Automaattilaatikon öljynvaihto

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista
Avatar
TM3
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 26
Liittynyt: 02 Tammi 2015, 01:05
Auto: F32 435i xdrive

Mulla vaihdettiin keväällä 180 000 km: n kohdalla perinteiseen tapaan ilman huuhtelua Mannolin 6HP26Z- yhteensopivat öljyt.
Jos ei öljyjä olisi tuohon mennessä ollut koskaan vaihdettu, ei puheiden mukaan kannattaisi enää vaihtaakaan.
Edellinen omistaja oli kuitenkin 100 000 km: n kohdalla vaihtanut, joten uskallettiin hommaan ryhtyä.
Tilasin eBaystä alkuperäisen öljypohjan suodattimineen hintaan 120 euroa ja puolen tunnin työ plus se n.7 litraa öljyä kustansivat vielä hiukan päälle toisen mokoman. Tarkkaa summaa en muista, mutta paljoa en valehtele jos sanon että 250 euroa riitti.

Huuhteluvaihtoa ei suositellut enää edes paikallinen merkkikorjaamo, Autosalpa. Siksi näin.
Puuta koputellessani totean että hyvin on toiminut vaihdon jälkeen tuon vajaa 20 000 km...
inkilainen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 22
Liittynyt: 25 Elo 2014, 21:54

Automaattilootan öljynvaihto-ohjeistus tulee varmaankin poliitikoilta. Toinen sen kieltää toinen ehdottaa. Sama koskee huuhtelua, ei missään nimessä tai ehdottomasti. Omalla E83:llani ajoin 275tkm kun vaihteisto poksahti. Öljyjä ei oltu vaihdettu. Tilalle pantiin tehdaskunnostettu ja tehtaalla ölyllä täytetty loota. Nyt olen ajellut sillä 95tkm ja olisi edessä päätöksenteko. Mitähän "puoluetta" tulisi kuunnella? "Hallitus" (maahantuoja) lienee kääntänyt takkiaan eli suosittelee 100tkm:n öljynvaihtovälia, huuhtelulla vai ilman, sitä en tiedä. Mielipiteitänne arvostaisin tässä yli puoli tonnia maksavassa operaatiossa ja päätöksenteossa!
Avatar
TM3
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 26
Liittynyt: 02 Tammi 2015, 01:05
Auto: F32 435i xdrive

En nyt tiedä että kuinka tosissaan sä vastausta haluat, mutta zf nyt ainakin näyttää suosittelevan öljynvaihtoa 100 000 km: n tai 8 vuoden välein... Eikä muuten vinkkilinkeissä mainitse huuhteluhommista sanallakaan. Joten aika velho saat olla jos yli puolituhatta euroa saat hommaan kulutettua. :cloeye:

http://www.zf.com/corporate/en_de/after ... _kits.html
Avatar
Raimo Miettinen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 753
Liittynyt: 04 Marras 2010, 20:03
Auto: BMW 525dA F10 ex. 320dA M-Sport E91, 120da

Raimo Miettinen kirjoitti:Täällä yksittäistapaus, jolla ajettu 365tkm ja kerran öljyt ja suodatin vaihdettu 200tkm kohdalla. Vaihteisto näissä ZF:n 6HP26 (Wikipedia) ja auto e91 320d. Pääosin vaihtaa asiallisesti, mutta satunnaisesti vaihtaa 2>1 pienellä nykäyksellä.
Auto lähti uudelle omistajalle 393tkm mittarissa. Automaatti toimi edelleen asiallisesti.
inkilainen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 22
Liittynyt: 25 Elo 2014, 21:54

Kiitos TM3 kannanotostasi ja ohjeista. Kyllä itsekin ihmettelin lootan öljynvaihdon kalleutta. Schmiedmann lupasi tehdä homman huuhtelemalla ja uudella suodattimella hintaan 1050 euroa ja toinen ketju saman homman 530 eurolla. Jäin miettimään huuhtelun merkitystä, sen aiheuttamaa hintalisää en vielä tiedä. Seuraan keskustelua/neuvojanne innolla.
Avatar
TM3
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 26
Liittynyt: 02 Tammi 2015, 01:05
Auto: F32 435i xdrive

inkilainen kirjoitti:Kiitos TM3 kannanotostasi ja ohjeista. Kyllä itsekin ihmettelin lootan öljynvaihdon kalleutta. Schmiedmann lupasi tehdä homman huuhtelemalla ja uudella suodattimella hintaan 1050 euroa ja toinen ketju saman homman 530 eurolla. Jäin miettimään huuhtelun merkitystä, sen aiheuttamaa hintalisää en vielä tiedä. Seuraan keskustelua/neuvojanne innolla.
On kyllä kamala hinta jos yli tonni menee!! :blink:

