Tämäkin riippuu niin paljon lähteestä. Toisinaan lukee, että 0:100 tai 100:0 ovat mahdollisia, toisessa lähteessä taas voidaan kertoa, että taakse jää joka tilanteessa jotain, mutta edessä voi olla nolla.Pitkis kirjoitti:Öö, tuota, ei se taida mennä noin. BMW:n mukaan akselien välillä voimanjako voi mennä 0-100%. Myös etuakselille. Kun etuakselilla on 100% voimasta, taka-akselille ei jää mitään.xDrive kirjoitti:Takavetomaisuutta tuo myös se että takavetohan on kokoajan kiinteä. Ainoastaan etuvetoa kytketään päälle/pois portaattomasti.
xDrive-keskustelu
- Antinontoxic
- Valvoja
- Viestit: 3734
- Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
- Auto: R53 Cooper S '03
- Paikkakunta: Vantaa
xDrivessa puhutaan voimanjaosta, torsenissa taas vääntömomentin jaosta.
xDrivessa kuitenkin takakardaani on kiinteästi laatikossa kiinni, jos takapyörät ovat ilmassa/pitämättömällä alustalla silloin 100% voimasta menee tietenkin eteen. Takapyörätkin pyörivät myös tällöin. Torsenhan jää tuossa tilanteessa "rullille". Tilanteessa jolloin xDrive puskee, voi järjestelmä ottaa kokonaan vedon pois etupäästä.
Jostakin luin myös että auto muuttuu kokonaan takavetoiseksi n.150km/h vauhdissa.
xDrivessa kuitenkin takakardaani on kiinteästi laatikossa kiinni, jos takapyörät ovat ilmassa/pitämättömällä alustalla silloin 100% voimasta menee tietenkin eteen. Takapyörätkin pyörivät myös tällöin. Torsenhan jää tuossa tilanteessa "rullille". Tilanteessa jolloin xDrive puskee, voi järjestelmä ottaa kokonaan vedon pois etupäästä.
Jostakin luin myös että auto muuttuu kokonaan takavetoiseksi n.150km/h vauhdissa.
- Micco
- Valvoja
- Viestit: 399
- Liittynyt: 27 Maalis 2010, 19:33
- Auto: Homewrecker E30 ikuisuusprojekti...
- Paikkakunta: Joensuu
Hyvä. Täällä onkin otettu esiin nuo väännön/voimanjako asiat ja valmistajien ilmoitukset. Yöllä en viitsinyt niistä enää alkaa kirjoittelemaan, kun en ymmärrä niistä mitään. Minulle hieman liian korkealentoista fysiikkaa päiväsaikaankin, saati aamuyöstä, kun aivot ovat muutenkin solmussa.
VAGarenan nelivetokeskustelussa noista lyhyt fysiikan oppimäärä oli, ja voin rehellisesti sanoa, ettei minun päähäni täysin uponnut. Kuten Pitkis yöllä sanoikin, sen todellisen faktan löytäminen on todella vaikeaa. Paljoa muuta ei ole omaan silmään sattunut, kuin Audin ja BMW:n omaa propagandamateriaalia, ja muutaman fysiikkaan perehtyneen mielipiteitä.
VAGarenan nelivetokeskustelussa noista lyhyt fysiikan oppimäärä oli, ja voin rehellisesti sanoa, ettei minun päähäni täysin uponnut. Kuten Pitkis yöllä sanoikin, sen todellisen faktan löytäminen on todella vaikeaa. Paljoa muuta ei ole omaan silmään sattunut, kuin Audin ja BMW:n omaa propagandamateriaalia, ja muutaman fysiikkaan perehtyneen mielipiteitä.
- Micco
- Valvoja
- Viestit: 399
- Liittynyt: 27 Maalis 2010, 19:33
- Auto: Homewrecker E30 ikuisuusprojekti...
