Itse olen aina ajanut uudet Bemarinin sisään. Eli käyttänyt moottoria alhaisilla kierrosnopeuksilla ekat 2 000 km. Mutta myös olen käyttänyt jarruja ja renkaita varovaisesti. Kuten myös uusia talvirenkaita ja uusia jarrupaloja.
BMW:n ohjekirjassa kehoitetaan tekemään näin. Oletteko itse näin tehneet?
Ajatteko uuden auton/uudet osat ns. sisään?
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 128
- Liittynyt: 05 Huhti 2012, 22:30
- Auto: G05 X5 45e M-Sport -21
- Paikkakunta: Imatra
Uudesta autosta ei ole vielä kokemusta, mutta esimerkiksi jarruremontin jälkeen olen pyrkinyt tekemään sisäänajoa n. 200km verran.
ex. G30 530e M-Sport -18 ex.F30 320i xDrive M-Sport -16 ex.F10 520d -12
- alpin_sport
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 188
- Liittynyt: 01 Maalis 2015, 17:55
- Auto: 320i E90
- Paikkakunta: Lohja
Kyllä, uudet nastarenkaat ajan sisään.
Yritin kyllä ajaa nätisti ensimmäiset parituhatta, mutta tämän yksilön kohdalla mahdoton tehtävä..
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
Uusilla nastarenkailla tulee ajettua ekat pari sataa kilsaa rauhallisemmin. Muita sisäänajoja en sen kummemmin ole tehnyt.
Uuden auton sisäänajon suorittamiseksihan on kahta koulukuntaa. Toisen mielestä pitää ajella varovasti ekat 1000-2000km. Toisen mielestä kenkää alusta lähtien vaihtelevilla kierroksilla (tietenkin vasta koneen lämmettettyä). Itse uskon jälkimmäiseen ja hyvin on toiminut.
Uuden auton sisäänajon suorittamiseksihan on kahta koulukuntaa. Toisen mielestä pitää ajella varovasti ekat 1000-2000km. Toisen mielestä kenkää alusta lähtien vaihtelevilla kierroksilla (tietenkin vasta koneen lämmettettyä). Itse uskon jälkimmäiseen ja hyvin on toiminut.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 244
- Liittynyt: 29 Loka 2010, 19:12
- Auto: 435i xDrive Cabriolet -15 & Audi Q7 -21
Ihan uutta autoa tulee ensimmäisen 1000km:n aikana ajettua normaalia pidättyväisemmin.
Sen jälkeen moottorin lämmettyä luotetaan siihen että valmistaja on laittanut kierrosluvun rajoittimeen oikeat säädöt.
Vuokraamon autoja tuo ei sitten koske.
Sen jälkeen moottorin lämmettyä luotetaan siihen että valmistaja on laittanut kierrosluvun rajoittimeen oikeat säädöt.
Vuokraamon autoja tuo ei sitten koske.
Moottorin sisäänajo ei sitten tarkoita mitään pintakaasulla kituuttelua mahdollisimman pienillä kierroksilla, vaan vaihtelevilla kierroksilla bensakoneella max. 4500 rpm ja dieselillä max. 3500 rpm ensimmäiset 2000 km. Ei se toki tarkoita myöskään täyskaasukiihdytyksiä kick-downilla.
Itse olen pyrkinyt ajamaan sisäänajon sport- ja comfort-moodeilla välttelemällä vedätystä alhaisilla kierroksilla. Omalla kohdalla tapa on toiminut sikäli hyvin, että öljyä ei ole koskaan tarvinnut lisäillä vaihtovälillä ja voimaa on ollut ainakin dieseleiden konehuoneessa dynon mukaan enemmän, kuin tehdas lupaa. No, viimeisin ei ole vielä käynyt rullilla, mutta esim. varttimailin kiihdytys kertoi kyllä saman suuntaista.
Itse olen pyrkinyt ajamaan sisäänajon sport- ja comfort-moodeilla välttelemällä vedätystä alhaisilla kierroksilla. Omalla kohdalla tapa on toiminut sikäli hyvin, että öljyä ei ole koskaan tarvinnut lisäillä vaihtovälillä ja voimaa on ollut ainakin dieseleiden konehuoneessa dynon mukaan enemmän, kuin tehdas lupaa. No, viimeisin ei ole vielä käynyt rullilla, mutta esim. varttimailin kiihdytys kertoi kyllä saman suuntaista.
