Akkusuosituksia?

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista
Antore
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 284
Liittynyt: 14 Loka 2016, 22:34
Auto: G30 & F30
Paikkakunta: Espoo

jukaar kirjoitti:No bemareissa on täysin erilaiset lataus profiilit vanhalle ja uudelle akulle. Vanhaa kulahtanutta akkua lataillaan jopa yli 15 voltin jännitteellä ja uutta n 14.7. Se mitä tuo ero tekee agm akulle on että uutta akkua yliladataan ja se tuhoaa sen aika äkkiä (muutaman kk sisään) Koko bemmin lataus ja sähköjärjestelmä on tietokone ohjattua. Ja akun latautumista ja sen kapasiteettia mitataan johdossa olevalla älymokkulalla. Siksi autolle pitää kertoa että nyt on uusi patteri kiinni!

Bemariin ei päde 80 luvun systeemit, että akku vain vaihtoon ja ajoa.
Ei taida kovin fiksu tietokone/älymokkula olla tuota latautumista ohjailemassa, ehkä 80-luvun systeemi olisi sittenkin fiksumpi ainakin täällä pohjolassa - vaikka sitten vähän suuremmalla kulutuksella. Yllättävän paljon on näinkin unisella foorumilla kirjoituksia väsähtäneistä pattereista!
Antore
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 284
Liittynyt: 14 Loka 2016, 22:34
Auto: G30 & F30
Paikkakunta: Espoo

:blush: Moderaattori apuva! Tupelsin ja typoilin ja aina kun muokkasin viestiä siitä syntyi uusi postaus. Sorry
reiska
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 28
Liittynyt: 17 Touko 2013, 21:30

Mistä vuonna 2017 uusi akku uusimaalta
BMW 520d vuosimalli 2012
-ja jos ostaa tarvikeliikkeestä mistä löytyy akun
koodaaja auton tietojärjestelmään vai onko se pakko tehdä

terv,repe
Avatar
VeeMatti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 159
Liittynyt: 03 Joulu 2012, 21:03
Auto: F01 740D xDrive Individual
Paikkakunta: Espoo

reiska kirjoitti:Mistä vuonna 2017 uusi akku uusimaalta
BMW 520d vuosimalli 2012
-ja jos ostaa tarvikeliikkeestä mistä löytyy akun
koodaaja auton tietojärjestelmään vai onko se pakko tehdä

terv,repe
Itse vaihdatin tuolla http://www.suomenakkumyynti.fi/ - 288eur vaihdettuna/koodattuna
F01 740DA xDrive Individual
Exät:
F10 520DA, F10 520DA xDrive, F10 530DA
"Trust your instincts, be yourself"
Mopot:
Kawasaki H2SX SE "Kermit"

"Trust your instincts, be yourself"
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Vanha topikki ylös ennen talven tuloa...

E87 kinneristä on todennäköisesti menossa akku. Herjailee aina välillä low batteryä jos hetkeäkään on virrat päällä eikä auto käynnissä. Sen verta tutkailin akkua että kontista löyty Bemarin leimoilla oleva alkuperäisakku ja näytti osanumeron mukaan olevan 80Ah AGM. Auto on 2009 mallia ja siittä on koodattu Auto Start / Stop pois. Auton dokkareissa ei myöskään missään mainosteta mitään efficient dynamics juttuja... Eli liekkö tuolle AGM-akulle oikeasti tarvetta?

Mulla kun on mennyt usko noihin AGM-akkuihin pakkaskeleissä... niin kandeisko vaihtaa perinteinen lyijyakku tilalle? Akun tyypin vaihdon varmaan pystyy koodaamaan autoon ISTA:lla? Toimisi lyhyessä työmatka-ajossa varmaan paremmin tuo perinteinen akku.

Vai mitä raati on mieltä?

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
vitosmopo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 52
Liittynyt: 10 Joulu 2013, 15:42
Auto: X3 20dA f25
Paikkakunta: Helsinki

phuksi kirjoitti: 23 Syys 2019, 21:04 Vanha topikki ylös ennen talven tuloa...

E87 kinneristä on todennäköisesti menossa akku. Herjailee aina välillä low batteryä jos hetkeäkään on virrat päällä eikä auto käynnissä. Sen verta tutkailin akkua että kontista löyty Bemarin leimoilla oleva alkuperäisakku ja näytti osanumeron mukaan olevan 80Ah AGM. Auto on 2009 mallia ja siittä on koodattu Auto Start / Stop pois. Auton dokkareissa ei myöskään missään mainosteta mitään efficient dynamics juttuja... Eli liekkö tuolle AGM-akulle oikeasti tarvetta?

Mulla kun on mennyt usko noihin AGM-akkuihin pakkaskeleissä... niin kandeisko vaihtaa perinteinen lyijyakku tilalle? Akun tyypin vaihdon varmaan pystyy koodaamaan autoon ISTA:lla? Toimisi lyhyessä työmatka-ajossa varmaan paremmin tuo perinteinen akku.

