Jarrupalojen vaihto

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1449
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

Jarrupaloissahan on anturi, joka indikoi jäljellä olevat mailit kaiketikin_ Pitääköhän auton softasta "nollata" jotain kun palat vaihtaa, vai perustuuko vaihdon ehdottaminen siis noihin antureihin? Tämä kiinnostaa jos vaikka itse palat vaihtaisi. Ja auto on F10.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

VolvostaBemariin kirjoitti:Jarrupaloissahan on anturi, joka indikoi jäljellä olevat mailit kaiketikin_ Pitääköhän auton softasta "nollata" jotain kun palat vaihtaa, vai perustuuko vaihdon ehdottaminen siis noihin antureihin? Tämä kiinnostaa jos vaikka itse palat vaihtaisi. Ja auto on F10.
Käsittääkseni pitää nollata, sillä anturit eivät tunnista kuluneisuutta vaan niissä on lanka jonka katkettua tulee mittaristoon ilmoitus huonoista paloista. Siihen asti auto antaa arvion laskemiensa jarrutusten perusteella, joka siis on arvio ja uusien palojen yhteydessä tulee nollata. On kai se myös tietysti mahdollista että auto tunnistaa paksummat palat ja nollaa itse arvot.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
tmikki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 133
Liittynyt: 15 Heinä 2010, 19:57
Auto: G30 540i xDrive
Paikkakunta: Alahärmä

Ei automaattisesti uusia paloja tunnista, piilovalikosta tuo onnistuu ainakin minulla F10:ssä.
Tai tietenkin jos vie merkkikorjaamolle :tong:
Avatar
ilpo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 225
Liittynyt: 01 Loka 2012, 09:56
Auto: Suzuki Intruder M1500
Paikkakunta: Jyväskylä

Mitenkähän on toteutettu BMW moottoripyörissä? Mulla käytettyyn vaihdokkiin kesti palojen saaminen ja vaihto puolitoista viikkoa ja kun menivät käyttämään testerissä kaatoivat ja nyt on vasen puoli naarmu remontissa.
Avatar
JayJay-
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 147
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 21:29
Auto: Autoton..
Paikkakunta: jyväskylä

Takapalojen vaihtaminen ei onnistu ilman tietokonetta. Pitää ohjelmoida sähköinen käsijarru huolto tilaa jolloin sylinterit painautuvat huoltotilaan. Itse vaihoin muutama viikko palat ja homma oli simppeli kunhan on tuo huolto modi päällä. bmw f10 etupalat taas voi vaihtaa ilman kikkailuja. Huolto-ohjelmana käytettiin autocomia, suosittelen!

https://onedrive.live.com/redir?resid=B ... lder%2cjpg" onclick="window.open(this.href);return false;
i smell diesel
Avatar
JayJay-
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 147
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 21:29
Auto: Autoton..
Paikkakunta: jyväskylä

Jarrupalojen kuluneisuus valoa ei tarvi resetoida. Kun anturi hajoaa "kuluu" niin se aukeaa eli jos laittaa johdot yhteen niin vikavalo sammuu. Nimimerkillä talvella katkesi
i smell diesel
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

JayJay- kirjoitti:Takapalojen vaihtaminen ei onnistu ilman tietokonetta. Pitää ohjelmoida sähköinen käsijarru huolto tilaa jolloin sylinterit painautuvat huoltotilaan.
Ja F30:ssä ei ole sähköistä käsijarrua, joten se onnistunee ok.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

Takapalojen vaihto onnistuu kyllä F1x:ssä ilman testeriä, ohjeenkin olen foorumille kirjoittanut.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Avatar
JayJay-
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 147
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 21:29
Auto: Autoton..
Paikkakunta: jyväskylä

Böntti kirjoitti:Takapalojen vaihto onnistuu kyllä F1x:ssä ilman testeriä, ohjeenkin olen foorumille kirjoittanut.
Kerrohan miten tämä tehdään, hyvä homma jos onnistuua! Olen nähnyt kun meinas uudehkoon mersuun paloja vaihdettaessa jäädä sormet puristukseen kun moottorit päättivät jostain syystä ajaa männät kiinni. " menikö ovi kinni vai sammuiko virrat, jäi epäselväksi mikä siinä meni vikaan :wassat:
Googlettamalla en löytäny apua kun omaani vaihdoin..
i smell diesel
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