- Paikkakunta: Joensuu
Kertokaapas muuten Xdriven omistajat mielipiteenne nelivedosta kesällä? Audin omistajat aina kehuvat quattroa, että se parantaa ajo-ominaisuuksia oleellisesti myös kesällä. Kovaäänisimpiä tässä ovat tuon 40:60 T3 torsenin omistajat. Heillä vertailupohjana on luonnollisesti etuvetoinen vaihtoehto.
Kuinkas käy, kun nelivetoista verrataan kesäkelillä takavetoiseen? Onko xdrivesta mielestänne selvää hyötyä pitävällä alustalla, vai onko se puolet vuodesta pelkkää ylimääräistä painoa syömässä suorituskykyä?
Kuinkas käy, kun nelivetoista verrataan kesäkelillä takavetoiseen? Onko xdrivesta mielestänne selvää hyötyä pitävällä alustalla, vai onko se puolet vuodesta pelkkää ylimääräistä painoa syömässä suorituskykyä?
Kuten ketjussa aiemminkin on jo todettu, niin x-Driven momentinjakokyky on 0:100 - 50:50. On vaan yllättävän hankalaa löytää aiheesta virallista faktaa, jolla voisi vakuuttaa vääräuskoiset .
Tuolta löytyy jotain, muttei kovin virallista: http://www.awd.ee/xdrive.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Tosiaan takavetoiseen nähden x-Driveen on lisätty monilevykytkin, jolla kytketään etuveto mukaan (ja oletuksena se on sen verran kytketty, että eteen menee 40% momentista). Se lienee fakta, että x-Drivessä on yksi monilevykytkin. Sillä voidaan kytkeä etuveto kokonaan irti tai 100 % kiinni muuhun voimansiirtoon, mutta takavetoa ei saa kytkettyä irti. Jos haluttaisiin tehdä näin, se vaatisi toisen monilevykytkimen.
Etenemiskykyyn tällä ei ole mitään vaikutusta. Ainut vaikutus on se, ettei yliohjautumista voi korjata aivan yhtä radikaalisti kuin jos auton saisi muutettua täysin etuvetoiseksi. Mutta kuka Bmw-kuski nyt ylipäätään haluaisi korjata yliohjautuvuutta, eikös niillä ole tarkoituskin ajaa sladissa?
Tuolta löytyy jotain, muttei kovin virallista: http://www.awd.ee/xdrive.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Tosiaan takavetoiseen nähden x-Driveen on lisätty monilevykytkin, jolla kytketään etuveto mukaan (ja oletuksena se on sen verran kytketty, että eteen menee 40% momentista). Se lienee fakta, että x-Drivessä on yksi monilevykytkin. Sillä voidaan kytkeä etuveto kokonaan irti tai 100 % kiinni muuhun voimansiirtoon, mutta takavetoa ei saa kytkettyä irti. Jos haluttaisiin tehdä näin, se vaatisi toisen monilevykytkimen.
Etenemiskykyyn tällä ei ole mitään vaikutusta. Ainut vaikutus on se, ettei yliohjautumista voi korjata aivan yhtä radikaalisti kuin jos auton saisi muutettua täysin etuvetoiseksi. Mutta kuka Bmw-kuski nyt ylipäätään haluaisi korjata yliohjautuvuutta, eikös niillä ole tarkoituskin ajaa sladissa?
- huppu
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 44
- Liittynyt: 09 Syys 2010, 17:24
- Auto: E46 318d -04 sedan
E87 120iA -05 - Paikkakunta: Rovaniemi
Perheestä löytyy -09 320d xdrive ja on kyllä hyvä kampe! neliveto on aivan ehdoton varsinki talvella. Siinä jää muut paikalleen, kun nelivedolla ampasee liikkeelle ja on se sohjossakin ihan eri turvallista ajaa kun vertaa perus yksvetoseen. Kesällä ajettaessa en ite huomaa mitään eroa takavetoseen verrattuna. Liukkaalla alustalla eron alkaa sitten enemmän huomata.