Suodatin on kiinteästi kiinni vaihdelaatikon öljypohjassa. Joten jos vaihdetaan uusi suodatin, täytyy öljypohja irroittaa. Tällöin kaikki öljyt on ensin valutettava ulos ja koko huuhtelun merkitys jää minulle mysteeriksi. Ainakaan siihen ei voi kulua öljyä ihan kauhean paljoa öljypohjan tilavuutta enempää. Uusi öljypohja suodattimineen näyttää maksavan Schmiedmannilla n. 140€, joten toi 1050€ kuulostaa kyllä ryöstöltä.
Avatar
TM3
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 26
Liittynyt: 02 Tammi 2015, 01:05
Auto: F32 435i xdrive

Jäin itseki nyt miettimään koko huuhteluprosessin tarkoitusta ja sitä, miten se ylipäänsä suoritetaan... :conf:
Kai siinäki täytyy tyhjennysproppu avata ja vanhat öljyt valuttaa ulos, joten mitä siinä sit enää tarvii huuhdella? Ainakaan niin, että siihen sais kulumaan n. 800: llasadalla eurolla öljyä... :mad:
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Niinpä, 15 litraa menee ylimääräistä öljyä huuhdellessa. 20 litran kanikankin orggisöljyä taitaa saada 180 €...

Yli tonni on laillistettu ryöstö.
Avatar
penttim
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 189
Liittynyt: 30 Touko 2016, 16:13
Auto: F32 420dA M Sport
Paikkakunta: Ilmajoki

TM3 kirjoitti:On kyllä kamala hinta jos yli tonni menee!! :blink:

Suodatin on kiinteästi kiinni vaihdelaatikon öljypohjassa. Joten jos vaihdetaan uusi suodatin, täytyy öljypohja irroittaa. Tällöin kaikki öljyt on ensin valutettava ulos ja koko huuhtelun merkitys jää minulle mysteeriksi. Ainakaan siihen ei voi kulua öljyä ihan kauhean paljoa öljypohjan tilavuutta enempää. Uusi öljypohja suodattimineen näyttää maksavan Schmiedmannilla n. 140€, joten toi 1050€ kuulostaa kyllä ryöstöltä.
Automaattilaatikon kokonaisöljytilavuudesta alle puolet on öljypohjassa. Laatikon öljykierto on yllättävän suuri, koska:
- öljyllä on jäähdytyskierto,
- turbiinissa makaa aina muutama litra öljyä,
- venttiilirungossa on paljon kanavia,
- nykyajan Start-Stopilla varustetuissa autoissa on automaattilaatikossa öljylle paineakku,
- ja kaikki muut voitelukanavat öljypumpun takana, jotka eivät valu tyhjäksi öljypohjan irrotuksella.

Mutta kyllä; tonni on ryöstöhinta. Hinnan pitää ehdottomasti olla lähempänä viittäsataa, kuin tonnia.
inkilainen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 22
Liittynyt: 25 Elo 2014, 21:54

Nyt puhutaan asiaa! penttim on asioista hyvin perillä. Sain käsityksen, että huuhtelulla saatettaisiin saada "kaikki" kanavat ja lokerot putsatuiksi eli kannattaa tehdä. Muistaakseni kuulin, että huuhteluaine putsataan kolmella litralla orggisöljyä. Teetän homman vielä ennen vuodenvaihdetta, joten seuraan mielipiteitänne innolla.
wolfman
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 23 Loka 2016, 10:21

Missä olette saaneet parhaan hintalaatusuhteen automaatin öljyjen vaihdosta pk-seudulla tai sen lähistöllä? Edullinen tietysti kiinnostaa aina, mutta ei luotettavuuden kustannuksella.

Eli kohtuuhintainen ja asiansa osaava paja olisi hakusessa.

Edit: Autona -05 120dA 129 tkm, eikä ole koskaan vaihdettu öljyjä lootaan.
Avatar
TM3
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 26
Liittynyt: 02 Tammi 2015, 01:05
Auto: F32 435i xdrive

Väitän kuitenkin että oma loota valui kohtuutyhjäksi. Kun uutta öljyä alettiin lisäämään, mahtui sitä ensin se n. 4 litraa. Tämän jälkeen auto käynnistettiin ja käytettiin loota oikeaan lämpöön kaikkia vaihteita vekslaten. Sitten saatiin työnnettyä lootaan vielä muutama litra ennenku alko tulemaa yli.

