Automaattilaatikon öljynvaihto

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

Mulle vaihdettiin talvella X3:een (ajettu n 140ke) öljyt laakkosella huuhtelemalla. En huomannut auton toiminnassa mitään eroa entiseen, mutta hyvä kun tuli tehtyä niin ei tarvi enää asiaa miettiä. Laakkonen oli yllättävän edullinen paikka. En muista tarkkaa hintaa, mutta taisi olla black friday tarjouksessa alle 300 e
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Huivei kirjoitti: 17 Heinä 2019, 23:01 Mulle vaihdettiin talvella X3:een (ajettu n 140ke) öljyt laakkosella huuhtelemalla. En huomannut auton toiminnassa mitään eroa entiseen, mutta hyvä kun tuli tehtyä niin ei tarvi enää asiaa miettiä. Laakkonen oli yllättävän edullinen paikka. En muista tarkkaa hintaa, mutta taisi olla black friday tarjouksessa alle 300 e
Ikävä tuottaa pettymys, mutta Laakkosella sitä ei tehdä huuhtelemalla (öljyllä) ja öljypohja vaihtamalla vaan loota "huuhdellaan" ts. pestään pesulitkulla ja sen jälkeen uudet öljyt sisään. Ainoa oikea tapa on huuhdella öljyllä ja vaihtaa samalla laatikon öljypohja magneetteineen. Toi peseminen saattaa jopa haitata, jos/kun pesulitkua jää sinne väkisinkin tai sitten sillä irrotetaan paskaa pois, joka ei tulekaan ulos. Toki varmaan monelle houkutteleva/harhaanjohtava kamppis kun siinä tosiaan luki mainoksessa "vaihteistoöljynvaihto huuhtelulla" tjsp.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

jonskuu kirjoitti: 17 Heinä 2019, 17:39 Ostin tuossa äskettäin Bmw 525 niin onko tietoa näkeekö mistä onko automaattilaatikon öljyjä vaihdettu. Huoltokirja löytyy mutta ei lue mitä huolloissa vaihdettu. Uskaltaako alkaa öljyt vaihdattaan huuhtelemalla? Autolla ajettu tällähetkellä 134000km.
Jos tiedät, että autoa on merkkihuollossa huollettu, niin sieltä voi kysellä. Todennäköisesti ei ole laatikon öljyjä vaihdettu, enkä enää tuossa vaiheessa itse vaihtaisi. BMW ei kehoita vaihtamaan öljyjä ollenkaan, ja ZF sanoo että 80tkm välein. Sinulla mennyt jo yli 50tkm yli, joten en vaihtaisi.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Petteri75
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 194
Liittynyt: 30 Kesä 2012, 13:04
Auto: 530e iPerformance Luxury Line -20

jonskuu kirjoitti: 17 Heinä 2019, 17:39 Hei,

Ostin tuossa äskettäin Bmw 525 niin onko tietoa näkeekö mistä onko automaattilaatikon öljyjä vaihdettu. Huoltokirja löytyy mutta ei lue mitä huolloissa vaihdettu. Uskaltaako alkaa öljyt vaihdattaan huuhtelemalla? Autolla ajettu tällähetkellä 134000km.
Kyllä uskaltaa.

a) Auto tullee jossain vaiheessa vaihdettua, tällöin voi olla hyvinkin merkitsevää myytäessä, onko öljyjä vaihdettu vai ei. Tai toisin ilmaistuna, jos on tarjolla hyvin huollettuja tai huoltamattomia käytettyjä autoja samassa hintaluokassa, minkä itse ostaisi?
b) Ikiöljyjä ei ole olemassakaan, ei enää edes BMW:llä. Automaattiöljyjen vaihto miten tahansa suoritettuna maksaa vain paljon ja huolto-ohjelmat näyttävät ikävän kalliilta, jos esim. tällainen perustyö kuuluisi jollain taajuudella suoritettaviin töihin. Lisäveloituksellisiin voidaan toki laittaa mitä tahansa.
Mikkeksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 15
Liittynyt: 09 Huhti 2019, 10:27
Auto: E61 525dA 08

Mikkeksi kirjoitti: 09 Huhti 2019, 11:15 Uusi tyyppii täällä, ja kyselisin semmoista nytte ku tullu hommattua tollanen -08 vm. 525d tomaatti 220tkm ajettu. Liikkeestä ku hommasin ni myyjä kovasti mulle väitti, että ikuiset öljyt laatikossa ja ei tarvitse koskaan vaihtaa (eikä ole siis koskaan vaihdettu). Minä tyhmänä uskoin enkä jäänyt sitä silloin niin paljon miettimään. Laatikko vaihtaa edelleen hyvin eikä minkäänlaista probleemaa ole.