- Antinontoxic
- Valvoja
- Viestit: 3734
- Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
- Auto: R53 Cooper S '03
- Paikkakunta: Vantaa
Tervetuloa foorumille! Parastahan bemarin nelivedoissa on, että aika harva vielä osaa mieltää että perus 3-sarjalainen voi olla nelivetoinen ja moni yllättyy kun kuulee/huomaa auton nelivetoiseksi.huppu kirjoitti:Perheestä löytyy -09 320d xdrive ja on kyllä hyvä kampe! neliveto on aivan ehdoton varsinki talvella. Siinä jää muut paikalleen, kun nelivedolla ampasee liikkeelle ja on se sohjossakin ihan eri turvallista ajaa kun vertaa perus yksvetoseen. Kesällä ajettaessa en ite huomaa mitään eroa takavetoseen verrattuna. Liukkaalla alustalla eron alkaa sitten enemmän huomata.
- Antinontoxic
- Valvoja
- Viestit: 3734
- Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
- Auto: R53 Cooper S '03
- Paikkakunta: Vantaa
Alkaa olla kelit kohdallaan
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 40
- Liittynyt: 02 Huhti 2010, 11:17
- Auto: MB C 250 CDI T 4 Matic AMG -11
- Paikkakunta: ex 525 XDA T 08, 520 DA T 08, 520 D 06, 525 DA T -02
Täällä pohjoisessa Torniossa vielä odottelen ensi liukkaita. XDrivessä on sellainen mukava puoli, että mitä huonommat keliolosuhteet, niin sitä hauskempaa on ajella..
Käytännössä näyttää hyvin toimivan voimanjako kesälläkin. Kesäkaudella (n.25tkm) etu ja takarenkaat ovat kuluneet täysin tasaisesti. Tai ei ne ole kuluneet juuri ollenkaan. Eipähän tässä mopodiisselissä kyllä ole tehoakaan. Vertailun vuoksi edellisissä kotteroissa samalla matkalla 50/50 torsenit kulutti tasan renkaita, mutta 40/60 torsenissa tuli n 1mm eroa kesäkaudella. Ja Veikkauksen peleissä (etuveto) piti vaihtaa etu ja takarenkaat n.10tkm välein keskenään, jos halusi kuluttaa renkaat tasan.
Ja kuten hesarin mainoksessa : ILO ON ENSILUMI
Ja kuten hesarin mainoksessa : ILO ON ENSILUMI
- Antinontoxic
- Valvoja
- Viestit: 3734
- Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
- Auto: R53 Cooper S '03
- Paikkakunta: Vantaa
No sehän meni vahvasti...
- Micco
- Valvoja
- Viestit: 399
- Liittynyt: 27 Maalis 2010, 19:33
- Auto: Homewrecker E30 ikuisuusprojekti...
- Paikkakunta: Joensuu
BMW kyllä osaa lyödä Audia arkaan paikkaan. Aivan vastaava, kuin se vuosia vanha video, jossa nuo rullat olivat hallin lattialla.
Ihmettelen vain, eikö nykymalleissa tuota torsenin perusominaisuutta ole uusissa autoissa eliminoitu mitenkään sähköisesti. Vai onko BMW:n kaverit "vahingossa" irroittaneet jonkun sulakkeen tuota testiä varten. Samalla systeemillähän tuon tilanteen saisi vältettyä, kuin miten ajonvakautuskin toimii, eli pyöriä jarruttamalla.
Ihmettelen vain, eikö nykymalleissa tuota torsenin perusominaisuutta ole uusissa autoissa eliminoitu mitenkään sähköisesti. Vai onko BMW:n kaverit "vahingossa" irroittaneet jonkun sulakkeen tuota testiä varten. Samalla systeemillähän tuon tilanteen saisi vältettyä, kuin miten ajonvakautuskin toimii, eli pyöriä jarruttamalla.