Vai mitä raati on mieltä?

-p

Itse vaihdoin viime syksynä omaan -12 f25 -koppaiseen akun viime syksynä. Ennestään oli 90Ah, päädyin laittamaan tilalle Exide 95Ah akun, joka löytyi silloin paikallisesta motonetista 219 euron hintaan.

Vanhasta akustakaan ei sähkö koskaan päässyt loppumaan, mutta pakkaskeleillä välillä pukkasi ruutuun jotakin herjaa. Uudella ei ainakaan viime talvella tullut mitään valitusta, viimeksi kun kurkkasin varaus histogrammia, varaustaso oli pysytellyt jossain 90% kieppeillä koko ajan. Yhden talven kokemuksella en vielä näe syytä, miksi olisi kannattanut alkaa säätää enempää...

Akun asennuksessa ei mitään ihmeellistä, kontti auki, ovet lukkoon, avain pois lähistöltä, odotetaan, että varmasti nukkuu... Sitten vaan piuhat irti ja uusi akku tilalle, akunvaihto on rekisteröitävä sen jälkeen. Jotakin vikakoodia tuli, ne kuittasin pois samalla.

Samantyyppisen ja kokoisen akun vaihdon saa rekisteröityä helposti, mutta kapasiteetin vaihtaminen tai akkutyypin vaihtaminen vaatii koodausta, on siis astetta isompi operaatio, ista/p tms. ilmeisesti tarvitaan siihen.

Niin siis AGM akkuja sekä vanha että uusikin, ajelut myöskin enimmäkseen lyhyttä työmatkaa...

/v
bemul13
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 385
Liittynyt: 08 Helmi 2017, 11:04
Auto: Alfa Giulia Veloce Q4 -20
Ex-G30 520dA -18
Paikkakunta: Turku

Mitäs akunvaihto maksaa marmorilla?
Clavurion
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Syys 2010, 22:21
Paikkakunta: Oulu

bemul13 kirjoitti: 24 Syys 2019, 21:54 Mitäs akunvaihto maksaa marmorilla?
90-95 Ah AGM koodauksineen n. 500€.
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Clavurion kirjoitti: 25 Syys 2019, 00:01
bemul13 kirjoitti: 24 Syys 2019, 21:54 Mitäs akunvaihto maksaa marmorilla?
90-95 Ah AGM koodauksineen n. 500€.
:w00t: :blink:
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
vitosmopo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 52
Liittynyt: 10 Joulu 2013, 15:42
Auto: X3 20dA f25
Paikkakunta: Helsinki

phuksi kirjoitti: 25 Syys 2019, 07:22
Clavurion kirjoitti: 25 Syys 2019, 00:01
bemul13 kirjoitti: 24 Syys 2019, 21:54 Mitäs akunvaihto maksaa marmorilla?
90-95 Ah AGM koodauksineen n. 500€.
:w00t: :blink:
BMW orkkis akulla 92 Ah hintaa ~430€, vaihtotyön osuus siis ihan kohtuullinen...

/v
wsaarja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 505
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 19:44

vitosmopo kirjoitti: 25 Syys 2019, 11:32
phuksi kirjoitti: 25 Syys 2019, 07:22
Clavurion kirjoitti: 25 Syys 2019, 00:01

90-95 Ah AGM koodauksineen n. 500€.
:w00t: :blink:
BMW orkkis akulla 92 Ah hintaa ~430€, vaihtotyön osuus siis ihan kohtuullinen...

/v
On siinä kyllä patterilla hintaa - liekö vielä nykyään Exiden valmistamia nuo orkkisakut?
Clavurion
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Syys 2010, 22:21
Paikkakunta: Oulu

wsaarja kirjoitti: 25 Syys 2019, 12:19 On siinä kyllä patterilla hintaa - liekö vielä nykyään Exiden valmistamia nuo orkkisakut?
Ei kai ne ole toviin olleet Exiden valmistamia. Viimeisimmät taitaa olla Vartan ja sitä ennen oli Bannerin akkuja. Varta Silver Dynamic AGM, niin ei mene metsään.
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Muistinpa juuri, että viime talvena tuli asennettua kinneriin tallissa lojunut Defan kiinteä laturi. Se varmaan jeesaa sen verran että AGM pysyy tikissä.

Vartoista on työmaalta hyviä kokemuksia. Suomen Akut pyytää Varta Silver Dynamic AGM 80Ah patterista 190 euroa ja löytyy lähikaupan hyllystä. Asennuspalkkioksi päälle Saksasta tuotu 0,5 l tölkki, ohjelmointipalkkiona toinen. Kokonaiskulu siis 191,00 euroa. Kohtuullista. Tällä mennään.

