xDrive-keskustelu

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista
Kuudensuora
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 643
Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
Auto: Bimmer

En usko, että vanha x-tekniikka olisi juurikaan haldexia parempi -ehkä vähän huonompi. Vanha x on hidas reagoimaan nelivetoa päälle. Xdrive on kokonaan toista ja toimii erittäin hyvin.
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
vene67
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 27 Tammi 2011, 18:16

Ok, kiitos selvennöksestä. Täytyy perehtyä ja käydä koittamassa tuota vanhempaa x-nelikkoa kun ei rahat riitä näihin uusiin xDriveihin. Olihan se niin että xDrive on siis näissä uusissa peleissä ?
laituri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 05 Marras 2010, 19:22
Auto: BMW M140i xDrive vm.2018

Koska tuo nelivetotekniikka on BMW:n puolella vaihtunut?
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

laituri kirjoitti:Koska tuo nelivetotekniikka on BMW:n puolella vaihtunut?
Tästä oli tänään puhetta ja 2003 E83 X3 oli ensimmäinen xDrive. Spekuloitiin myös sitä, että tuliko xDrive E53 X5:een faceliftissä?
Bimmeristi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 144
Liittynyt: 30 Tammi 2011, 17:36
Auto: F20 116dA
Paikkakunta: Pk-seutu

Kyllä tuo xDrive tuli faceliftin myötä E53:een.

http://www.ask.com/wiki/BMW_E53" onclick="window.open(this.href);return false;
vene67
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 27 Tammi 2011, 18:16

Nelikkoisesta vag:sta luovuttu ja BMW E39 2,5 bensa alla. Mukavasti kulkee ja painojakauman avustamana aika jämäkkä kulkija. Ei taida tähän perheeseen muut enään kelvata ;-)
anttiL
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 29 Elo 2010, 17:42

Näistä ei taida saada ESP:tä kokonaan pois mitenkään? :conf:
Ajonvakautus tuntui tappavan kaiken hauskuuden, kun se puuttui peliin heti jos auto alkoi menemään yhtään enemmän/pidempään kylki edellä.. Auto oli uusi 300-sarjan automaattivaihteinen coupé.
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Kyllä kait se ESP lähtee pois kokonaan, kun pitää sitä DTC-nappia pohjassa hieman pitempään. Lyhyemmällä painalluksella saa DTC:n päälle ja kun pitää vielä pitempään, niin lähtee kaikki avut pois.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
anttiL
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 29 Elo 2010, 17:42

Ahaa, eli onglema olikin ratin ja penkin välissä :mus:
Täytyy kokeilla siis uudestaan...
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

anttiL kirjoitti:Näistä ei taida saada ESP:tä kokonaan pois mitenkään? :conf:
Ajonvakautus tuntui tappavan kaiken hauskuuden, kun se puuttui peliin heti jos auto alkoi menemään yhtään enemmän/pidempään kylki edellä.. Auto oli uusi 300-sarjan automaattivaihteinen coupé.
Painat nappia kerran avut jää 75% päälle ja reilumpi painallus poistaa kaikki avut.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Olis kiva tietää mikä on xDriven ns. heikko kohta eli mikä siitä voi hajota jos hajoaa? Onko xDrive ns. huoltovapaa vai huolletaanko sitä jotenkin? Mitään öljyjä siihen ei kait liity joita pitäisi vaihtaa?

Pitääkö useimpien autofoorumien nettikeskustelut paikkansa että nelivetokuski joutuu ostamaan enempi renkaita kuin etuvedolla tai takavedolla ajeleva eli renkaat kuluu nopeammin per kierros?
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

J1978 kirjoitti: Pitääkö useimpien autofoorumien nettikeskustelut paikkansa että nelivetokuski joutuu ostamaan enempi renkaita kuin etuvedolla tai takavedolla ajeleva eli renkaat kuluu nopeammin per kierros?
No ei todellakaan pidä paikkaansa. Renkaat kuluu paljon tasaisemmin nelivedolla, joten rengaskierros kestää paljon pitempään. Nim. kolmas nelivetoauto menossa
320dALBE
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 44
Liittynyt: 03 Helmi 2011, 09:12
Auto: 320dALBE. Rallia M3 e36.

J1978 kirjoitti: Pitääkö useimpien autofoorumien nettikeskustelut paikkansa että nelivetokuski joutuu ostamaan enempi renkaita kuin etuvedolla tai takavedolla ajeleva eli renkaat kuluu nopeammin per kierros?
Etuvedossa eturenkaat ohjaa, kiihdyttää ja jarruttaa ja kuluu pirusti jos vähänkin yrittää ajaa. Takavetoisessa eturenkaat kääntää ja jarruttaa ja takarenkaat kiihdyttää (ja kääntää :mus: ).

