Näyttöjen screen save tila, löytyykö sellaista?

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista
Havis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 706
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:54

Mites kun noissa nyt yleistyy nämä isot keskinäytöt, sekä mittariston nestekide yms näyttöpanelit, tietääkö joku onko noissa minkäänlaista screen save pimennysmahdollisuutta.

Vaikka kuvan palaminen ruutuun tuskin on ongelma, niin aina näytön käyttötunnit syö sitä elinikää. Ei tietty ihan silmissä mutta ainakin teoriassa. Olis varmaan ihan oletettavaa että noihin, ja varsinkin siihen keskinäyttöön saisi päälle josnkun screen save tilan, jolloin näytön saa pimenemään jos siinä ei näy mitään oleellista infoa. Varsinkin pimeässä ominaisuus voisi olla hyvinkin hyödyllinen. Kyllähän esim navin tausta seuraa ulkovalaistuksen mukaan, mutta tarkoitan siis ihan kokonaan pimennettyä näyttöä.
xstr
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 386
Liittynyt: 03 Syys 2010, 10:30
Auto: 330e G20 -20
CooperS R56 -11
BabyRacerII
Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta

Havis kirjoitti:Mites kun noissa nyt yleistyy nämä isot keskinäytöt, sekä mittariston nestekide yms näyttöpanelit, tietääkö joku onko noissa minkäänlaista screen save pimennysmahdollisuutta.

Vaikka kuvan palaminen ruutuun tuskin on ongelma, niin aina näytön käyttötunnit syö sitä elinikää. Ei tietty ihan silmissä mutta ainakin teoriassa. Olis varmaan ihan oletettavaa että noihin, ja varsinkin siihen keskinäyttöön saisi päälle josnkun screen save tilan, jolloin näytön saa pimenemään jos siinä ei näy mitään oleellista infoa. Varsinkin pimeässä ominaisuus voisi olla hyvinkin hyödyllinen. Kyllähän esim navin tausta seuraa ulkovalaistuksen mukaan, mutta tarkoitan siis ihan kokonaan pimennettyä näyttöä.
Tämä ominaisuus löytyy jo E90:stä. Näytön voi sammuttaa valikosta.
Vihreämpää autoilua - British Racing Green värillä.
ex. 318da E90 LCI LBE -11, 118d E87 LCI -08
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Muistaakseen löytyy aina option-valikosta.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

gestapo kirjoitti:Muistaakseen löytyy aina option-valikosta.
Nopsasti toimii siten että painaa "Back" nappulaa ja sitten pylpyrän keskeltä. Sillä sammuu näyttö, kätevä kun opettelee niin ei tarvitse edes katsoa iDrivea.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
McJones
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 111
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:59
Auto: F30 330e
996 C4S

F31:ssä tuli laitettua pikavalintaan näytön sammutus. Sikäli normikäytössä ko. näyttö on hitusen turha, lähinnä joskus katsoo kulutustietoja ja ehkä käyttää puhelimen numerovalinnan yhteydessä.
Havis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 706
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:54

OK, siis asiaa on tehtaallakin tuumittu ainakin jossain määrin. Mutta pimennys pitää tehdä itse, siihen ei voi määritellä jotain viivettä viimeisestä operoinnista / tapahtumasta. Esim vaikkapa jos itse teet jotain, näyttö sammuisi itse määritellyn ajan päästä, esim. 1 min. Tai jos auto hälyttää jostain, menisi näyttö päälle samaksi ajaksi.

Navigoinnissa sitä joissain puhelinmalleissa käytettyä "näyttö valaistu vain kun ohjeistetaan, muuten pimeänä" tilaa ei taida kuitenkaan (ainakaan vielä) olla. Se on minusta varsinkin mobiilinaveissa aivan mainio ominaisuus. Ehkäpä sellainenkin tulee tulevaisuudessa autoihin, jos vaan kuluttajat asiasta pitävät tarpeeksi suurta ja pitkäkestoista ääntä (vrt. Suomi näyttöihin kielivaihtoehdoksi).

Ideaalitilanne minusta olisi jos näyttöön liittyisi asetus, vaikkapa nimeltään taustavalo, jolla olisi kolme asetusvaihtoehtoa;
- aina päällä
- valaistu vain tarvittaessa (=screen save mode)
- aina pimennetty

Ja tuohon screen save moodiin vielä käyttäjän itse asettama viiveaika 30s -10 min tms.

