Performance control löytyy lisävarusteena ja halvalla X1:stä ja tuo automalli on tehty 3-sarjan pohjalevylle. Ihme ettei toimintoa ole sitten saatavilla 3-sarjan nelivetoisissa henkilöautoissa.
Ko. systeemi on saatavilla myös uuteen X3:seen:
http://www.bmw.fi/fi/fi/newvehicles/x/x ... ntrol.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Mm. 1-, 5- ja 3-sarjan BMW:ssä on kyllä sitten vakiona kaarrejarrutusjärjestelmä (sekä takavetoiset että nelivetoiset mallit) joka on mun käsittääseni aika sama asia kuin tuo Performance control??? Eikös tuo Perfomance control ole vaan vähän vielä kehittyneempi versio siitä perus kaarrejarrutusjärjestelmästä ja suunniteltu nimenomaan nelivetoautoon?
xDrive-keskustelu
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 117
- Liittynyt: 01 Kesä 2011, 20:41
- Auto: X3 20d
- Paikkakunta: Lieto
Performance control jarruttaa kurvissa sisäkaarteen puolelta pöytää, jakaen näin isomman annoksen väännöstä ulkokaarteen puoleisellevrenkaalle, joka puolestaan edes auttaan auton kääntymisessä haluttuun suuntaan.. Ja tekee tämän nimen omaan kiihdytys tilanteessa kun taas cbs tekee vastaavan jarrutus tilanteessa.
Ketjun alussa puhutaan henkilömallien 30:70 voimanjaosta. Onkohan tämä muuttunut nykymalleihin 40:60 suhteeseen?
Ainakaan kaikissa esitteissä puhutaan 40:60. Löytyisikö keltään vanhaa esitettä skannattuna tai linkkiä missä olisi tuo 30:70 teksti . Muistelen että olisin lukemut sen jostain pienelläpainetusta. Minulla on pieni veto päällä ja tarvitsisin virallisen paperin tuosta vanhasta 30:70 jaosta. Dokumentin pitäisi olla BMW:n oma esite. Mitkään autoarvostelu sivustot ei riitä.
Ainakaan kaikissa esitteissä puhutaan 40:60. Löytyisikö keltään vanhaa esitettä skannattuna tai linkkiä missä olisi tuo 30:70 teksti . Muistelen että olisin lukemut sen jostain pienelläpainetusta. Minulla on pieni veto päällä ja tarvitsisin virallisen paperin tuosta vanhasta 30:70 jaosta. Dokumentin pitäisi olla BMW:n oma esite. Mitkään autoarvostelu sivustot ei riitä.
xDrive kirjoitti:Ketjun alussa puhutaan henkilömallien 30:70 voimanjaosta. Onkohan tämä muuttunut nykymalleihin 40:60 suhteeseen?
Ainakaan kaikissa esitteissä puhutaan 40:60. Löytyisikö keltään vanhaa esitettä skannattuna tai linkkiä missä olisi tuo 30:70 teksti . Muistelen että olisin lukemut sen jostain pienelläpainetusta. Minulla on pieni veto päällä ja tarvitsisin virallisen paperin tuosta vanhasta 30:70 jaosta. Dokumentin pitäisi olla BMW:n oma esite. Mitkään autoarvostelu sivustot ei riitä.
moro,
BMW -28 vuotta nelivetoa, mainitsee: 1985 325iX: 37:63 kiinteä jakosuhde visco-kytkimellä
2004 X3 ja X5 ensimmäiset mallit täysin uudella sahköisesti ohjatulla XDrive-nelivetosysteemillä. Ensimmäisen polven X3:sta myytiin yli 600 000 kpl.
Nythän on ties mones polvi älykästä xDriveä. Oheiset tiedot BMW nelivetoesitteestä.
F34 GT Xdrive 320i -13
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 117
- Liittynyt: 01 Kesä 2011, 20:41
- Auto: X3 20d
- Paikkakunta: Lieto
Bemarin esitteitä ei ole käsissä. Perus nelivedoissa oletus jako on 40/60 mutta ilmeisesti m50d malleissa ainakin 30/70 suhde mutta näistä pn ihmeen hintsusti faktaa löytyvillä.. Ennen xdrivea perusjako oli kanssa 40/60, mutta silloin nelivetotekniikka oli eri tarkoittaen ei niin älykästä reagointia tilanteisiin ja ilman esim. Esp:ltä tulevan datan ymmärrystä ja sitä kautta kykyä siirtää vetoa sinne mistä se vakauttaa auton kulkua.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 117
- Liittynyt: 01 Kesä 2011, 20:41
- Auto: X3 20d
- Paikkakunta: Lieto
Noista performance control jutuista vielä, että niitäkin on kahta koulukuntaa BMW:llä. X1 ja x3 on jarruilla toteutettu sisemmän takarenkaan jarrutustoiminto. Ja x5m ja x6 on elektronisesti ohjatut monilevypakat säätelemässä paljonko voimaa menee oikealle /vasemmalle takarenkaalle. Molemmissa tarkoitus on sama, eli saada auto ketterämmin kääntymään kurviin. Toinen on hyvä ja toinen on halpa tapa..
mrmela: Onko luetun ymmärtäminen vaikeaa vai meinaatko, että BMW oma esite "väittää" totuudenvastaisesti. Ennen xDriveä jakosuhde heidän oman esitteen mukaisesti on 33 / 67.... EI 40/60 tai 30/70. Tämä tieto bemun omasta nelivetoesitteestä....
