DPF:n regenerointi
DPF polttelee ilmeisesti itsensä yleensä aika huomaamatta puhtaaksi jos osuu sopivan pitkä ajomatka kohdalle. Nyt 25min työmatkaa ajavana (kohta lyhentynee varttiin) mietityttää että ehtiikö F31 318dA -14 koskaan tehdä regenerointia loppuun asti. (Veljen että E60 525dA ei tuolla matkalla ihan ehdi.) Kuinka pitkään poltto kestää rauhallisessa maantie/moottoritieajossa? Jos poltto jää vähän kesken osaako se jatkaa seuraavalla kerralla siitä mihin jäi vai aloittaako koko operaation alusta? Pahimmillaanhan se yrittäisi joka työmatkalla regeneroida kuluttaen paljon polttoainetta jatkuvasti. Mistä tunnistaisin tässä mallissa että regenerointi on käynnissä, nyt on neljäs tankillinen menossa enkä ole huomannut mitään oireita asiasta?
Eipä sitä oikein huomaa muusta kuin kumin kärystä joka leijailee ilmassa jos kesken regeneroinnin parkkeeraat auton. Mittariston piilovalikosta voi seurata jäähdytysnesteen lämpöjä, en ole tarkistanut että miten ne käyttäytyy näissä uusimmissa dieseleissä mutta ainakin vanhemmissa lämpötila nousee noin 3c yli normaalin (87-90c) kun poltto on käynnissä. Suosittelen ajamaan kerran tankillisella hieman pitemmän matkan, näin poltot tapahtuvat normaalisti. Puoli mutu olisi että reilu puoli tuntia maantienopeutta.
Valikkoon pääsee kun kone käynnissä pidät tripin nollausnappia hetken pohjassa. Valikossa menet kohtaan unlock ja syötät nappia naputtelemalla luvuksi auton alustanumeron viisi viimeistä numeroa yhteenlaskettuna. SItten löytyykin temperature-valikko.
Valikkoon pääsee kun kone käynnissä pidät tripin nollausnappia hetken pohjassa. Valikossa menet kohtaan unlock ja syötät nappia naputtelemalla luvuksi auton alustanumeron viisi viimeistä numeroa yhteenlaskettuna. SItten löytyykin temperature-valikko.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
- KariFi
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 138
- Liittynyt: 21 Heinä 2013, 17:27
- Auto: F11 M550d -13
- Paikkakunta: Janakkala
Silloin se on jäänyt kesken, kun flekti jää pyörimään sammutuksen jälkeen ja mätä kananmuna haisee takapäässä
exät: 530 dAT -04, 525 dAT -98, 525iA -91, 320i -81. Näillä yht n. 1.1 Mkm.
- kokkopa1
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 331
- Liittynyt: 05 Elo 2014, 19:41
- Auto: X1 xDrive25d TwinPwr Tbo A M-Sport 2012
- Paikkakunta: Uusimaa
Saakos tuon lämpömittarin lukeman Böntti vakituisesti jäämään jonnekin valikkoon näkyville? Vai pitääkö se aina tuolla kikkakolmosella katsoa erikseen?Böntti kirjoitti:Eipä sitä oikein huomaa muusta kuin kumin kärystä joka leijailee ilmassa jos kesken regeneroinnin parkkeeraat auton. Mittariston piilovalikosta voi seurata jäähdytysnesteen lämpöjä, en ole tarkistanut että miten ne käyttäytyy näissä uusimmissa dieseleissä mutta ainakin vanhemmissa lämpötila nousee noin 3c yli normaalin (87-90c) kun poltto on käynnissä. Suosittelen ajamaan kerran tankillisella hieman pitemmän matkan, näin poltot tapahtuvat normaalisti. Puoli mutu olisi että reilu puoli tuntia maantienopeutta.