Nelivetoisessa eturenkaat kääntävät, jarruttavat ja kiihdyttävät, joten kuluvat paljon enemmän kuin takarenkaat, jotka vain kiihdyttävät (ja todella komittoituneella kuskilla myös kääntävät kun ajetaan nelipyöräluistossa). Ongelma renkaiden kulutusmielessä nelikossa on se, että kun käännät eturenkaat vinoon ja annat hanaa, kampeaa taka-akselin työntö etuakselia suoraan ja tästä syystä etuakselilla on isoja voimia siihen asti kunnes taka-akselilla menetetään pito. Tästä samasta syystä nelikko on huomattavasti kankeampi kääntymään.

Joten nelikko on periaatteessa siellä takavetoisen ja etuvetoisen välimaastossa renkaiden kulutusmielessä... (tämä siis pro-rwd -miehen täysin värittömien lasien läpi tarkasteltu "totuus")
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

^Pitää vielä lisätä edelliseen että omalla kohdalla kyse on ihan normaalista tieliikenne-ajosta mopodieselillä. Ei tule ajettua kahva edellä edes talvella, koska siihen hommaan on olemassa tehokkaampiakin autoja. Vaihdoin jo kesärenkaat alle ja olen tyytyväinen talvimisukoihin sillä kaikki nastat oli vielä tallella. Takavetoisessa niitä tahtoo aina muutama irrota talven aikana sutimisesta johtuen. Eli jos ajotyylisi on urheilullinen ja ajat mielellään autoasi jatkuvasti koko tehoreserviä hyödyntäen, on luultavaa että renkaat kuluu jopa takavetoista nopeammin.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Kaikille uusille xDrivisteille tiedoksi että näitä ei saa sitten hinata siten että vain etupää on hinurin lavetilla. Eli ei saa roikottaa. Koko auto pitää nostaa lavetille koska muuten voi vahingoittua jakovaihteisto. Tää oli mulle uusi tieto joka tuli vastaan kun luin ohjekirjaa.
Avatar
X-driver
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 15
Liittynyt: 25 Helmi 2011, 22:53
Auto: X3 (F25) 2.0dA '11

Samoin myös kun menee katsastukseen, niin xDriven jarrutestiä ei saa tehdä jarrudynamometrillä. Mikäli katsastusmies ajaa xDriven ko. jarrutestiin, niin siinä tulee iso virhe koska betonin päällä olevan akselin pyörät lähtevät myös pyörimään samaan aikaan kuin dynamometrillä olevan akselin pyörät.

Yleensä katsastusmiehet tekevät xDrivelle perinteisen jarrutestin - aseman takapihalla hieman nopeutta, kädet irti ratista ja reipas jarrutus. Tämän jälkeen rasti ruutuun "Hyväksytty" :)
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Taitaapi olla että nyt kahden viime talven jälkeen käytetyt xDrive:t ja kilpailijan Quattrot viedään vajaavetoja herkemmin käsistä sillä esim. suunnilleen samaan aikaa kun mun entinen kosla meni vaihtoon tuli samaan puljuun 320dA farkku nelikkona jossa valkoinen perusväri ja sekin auto myös vuosimallia 2009. Tuolla nelikolla oli ajettu 109.000km:a versus entiseni jolla oli ajettu about 20.000km:a. Kuitenkin tuo diesel on myyty jo aikoja sitten vaikka esim. mulla oli autossa metalliväri. Meikän ex on edelleen myymättä.

Toki tuossa valkoisessa oli 17-tuuman vanteet, ksenonit, musta sisäkatto, kangas-nahka-verhoilu, mustat pianolakatut sisälistat, urheiluistuimet ja Individual ikkunatummennokset mutta suurin valtti oli varmaan tehokas diesel+ automaatti+neliveto-paketti kun kerta meni melkein heti vaikka kilsoja oli yli 100.000:tta.
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Minä voisin kyllä omasta xDrivesta luopua, jos joku tunnustaisi sen kohtuurahalla tarvitsevansa :tong:
Avatar
masiaro
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 10:45
Paikkakunta: Helsinki

Antinontoxic kirjoitti:Minä voisin kyllä omasta xDrivesta luopua, jos joku tunnustaisi sen kohtuurahalla tarvitsevansa :tong:
Voisin ottaa, jos ottaisit mun M-Sport vaihdossa :lol:
- - -
Mrmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 117
Liittynyt: 01 Kesä 2011, 20:41
Auto: X3 20d
Paikkakunta: Lieto

Olisi muuten aika asiaa jos performance control tai oikea mekaaninen torgue vectorin tulis saataville kolmossarjaan ja x3seen kanssa. Tuntuu pöllöltä, että torgue vectorin on vain yli kahden tonnin malmikasoissa.. Todelliseen ajamisen riemuun ne olisivat oiva lisä kevyemmissä "raameissa"...
Vastaa Viestiin