Anteeksi jos tämä asia on jossain jo käsitelty, mutta foorumin haku-toiminto ei suostu hakemaan "8HP":llä yhtään mitään.
Ohjekirjan huoltosivujen mukaan 8HP vaihteiston öljyä ei tarvitse ilmeisesti vaihtaa koskaan. Monen mielestä olisi kuitenkin hyvä idea vaihtaa. Joku on varmasti ehtinyt ajaa 8HP:lla pitkästikin jo, kuinka pitkälle pääsi hajoamatta jos ei vaihtanut öljyä? Mitä arvoisa raati suosittelee öljynvaihtoväliksi? Yksi autoasentajakaverini suosittelee mille tahansa vaihteistolle 30tkm vaihtoväliä, mutta näillä öljynhinnoilla se jää kyllä tekemättä. Omassa alkaa olla 100tkm ja puolitoista vuotta maantieajoa takana, hötkyilenkö vielä?
ZF 8HP öljynvaihto
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 71
- Liittynyt: 05 Heinä 2015, 11:57
- Auto: E61 525dA -08
ex. E81 118d -09
6HP:llä suositeltu väli on 60-80tkm, joten veikkaisin että tuo on ihan käypä ohje myös kasilovisen kohdalla. Omasta 6HP:stä tosin vaihdettiin juuri öljyt 252tkm mittarissa -> poistettu öljy ei ollut asentajan mukaan mitenkään erityisen likaisen oloista.
- kokkopa1
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 331
- Liittynyt: 05 Elo 2014, 19:41
- Auto: X1 xDrive25d TwinPwr Tbo A M-Sport 2012
- Paikkakunta: Uusimaa
Huomasitko laatikon toiminnassa mitään eroa uudet öljyt vs. vanhat?heifetz kirjoitti:6HP:llä suositeltu väli on 60-80tkm, joten veikkaisin että tuo on ihan käypä ohje myös kasilovisen kohdalla. Omasta 6HP:stä tosin vaihdettiin juuri öljyt 252tkm mittarissa -> poistettu öljy ei ollut asentajan mukaan mitenkään erityisen likaisen oloista.
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Ei laatikon öljyjä kannata vaihtaa. Sitten kun se laatikko avataan niin ongelmat alkavat. Kyllä se lodju kertoo koska jotain pitää tehdä. Ja silloin ollaan jo autolla ajettu vähintään 300 000 kilsaa.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 128
- Liittynyt: 05 Huhti 2012, 22:30
- Auto: G05 X5 45e M-Sport -21
- Paikkakunta: Imatra
Mielenkiintoinen kommentti, toki pitää paikkansa jos auton vaihtaa aina takuun päätyttyä ja lykkää mahdolliset ongelmat seuraavalle omistajalle.Ricracing kirjoitti:Ei laatikon öljyjä kannata vaihtaa. Sitten kun se laatikko avataan niin ongelmat alkavat. Kyllä se lodju kertoo koska jotain pitää tehdä. Ja silloin ollaan jo autolla ajettu vähintään 300 000 kilsaa.
Oma huoltoneuvojani suositteli vaihtoväliksi n. 80 000 - 120 000km. Saman ohjeistuksen antaa myös laatikon valmistaja: http://www.zf.com/brands/en_de/zf_parts ... -kits.html
"Regular maintenance intervals will substantially increase the automatic transmission's service life. ZF recommends a regular oil change at between 80 000 and 120 000 km or after 8 years depending upon the stress"
ex. G30 530e M-Sport -18 ex.F30 320i xDrive M-Sport -16 ex.F10 520d -12
Tästä on väännetty täällä jo aika paljon. Auton valmistaja ei ole laatikon öljyjen vaihtoa huolto-ohjelmaan laittanut ja siten ei tarpeellinen. Jokaisella auton eri osalla voi olla niiden valmistajien ohjeita, mutta ainakin itse seuraan auton valmistaja ohjeita.Eerote kirjoitti:Oma huoltoneuvojani suositteli vaihtoväliksi n. 80 000 - 120 000km. Saman ohjeistuksen antaa myös laatikon valmistaja
On väitteitä että paska lähtisi liikkeelle laatikossa jos vaihto tehdään ja johtaisi mahdollisesti ennenaikaisiin ongelmiin.