Eli kysymykseni olisi, että mitä mieltä täällä porukka on, kannattaako enää ruveta vaihtamaan ns. varotoimenpiteenä öljyjä laatikkoon? Kuitenkin toimii hyvin niin kannattaako sitä toimivaa ruveta sörkkimään?
Öljyt tuli sittenkin vaihdettua, vaikka vähän epäröin aluksi. Vielä ainakin kaikki toimii kuten pitääkin enkä ole huomannut mitään eroa, ehkä hiukan tasaisemmin vaihtaa pienillä vaihteilla. Liikkeessää kehuivat vielä, että hyvin vaihtaa laatikko eikä mitään ongelmia ainakaan ajotuntuman perusteella. Öljyt oli kuulemma paskaiset kuin mitkä, ei ihmekkään ku ei koskaan ollu vaihdettu. Öljyt vaihdettiin siis huuhtelemalla + öljypohja/suodatin vaihdettiin. Hintaa tuli 489€.
jonskuu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 50
Liittynyt: 13 Heinä 2019, 16:10

Noniin kertokaapa Oulun/Kempeleen alueella hyviä automaattilaatikon öljynvaihtopaikkoja, jossa öljyt vaihdetaan oikein huuhtelemalla ja on kohtuuhintainen? Mitä kannattaa vaihtaa samalla, kun öljyt vaihtaa?
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Ylivieska Huoltokeskus Lintonen. Paras. Jahka itelläki ajankohtaista tuossa vaikka 5-vuotiaana ja 60 tkm ajettuna niin vien tuonne, vaikka etelässä asun. Kesämökki toki Nivalassa :mus:
jonskuu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 50
Liittynyt: 13 Heinä 2019, 16:10

Juu kysyin Lintoselta ja sain tämmöisen vastauksen.

Moikka, meillä ei varsinaisesti huuhdella BMW vaihteistoja koska läpi kierrättämisessä on riski että vaihteisto pyörii kuivana! Eikä meillä ole bemarille sille tarkoitettua vaihto konetta. Öljyjä toki vaihdellaan laatikkoon ja BMW normi vaihdon hinta on noin 350 euroa öljyineen ja suodattimineen, samalla kannattaa vaihtaa myös voimansiirtoon öljy eli perään sen hinta on noin 50 euroa töineen. Suosittelen vaihtamaan molemmat kondikseen.

Huuhtelusta kysyin niin sain tuon vastauksen

No ei se vielä tuolla kilometrimäärällä tästä eteenpäin 60 tkm välein vaihdettuna ole välttämätöntä kierrättää öljyjä. Toki joskus ollaan tehty niin jos öljy on ollut todella likaista niin on laitettu uudet öljyt ja käytetty kuumaksi ja vaihdettu öljy uudelleen mutta ne on aika vähäisiä ollut mitä on tarvinnut tehdä.


Kummin öljynvaihto kannattaa tehdä?
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Wtf...? Onpa kummallista. Huuhtelemalla. Jos nyt ei sit ihan kirkasta satu oleen mut epäilenpä. Mikähän noille on tullut.
jonskuu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 50
Liittynyt: 13 Heinä 2019, 16:10

Juu passaako automaattivaihteiston suodatin Bmw ZF 8hp 525 F10 bemariin?
https://m.motonet.fi/fi/tuote/190368?aj ... malli=2010
jonskuu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 50
Liittynyt: 13 Heinä 2019, 16:10

puhdistusmenetelmä,missä käytetään uutta koneellista tekniikkaa öljyn vaihtamiseksi ja vaihteiston puhdistamiseksi.
Öljypohjaa ei tarvitse irroittaa eikä suodatintakaan tarvitse uusia. Suodatin puhdistuu prosessissa myös.