- Antinontoxic
- Valvoja
- Viestit: 3734
- Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
- Auto: R53 Cooper S '03
- Paikkakunta: Vantaa
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 636
- Liittynyt: 29 Maalis 2010, 14:16
- Auto: Porsche Macan 2017
- Paikkakunta: Vantaa
Kylläpä tuntui mukavalta palata äsken kotiin kyläilyreissulta. Taloyhtiömme pihaan pitää nousta mäkeä ylös ja ennenkuin kääntyy pihaan pitää myös kääntyä jyrkästi, eli ei voi juurikaan ottaa vauhtia kun pihaan ajaa. Kiinteistöhuolto ei ole pariin päivään pihassamme käynyt. Lunta oli noin 20cm koko pihan matkalla ja tuiskun takia oli myös aikamoiset nietokset, eli paikoin kinos oli lähempänä puolta metriä keskellä ajokaistaa. Nelikolla homma hoitui ällistyttävän helposti, kyllä tuli hyvä fiilis että on pätevää kalustoa alla . Viime talvena oli takavetoisella 520dA:lla välillä tekemistä, että pihaan pääsi. Lumilapiota sai pariin otteeseen kaivaa avuksi. Muuten kyllä takavetoisella pärjäsi oikein hyvin.
Ex-bemarit: 520dA -11, 330xdA -09, 520dA -08, 120d -07.
Itse olen ihan maallikko ja ummikko tässäkin asiassa. Siis auton ajamisessa.
Niin ongelma on että eka kertaa on nyt takavetoinen auto käytössä ja ajotyyli on sellainen G-voimia hakeva eli kiihdytyksiä ja jarrutuksia melko tulee voimakkaasti eikä ole luonnostaan järkevä eikä turvallinen ajotapa. En tiedä mistä tuo johtuu, en ole muutoin mitenkään vastuuton tai holtiton. Ongelmaksi muodostui nyt talvikelissä että mutkissa auto sitten puskee eteenpäin kun tulen liian kovalla nopeudella käännökseen. Toinen ongelma on että jos itse kääntyminen menee ok niin kun auto alkaa olla suorassa kulkusuuntaan kohden niin kiihdyttäessä on ilmeisesti perä vielä jotenkin erikoisessa asennossa ja kiihdytyksen aikana nappaa se luistonesto päälle ja vilkkuu näytössä. Siis en osaa ajaa autoa. Vaihtoehto olisi ajaa rauhallisemmin ja paremmin mutta en taida taipua siihen. Aloin miettimään että jos vaihtaisin sitten tämän 520d:n tuloillaan olevaan xDrive malliin pienimmällä dieselkoneella (olisiko ehköä 525d spekulaatioiden perusteella).
Poistuuko ongelmani? Siis pitääkö xDrive idiootin kuin idiootin tiellä nätisti?
Niin ongelma on että eka kertaa on nyt takavetoinen auto käytössä ja ajotyyli on sellainen G-voimia hakeva eli kiihdytyksiä ja jarrutuksia melko tulee voimakkaasti eikä ole luonnostaan järkevä eikä turvallinen ajotapa. En tiedä mistä tuo johtuu, en ole muutoin mitenkään vastuuton tai holtiton. Ongelmaksi muodostui nyt talvikelissä että mutkissa auto sitten puskee eteenpäin kun tulen liian kovalla nopeudella käännökseen. Toinen ongelma on että jos itse kääntyminen menee ok niin kun auto alkaa olla suorassa kulkusuuntaan kohden niin kiihdyttäessä on ilmeisesti perä vielä jotenkin erikoisessa asennossa ja kiihdytyksen aikana nappaa se luistonesto päälle ja vilkkuu näytössä. Siis en osaa ajaa autoa. Vaihtoehto olisi ajaa rauhallisemmin ja paremmin mutta en taida taipua siihen. Aloin miettimään että jos vaihtaisin sitten tämän 520d:n tuloillaan olevaan xDrive malliin pienimmällä dieselkoneella (olisiko ehköä 525d spekulaatioiden perusteella).