Missään nimessä en kuitenkaan täysin mollaa huuhteluvaihtoa, mut sanoisin kuitenki että tää on aika makuasia.
Mitäs jos huuhtelu saakin jonkun aiemmin irroneen metallinpalasen liikkeelle ja siirtää sen omasta turvallisesta kolostaan jonneki katastrofaalisempaan paikkaan? Noh... ei mulla tästä nyt kauheesti enempää... Mut älä maksa tonnia! :-)

Edit.: Tsekkasin netistä lootaan tuupattavan öljyn määrän ja näytti olevan hiukan yli 10 litraa. Jos pitää paikkansa, niin silloin mun lootan uumeniin jäi vielä ainakin pari likaista litraa kummittelemaan. En jaksa moisesta stressiä ottaa, mutta piste huuhteluvaihdolle kuitenkin.
jukaar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 14
Liittynyt: 10 Elo 2013, 23:14
Auto: F11 530DA
E46 316i
ex E61 520DA

Ironic32 kirjoitti:Eipä sattunut silmään tätä topiccia, joka aiheuttaa aina forumista riippumatta varsin mielenkiintoista vääntöä. Siis automaattilaatikon öljynvaihto :lol:

Minkälaisia kokemuksia bemarikuskeilla on tästä asiasta?

Oletteko vaihtaneet minkälaisilla kilometreillä öljyjä laatikoihin?

Onko vaihdosta seurannut jotain ongelmia?

Kuten toisaalla jo mainitsin, itse olen arponut tämän asian kanssa. Maileja tällä hetkellä n. 115tkm ja esson baarin juttujen mukaan n. 100tkm hujakoilla vielä uskaltaisi vaihdon tehdä. Tuolla toisaalla taas on puhuttu n. 150tkm lukemasta.

Siis, tehdäkö nyt vai odottaako vielä vai tehdäkö ylipäätänsä koskaan?
Kyllä sitä zf omaa ohjelmaa kannataa noudattaa, antaa lisä kilometrejä askille. Töissä meillä mm käytössä zf automaagi askeja kaupunki linja-autoissa ja niillä mennään sen miljoona kilometriä 150 000km ölpänvaihto väleillä. Parhaimmat askit jopa 1,7 milj km :w00t: Siinä on parikertaa käyty kaikki huimat 5 vaihdetta askin elinaikana läpi! Eli oikea öljy ja vaihto :thup:
inkilainen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 22
Liittynyt: 25 Elo 2014, 21:54

X3 vm 2004 E83 375.000 km. Uusitulla laatikolla (9/2012) olen ajanut 100.000 km ja se sai eilen uudet öljyt. Laskun mukaan öljyä käytettiin 12 litraa, mistä noin kolme kului huuhtelun loppuvaiheessa. Tässä GM:n 5-portaisessa laatikossa öljynsuodatin ei ole integroitu öljypohjaan, joten vaihto onnistui sujuvasti. Koko paketti kustantaa 520 euroa. Pelkän öljynvaihdon ilman huuhtelua ja suodatinta olisi saanut noin 300 eurolla. Ensimmäiset 100 km olen ajanut ja laatikko pelittää erinomaisesti. Toivottavasti myös jatkossa.
Mikkeksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 15
Liittynyt: 09 Huhti 2019, 10:27
Auto: E61 525dA 08

Uusi tyyppii täällä, ja kyselisin semmoista nytte ku tullu hommattua tollanen -08 vm. 525d tomaatti 220tkm ajettu. Liikkeestä ku hommasin ni myyjä kovasti mulle väitti, että ikuiset öljyt laatikossa ja ei tarvitse koskaan vaihtaa (eikä ole siis koskaan vaihdettu). Minä tyhmänä uskoin enkä jäänyt sitä silloin niin paljon miettimään. Laatikko vaihtaa edelleen hyvin eikä minkäänlaista probleemaa ole.

Eli kysymykseni olisi, että mitä mieltä täällä porukka on, kannattaako enää ruveta vaihtamaan ns. varotoimenpiteenä öljyjä laatikkoon? Kuitenkin toimii hyvin niin kannattaako sitä toimivaa ruveta sörkkimään?
Lasse520D
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 16 Kesä 2019, 22:56

Moi

Autoon laitetaan uutena uudet öljyt.

Jos vanhat öljyt olisi paremmat laitettaisiin mustat öljyt varmaan uutenakin :thup:

Samalla logiikalla renkaita ei tulisi vaihtaa koska kuluneet pysyvät urissa paremmin. Uusista renkaista voi vaikka irrota tielle palasia kun eivät ole yhtään edes kovettuneet 😅 ?
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Mikkeksi kirjoitti: 09 Huhti 2019, 11:15 Uusi tyyppii täällä, ja kyselisin semmoista nytte ku tullu hommattua tollanen -08 vm. 525d tomaatti 220tkm ajettu. Liikkeestä ku hommasin ni myyjä kovasti mulle väitti, että ikuiset öljyt laatikossa ja ei tarvitse koskaan vaihtaa (eikä ole siis koskaan vaihdettu). Minä tyhmänä uskoin enkä jäänyt sitä silloin niin paljon miettimään. Laatikko vaihtaa edelleen hyvin eikä minkäänlaista probleemaa ole.