Mitä mieltä olette tuosta suodattimen vaihdosta?
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Aina suodatin/öljypohja vaihtoon, älä ota sitä pesuainelitkua Laakkosella lootaas...
jonskuu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 50
Liittynyt: 13 Heinä 2019, 16:10

Juu näin arvelinkin.
Tämmösen vastauksen sain BG serviceltä.
Vaihteistoon tarjoamme markkinoiden parasta vaihtoehtoa:
BG Service Center vaihteiston huolto uusimmalla BG pxt koneella joka sisältää:
-BG tehopesuaine
-BG vaihteistoöljy 9l, öljyn lisälitrahinta 25,00
-BG jälkihoitoaine


Kone pesee vaihteiston jonka jälkeen vaihteisto huuhdellaan vielä uudella öljyllä jolloin kertynyt piki ja muut epäpuhtaudet irtoavat paremmin, BG puhdistusaine liottaa kaikki öljyperäiset jäänteet niin pieneksi ettei esimerkiksi suodatinta ei tarvitse vaihtaa.

Eli kaikki pesuaineet kannattaa jättää pois?
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Se öljypohja on AINA vaihdettava. Siinä on magneetit joihin kaikki metallihilepaska tarttuu (ja just niistä tärkein päästä eroon). Kato tää viesti kuvineen niin ymmärrät yskän:

http://bmwforum.fi/viewtopic.php?f=59&t ... 24#p107388

ZF:n lootaan ei sit mitään lisäaineita. Voit toki kysyä tuolta, että miten se BG:n aine sulattaa magneeteista metallisilpun, sulaako vaihteisto sitten muutenkin samalla ;D
Havis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 706
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:54

masaf1 kirjoitti: 13 Elo 2019, 06:12 Se öljypohja on AINA vaihdettava. Siinä on magneetit joihin kaikki metallihilepaska tarttuu (ja just niistä tärkein päästä eroon)...
Mikä estää magneetin puhtaaksi pyyhkimisen mekaanisesti? En ole koskaan ennen kuullut kertakäyttöisistä magneeteista.

Ymmärrän kyllä että suodatin vaihdetaan. Onko se kiinteästi öljypohjassa kiinni?
jonskuu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 50
Liittynyt: 13 Heinä 2019, 16:10

Juu käytin Atoy autohuollossa limingantullissa automaattivaihteiston huuhtelussa. Samalla vaihdettiin öljypohja/suodatin. Vaihteisto pelaa hyvin huuhtelun jälkeen.
Mikkeksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 15
Liittynyt: 09 Huhti 2019, 10:27
Auto: E61 525dA 08

Havis kirjoitti: 13 Elo 2019, 21:00
masaf1 kirjoitti: 13 Elo 2019, 06:12 Se öljypohja on AINA vaihdettava. Siinä on magneetit joihin kaikki metallihilepaska tarttuu (ja just niistä tärkein päästä eroon)...
Mikä estää magneetin puhtaaksi pyyhkimisen mekaanisesti? En ole koskaan ennen kuullut kertakäyttöisistä magneeteista.

Ymmärrän kyllä että suodatin vaihdetaan. Onko se kiinteästi öljypohjassa kiinni?
ZF:n laatikoissa suodatin on öljypohjassa kiinni. Suodatinta ei pysty erikseen vaihtamaan.
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Tuskinpa noita kukaan jaksaa puhdistella tai kukaan tuntihommina putsauttaa vs. uus edukas ölppäpohja tilalle hetkessä.
Asroc
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 13
Liittynyt: 30 Marras 2018, 22:14

Kerronpa nyt omankin kokemukseni. Vuosi sitten maahantuotu X3, 84tkm oli lasissa. Ei kyllä ole vaihtanut kovin nätisti eli pehmeästi vaan silleen töksäyttämällä. 20tkm myöhemmin keväällä oli huollon aika ja vaihdettiin öljyllä huuhtelemalla ja pohja vaihtamalla laatikkoöljyt ja myös jakolaatikon öljyt ja 2014 softan tilalle uusin. Hiukan ehkä parani muttei lopulta merkittävästi. Sitten auto alkoikin pintakaasulla nykimään kunnolla ja löytyi jo vikakoodiakin EGR:stä. Tänään venttiili (ei siis jäähdytin vaan itse venttiili) vaihdettiin ja nyt auto toimii sitten tosi hienosti. Vaihtaa todella pehmeästi, tuskin huomaa. Eli vättämättä ne ei-niin-pehmeät vaihdot eivät ole ollenkaan itse laatikosta tai sen öljyistä kiinni. Ei kyllä yhtään harmita että tuli vaihdettua nekin.
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Se EGR aiheuttaa nimenomaan pintakaasulla hirmu rytkäisyjä, tyyliin pamaus 80 km/h vauhdissa.
Vastaa Viestiin