Tästä on mielipiteitä puolesta ja vastaan, faktoja tuskin kellään.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1336
- Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
- Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak - Paikkakunta: Kaarina
Aika yllättävää, että ZF suosittelee ostettavaksi tuota heidän omaa öljynvaihtokittiään mahdollisimman usein...
Mulla on parisenkymmentä automaattia ollut, joissa km-lukemia 0-320000, enkä ole yhteenkään koskaan vaihdattanut öljyjä. Kop kop...
Mulla on parisenkymmentä automaattia ollut, joissa km-lukemia 0-320000, enkä ole yhteenkään koskaan vaihdattanut öljyjä. Kop kop...
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
Jos ne öljyt haluaa vaihtaa niin ne kannattaa vaihtaa huuhtelumenetelmällä. Tällöin öljyt vaihtuvat kokonaan ja vanha skeida saadaan laatikosta pois. Laakkosella on nykyään kone jolla tekevät vaihteistoöljyn vaihdon juuri edellä mainitulla tavalla. Jokainen voi sitten itse arvioida onko vaihto tarpeellinen vai ei. Minä kyllä teettäisin, mikäli pitäisin autoa yhtään pitempään kuin esim 100tkm:in asti.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 40
- Liittynyt: 06 Marras 2011, 17:36
- Auto: F10 525da
- Paikkakunta: Jyväskylä
Ihan vaan mielen kiinnosta kuinka öljyn vaihto tehdään huuhtelemalla,laitetaanko vaikka lauhduttimen letkujen väliiin esim.joku t--kappale ja kierrätetään jollain ulkopuolisella pumpulla öljyä laatikossa?Entä miten vaihdetaanko samalla uusi öljypohja jossa suodatin vai jääkö sinne edelleen likainen suodatin?
Silloin kun se tehdään Laakkosella huuhtelemalla, öljypohjaa ei vaihdeta eikä irroiteta. En aivan tarkkaan tiedä miten tuo operaatio tapahtuu mutta kone poistaa vanhan öljyn, pesee laatikon ja tämän jälkeen laatikko täytetään uudella öljyllä. Asiakas saa valita käytetäänkö automaattivaihteistoöljyä, jossa on BMW:n hyväksymä lisäaineistus vai käytetäänkö kalliimpaa BMW:n alkuperäistä laatikkoöljyä.
Toki asiakas voi vaihdattaa öljypohjankin, jossa on integroituna laatikon öljynsuodatin mutta se ei kuulu tähän "huuhteluohjelmaan".
Jos käyttää perusöljyjä BMW:n lisäaineistuksella, suositus on että öljyt vaihdetaan jatkossa 60tkm:n välein. Mikäli valitsee BMW:n alkuperäisen öljyn niin silloin laatikossa on taas ns "ikiöljyt" joita ei siis välttämättä tarvitse vaihtaa.
Toki asiakas voi vaihdattaa öljypohjankin, jossa on integroituna laatikon öljynsuodatin mutta se ei kuulu tähän "huuhteluohjelmaan".
Jos käyttää perusöljyjä BMW:n lisäaineistuksella, suositus on että öljyt vaihdetaan jatkossa 60tkm:n välein. Mikäli valitsee BMW:n alkuperäisen öljyn niin silloin laatikossa on taas ns "ikiöljyt" joita ei siis välttämättä tarvitse vaihtaa.
Tuo Nonamen kertoma kuvaa aika tarkalleen myös BG -vaihteistohuuhtelun toimintaperiaatteen öljyvaihtoehtoineen. Voivat käyttää Laakkosella jopa samaa laitetta. Kyselin joskus tuota (ei merkkihuolloista) ja osassa paikassa vaihtavat öljypohjan/suodattimen ja osassa luottavat, että pesuaine putsaa myös suodattimen, mikä ilmeisesti oli myös BG:n kanta.