Sama metodi ollut kun Travellerilla, eli en ole erityisesti tehnyt mitään, mutta en ole tehnyt kaasu pohjassa kiihdytyksiä enkä vedättänyt. Oikeastaan olen tähdännyt ettei yli 2500 menisi, eikä siellä dieselissä paljoa enää tapahdukkaan. Teho ja öljynkulutus kuin Travellerilla, ehkä juuri sisäänajosta johtuen tai sitten ei.
Laitas Traveller autosi näkyviin tuohon vasemmalle missä näkyy nykyiset autot.
Laitas Traveller autosi näkyviin tuohon vasemmalle missä näkyy nykyiset autot.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Onhan noi autot aina sisäänajettu kuten myös uudet nastarenkaat sekä jarrulevyt/palat. Muutaman vuoden takaa muistan että mikäli Nokialaiset nastat ajoi todella varovaisesti sisään ensimmäiset 1000 kilometriä niin niistä ei sen jälkeen irronnut nastan nastaa vaikka antoi välillä happea oikein huolella.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1449
- Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
- Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020
Kauppamies ollut. Saapahan sinu hankkimaan uuden auton aiemmin...heifetz kirjoitti:Kenkää alusta alkaen uusilla autoilla. Näin myyjä suositteli.
- alpin_sport
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 188
- Liittynyt: 01 Maalis 2015, 17:55
- Auto: 320i E90
- Paikkakunta: Lohja
jos vaihtaa autoa tahtiin kerran pari vuodessa, niin luultavasti näin se menee, mutta kalliiksi tulee noin uuden vaihtaminenkinHeguli31 kirjoitti:Eiköhän ne kenkimisestä mahdollisesti syntyvät "haitat" ulosmitata vasta seuraavilla omistajilla.Pois sulkien renkaat.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 144
- Liittynyt: 16 Huhti 2010, 21:57
- Auto: Volvo XC60 D4 aut. Business Classic Summum
En ole sisäänajanut, mutta noudatan aina sääntöä, että kylmää ei kierrätetä tai vedätetä tarpeettomasti. Kyllä se auto sisäänajetaan laivapoikien puolesta, kun autoa siirretään tehtaan linjaston ja asiakkaan kotiliikkeen välillä useamman kerran ennen luovutusta.
Eipä tuolle sisäänajolle ole mitään koneteknisiä perusteita. Se mikä konetta rasittaa tarpeettomasti on, nopeat lämmönvaihtelut, laihaseos, heikko voitelu ja jurnutus liian pienillä kierroksilla. Eli kylmää konetta ei rekuteta kuumaksi ajamalla heti -20 pakkasessa lappu lattiassa ja sitten auto sammutetaan suoraan kovasta rasituksesta suoraan taas pakkaseen.
Eipä tuolle sisäänajolle ole mitään koneteknisiä perusteita. Se mikä konetta rasittaa tarpeettomasti on, nopeat lämmönvaihtelut, laihaseos, heikko voitelu ja jurnutus liian pienillä kierroksilla. Eli kylmää konetta ei rekuteta kuumaksi ajamalla heti -20 pakkasessa lappu lattiassa ja sitten auto sammutetaan suoraan kovasta rasituksesta suoraan taas pakkaseen.
- akkuh
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 13
- Liittynyt: 21 Kesä 2014, 15:27
- Auto: BMW 116i TwinPower Turbo A Business Automatic
- Paikkakunta: Liperi
Niimpä,
kun minun auto sai tässä loppusyksystä uuden moottorin takuuseen, niin sanottiin, että vaihtelevilla nopeuksilla vaan. Sitä ei siis tarvi hemmotella, antaa mennä vaan, automaattivaihteisto suojelee jos tarvetta on. Siksi olen sitä välillä kierrättänyt manuaalivalinnalla ei kuitenkaan kylmällä moottorilla. Ilman manuaalivalintaa sitä ei saa kiertämään yli 3000 rpm/min.
Tuo nastarenkaiden ns. sisäänajo on kuitenkin paikallaan. Tämän säikeen aloituskysymys ei kai koskenut renkaita yms.
Hyvää Joulun odotusta kaikille!