Valikkoon pääsee kun kone käynnissä pidät tripin nollausnappia hetken pohjassa. Valikossa menet kohtaan unlock ja syötät nappia naputtelemalla luvuksi auton alustanumeron viisi viimeistä numeroa yhteenlaskettuna. SItten löytyykin temperature-valikko.
Degeneroinnin käynnistymisen huomaa auton käyttäytymisestä, kun asiaan kiinnittää vain huomiota. Nuo mätät kanamunat ja flektin huutaminen on ilmeisiä merkkejä, mutta muut merkit vaihtelevat vähän eri mallien välillä.
Minun E83 aut pitää kierroksia korkeammilla, kun degenerointi on käynnissä. Käytännössä tämä tuntuu selvästi, kun nopeus laskee alle 70 km/h nopeuteen, jolloin minulla automaatti valitsee vaihteen siten, että kierrokset pysyvät n 2000 tasolla. E83 ei jätä flektiä (yleensä) huutamaan jos auton sammuttaa kesken degeneroinnin, vaan ympärillä leijuva käry on ainoa merkki
F10 taas pitää kierroksia matalalla (n 1200 - 1300), kun degenerointi on käynnissä. Ja flekti huutaa jos auton tuolloin sammuttaa.
Molemmissa lämmöt nousevat noin 3-4 astetta.
Hyvin usein degenerointi käynnistyy heti tankkauksen jälkeen. Jos ajaa vähän ja degenerointi huolettaa, minusta hyvä käytäntö on se, että ajaa aina heti tankkauksen jälkeen puolen tunnin lenkin n 80 km/h nopeudella tai kovempaa. Itse degenerointi kestää n 10 min.
Minun E83 aut pitää kierroksia korkeammilla, kun degenerointi on käynnissä. Käytännössä tämä tuntuu selvästi, kun nopeus laskee alle 70 km/h nopeuteen, jolloin minulla automaatti valitsee vaihteen siten, että kierrokset pysyvät n 2000 tasolla. E83 ei jätä flektiä (yleensä) huutamaan jos auton sammuttaa kesken degeneroinnin, vaan ympärillä leijuva käry on ainoa merkki
F10 taas pitää kierroksia matalalla (n 1200 - 1300), kun degenerointi on käynnissä. Ja flekti huutaa jos auton tuolloin sammuttaa.
Molemmissa lämmöt nousevat noin 3-4 astetta.
Hyvin usein degenerointi käynnistyy heti tankkauksen jälkeen. Jos ajaa vähän ja degenerointi huolettaa, minusta hyvä käytäntö on se, että ajaa aina heti tankkauksen jälkeen puolen tunnin lenkin n 80 km/h nopeudella tai kovempaa. Itse degenerointi kestää n 10 min.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 222
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 11:16
- Auto: Q7 etron TDI -17
CLA 250e -21
E81 116i -09 - Paikkakunta: Tuusula
Varsin helppo tapa seurata DPF regenerointia on ostaa Carly for BMW softa kännyyn ja siihen sopiva OBD mokkula, yht hinta alta 100e. Ajon ajaksi parametrit näkyville ja seuraa esim regenerointi request/statusta ja matkaa edellisestä onnistuneesta regeneroinnista. Samoin voi seurailla näppärästi eri näköisiä lämpöjä ja muuta asiaan liittyvää.
Samalla voi halutessaan koodailla joitakin asioita sekä lukaista vikakoodeja tarvittaessa.
Samalla voi halutessaan koodailla joitakin asioita sekä lukaista vikakoodeja tarvittaessa.
ex BMW:E60 520da -09, F11 520da -12, E61 530xd -09, F20 120da -13, E70 X5 40d -12, F15 X5 30d -14, F60 Mini Countryman S E ALL4 -17
Joko carlyllä voi koodata F-sarjaa?
kokkopa1, ei saa lämpötilaa pysyvästi näkyviin auton omiin mittareihin. Joillain olen nähnyt semmoisia obd-porttiin kytkettäviä lisämittareita mistä näkee mm. jäähdytysnesteen lämpötilan.