Eli kysymykseni olisi, että mitä mieltä täällä porukka on, kannattaako enää ruveta vaihtamaan ns. varotoimenpiteenä öljyjä laatikkoon? Kuitenkin toimii hyvin niin kannattaako sitä toimivaa ruveta sörkkimään?
Monesti on käynyt niin, että jos öljyjä ei ole vaihdettu säännöllisesti 100 tkm välein, niin öljynvaihto tuolla 220 tkm aiheuttaa enemmän haittaa kuin hyötyä. Eli sieltä voi töhnät lähteä liikkeelle ja tukkii jotain öljykanavia. BMW:n ohjeiden mukaan laatikossa ON ikiöljyt, eikä tietääkseni yksikään laatikko ole hajonnut siitä syystä että öljyjä ei ole vaihdettu. Mutta liian myöhään öljyjen vaihtamisen takia laatikoita on mennyt. Toki pitää pitää huoli että öljyntaso ei pääse tippumaan. Laatikon valmistajan (ZF) suositus on vaihtaa öljyt 80 tkm välein, mutta BMW ei ole tuota suositellut huolto-ohjelmassaan.

Itse en vaihtaisi öljyjä, jos laatikko toimii hyvin tai edes kohtuullisesti.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Mikkeksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 15
Liittynyt: 09 Huhti 2019, 10:27
Auto: E61 525dA 08

salmol kirjoitti: 17 Kesä 2019, 19:59
Mikkeksi kirjoitti: 09 Huhti 2019, 11:15 Uusi tyyppii täällä, ja kyselisin semmoista nytte ku tullu hommattua tollanen -08 vm. 525d tomaatti 220tkm ajettu. Liikkeestä ku hommasin ni myyjä kovasti mulle väitti, että ikuiset öljyt laatikossa ja ei tarvitse koskaan vaihtaa (eikä ole siis koskaan vaihdettu). Minä tyhmänä uskoin enkä jäänyt sitä silloin niin paljon miettimään. Laatikko vaihtaa edelleen hyvin eikä minkäänlaista probleemaa ole.

Eli kysymykseni olisi, että mitä mieltä täällä porukka on, kannattaako enää ruveta vaihtamaan ns. varotoimenpiteenä öljyjä laatikkoon? Kuitenkin toimii hyvin niin kannattaako sitä toimivaa ruveta sörkkimään?
Monesti on käynyt niin, että jos öljyjä ei ole vaihdettu säännöllisesti 100 tkm välein, niin öljynvaihto tuolla 220 tkm aiheuttaa enemmän haittaa kuin hyötyä. Eli sieltä voi töhnät lähteä liikkeelle ja tukkii jotain öljykanavia. BMW:n ohjeiden mukaan laatikossa ON ikiöljyt, eikä tietääkseni yksikään laatikko ole hajonnut siitä syystä että öljyjä ei ole vaihdettu. Mutta liian myöhään öljyjen vaihtamisen takia laatikoita on mennyt. Toki pitää pitää huoli että öljyntaso ei pääse tippumaan. Laatikon valmistajan (ZF) suositus on vaihtaa öljyt 80 tkm välein, mutta BMW ei ole tuota suositellut huolto-ohjelmassaan.

Itse en vaihtaisi öljyjä, jos laatikko toimii hyvin tai edes kohtuullisesti.
Seelvä homma, eli varotoimenpiteenä ei kannata ruveta öljyjä ronklaamaan. Tuon öljyntason vois käydä tarkistuttamassa. Soittelin Rinta-Joupille merkkihuoltoon ja sieltä kyllä suosittelivat vielä öljynvaihtoa huuhtelemalla ja sanoivat että parempi myöhään kun ei milloinkaan. Noo rahastahan ne tekevät vaikka mitä..
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Vaihteiston öljytasokin tulee todetuksi sillä että toteaa vaihteiston ulkokuoren olevan kuiva, ja se toimii sujuvasti. Viitosessa pitää tosin irrottaa pohjamuovi että vaihteisto tulee näkyviin.
jonskuu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 50
Liittynyt: 13 Heinä 2019, 16:10

Hei,

Ostin tuossa äskettäin Bmw 525 niin onko tietoa näkeekö mistä onko automaattilaatikon öljyjä vaihdettu. Huoltokirja löytyy mutta ei lue mitä huolloissa vaihdettu. Uskaltaako alkaa öljyt vaihdattaan huuhtelemalla? Autolla ajettu tällähetkellä 134000km.
Vastaa Viestiin