F34 GT Xdrive 320i -13
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 117
- Liittynyt: 01 Kesä 2011, 20:41
- Auto: X3 20d
- Paikkakunta: Lieto
Älä hermoo reku. Onhan noita jakosuhteita ollut. 80-luvulla oli myös 38 /62 jako. Mutta kuten itsekkin ihmettelit wirallista listaa kulloisellakin ajanjaksolla voimassa olleista jakosuhteita ei tunnu löytyvän mistään..
Tekniikka mahdollistaisi nyt muuten aika mielenkiintoisesti, esim. ajoelämyksen hallintakytkimeen yhdistetyn nelivedon jakosuhteen muutoksen..
Tekniikka mahdollistaisi nyt muuten aika mielenkiintoisesti, esim. ajoelämyksen hallintakytkimeen yhdistetyn nelivedon jakosuhteen muutoksen..
Näinhän se on, eikä pitäisi provosoitua vaikka provosoidaan ( omasta mielestä)... Mutta kaiken kaikkiaan xDrive RULES, oli miten on..Mrmela kirjoitti:Älä hermoo reku. Onhan noita jakosuhteita ollut. 80-luvulla oli myös 38 /62 jako. Mutta kuten itsekkin ihmettelit wirallista listaa kulloisellakin ajanjaksolla voimassa olleista jakosuhteita ei tunnu löytyvän mistään..
Tekniikka mahdollistaisi nyt muuten aika mielenkiintoisesti, esim. ajoelämyksen hallintakytkimeen yhdistetyn nelivedon jakosuhteen muutoksen..
F34 GT Xdrive 320i -13
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 117
- Liittynyt: 01 Kesä 2011, 20:41
- Auto: X3 20d
- Paikkakunta: Lieto
Tää on niinku kummelissakin.. Onks tää hyvä? No ei välttämättä, vaan se markkinoiden paras.
Noin 2min 10s kohdasta
http://youtu.be/8Jsy8SXvL-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Noin 2min 10s kohdasta
http://youtu.be/8Jsy8SXvL-0" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2776
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
- Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013
Bemarin esitteen mukaan jako on nykyään 40/60
http://www.bmw.fi/fi/fi/insights/techno ... ology.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bmw.fi/fi/fi/insights/techno ... ology.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Toivottavasti jako on muuttunut oikeasti tuohon 40/60. Ei se huono ollut 30/70, mutta parempiakin on olemassa maantiekäyttöön kummelista huolimatta. No , ensivuoden puolellahan tuon sitten näkee.
Vielä kun olisi löytänyt sen 30/70 tekstin , niin olisin voinut todistaa sen eräälle henkilölle. Muistaakseni se oli sellaisessa paperisessa xDrive esitteessä vuodelta 2010.
Vielä kun olisi löytänyt sen 30/70 tekstin , niin olisin voinut todistaa sen eräälle henkilölle. Muistaakseni se oli sellaisessa paperisessa xDrive esitteessä vuodelta 2010.
Näemmä vuonna 2009 7-sarjassa on ainakin ollut 30:70 ja muissa samaan aikaan 40:60.
"The xDrive system in the new 7er distributes the torque in the basis rear-biased ratio 30:70 (instead of 40:60 like in other xDrive models)."
"The xDrive system in the new 7er distributes the torque in the basis rear-biased ratio 30:70 (instead of 40:60 like in other xDrive models)."
- Pitkis
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1060
- Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
- Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16 - Paikkakunta: Etelä-Suomi
Tuohan koskee vain tasaista ajoa kuivalla tiellä. Heti kun jotain tapahtuu missä pitoa tarvitaan, voimanjakosuhde menee ihan mihin sattuu 0-100% välillä. Se kai se idea on, voimaa sinne minne tarvetta on. Sen vuoksi mun mielestä tuolla voimanjakosuhteella ei suuremmin ole merkitystä, kun sehän ei ole kiinteä ja muuttuu millisekunneissa laidasta toiseen.Tsei kirjoitti:Näemmä vuonna 2009 7-sarjassa on ainakin ollut 30:70 ja muissa samaan aikaan 40:60.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 643
- Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
- Auto: Bimmer
Vedon jakelun eron huomaa liukkaalla selvästi. Kaarteessa vetosuhde muuttuu jatkuvasti. Kiihdytysvaiheessa veto on etupainotteinen, jolloin meno kyllä etenee joutuisasti. Puolensa molemmilla vetotavoilla. Hauskoja molemmat, mutta eritavalla. Takavedolla voi sivuluisusta vielä nauttia suoran auetessakin, kun taas neliveto vetää tässä kohdin selkää penkkiin. Jos taas haluaa ongelmatonta menoa, niin valinta lienee selvä. Takavedolla talvella on enemmän ohjelmaa (ilman dsc), mutta tämä on toisaalta sitä ajamisen iloa joillekin.