kokkopa1, ei saa lämpötilaa pysyvästi näkyviin auton omiin mittareihin. Joillain olen nähnyt semmoisia obd-porttiin kytkettäviä lisämittareita mistä näkee mm. jäähdytysnesteen lämpötilan.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Tai sitten hommaat tuon vajaan parinkympin mokkulan ja lataa DashCommand-ohjelman:Böntti kirjoitti:kokkopa1, ei saa lämpötilaa pysyvästi näkyviin auton omiin mittareihin. Joillain olen nähnyt semmoisia obd-porttiin kytkettäviä lisämittareita mistä näkee mm. jäähdytysnesteen lämpötilan.
DashCommand - OBD-II gauge dashboards, scan tool, and vehicle diagnostics by Auto Meter Products, Inc.
https://appsto.re/fi/_TOjt.i" onclick="window.open(this.href);return false;
Siinä on mukavasti dataa tehoista, kiihtyvyydestä, väännöstä, jne sekä lämmöt. Toimii.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Carlyn F-versiota on luvattu talveksi, on ostoslistalla heti.
Piilovalikon kaivoin tänään esiin, johan oli vaikean taakse saatu laitettua. Sieltä ei kyllä tule seurattua lämpöjä päivittäin...
Ilmeisesti mulla on regeneroinut aina moottoritiellä/maantiellä kun en ole käryä kertaakaan haistanut. Eikä tyhjäkäynti ole ollut poikkeava. Eli oletettavasti nyt työmatka riittää, kätevästi kuukausi elämäni ensimmäisen diesel-auton hankinnan jälkeen ilmoitettiin että työmatka lyhenee melkein puoleen...
Pidempi ajolenkki joskus ei auta mitään jos tietokone päättää regeneroida vaikka pitkää lenkkiä seuraaana päivänä ja yrittää uudestaan seitsemänä sitä seuraavana. Olisipa teknoihmisille DPF:n mittari, merkkivalo ja nappi tätä varten, toisaalta tiedän kyllä kuinka moni teknotumpelo soittaa korjaamolle "kun täällä syttyi tämmöinen outo valo, mitä mä nyt teen?"
Piilovalikon kaivoin tänään esiin, johan oli vaikean taakse saatu laitettua. Sieltä ei kyllä tule seurattua lämpöjä päivittäin...
Ilmeisesti mulla on regeneroinut aina moottoritiellä/maantiellä kun en ole käryä kertaakaan haistanut. Eikä tyhjäkäynti ole ollut poikkeava. Eli oletettavasti nyt työmatka riittää, kätevästi kuukausi elämäni ensimmäisen diesel-auton hankinnan jälkeen ilmoitettiin että työmatka lyhenee melkein puoleen...
Pidempi ajolenkki joskus ei auta mitään jos tietokone päättää regeneroida vaikka pitkää lenkkiä seuraaana päivänä ja yrittää uudestaan seitsemänä sitä seuraavana. Olisipa teknoihmisille DPF:n mittari, merkkivalo ja nappi tätä varten, toisaalta tiedän kyllä kuinka moni teknotumpelo soittaa korjaamolle "kun täällä syttyi tämmöinen outo valo, mitä mä nyt teen?"
- -Jeenyus-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 34
- Liittynyt: 29 Touko 2015, 10:10
- Auto: BMW F31 330dA M-Sport
Moro,
Itse hommasin Carlyn oikeastaan juurikin tuon DPF:n vuoksi, toki muutama koodauskin kiinnosti. Sen verran tulee lyhyitä ajoja monta viikkoa putkeen, että alkoi mietityttämään tukkeutuminen. Tavallaan kuitenkin turha ostos mutta avautupahan tuo DPF:n toimintaperiaate uusissa F-sarjalaisissa. Omalla autolla rullattu vajaa 77tkm ja Carlyn mukaan ashiä eli tuhkaa DPF:ssä 15,23g, Carlyn mukaan 100g tuhkaa ja DPF kannattaa putsata.