Kannattaa etsiä Googlesta BG flush tms., löytyy ihan videoitakin ko. operaatiosta.
Kannattaa etsiä Googlesta BG flush tms., löytyy ihan videoitakin ko. operaatiosta.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 24
- Liittynyt: 20 Marras 2014, 23:51
- Auto: E60 525 d Xdrive -09
Rt 1100 -01
Kyllä se aloittajan kilometreillä on seuraava omistaja, kun hyötyy vaihdosta. Maksaa kuitenkin sen 600 €. Toki jos pitoautoksi, on eri asia.
Esimerkkinä : Kakkosautona Volvo s80 2.5 tdi. ajettu 600 tkm. Autossa vaihdettu öljyt 7500 km välein 300 tkm saakka, ensimmäisen omistajan toimesta. Hyötyikö hän mitään? Ei, mutta hyötyikö ostaja? Kyllä.
Esimerkkinä : Kakkosautona Volvo s80 2.5 tdi. ajettu 600 tkm. Autossa vaihdettu öljyt 7500 km välein 300 tkm saakka, ensimmäisen omistajan toimesta. Hyötyikö hän mitään? Ei, mutta hyötyikö ostaja? Kyllä.
Eipä siitä ylihuoltamisestakaan mitään hyötyä ole. 600tkm asti en tule millään henkilöautolla ajamaan, 200tkm voi tulla tähän nykyiseen hyvinkin. Riippuu työmatkan ja tilipussin suuruudesta paljonko on mittarissa seuraavan kerran autoa vaihtaessa...
Kerrottiin kaksi tapaa tehdä öljynvaihto, onko jollain muistissa hintoja molemmille vaihtoehdoille?
Kerrottiin kaksi tapaa tehdä öljynvaihto, onko jollain muistissa hintoja molemmille vaihtoehdoille?
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Kuka tahansa vähintäänkin kone tekniikan suuryrityksiä seuraava tietää että heidän liikevaihdostaan yhä suurempi osa tulee huollosta ja ylläpidosta.
Eli ei ihme että yritykset markkinoivat huoltoa ja uusien filtteriden vaihtoa, kun tosiasia on että tänä päivänä voidaan valmistaa esim. automaattivaihteistoja jotka kestävät pidempään kuin itse auto.
Monien esim. pakujen huoltoväli on jo nyt 40 - 50 000 km. Näin voisi olla myös henkilöautoissa. Täyssynteettiset öljyt ovat jo pitkään olleet tarpeeksi hyvä, ongelmana ovat ollet öljyfiltterit muttei enää nekään.
Nykyään metallurgia on erittäin kehittänyttä ja robotiikka on niin tarkkaa ettei ennen vanhaa esiintyneitä metallin palasia enää konehuoneessa/vaihdelaatikossa ole, eikä varsinkaan automaattilaatikoissa. Väkisin vaihdettavissa niitä voi olla, koska siihen vaikuttavat sekä manuaalinen kytkin että varsinkin kuljettaja.
Tässä otan myös esille jarrupalat ja -levyt. Niihinkin kuljettaja voi vaikuttaa paljon. Ennakoivalla ajotyylillä ajava säästää tässäkin paljon. Sama koskee tietenkin myös missä ajaa. Kestopäällys teitä ja pitkiä matkoja motarilla ajavan ei tarvitse huoltaa autoaan läheskään niin usein kuten esim. pillurallia ympyrää ajavan burnaajan.
Eli ei ihme että yritykset markkinoivat huoltoa ja uusien filtteriden vaihtoa, kun tosiasia on että tänä päivänä voidaan valmistaa esim. automaattivaihteistoja jotka kestävät pidempään kuin itse auto.
Monien esim. pakujen huoltoväli on jo nyt 40 - 50 000 km. Näin voisi olla myös henkilöautoissa. Täyssynteettiset öljyt ovat jo pitkään olleet tarpeeksi hyvä, ongelmana ovat ollet öljyfiltterit muttei enää nekään.