Sitte ois aika käyttäjäystävällinen. Pitäisiköhän laittaa vinkki BMW:n insinööriosaston aloitelaatikkoon :)
Havis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 706
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:54

Havis kirjoitti:Pitäisiköhän laittaa vinkki BMW:n insinööriosaston aloitelaatikkoon :)
Laitoinpa sittenkin asiaan liittyvän kehitysehdotuksen maahantuojalla heidän verkkosivujen palautelomakkeen avulla. Viestini ainakin kuitattiin vastaanotetuksi ja edelleenvälitetyksi. Saa nähdä vaikuttaako aloite yhtään mihinkään, ja jos vaikuttaa, niin milloin.

Elämme mielenkiintoisia aikoja :)
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

En oikein usko tuohon kuvan palamisteoriaan, ellei uusimmissa ole eri näyttötekniikalla toteutettu näyttö. En ole koskaan nähnyt vanhimmissa E39:ssä (kohta kaksikymmentä vuotta vanhoja) mitään palamia, vaikka niissä näytöä ei edes saa mitenkään "sammutettua". Sama E60:n kanssa. Vanhimmat niissäkin on jo yli kymmen vuotiaita. Musta se näyttö on ilman sähköjä, eli mitään haamuja en ole koskaan nähnyt.
Kännykkäpuolta turha verrata, koska siellä syy ei ole näytön palaminen vaan sähkön säästö.
Itse olen ihmetellyt miksi valikossa edes on mahdollisuus pimentää näyttö. Minä ainakin haluan seurata joko radiokanavia, navin karttoja tms koko ajan. Ok, usimmissahan on jo aika paljon tietoa mittariston alareunassa, se tosiaan vähentää keskusnäytön tarvetta.
Ylipäätään, onko kukaan koskaan kuullut, että nämä LCD/LED tms näytöt olisivat polttaneet mitään näyttöön? Epäilen, ettei nyt vaan olisi kuvaputkimiesten juttuja... :)
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

jaki kirjoitti:En oikein usko tuohon kuvan palamisteoriaan, ellei uusimmissa ole eri näyttötekniikalla toteutettu näyttö. En ole koskaan nähnyt vanhimmissa E39:ssä (kohta kaksikymmentä vuotta vanhoja) mitään palamia, vaikka niissä näytöä ei edes saa mitenkään "sammutettua". Sama E60:n kanssa. Vanhimmat niissäkin on jo yli kymmen vuotiaita. Musta se näyttö on ilman sähköjä, eli mitään haamuja en ole koskaan nähnyt.
Kännykkäpuolta turha verrata, koska siellä syy ei ole näytön palaminen vaan sähkön säästö.
Itse olen ihmetellyt miksi valikossa edes on mahdollisuus pimentää näyttö. Minä ainakin haluan seurata joko radiokanavia, navin karttoja tms koko ajan. Ok, usimmissahan on jo aika paljon tietoa mittariston alareunassa, se tosiaan vähentää keskusnäytön tarvetta.
Ylipäätään, onko kukaan koskaan kuullut, että nämä LCD/LED tms näytöt olisivat polttaneet mitään näyttöön? Epäilen, ettei nyt vaan olisi kuvaputkimiesten juttuja... :)
Samoilla linjoilla Jakin kanssa. Kirkkauttahan saa säädettyä ensin oman maun mukaan, ja sitten auto säätää sitä vielä valoisuuden mukaan, ja iltasella vetäisee vielä automaattisesti yömoodin päälle. Eipä ole tarvinnut häikäistyä.

Enemmänkin voisin pelästyä pimeässä, kun vaikkapa jonkun soittaessa iso i-drive näyttö herää kaikkeen komeuteensa... :tong:
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
BRot
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 209
Liittynyt: 15 Marras 2012, 00:41

Samaa asiaa sivuten on perustamani i-drive päivitysketju tuolla F30 osiossa. Mun perus i-drive toimiii siten että kun sen sammuttaa niin auton käynnistyksen jälkeen i-drive on taas päällä. Oikeastaan oma v¤tutukseni liittyy "journey computeriin" joka joka peruutuksen jälkeen pitää valita "vehicle information" valikosta.

Huolto ilmoitti että heillä oli F30 huollossa jossa I-drive osasi palata "journey computeriin" peruutuksen jälkeen ja i-drive pysyi sammutettuna auton sammutus ja käynnistyssyklin jälkeen.