Ajelin moottorin lämpimäksi ja sooth eli töhnämäärä oli jotain 19g luokkaa ja laitoin pyynnin DPF regenerointiin. Mitään en mistään huomannut sen kummemmin mutta alkoi sooth määrä vähenemään ja samalla tuhkaa pönttöön tuli 0,26g lisää. Loppujen lopuksi sooth määrä tippui n. 2g jonka jälkeen sitä alkoi sitten tulla hivenen taas lisää, oletin siis regeneroinnin loppuneen. Ajelin autolla perus ajoja ja vilkaisin DPF "sivua" ja siellä tuhkaa taas +10g ja toinen vilkaisu muutaman minuutin jälkeen, sooth määrä oli tippunut 6g ja tippui edelleen, tuhkaa ei kuitenkaan ollut pönttöön tullut lisää.
Vähän lisätutkintaa ja oikeastaan selvisi se, että ilmeisesti F-sarjalaisissa ainakin omassa 2013 3-sarjalaisessa tuota DPF polttoa tapahtuu lähes aina tai ainakin todella usein eikä vaadi käsittääkseni sen kummempaa sykliä vaan DPF polttelee itseään aina, kun lämpöä ja ajonopeutta/rasitusta moottorille riittää. Voin siis omalta kohdalta todeta, että DPF:n tukkeutuminen ei kyllä ihan hevillä tapahdu jos vain välillä saa moottorin kunnolla lämpimäksi.
Itse hommasin Carlyn oikeastaan juurikin tuon DPF:n vuoksi, toki muutama koodauskin kiinnosti. Sen verran tulee lyhyitä ajoja monta viikkoa putkeen, että alkoi mietityttämään tukkeutuminen. Tavallaan kuitenkin turha ostos mutta avautupahan tuo DPF:n toimintaperiaate uusissa F-sarjalaisissa. Omalla autolla rullattu vajaa 77tkm ja Carlyn mukaan ashiä eli tuhkaa DPF:ssä 15,23g, Carlyn mukaan 100g tuhkaa ja DPF kannattaa putsata.
Ajelin moottorin lämpimäksi ja sooth eli töhnämäärä oli jotain 19g luokkaa ja laitoin pyynnin DPF regenerointiin. Mitään en mistään huomannut sen kummemmin mutta alkoi sooth määrä vähenemään ja samalla tuhkaa pönttöön tuli 0,26g lisää. Loppujen lopuksi sooth määrä tippui n. 2g jonka jälkeen sitä alkoi sitten tulla hivenen taas lisää, oletin siis regeneroinnin loppuneen. Ajelin autolla perus ajoja ja vilkaisin DPF "sivua" ja siellä tuhkaa taas +10g ja toinen vilkaisu muutaman minuutin jälkeen, sooth määrä oli tippunut 6g ja tippui edelleen, tuhkaa ei kuitenkaan ollut pönttöön tullut lisää.
Vähän lisätutkintaa ja oikeastaan selvisi se, että ilmeisesti F-sarjalaisissa ainakin omassa 2013 3-sarjalaisessa tuota DPF polttoa tapahtuu lähes aina tai ainakin todella usein eikä vaadi käsittääkseni sen kummempaa sykliä vaan DPF polttelee itseään aina, kun lämpöä ja ajonopeutta/rasitusta moottorille riittää. Voin siis omalta kohdalta todeta, että DPF:n tukkeutuminen ei kyllä ihan hevillä tapahdu jos vain välillä saa moottorin kunnolla lämpimäksi.
Jokos Carly toimii vakaasti F-sarjalaisissa?-Jeenyus- kirjoitti:Itse hommasin Carlyn oikeastaan juurikin tuon DPF:n vuoksi, toki muutama koodauskin kiinnosti. Sen verran tulee lyhyitä ajoja monta viikkoa putkeen, että alkoi mietityttämään tukkeutuminen. Tavallaan kuitenkin turha ostos mutta avautupahan tuo DPF:n toimintaperiaate uusissa F-sarjalaisissa.