Nykyään metallurgia on erittäin kehittänyttä ja robotiikka on niin tarkkaa ettei ennen vanhaa esiintyneitä metallin palasia enää konehuoneessa/vaihdelaatikossa ole, eikä varsinkaan automaattilaatikoissa. Väkisin vaihdettavissa niitä voi olla, koska siihen vaikuttavat sekä manuaalinen kytkin että varsinkin kuljettaja.
Tässä otan myös esille jarrupalat ja -levyt. Niihinkin kuljettaja voi vaikuttaa paljon. Ennakoivalla ajotyylillä ajava säästää tässäkin paljon. Sama koskee tietenkin myös missä ajaa. Kestopäällys teitä ja pitkiä matkoja motarilla ajavan ei tarvitse huoltaa autoaan läheskään niin usein kuten esim. pillurallia ympyrää ajavan burnaajan.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Vaihteistossa öljyt säilyvät paljon puhtaampana kuin moottorissa, mutta silti olisi mukava varmistaa insinööreiltä kuinka pitkä huoltoväli on sopiva. Markkinointiosaston näkemys ei välttämättä ole totuus.
Meillä töissä dieselmoottoreiden öljyt vaihdetaan 90tkm välein, keski-Euroopan oloissa samassa automallissa käyttävät vielä pidempää vaihtoväliä. Kuitenkin edellinen -05 bensamoottorinen henkilöautoni toimi 20tkm öljynvaihtovälistään vain ensimmäisen 10tkm syömättä öljyä, toisella kympillä öljy oli selvästi huonoksi mennyttä jo kun ei pysynyt moottorissa. Tuskin se voiteleekaan enää samalla tavalla silloin.
Erikoista muuten ettei henkilöautojen öljynvaihtovälejä suurenneta yksinkertaisesti lisäämällä öljytilavuutta.
Meillä töissä dieselmoottoreiden öljyt vaihdetaan 90tkm välein, keski-Euroopan oloissa samassa automallissa käyttävät vielä pidempää vaihtoväliä. Kuitenkin edellinen -05 bensamoottorinen henkilöautoni toimi 20tkm öljynvaihtovälistään vain ensimmäisen 10tkm syömättä öljyä, toisella kympillä öljy oli selvästi huonoksi mennyttä jo kun ei pysynyt moottorissa. Tuskin se voiteleekaan enää samalla tavalla silloin.
Erikoista muuten ettei henkilöautojen öljynvaihtovälejä suurenneta yksinkertaisesti lisäämällä öljytilavuutta.
Miten öljyn vanheneminen liittyy sen pysymisessä moottorissa? Ei se öljy vanhempana sen helpommin moottorista ulos valu.Wonderi kirjoitti:Kuitenkin edellinen -05 bensamoottorinen henkilöautoni toimi 20tkm öljynvaihtovälistään vain ensimmäisen 10tkm syömättä öljyä, toisella kympillä öljy oli selvästi huonoksi mennyttä jo kun ei pysynyt moottorissa. Tuskin se voiteleekaan enää samalla tavalla silloin.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Viskositeetti laskee.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Voihan tuo olla. Itse ajattelin että vetää vastaavan verran skeidaa itseensä, mutta ehkä sitten noin. Mulla ei ole ikinä syönyt mikään auto öljyä, ei uusilla eikä vanhemmilla öljyillä niin veikkaan että ongelma on sökö kone eikä öljyt.Böntti kirjoitti:Viskositeetti laskee.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Vetää toki skeidaa ja lisäksi viskositeetti sekä muut ominaisuudet muuttuvat. Öljyn vanhetessa alkava vuoto lienee liittyy lähinnö viskositeetin muutoksin.
N55 vei noin yhden litran per 10tkm, autolla oli siinä kohtaa ajettu noin 10tkm-30tkm. Se on tuossa moottorissa toki normaalia.
N55 vei noin yhden litran per 10tkm, autolla oli siinä kohtaa ajettu noin 10tkm-30tkm. Se on tuossa moottorissa toki normaalia.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128