Neliveto vakavoittaa menoa jopa liiaaksi. Neliveto tuntuu selvästi hitaammalta vaikka kellolla mitattuna erot ovat marginaalisia. Esim. 525dx tuntuu jopa 520d hitaammalta, vaikkei sitä varmasti ole.
Neliveto vakavoittaa menoa jopa liiaaksi. Neliveto tuntuu selvästi hitaammalta vaikka kellolla mitattuna erot ovat marginaalisia. Esim. 525dx tuntuu jopa 520d hitaammalta, vaikkei sitä varmasti ole.
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
Hieman tarkennusta:Pitkis kirjoitti:muuttuu millisekunneissa laidasta toiseen.
"reacts within a tenth of second" eli reagoi alle 0.1 sekunnissa.
http://www.bmw.com/com/en/insights/tech ... ology.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Vai tarkoititko tuolla ESP:n suorittamaa jarrutusta?
BMW 520d xDrive Touring Luxury 2018, BMW 530e M-Sport X-drive 2021
ex BMW 520i 2001, BMW 520d 2012, BMW 520d xDrive Touring 2014, MB C200 AMG Line 2015, Volvo V90 D5 AWD 2017, BMW 530e M-sport 2018
ex BMW 520i 2001, BMW 520d 2012, BMW 520d xDrive Touring 2014, MB C200 AMG Line 2015, Volvo V90 D5 AWD 2017, BMW 530e M-sport 2018
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 76
- Liittynyt: 11 Tammi 2014, 15:13
- Auto: F34 320iA xDrive Sport Line -14
Ensimmäistä xDrivea odotellessa tuli pohdiskeltua tuon etenemiskykyä. Teillä joilla on jo käytännön kokemusta xDrivesta niin mikäli joutuu puskemaan esim. lumihangessa eteenpäin vaikkapa auraamatonta mökkitietä niin kannattaako xDrive:lla pitää luistonesto päällä vai pois päältä etenemiskykyä maksimoitaessa?
Ymmärtääkseni xDrivessa simuloidaan lukkoja jarrulla hidastellen luistavampaa pyörää jotta samalla akselilla olevalle pitävämmälle pyörälle saataisiin enemmän momenttia. Jos luistonesto on päällä, tukehtuuko kuitenkin eteneminen helpommin (liikaa jarrutusta) vai päästäänkö pidemmälle (ennen lopullista jumiin jäämistä) luistonesto pois päältä ollessaan?
Ymmärtääkseni xDrivessa simuloidaan lukkoja jarrulla hidastellen luistavampaa pyörää jotta samalla akselilla olevalle pitävämmälle pyörälle saataisiin enemmän momenttia. Jos luistonesto on päällä, tukehtuuko kuitenkin eteneminen helpommin (liikaa jarrutusta) vai päästäänkö pidemmälle (ennen lopullista jumiin jäämistä) luistonesto pois päältä ollessaan?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 125
- Liittynyt: 10 Tammi 2013, 11:22
- Auto: G31 540i xDrive Msport
Luistonesto pois päältä, muuten auto jarruttaa helposti itsensä pysähdyksiin. Suuremmassa vauhdissa tuota eroa ei niin huomaakaan, mutta viime keväänä kun oli jo kesärenkaat alla ja piti möyriä viikonloppuna pehmennyt luminen mökkitie takaisin ihmisten ilmoille, niin vetoluistonesto päällä ei päässyt mihinkään.
Luistoneston/ajonvakautuksen saa joko puoliksi (traction) tai kokonaan pois. Tuota tractionia suosittaa ohjekirja ja sillä on päässy n. 10cm paksussa lumessa eteenpäin. Täydellä luistonestolla ei tosiaan tuommosessa hangessa oikein eteneSeppo(nimi muutettu) kirjoitti:Luistonesto pois päältä, muuten auto jarruttaa helposti itsensä pysähdyksiin. Suuremmassa vauhdissa tuota eroa ei niin huomaakaan, mutta viime keväänä kun oli jo kesärenkaat alla ja piti möyriä viikonloppuna pehmennyt luminen mökkitie takaisin ihmisten ilmoille, niin vetoluistonesto päällä ei päässyt mihinkään.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128