Hankin sen itse viime kesänä (Androidille) ja silloin ainakin se oli ihan toivoton tapaus. Lukemat heilahteli jatkuvasti mahdollisesti oikeista arvoista ihan eri parametreihin ja useimmiten pelkkiin viivoihin. Kiinnostus käyttää loppui äkkiä.
- VeeMatti
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 159
- Liittynyt: 03 Joulu 2012, 21:03
- Auto: F01 740D xDrive Individual
- Paikkakunta: Espoo
Carly toimii F10:n kanssa ihan ok.
Itsekin seurannut DPF:n käyttäytymistä tuon avulla: 163 onnistunutta polttoa, keskimäärin 465km välein.
Tässä poltto käynnissä:
Itsekin seurannut DPF:n käyttäytymistä tuon avulla: 163 onnistunutta polttoa, keskimäärin 465km välein.
Tässä poltto käynnissä:
Viimeksi muokannut VeeMatti, 08 Helmi 2017, 19:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
F01 740DA xDrive Individual
Exät:
F10 520DA, F10 520DA xDrive, F10 530DA
"Trust your instincts, be yourself"
Mopot:
Kawasaki H2SX SE "Kermit"
"Trust your instincts, be yourself"
Exät:
F10 520DA, F10 520DA xDrive, F10 530DA
"Trust your instincts, be yourself"
Mopot:
Kawasaki H2SX SE "Kermit"
"Trust your instincts, be yourself"
Onko Carlyllä F-sarjalaisen koodaus jo mahdollista? Ja nimenomaan iPhone/iPad-versiolla? Onko kenelläkään kokemuksia?VeeMatti kirjoitti:Carly toimii F10:n kanssa ihan ok.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
- -sami-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 215
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:56
- Auto: F10 520dA xDrive LCI
E46 325iA LCI - Paikkakunta: Imatra
Onhan se ollut mahdollista vaikka kuinka pitkään, on vaan paljon rajoitetumpaa kuin E-sarjoissa. Akun koodaus tuli vasta nyt hetki sitten.salmol kirjoitti:Onko Carlyllä F-sarjalaisen koodaus jo mahdollista? Ja nimenomaan iPhone/iPad-versiolla? Onko kenelläkään kokemuksia?VeeMatti kirjoitti:Carly toimii F10:n kanssa ihan ok.
ex-318i e30 LCI, ex-522iA touring e39 LCI, 2x ex-520dA e60 LCI
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 284
- Liittynyt: 14 Loka 2016, 22:34
- Auto: G30 & F30
- Paikkakunta: Espoo
http://support.mycarly.com/knowledge-ba ... paign=homesalmol kirjoitti:Onko Carlyllä F-sarjalaisen koodaus jo mahdollista? Ja nimenomaan iPhone/iPad-versiolla? Onko kenelläkään kokemuksia?
Olen omassa 320d -12:ssa seuraillut toisinaan Androidin Torquella "katalysaattorin lämpöjä" ja huomannut että mikäli poltto on jäänyt kesken, niin se on tosi nopeasti seuraavana päivänä sitten jatkanut polttoa, tyyliin niin että jäähdytysnesteiden lämpö ollut vasta 60c.
Eli ilmeisesti aika hyvin huolehtii kyllä että se tulee poltetuksi sen jälkeen kun se sen aloittaa. Ehkä sitä on mietitty niin että ensin se odottaa tarpeeksi otollisia olosuhteita ja mikäli niitä ei tule vastaan niin sitten suorittaa vähän viileämmälläkin koneella.
Eli ilmeisesti aika hyvin huolehtii kyllä että se tulee poltetuksi sen jälkeen kun se sen aloittaa. Ehkä sitä on mietitty niin että ensin se odottaa tarpeeksi otollisia olosuhteita ja mikäli niitä ei tule vastaan niin sitten suorittaa vähän viileämmälläkin koneella.