutetussa huollossa tehty. Niin sain minäkin tiedot niistä yksilöistä joita mietin ostavani ja autot eivät olleet käyneetkään Suomessa. Ja voivat antaa ihan hyvin koko auton historian ajalta. Taas koitetaan bluffata viatonta sanomalla, vaan siltä ajalta kun olet itse omistanut...

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
tontze
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 27
Liittynyt: 25 Loka 2014, 14:01

Böntti kirjoitti:Olen kyllä saanut Suomesta auton alustanumerolla tietooni tehtyjen huoltojen kilometrit ja ajankohdat, jo ennen kuin koko autoa on edes tuotu Suomeen.
Moro Böntti, mistä kysyit tuota tietoa ?
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Jaaha tällainenkin ketju.
Menee mainostamiseksi, mutta minun/meidän kautta onnistuu sähköisen huoltokirjan tallennus autoon ja Münchenin severeille (tai missä ne sitten sijaitseekaan). :)
Samoin, mikäli auto on huolletttu/korjattu uudesta saakka Saksassa, pystyy koko huolto/korjaushistorian lukemaan. Jos huollettu muualla, yleensä löytyy, mutta aina ei.
Autoissa, joissa on sähköinen huoltokira, historian pystyy lukemaan, oli se sitten huollettu missä tahansa BMW merkkihuollossa.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
jhuttunen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 24
Liittynyt: 19 Loka 2016, 12:30
Auto: BMW 520d F11 Touring 2013

Olen mahdollisesti ostamassa liikkeen tuomaa autoa joka on tuotu saksassa suomeen. Minulla on tiedossa auton VIN koodi, onkohan mahdollista mistään saada selville auton historia tietoja tuolla VIN koodilla?
Vastaa Viestiin