Jarrujen kuluminen

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista
Avatar
masiaro
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 10:45
Paikkakunta: Helsinki

Worm kirjoitti:Itsellä uusina hankkimissani, diesel+automaatti-yhdistelmällä varustetuilla Bemareilla ole AINA päässyt
jarrupaloilla vähintään 100tkm. 90% ajostani on Kehä III:n sisäpuolella, enkä todellakaan ja mitenkään "mummomaisesti" :lol:
Kärryt menneet vaihtoon tuossa 100tkm paikkeilla, ja silloinkin paloilla ollut kilometrejä vielä jäljellä 10-15tkm.
Levyjä en ole joutunut vaihtamaan koskaa, eivätkä ne ole noilla kilometreillä edes sanottavammin kuluneet.

Yhden kerran takapalat jouduttiin vaihtamaan jossain 40tkm kohdalla, kun käsijarru jäätyi kiinni ja kulutti palat loppuun, nämäkin vaihdettiin takuuseen.

J1978:lle sen verran, että nuo autosi ilmoittavat km-määrät eivät putoa niin, että niistä häviäisi 1000km matkalla 1000km pois. Eli itselläni näytti 35tkm muistaakseni uudesta asti etupaloille, ja sitten jossain 100tkm kohdalla se oli tosiaan laskenut tuonne 10-15tkm välille. Takapaloille taisi uutena olla 50tkm, en kyllä muista näitä ihan 100-varmasti, kun en ole niihin koskaa huomiota kiinnittänyt. Varsinkin, kun Bemuun on helppo vaihtaa palat itsekin, ja antureiden nollaamiseen taitaa löytyä ohjeet tältäkin foorumilta.
Anturit ei pysty nollaamaan, vaan se on semmoinen joka katkeaa sen mukaan kuinka ohueammaksi jarrupala menee. Kun jarrupala vaihtaa, anturitkin on suositeltava vaihtaa. Schmiedmann peri niistä n. 6,5e/kpl, ei paha.
- - -
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Antureita ei pysty nollaamaan, mutta huoltomuistuttimen voi resetoida ja sitä kauttaa saa tuota km-näyttöä rukattua.

Nuo kulumisanturithan tosiaan löytyy takaa oikealta ja edestä vasemmalta ja ne PITÄÄ vaihtaa, kun palat vaihtaa. Sitä vanhaa anturia ei saa kunnolla pysymään uudessa palassa kiinni ja jos se on oikeasti levyä vasten hieronut itseään, niin ehdottomasti vaihtoon.

Uusi anturi maksaa OEM jotain 15 eur / kpl. Näemmä tarvikeantureita saa vielä halvemmalla.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Avatar
Worm
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 314
Liittynyt: 03 Loka 2010, 14:25
Paikkakunta: Vantaa

Ironic32 kirjoitti:Antureita ei pysty nollaamaan, mutta huoltomuistuttimen voi resetoida ja sitä kauttaa saa tuota km-näyttöä rukattua.

Nuo kulumisanturithan tosiaan löytyy takaa oikealta ja edestä vasemmalta ja ne PITÄÄ vaihtaa, kun palat vaihtaa. Sitä vanhaa anturia ei saa kunnolla pysymään uudessa palassa kiinni ja jos se on oikeasti levyä vasten hieronut itseään, niin ehdottomasti vaihtoon.

Uusi anturi maksaa OEM jotain 15 eur / kpl. Näemmä tarvikeantureita saa vielä halvemmalla.
Jees, tätä juuri tarkoitin, mutta hyvä kun tarkensitte, oma sepostus oli sen verran
epämääräinen :)
Avatar
Kompakti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 41
Liittynyt: 15 Heinä 2010, 19:47
Auto: E46 330Ci Cab M Sport -03
I01 i3s 120Ah *Voll* -19
Paikkakunta: Tuusula

masiaro kirjoitti:
Olen edelleen sitä mieltä jos auto on syntynyt ja asunut Saksassa vähintään muutaman vuoden ajan, niin sen jarrupalojen käyttöaika on lyhempi kuin Suomessa. Saksassahan Bemarilla ajetaan lujaa (200km/h tuntuu vaik 110km/h :mus: ), ja äkkijarrutukset kahdensadasta sataan on melkein normaalia siellä.

Tuo on kyllä totta. Huoltokirjan mukaan on eka huolto tehty tuohon 120:een n.17 tkm:n kohdalla ja nuo ekat kilometrit vaikuttavat varmasti pitkään huoltolaskureiden muistissa. Ja autohan on viettänyt ekan vuotensa Saksassa Münchenin kulmilla.
Edelliset BMW:t

E87 120dA M Sport -08 Le Mans Blau
E90 318i -06 Arktis Metallic
E46 320i M Sport -02 Topasblau
E46 316i Compact -02 Topasblau
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Itse ajelin jostain syystä tänään pienen lenkin luistonesto päällä ja ihmettelin kotona, että miksi jarrut haisee...
Vastaa Viestiin