JayJay- kirjoitti:
Böntti kirjoitti:Takapalojen vaihto onnistuu kyllä F1x:ssä ilman testeriä, ohjeenkin olen foorumille kirjoittanut.
Kerrohan miten tämä tehdään, hyvä homma jos onnistuua! Olen nähnyt kun meinas uudehkoon mersuun paloja vaihdettaessa jäädä sormet puristukseen kun moottorit päättivät jostain syystä ajaa männät kiinni. " menikö ovi kinni vai sammuiko virrat, jäi epäselväksi mikä siinä meni vikaan :wassat:
Googlettamalla en löytäny apua kun omaani vaihdoin..
Moottorit ruuvataan irti (kaksi pientä pulttia per jarrusatula), mäntää kierretään pihdeillä kunnes on pohjassa, mäntä painetaan normaaliin tyyliin pohjaan. Palojen vaihdon jälkeen kiinnitetään moottorit takaisin paikoilleen, aivan viimeisenä pumppaillaan käsijarrua muutamia kertoja päälle-pois. Muuten toimitaan kuten normaalistikkin paloja vaihtaessa.

Homma on toki helpompi jos testeri on käytössä, kaikilla kotisepillä sitä ei mahdollisuutta ei kuitenkaan ole.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
JaKKi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 35
Liittynyt: 18 Marras 2014, 07:32
Auto: F07 530GT xDrive 2011
Paikkakunta: Vihti, Haimoo

Vaihdoin tuossa itse F07:n etupalat. Meinasi vähän teetättää, jarrusatulan liukupultit olikin yllättäen 9mm kuusiokololla varustettuja.. Ei löytynyt varaosaliikkeestä, ostin kympin (ensin 12mm:n kun luulin että on tosi iso) ja tein ite siitä 9:n. Hyvin toimi.
Ja kiitosta täytyy antaa Autokeskus Airportin asentajalle: olin ite sormi syvällä nenässä ja kokeillut kaikki mahdolliset (mitä minulta löytyy) eikä tärpänny. No soitto Airporttiin ja varaosatiskin kautta huollon ajanvaraukseen ja sieltä meni kaveri puhelimen kanssa asentajalta kysymään ja vastaus tuli kuin apteekin hyllyltä. Tosin vaati asentajaltakin työkalun tarkistamisen, aina käyttäny työkalua mutta ei pannu merkille kokoa.. :)
No mutta nyt on kuitenkin uudet palat paikallaan, aikaa meni kaikkineen abt tunti.
Avatar
HIRVIPURO OY
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 20
Liittynyt: 10 Touko 2014, 10:45

Jos ajat yli huoltorajan etu/takapalat et voi mittaristosta enää nollata, autocom auttaa
Avatar
HIRVIPURO OY
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 20
Liittynyt: 10 Touko 2014, 10:45

Keroppa miten äffäläisten sähköistä käsijarrua "pumpataan" :thup: :thup:
Avatar
HIRVIPURO OY
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 20
Liittynyt: 10 Touko 2014, 10:45

Tiedät mistä puhut :)
Avatar
HIRVIPURO OY
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 20
Liittynyt: 10 Touko 2014, 10:45

Just oikea tieto
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

No mitenkö pumpataan? Lukitaan ja vapautetaan käsijarru muutaman kerran peräjälkeen. Ei ole rakettitiedettä ei :thuup: .
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Älä Hirvipuro Oy spammaa ketjuja noin monella perättäisellä viestillä. Mieti mitä meinaat sanoa ja kirjoita se yhteen viestiin.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Sauman
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 24
Liittynyt: 02 Helmi 2014, 08:55
Auto: F10 530d -10

Vaihdoin tuohon F10:iin takajarrupalat, ajoin satulat "huoltotilaan" Istalla (Rheingold). Palojen vaihdon jälkeen huoltotila pois päältä ja se käski vain kerran käyttämään käsijarrun päällä ja pois, tämä riitti.

Mutta huomasin sellaisen asian, että edes Istalla jarrupalojen huollon nollaus ei onnistu, jos käsijarru on päällä. Saman huomasin aiemmin, kun nollasin mittariston kautta etupalat vaihdon yhteydessä, käsijarru päällä ei onnistunut, mutta käsijarru pois ja jopa onnistuu...
Vastaa Viestiin