PS. mielestäni nuo osat tarkoittaa kai tekniikan osia.
kun minun auto sai tässä loppusyksystä uuden moottorin takuuseen, niin sanottiin, että vaihtelevilla nopeuksilla vaan. Sitä ei siis tarvi hemmotella, antaa mennä vaan, automaattivaihteisto suojelee jos tarvetta on. Siksi olen sitä välillä kierrättänyt manuaalivalinnalla ei kuitenkaan kylmällä moottorilla. Ilman manuaalivalintaa sitä ei saa kiertämään yli 3000 rpm/min.
Tuo nastarenkaiden ns. sisäänajo on kuitenkin paikallaan. Tämän säikeen aloituskysymys ei kai koskenut renkaita yms.
Hyvää Joulun odotusta kaikille!
PS. mielestäni nuo osat tarkoittaa kai tekniikan osia.
Jos joku uuden (siis uuden ja ajamattoman) auton ostaa,niin ei kai sitä monesti vuodessa vaihdeta.Käytetyt on sitten erikseen,joita saatetaan vaihtaakkin useammin.Vai missasinko nyt kirjoituksestasi jotain?Vai etkö tajunnut tuota minun kirjoitustani?alpin_sport kirjoitti:jos vaihtaa autoa tahtiin kerran pari vuodessa, niin luultavasti näin se menee, mutta kalliiksi tulee noin uuden vaihtaminenkin
Suomeksi: Uuden auton ostanut henkilö harvemmin itse joutuu autoaan korjauttamaan,vaikka sitä vähän raskaammin käyttäisikin.Jos/kun se menee vaihtoon pari/kolmen vuoden sisällä.Ne mahdolliset "rasitusviat" tulee sitten seuraavien omistajien huoleksi.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 883
- Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
- Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d
Uusilla talvirenkailla on tullut ajeltua todella maltilla ekat 1000km. Tiedä sitten auttaako, mutta koskaan ei ole ollut nastojen kanssa irtoamisongelmia vaikka aika kovaakin kyytiä myöhemmin ovat saaneet.
Auton osalta ekat muutamat kymmenet kilometrit iisisti, vain siitä syystä, että fiilistelee auoa. Mutta muuten ns. normiajoa liikenteen rytmissä ilman täysiä tehoja. Kierrokset tyypillisesti alle 3000. Toki esim. ohittaessa käväisee korkeammallakin muttei nyt punarajalle asti. En oikein keksi miksi nykyaikana pitäisi tehdä "varovaista sisäänajoa"?
Ennemminkin noudatan sääntöä, että auto aina ensin lämpimäksi kevyellä ajolla ja jos sitten tuntuu että on tarvis niin vasta sen jälkeen saa käskyttää. Mutta se koskee myös jo sisäänajettuakin.
Jarruja ei ole koskaan tullut vaihdettua, ei paloja eikä levyjä. Auto on vaihtunut aina ennen...
-p
Auton osalta ekat muutamat kymmenet kilometrit iisisti, vain siitä syystä, että fiilistelee auoa. Mutta muuten ns. normiajoa liikenteen rytmissä ilman täysiä tehoja. Kierrokset tyypillisesti alle 3000. Toki esim. ohittaessa käväisee korkeammallakin muttei nyt punarajalle asti. En oikein keksi miksi nykyaikana pitäisi tehdä "varovaista sisäänajoa"?
Ennemminkin noudatan sääntöä, että auto aina ensin lämpimäksi kevyellä ajolla ja jos sitten tuntuu että on tarvis niin vasta sen jälkeen saa käskyttää. Mutta se koskee myös jo sisäänajettuakin.
Jarruja ei ole koskaan tullut vaihdettua, ei paloja eikä levyjä. Auto on vaihtunut aina ennen...
-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 144
- Liittynyt: 16 Huhti 2010, 21:57
- Auto: Volvo XC60 D4 aut. Business Classic Summum
Uusien nastarenkaiden sisäänajo on erittäin tärkeää ja tällö on todellakin merkitystä siihen kuinka nastat tulevat pysymään jatkossa kiinni renkaissa.
Ja vielä tuosta uuden sisäänajosta, niin kyllä täällä jokainen varmasti ensimmäisen viikon ainakan on normaalia tarkempi ihan kaikessa autoon liittyvässä, se riittää sisäänajoksi.
Ja vielä tuosta uuden sisäänajosta, niin kyllä täällä jokainen varmasti ensimmäisen viikon ainakan on normaalia tarkempi ihan kaikessa autoon liittyvässä, se riittää sisäänajoksi.