xDrive-keskustelu

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Böntti kirjoitti:
Seppo(nimi muutettu) kirjoitti:Luistonesto pois päältä, muuten auto jarruttaa helposti itsensä pysähdyksiin. Suuremmassa vauhdissa tuota eroa ei niin huomaakaan, mutta viime keväänä kun oli jo kesärenkaat alla ja piti möyriä viikonloppuna pehmennyt luminen mökkitie takaisin ihmisten ilmoille, niin vetoluistonesto päällä ei päässyt mihinkään.
Luistoneston/ajonvakautuksen saa joko puoliksi (traction) tai kokonaan pois. Tuota tractionia suosittaa ohjekirja ja sillä on päässy n. 10cm paksussa lumessa eteenpäin. Täydellä luistonestolla ei tosiaan tuommosessa hangessa oikein etene :lol:
Toi Traction tila on kätevä. Tosin jostain syystä nelikon kanssa en ole tuota juuri tarvinnut. Takatuupparin kanssa tuli käytettyä enemmän.
tonibergholm
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 102
Liittynyt: 29 Tammi 2013, 07:25
Auto: F31 320dXA M-Sport
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Sport+ niin etenee ihan miten kuski tahtoo. :D


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Kesä: K46 -12, Talvi: F31 -13
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

J1978 kirjoitti:
Böntti kirjoitti:Luistoneston/ajonvakautuksen saa joko puoliksi (traction) tai kokonaan pois. Tuota tractionia suosittaa ohjekirja ja sillä on päässy n. 10cm paksussa lumessa eteenpäin. Täydellä luistonestolla ei tosiaan tuommosessa hangessa oikein etene :lol:
Toi Traction tila on kätevä. Tosin jostain syystä nelikon kanssa en ole tuota juuri tarvinnut. Takatuupparin kanssa tuli käytettyä enemmän.
Vielä mukavampi olisi jos tuon Traction-tilan saisi päälle sport-moodissa.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
traveller
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 518
Liittynyt: 28 Heinä 2010, 22:33
Auto: F30 330e

salmol kirjoitti: Vielä mukavampi olisi jos tuon Traction-tilan saisi päälle sport-moodissa.
Traction + Sport = Sport+
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

traveller kirjoitti:
salmol kirjoitti: Vielä mukavampi olisi jos tuon Traction-tilan saisi päälle sport-moodissa.
Traction + Sport = Sport+
Juuri näin. Traction on itse asiassa oma ajomoodi ja sport+ yhdistää nuo kaksi.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
E60-525Xd-08
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 93
Liittynyt: 28 Tammi 2014, 23:34

Voiko tässä topicissa kysäistä nelivedon huollon tarpeesta...

Vaihdettavia öljyjä ja millä kilometreillä tulisi suorittaa ?
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

traveller kirjoitti:
salmol kirjoitti: Vielä mukavampi olisi jos tuon Traction-tilan saisi päälle sport-moodissa.
Traction + Sport = Sport+
Jep, mutta mun autossa ei ole Sport+ moodia, eli kun laittaa Tractionin päälle niin menee Comfort-tilaan.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Logger
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 22
Liittynyt: 08 Loka 2013, 23:47
Auto: F34 320d xdrive -14

salmol kirjoitti:
Jep, mutta mun autossa ei ole Sport+ moodia, eli kun laittaa Tractionin päälle niin menee Comfort-tilaan.
Eikös tuon sport+ moodin (+ launch control) saa ohjelmoimalla aktivoitua. Näin olen foorumeita lukemalla ymmärtänyt. Itsellä on kaapeli ja softa, josko ehtisi keväällä tuota koodausta kokeilla.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Logger kirjoitti:
salmol kirjoitti:
Jep, mutta mun autossa ei ole Sport+ moodia, eli kun laittaa Tractionin päälle niin menee Comfort-tilaan.
Eikös tuon sport+ moodin (+ launch control) saa ohjelmoimalla aktivoitua. Näin olen foorumeita lukemalla ymmärtänyt. Itsellä on kaapeli ja softa, josko ehtisi keväällä tuota koodausta kokeilla.
Tuohan olisi hieno jos onnistuisi, raportoi foorumille vaikka F30-kokemuksiin miten meni. Mikäs tuo launch control on? Kaasu ja jarru pohjaan ja jarru ylös ja hep?
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

Logger kirjoitti:
salmol kirjoitti:
Jep, mutta mun autossa ei ole Sport+ moodia, eli kun laittaa Tractionin päälle niin menee Comfort-tilaan.
Eikös tuon sport+ moodin (+ launch control) saa ohjelmoimalla aktivoitua. Näin olen foorumeita lukemalla ymmärtänyt. Itsellä on kaapeli ja softa, josko ehtisi keväällä tuota koodausta kokeilla.
Ilmeisesti saa mutta tästä on Bimmerfestillä hieman epäselvyyttä että vaatiiko softausta vai ei. Toisin sanoen joillain toimii ja toisilla ei. Tämä on itsellä seuraavaksi tutkittavien juttujen listalla ensimmäisenä, voin raportoida kun saan jotain selvyyttä asiaan. Tässä siis kyse launch controllista, sport+ pitäis saada pelkällä koodauksella. Sport+ on toisaalta vain sport ilman ajonvakautusta joten henkilökohtaisesti en aio tähän käyttää aikaa, LC on se mikä kiinnostaa.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
mister67
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 13 Elo 2017, 20:59

Moi tietäjät!

Kysyisin että onko eri mallien (1-sarjan, 3-sarjan, 5-sarjan) xdrive malleissa mitään eroa?! Eli onko näissä malleissa samanlainen neliveto järjestelmä?
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

mister67 kirjoitti:Moi tietäjät!