Toki tuollainen automaattisammutuskin olisi poikaa. Itse olisin ostanut auton ilman i-driveä jos se olisi ollut mahdollista.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

BRot kirjoitti:Oikeastaan oma v¤tutukseni liittyy "journey computeriin" joka joka peruutuksen jälkeen pitää valita "vehicle information" valikosta.
No on kyllä vitutuksen aiheet vähissä jos tuossa on kaikki.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Avatar
TJJ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 16:19
Auto: E39 528iA

jaki kirjoitti:En ole koskaan nähnyt vanhimmissa E39:ssä (kohta kaksikymmentä vuotta vanhoja) mitään palamia, vaikka niissä näytöä ei edes saa mitenkään "sammutettua".
On E39:n navissa näytön sammutus, päävalikossa on suoraa sille valinta.
jaki kirjoitti:Ylipäätään, onko kukaan koskaan kuullut, että nämä LCD/LED tms näytöt olisivat polttaneet mitään näyttöön?
Ihan itse olen nähnyt "palaneet" kohdat 19" Samsung LCD-näytössä. Kuvassa on ollut vaaleita kohtia ja ne näkyy nyt tummempina jos katsoo koko ruudussa esim. harmaata väriä. En silti näytönsäästäjiä autoon virittäisi/kaipaa.
traveller
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 518
Liittynyt: 28 Heinä 2010, 22:33
Auto: F30 330e

salmol kirjoitti:
gestapo kirjoitti:Muistaakseen löytyy aina option-valikosta.
Nopsasti toimii siten että painaa "Back" nappulaa ja sitten pylpyrän keskeltä. Sillä sammuu näyttö, kätevä kun opettelee niin ei tarvitse edes katsoa iDrivea.
Mulla ainakin OPTION-valikon ensimmäisellä rivillä on näytön sammutus. BACK-nappi palauttaa näytön nimensä mukaisesti edelliseen käytössä olleeseen valikkoon.

En ole kyllä kertaakaan huomannut tilannetta, jossa keskusnäyttö olisi häikäissyt tai edes häirinnyt millään tavalla tien näkemistä. Kuten mainittu, sen kirkkaus on säädettävissä manuaalisesti ja lisäksi automaattisäätö valaistuksen mukaan toimii paremmin kuin monilla ajatus. Enemmän varmaankin haittaisi, jos näyttö sammuilisi ja syttyisi itsekseen. :conf:
Havis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 706
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:54

traveller kirjoitti:En ole kyllä kertaakaan huomannut tilannetta, jossa keskusnäyttö olisi häikäissyt tai edes häirinnyt millään tavalla tien näkemistä. Kuten mainittu, sen kirkkaus on säädettävissä manuaalisesti ja lisäksi automaattisäätö valaistuksen mukaan toimii paremmin kuin monilla ajatus. Enemmän varmaankin haittaisi, jos näyttö sammuilisi ja syttyisi itsekseen. :conf:
Tuo olisi varmaan itse käytännössä katsottava ennenkuin osaa sanoa olisiko tuosta haittaa vaiko hyötyä. Mutta jos valikossa olisi asiaan liittyvä valintamahdollisuus, jokainen saisi laittaa sen siihen pykälään kun itse haluaa. Nythän pitää tyytyä tehtaan päätökseen.

Ainakaan mobiilinavissa en ole kyllä huomannut päälle/pois siirtymisestä mitään haittaa, päinvastoin. Ominaisuus herätti paremmin huomion että jotain muutosta tapahtuu kun näyttö menee ensin päälle ja sitte pienen viiveen jälkeen tulee se info, siis esim auton havaitsema vika tai navigointiohje tms. Minusta erittäin hyvä tapa ilmoittaa muutokset.
Viimeksi muokannut Havis, 16 Syys 2014, 16:56. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Havis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 706
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:54

jaki kirjoitti:En oikein usko tuohon kuvan palamisteoriaan, ellei uusimmissa ole eri näyttötekniikalla toteutettu näyttö.
En tarkoittanutkaan että se suurin ongelma olisi se kuvan palaminen pysyvästi näytöön, vaan lähinnä käyttötunnit ylipäätään.

Palaminen oli ongelma putkinäytöissä sekä varsinkin vanhemmissa plasmanäytöissä jo lyhyenkin käytön jälkeen.

