Ajatteko uuden auton/uudet osat ns. sisään?

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Itse olen aina ajanut uudet Bemarinin sisään. Eli käyttänyt moottoria alhaisilla kierrosnopeuksilla ekat 2 000 km. Mutta myös olen käyttänyt jarruja ja renkaita varovaisesti. Kuten myös uusia talvirenkaita ja uusia jarrupaloja.

BMW:n ohjekirjassa kehoitetaan tekemään näin. Oletteko itse näin tehneet?
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Eerote
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 128
Liittynyt: 05 Huhti 2012, 22:30
Auto: G05 X5 45e M-Sport -21
Paikkakunta: Imatra

Uudesta autosta ei ole vielä kokemusta, mutta esimerkiksi jarruremontin jälkeen olen pyrkinyt tekemään sisäänajoa n. 200km verran.
ex. G30 530e M-Sport -18 ex.F30 320i xDrive M-Sport -16 ex.F10 520d -12
Avatar
alpin_sport
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 188
Liittynyt: 01 Maalis 2015, 17:55
Auto: 320i E90
Paikkakunta: Lohja

Kyllä, uudet nastarenkaat ajan sisään.
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Yritin kyllä ajaa nätisti ensimmäiset parituhatta, mutta tämän yksilön kohdalla mahdoton tehtävä.. :mus:
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
pmj
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 219
Liittynyt: 06 Tammi 2015, 11:40

Uusilla nastarenkailla tulee ajettua ekat pari sataa kilsaa rauhallisemmin. Muita sisäänajoja en sen kummemmin ole tehnyt.
Uuden auton sisäänajon suorittamiseksihan on kahta koulukuntaa. Toisen mielestä pitää ajella varovasti ekat 1000-2000km. Toisen mielestä kenkää alusta lähtien vaihtelevilla kierroksilla (tietenkin vasta koneen lämmettettyä). Itse uskon jälkimmäiseen ja hyvin on toiminut.
Vollgas
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 244
Liittynyt: 29 Loka 2010, 19:12
Auto: 435i xDrive Cabriolet -15 & Audi Q7 -21

Ihan uutta autoa tulee ensimmäisen 1000km:n aikana ajettua normaalia pidättyväisemmin.
Sen jälkeen moottorin lämmettyä luotetaan siihen että valmistaja on laittanut kierrosluvun rajoittimeen oikeat säädöt.
Vuokraamon autoja tuo ei sitten koske. :mus:
f3113
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 13
Liittynyt: 23 Tammi 2013, 13:38
Auto: X3 F25 3.0dA
ex: F31 318dA business

Ajoin uuden f31 sisään, noin 2000 km. Renkaat ja uudet jarrut olen myös aina sisäänajanut.
traveller
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 518
Liittynyt: 28 Heinä 2010, 22:33
Auto: F30 330e

Moottorin sisäänajo ei sitten tarkoita mitään pintakaasulla kituuttelua mahdollisimman pienillä kierroksilla, vaan vaihtelevilla kierroksilla bensakoneella max. 4500 rpm ja dieselillä max. 3500 rpm ensimmäiset 2000 km. Ei se toki tarkoita myöskään täyskaasukiihdytyksiä kick-downilla.

Itse olen pyrkinyt ajamaan sisäänajon sport- ja comfort-moodeilla välttelemällä vedätystä alhaisilla kierroksilla. Omalla kohdalla tapa on toiminut sikäli hyvin, että öljyä ei ole koskaan tarvinnut lisäillä vaihtovälillä ja voimaa on ollut ainakin dieseleiden konehuoneessa dynon mukaan enemmän, kuin tehdas lupaa. No, viimeisin ei ole vielä käynyt rullilla, mutta esim. varttimailin kiihdytys kertoi kyllä saman suuntaista. :cools:
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Sama metodi ollut kun Travellerilla, eli en ole erityisesti tehnyt mitään, mutta en ole tehnyt kaasu pohjassa kiihdytyksiä enkä vedättänyt. Oikeastaan olen tähdännyt ettei yli 2500 menisi, eikä siellä dieselissä paljoa enää tapahdukkaan. Teho ja öljynkulutus kuin Travellerilla, ehkä juuri sisäänajosta johtuen tai sitten ei.

Laitas Traveller autosi näkyviin tuohon vasemmalle missä näkyy nykyiset autot.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Noname
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 7
Liittynyt: 31 Joulu 2014, 14:00

Onhan noi autot aina sisäänajettu kuten myös uudet nastarenkaat sekä jarrulevyt/palat. Muutaman vuoden takaa muistan että mikäli Nokialaiset nastat ajoi todella varovaisesti sisään ensimmäiset 1000 kilometriä niin niistä ei sen jälkeen irronnut nastan nastaa vaikka antoi välillä happea oikein huolella.
skt
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 25
Liittynyt: 31 Elo 2013, 10:06

Mutulla sanoisin, että valmistustoleranssien pienentyminen yhdistettynä tehtaalla testipenkissä tapahtuvaan pidempään koekäyttöön on vähentänyt sisäänajon todellista tarvetta merkittävästi viimeisen 30-vuoden aikana.
heifetz
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 71
Liittynyt: 05 Heinä 2015, 11:57
Auto: E61 525dA -08
ex. E81 118d -09