Kysyisin että onko eri mallien (1-sarjan, 3-sarjan, 5-sarjan) xdrive malleissa mitään eroa?! Eli onko näissä malleissa samanlainen neliveto järjestelmä?
Ei ole eroa. Uusin X1 ja 2-sarjan tila-autoissa on ainakin se ero, että moottori on eri päin kuin noissa ja perusversiot on etuvetoja, joten kait se nelikkoonkin jotain vaikuttaa.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

XDrive on kaikissa henkilöautoissa sama, X-sarjassa on erilainen.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

salmol kirjoitti:XDrive on kaikissa henkilöautoissa sama, X-sarjassa on erilainen.
Tähän tarkennuksena, että xdrive on kaikissa sama silloin kun moottori on pitkittäin, jolloin autoon voi valita takavedon tai nelivedon. Pätee siis kaikkiin 1-, 3- ja 5-sarjaan.

Eri ratkaisulla on tällä hetkellä 2-sarjan Tourerit (F45, F46) ja uusi X1 (F48).

Mitä oleellista teknista tai toiminnallista eroa X-mallien xdrivessä on henkilöautoihin verrattuna? En ole tietoinen että olisi mitään.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

X-sarjan neliveto on aivan eri ohjelmalla, eli esim. radalla ei tee tuolla x-sarjalla mitään, toisin kuin muilla malleilla. X-sarjan neliveto on hitaammin reagoiva kuin muiden. Bemariliikkeen autotalon päällikkö kertoi minulle tämän tänään ja oli itse käynyt noilla radalla BMW Finlandin kutsumana.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Avatar
alpin_sport
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 188
Liittynyt: 01 Maalis 2015, 17:55
Auto: 320i E90
Paikkakunta: Lohja

Kertoiko mihin se X:ien neliveto reagoi hitaammin, sutimiseen?
Suurin osa nelivedon ostaneista kuitenkin ajaa enimmäkseen normaalia työmatka jne ajoa kuin rata-ajoa.
Itse olen kuvitellut että jossain M140i-tyyppisissä tehomalleissa neliveto olisi jotenkin "parempi" kuin 20d ym perusmopoissa mut kuka tietää ellei pääse ajamaan molempia perä perää...
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

20d ja 40i omaavat saman nelivedon. X-sarjaa on muutettu maasto-ominaisuuksien takia ja rataominaisuudet jääneet vähemmälle.

Yleisesti ottaen x-sarja reagoi hitaammin renkaiden ja pidon eroihin.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
My.Ai.Hu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 122
Liittynyt: 25 Touko 2013, 16:55
Auto: 530eXA M-sport
I4 M50 tilattu

salmol kirjoitti:
traveller kirjoitti:
salmol kirjoitti: Vielä mukavampi olisi jos tuon Traction-tilan saisi päälle sport-moodissa.
Traction + Sport = Sport+
Jep, mutta mun autossa ei ole Sport+ moodia, eli kun laittaa Tractionin päälle niin menee Comfort-tilaan.
sport + taitaa tulla vasta tuo sportti looran kanssa
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

J1978 kirjoitti:
mister67 kirjoitti:Moi tietäjät!

Kysyisin että onko eri mallien (1-sarjan, 3-sarjan, 5-sarjan) xdrive malleissa mitään eroa?! Eli onko näissä malleissa samanlainen neliveto järjestelmä?
Ei ole eroa. Uusin X1 ja 2-sarjan tila-autoissa on ainakin se ero, että moottori on eri päin kuin noissa ja perusversiot on etuvetoja, joten kait se nelikkoonkin jotain vaikuttaa.
Muistankohan oikein noissa malleissa joihin tuli etuveto ja moottori meni vinolleen niin myös xDrive on oteutettu Haldexilla? "Perinteisissä" xDrive-ratkaisuissa käytetään Magnan ATC-tekniikkaa. Korjatkaa jos olen väärässä. Haldexia ei kyllä kauheasti mielestäni ole tuotu esille missään...

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

phuksi kirjoitti: Muistankohan oikein noissa malleissa joihin tuli etuveto ja moottori meni vinolleen niin myös xDrive on oteutettu Haldexilla? "Perinteisissä" xDrive-ratkaisuissa käytetään Magnan ATC-tekniikkaa. Korjatkaa jos olen väärässä. Haldexia ei kyllä kauheasti mielestäni ole tuotu esille missään...

-p
Muistat, siellä on Haldex hieman muokattuna. Tarkemmin, löysin esim. tämmöisen selityksen netistä:
BMW says the all-wheel drive system is based on the familiar Haldex clutch mechanism, which is mounted on the side of the gearbox and – when activated – sends power and torque to the rear wheels.

However, the company says it has modified the standard-issue Haldex unit to incorporate what it calls an "efficient valve". This is, in effect, a spring-loaded valve, which helps to control the oil flow to the Haldex’s clutch plates. The speed at which oil can be released to flow between the clutch plates governs how quickly the clutch pack locks up and then diverts drive from the engine to the rear wheels.

Even thought the latest, fifth-generation Haldex unit is by far the quickest-reacting version yet, BMW says its modification makes its version of this familiar all-wheel drive system is faster still. The Active Tourer's rear differential also has its own electronically controlled clutch pack, which has to be activated to get drive to the rear wheels.

The combination of these two high-speed clutch packs, say BMW engineers, marks the Active Tourer’s all-wheel drive system out from other, ostensibly similar 4x4 conversions of front-wheel-drive cars. BMW claims the all-wheel drive mode can kick in in just 0.1sec and it is active in most driving situations, rather than just in extreme conditions or after traction has been lost.
Vastaa Viestiin