Poistuuko ongelmani? Siis pitääkö xDrive idiootin kuin idiootin tiellä nätisti?
- Antinontoxic
- Valvoja
- Viestit: 3734
- Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
- Auto: R53 Cooper S '03
- Paikkakunta: Vantaa
Riippuu keneltä kysyy, mutta omasta mielestä xDrive vie idiootin vain syvemmälle ojaan.
Nelivedolla varmasti vähenee tuo luistoneston tuoma kulmikkuus, kun pitoa on enemmän, mutta riippuen miten kovasti sinne mutkaan tykkää runtata niin kyllähän se luistonesto nelivedollakin puuttuu peliin.
Neliveto normaalissa ajossa ilman luistonestoa = sopivasti luistoa ja pitoa = sulavat linjat. Lisää yhtälöön idiootti ja tuloksena jo alussa mainitsemani oja.
Nelivedolla varmasti vähenee tuo luistoneston tuoma kulmikkuus, kun pitoa on enemmän, mutta riippuen miten kovasti sinne mutkaan tykkää runtata niin kyllähän se luistonesto nelivedollakin puuttuu peliin.
Neliveto normaalissa ajossa ilman luistonestoa = sopivasti luistoa ja pitoa = sulavat linjat. Lisää yhtälöön idiootti ja tuloksena jo alussa mainitsemani oja.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 6
- Liittynyt: 27 Loka 2010, 00:17
- Auto: BMW 330 cxi 2008
- Paikkakunta: Helsinki
Toimii muuten helkkarin hyvin tämä x-drive. Aloin etsimään toteutustapaa, kun BMW:n esitteillä ja sivuilla ei ole kerrottu tekniikasta oikeastaan mitään. Löysin tämmöisen videon lopulta jossa valoitetaan bemarin keskitasauspyörästön henkistä elämää.
http://reviews.cnet.com/8301-13746_7-10462033-48.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://reviews.cnet.com/8301-13746_7-10462033-48.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Vanha postaus, mutta pieni lisäys.jurpo kirjoitti:Kuten ketjussa aiemminkin on jo todettu, niin x-Driven momentinjakokyky on 0:100 - 50:50. On vaan yllättävän hankalaa löytää aiheesta virallista faktaa, jolla voisi vakuuttaa vääräuskoiset .
Tuolta löytyy jotain, muttei kovin virallista: http://www.awd.ee/xdrive.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Tosiaan takavetoiseen nähden x-Driveen on lisätty monilevykytkin, jolla kytketään etuveto mukaan (ja oletuksena se on sen verran kytketty, että eteen menee 40% momentista). Se lienee fakta, että x-Drivessä on yksi monilevykytkin. Sillä voidaan kytkeä etuveto kokonaan irti tai 100 % kiinni muuhun voimansiirtoon, mutta takavetoa ei saa kytkettyä irti. Jos haluttaisiin tehdä näin, se vaatisi toisen monilevykytkimen.
Etenemiskykyyn tällä ei ole mitään vaikutusta. Ainut vaikutus on se, ettei yliohjautumista voi korjata aivan yhtä radikaalisti kuin jos auton saisi muutettua täysin etuvetoiseksi. Mutta kuka Bmw-kuski nyt ylipäätään haluaisi korjata yliohjautuvuutta, eikös niillä ole tarkoituskin ajaa sladissa?
Ylläoleva pitää täysin paikkaansa sillä oletuksella, että etu- ja taka-akseli ovat yhtä pitävällä alustalla. Tästä aiheutuvatkin ristiriidat netissä ilmoitetuista 100-0% - 0-100% vs. 100-0% - 50-50% väännön jakautumisista.