Kenkää alusta alkaen uusilla autoilla. Näin myyjä suositteli.
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1449
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

heifetz kirjoitti:Kenkää alusta alkaen uusilla autoilla. Näin myyjä suositteli.
Kauppamies ollut. Saapahan sinu hankkimaan uuden auton aiemmin...
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Eiköhän ne kenkimisestä mahdollisesti syntyvät "haitat" ulosmitata vasta seuraavilla omistajilla.Pois sulkien renkaat.
Avatar
alpin_sport
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 188
Liittynyt: 01 Maalis 2015, 17:55
Auto: 320i E90
Paikkakunta: Lohja

Heguli31 kirjoitti:Eiköhän ne kenkimisestä mahdollisesti syntyvät "haitat" ulosmitata vasta seuraavilla omistajilla.Pois sulkien renkaat.
jos vaihtaa autoa tahtiin kerran pari vuodessa, niin luultavasti näin se menee, mutta kalliiksi tulee noin uuden vaihtaminenkin :mus:
lao
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 144
Liittynyt: 16 Huhti 2010, 21:57
Auto: Volvo XC60 D4 aut. Business Classic Summum

En ole sisäänajanut, mutta noudatan aina sääntöä, että kylmää ei kierrätetä tai vedätetä tarpeettomasti. Kyllä se auto sisäänajetaan laivapoikien puolesta, kun autoa siirretään tehtaan linjaston ja asiakkaan kotiliikkeen välillä useamman kerran ennen luovutusta.

Eipä tuolle sisäänajolle ole mitään koneteknisiä perusteita. Se mikä konetta rasittaa tarpeettomasti on, nopeat lämmönvaihtelut, laihaseos, heikko voitelu ja jurnutus liian pienillä kierroksilla. Eli kylmää konetta ei rekuteta kuumaksi ajamalla heti -20 pakkasessa lappu lattiassa ja sitten auto sammutetaan suoraan kovasta rasituksesta suoraan taas pakkaseen.
Avatar
akkuh
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 13
Liittynyt: 21 Kesä 2014, 15:27
Auto: BMW 116i TwinPower Turbo A Business Automatic
Paikkakunta: Liperi

Niimpä,
kun minun auto sai tässä loppusyksystä uuden moottorin takuuseen, niin sanottiin, että vaihtelevilla nopeuksilla vaan. Sitä ei siis tarvi hemmotella, antaa mennä vaan, automaattivaihteisto suojelee jos tarvetta on. Siksi olen sitä välillä kierrättänyt manuaalivalinnalla ei kuitenkaan kylmällä moottorilla. Ilman manuaalivalintaa sitä ei saa kiertämään yli 3000 rpm/min.
Tuo nastarenkaiden ns. sisäänajo on kuitenkin paikallaan. Tämän säikeen aloituskysymys ei kai koskenut renkaita yms.
Hyvää Joulun odotusta kaikille!
PS. mielestäni nuo osat tarkoittaa kai tekniikan osia.
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

alpin_sport kirjoitti:jos vaihtaa autoa tahtiin kerran pari vuodessa, niin luultavasti näin se menee, mutta kalliiksi tulee noin uuden vaihtaminenkin :mus:
Jos joku uuden (siis uuden ja ajamattoman) auton ostaa,niin ei kai sitä monesti vuodessa vaihdeta.Käytetyt on sitten erikseen,joita saatetaan vaihtaakkin useammin.Vai missasinko nyt kirjoituksestasi jotain?Vai etkö tajunnut tuota minun kirjoitustani?

Suomeksi: Uuden auton ostanut henkilö harvemmin itse joutuu autoaan korjauttamaan,vaikka sitä vähän raskaammin käyttäisikin.Jos/kun se menee vaihtoon pari/kolmen vuoden sisällä.Ne mahdolliset "rasitusviat" tulee sitten seuraavien omistajien huoleksi.
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Uusilla talvirenkailla on tullut ajeltua todella maltilla ekat 1000km. Tiedä sitten auttaako, mutta koskaan ei ole ollut nastojen kanssa irtoamisongelmia vaikka aika kovaakin kyytiä myöhemmin ovat saaneet.

Auton osalta ekat muutamat kymmenet kilometrit iisisti, vain siitä syystä, että fiilistelee auoa. Mutta muuten ns. normiajoa liikenteen rytmissä ilman täysiä tehoja. Kierrokset tyypillisesti alle 3000. Toki esim. ohittaessa käväisee korkeammallakin muttei nyt punarajalle asti. En oikein keksi miksi nykyaikana pitäisi tehdä "varovaista sisäänajoa"?

Ennemminkin noudatan sääntöä, että auto aina ensin lämpimäksi kevyellä ajolla ja jos sitten tuntuu että on tarvis niin vasta sen jälkeen saa käskyttää. Mutta se koskee myös jo sisäänajettuakin.

Jarruja ei ole koskaan tullut vaihdettua, ei paloja eikä levyjä. Auto on vaihtunut aina ennen...

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
lao
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 144
Liittynyt: 16 Huhti 2010, 21:57
Auto: Volvo XC60 D4 aut. Business Classic Summum

Uusien nastarenkaiden sisäänajo on erittäin tärkeää ja tällö on todellakin merkitystä siihen kuinka nastat tulevat pysymään jatkossa kiinni renkaissa.

Ja vielä tuosta uuden sisäänajosta, niin kyllä täällä jokainen varmasti ensimmäisen viikon ainakan on normaalia tarkempi ihan kaikessa autoon liittyvässä, se riittää sisäänajoksi.
Vastaa Viestiin