Esimerkki:

Jos näytön oletettu elinikä on vaikka 10v. tarkoittaa se sitä, että jatkuvasti päällä ollessaan auton elinkaaren aikana sen joutuu uusimaan tai korjaamaan toinen tai kolmas omistaja. Mutta jos näytössä olisikin screen save mode, näyttö olisi käytännössä auton ikäinen => "ikuinen".

Ymmärrän että ongelma on tehtaan kannalta katsottuna marginaalinen. Mutta näin pihinä perfektionisti-insinöörinä tuppaa aina ajattelemaan kaikesta "miten tuonkin voisi tehdä parempi". Tää on tätä hifistelyä lähinnä.
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Havis kirjoitti: Jos näytön oletettu elinikä on vaikka 10v. tarkoittaa se sitä, että jatkuvasti päällä ollessaan auton elinkaaren aikana sen joutuu uusimaan tai korjaamaan toinen tai kolmas omistaja. Mutta jos näytössä olisikin screen save mode, näyttö olisi käytännössä auton ikäinen => "ikuinen".

Ymmärrän että ongelma on tehtaan kannalta katsottuna marginaalinen. Mutta näin pihinä perfektionisti-insinöörinä tuppaa aina ajattelemaan kaikesta "miten tuonkin voisi tehdä parempi". Tää on tätä hifistelyä lähinnä.
Olen itsekin joskus saanut (joutunut?) laskemaan MTBF juttuja, mutta ne on aika teoreettisia monesti. Autossa suurin kuluttava elementti on lämpötilanvaihtelut ja kosteus. Olettaisin, että tuolle näytölle on vain hyvä, kun se laitetaan päälle ja pidetään tasaisen lämpimänä sen aikaa, kun ollaan reissussa. Ilman, että sitä koko ajan sammutellaan ja sytytellään. Näin lämpölaajenemis/supistumista tapahtuisi enemmän.

Kun itse ajan pidempää matkaa pimeällä, säädän keskusnäytön himmeammälle suhteessa mittarivaloihin. Vaikka tuo systeemi muuten loistavasti toimiikin, niin pitkään pimeässä ajaessa haluan sen olevan hieman himmeämpi. Tämä siis nolonvanhassa LCI E60:ssa.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
traveller
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 518
Liittynyt: 28 Heinä 2010, 22:33
Auto: F30 330e

BRot kirjoitti:Oikeastaan oma v¤tutukseni liittyy "journey computeriin" joka joka peruutuksen jälkeen pitää valita "vehicle information" valikosta.
Tuokin hoituu helpoiten BACK-napilla, kun parkkitutkan näyttö on vielä päällä.
2xturbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 24 Elo 2013, 20:25
Paikkakunta: Helsinki

traveller kirjoitti:
salmol kirjoitti:
gestapo kirjoitti:Muistaakseen löytyy aina option-valikosta.
Nopsasti toimii siten että painaa "Back" nappulaa ja sitten pylpyrän keskeltä. Sillä sammuu näyttö, kätevä kun opettelee niin ei tarvitse edes katsoa iDrivea.
Mulla ainakin OPTION-valikon ensimmäisellä rivillä on näytön sammutus. BACK-nappi palauttaa näytön nimensä mukaisesti edelliseen käytössä olleeseen valikkoon.

En ole kyllä kertaakaan huomannut tilannetta, jossa keskusnäyttö olisi häikäissyt tai edes häirinnyt millään tavalla tien näkemistä. Kuten mainittu, sen kirkkaus on säädettävissä manuaalisesti ja lisäksi automaattisäätö valaistuksen mukaan toimii paremmin kuin monilla ajatus. Enemmän varmaankin haittaisi, jos näyttö sammuilisi ja syttyisi itsekseen. :conf:
Mulla ei näyttö sammu kummallakaan tavalla (F11 my-13). Pimeällä vois olla ihan jees sammuttaa näyttö.
F11 535xd -13
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1449
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

Ei kai LCD-näyttö varsinaisesti "pala kinni" kuten plasma? Ja näytönsäästäjähän siinä on vakiona --> kun auto liikkuu niin liikkuu navin kuvakin :tong:
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

VolvostaBemariin kirjoitti:Ei kai LCD-näyttö varsinaisesti "pala kinni" kuten plasma? Ja näytönsäästäjähän siinä on vakiona --> kun auto liikkuu niin liikkuu navin kuvakin :tong:
No ei, ja kun vaihtaa autoa säännöllisesti niin ei tarvitse huolehtia. Mutta vakavasti, ei nuo LCD-näytöt pala kiinni, turha huoli.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Vastaa Viestiin