Eli: Kun pito-olosuhteet akseleiden välillä muuttuvat muuttuu myös akselin vääntömomentti riippumatta etuakselille vääntöä välittävän kytkinpakan asennosta (0-100%). Ajatellaan tilanne jolloin kytkinpakka on kiinni (100%) eli etu- ja taka-akseli ovat ns. yhtä puuta. Tällöin, jos pito on sama molemmilla akseleilla vääntö jakautuu tietysti 50-50%. Mutta jos taka-akseli onkin nostettu ylös, tai on esimerkiksi yllä olevien videoiden mukaisilla rullilla (joista Audikin lähtisi jarrua tai käsijarrua käyttämällä, jos ei elektroninen) niin tällöin 100% väännöstä kulkeutuu etuakselille, vaikka toki takapyörätkin pyörivät. Tämä taas johtuu siitä että vääntömomentti on määritelty voiman ja vaikutuspisteen tulona Newtonmetreinä (Nm). Tällöin, koska taka-akselin "tiehen" kohdistama kitkan avulla muodostuva voima on 0, on myös taka-akselille kulkeutuvan vääntömomentin arvo 0 (0xY=0). Tällöin 100% vääntömomentista kulkeutuu etupyörille. Jos nyt otetaan vapaasti pyörivistä takarenkaista kiinni, eli estetään pyörimistä tietyllä voimalla, osa vääntömomentista kulkeutuu taka-akselille ja vääntömomentin jakauma muuttuu riippumatta etuakselille voimaa välittävän kytkinpakan asennosta.
Noissa Audivideoissahan käytetään hyväksi sitä tosiasiaa, että torsen-tyyppinen lukko tarvitsee "liukkaalle" puolellekin edes hieman vastusta, jotta voi välittää suuremman vääntömomentin toiselle puolelle. Tämä pieni vastus voidaan saada aikaan esimerkiksi jarrua kevyesti painamalla. Saman periaatteenhan omaavat bemareihin asennettavat Quaifen lukkoyksiköt, joita omistajat usein kehuvat maasta taivaisiin, itseni mukaanlukien.
Uutena täällä ja kipinä xBMW:hen vahvistumassa. Nykyinen nelikko torsen vw versio, johon tyytyväinen olen ollut n.5vuotta ja edelleenkin tuohon nelivetoon, mutta muuten alkaa vag-riittämään.
Päätös kuitenkin tehty ettei seuraava auto ole vag-konsernin valmistama. Nelikko se kuitenkin on oltava ja jokin muu versio kuin haldex-sähkönelikko. Eli torsen tai xBMW.
xDrive sikäli alkoi kiinnostamaan kun BMW ollut pidempään mielessä ja nyt kun sain vielä tietää nelikkojen saatavuuden myös vanhemmissakin bemareissa ns. x-malleissa.
Mikä on tuon BMW:n x-tekniikan heikoin lenkki eli vikaantumisen alkamiskohta ja minkälaista huoltoa vaatii ?
VAG-torsenissa ei muuta vikaa ole ollut kuin takavetoakselien tiivisteiden vaihto n.100tkm välein.
Etukäteen vastauksista kiittäen
Päätös kuitenkin tehty ettei seuraava auto ole vag-konsernin valmistama. Nelikko se kuitenkin on oltava ja jokin muu versio kuin haldex-sähkönelikko. Eli torsen tai xBMW.
xDrive sikäli alkoi kiinnostamaan kun BMW ollut pidempään mielessä ja nyt kun sain vielä tietää nelikkojen saatavuuden myös vanhemmissakin bemareissa ns. x-malleissa.
Mikä on tuon BMW:n x-tekniikan heikoin lenkki eli vikaantumisen alkamiskohta ja minkälaista huoltoa vaatii ?
VAG-torsenissa ei muuta vikaa ole ollut kuin takavetoakselien tiivisteiden vaihto n.100tkm välein.
Etukäteen vastauksista kiittäen