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Eipä mentykään Vartalla kun oli sittenkin loppu hyllystä. Exideä näyttäisi olevan Motonetissa mutta jäin miettimään huohotinta... se on kuvissa miinuksen puolen päädyssä Exidessä ja orkkisakussa letku on positiivisen navan päädyssä. Ja letku ei ylety miinuspäädystä. Miten on, saako akuissa sen puolen yleensä vaihdettua?

Tuli vielä varmistettua että nykyinen akku on mennyttä. Näytti 36% SOC viimeisen 5 päivän ajalta normaalikäytössä.

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
Clavurion
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Syys 2010, 22:21
Paikkakunta: Oulu

phuksi kirjoitti: 28 Syys 2019, 19:06 Eipä mentykään Vartalla kun oli sittenkin loppu hyllystä. Exideä näyttäisi olevan Motonetissa mutta jäin miettimään huohotinta... se on kuvissa miinuksen puolen päädyssä Exidessä ja orkkisakussa letku on positiivisen navan päädyssä. Ja letku ei ylety miinuspäädystä. Miten on, saako akuissa sen puolen yleensä vaihdettua?
Kyllä sen huohotuksen saa yleensä vaihdettua. Toisessa päässä tulppa. Silti koittaisin mieluumin metsästää Vartan jostain muualta tuon Exiden sijaan.
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Kannustuksen voimalla jätin sittenkin Exiden Motonetin hyllyyn ja ajelin vähän kauemmas Suomen Akut - toimipisteeseen. Sieltä löytyi Varta Silver Dynamic AGM 80Ah hyllystä. Olin ajatellut asentaa itse mutta ihan ohimennen kysyin pudottavatko paikoilleen ja sinnehän se meni samalla visiitillä, ohjelmoituna autoon. Kokonaiskustannus 190 euroa asennuksineen ohjelmointeineen. Erinomaisen sujuvaa palvelua :thuup:

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
Tsc
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 31 Touko 2019, 21:44
Auto: F31 2.0da sport -16

Tammikuussa 2018 hyytyi Audista original akku. Ohjekirjassa oli pitkä sepustus älykkäästä virranhallintajärjestelmästä. Vikavaloja useampi taulussa ja asennutin JT carfixillä Exide agm koodauksineen. Viat kuitattiin ja meno jatkui hintaan 280e. Tammikuussa 2019 pakkanen käväisi -20asteessa ja niukin naukin kone lähti käyntiin työpäivän jälkeen. Moottorin vikavalo jäi hetkeksi palamaan, sammui kuitenkin. Dieseli, mutta jotenkin luotto meni Exideen, vanha akku vielä viimeisilläänkin tuntui vahvemmalta. Mitään tekstejä en löytänyt valmistajasta.
Alkuperäinen asennettuna olisi -18 maksanut 380e A5:een. Tätä se on nykyautoissa, tuo koodaus on aivan välttämätön.
Jos tulevana talvena hyytyy Bmw:stä akku, niin Varta, Bosch tai sitten marmorilta uusi.
xstr
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 386
Liittynyt: 03 Syys 2010, 10:30
Auto: 330e G20 -20
CooperS R56 -11
BabyRacerII
Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta

Tsc kirjoitti: 06 Loka 2019, 13:30 Tammikuussa 2018 hyytyi Audista original akku. Ohjekirjassa oli pitkä sepustus älykkäästä virranhallintajärjestelmästä. Vikavaloja useampi taulussa ja asennutin JT carfixillä Exide agm koodauksineen. Viat kuitattiin ja meno jatkui hintaan 280e. Tammikuussa 2019 pakkanen käväisi -20asteessa ja niukin naukin kone lähti käyntiin työpäivän jälkeen. Moottorin vikavalo jäi hetkeksi palamaan, sammui kuitenkin. Dieseli, mutta jotenkin luotto meni Exideen, vanha akku vielä viimeisilläänkin tuntui vahvemmalta. Mitään tekstejä en löytänyt valmistajasta.
Alkuperäinen asennettuna olisi -18 maksanut 380e A5:een. Tätä se on nykyautoissa, tuo koodaus on aivan välttämätön.
Jos tulevana talvena hyytyy Bmw:stä akku, niin Varta, Bosch tai sitten marmorilta uusi.
Eikö original ole juuri Exide, joskin luokkaa 50% lisää hintaa?
Miniin vaihtui viimetalvena "original exide" -> "Motonet exideen". Marmorilla vaihto koodauksineen oli joitakin kymppejä.
Motonet oli saman kadun varressa, joten kannatti kantaa sieltä akku.
Vihreämpää autoilua - British Racing Green värillä.
ex. 318da E90 LCI LBE -11, 118d E87 LCI -08
wsaarja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 505
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 19:44

xstr kirjoitti: 07 Loka 2019, 15:52
Tsc kirjoitti: 06 Loka 2019, 13:30 Tammikuussa 2018 hyytyi Audista original akku. Ohjekirjassa oli pitkä sepustus älykkäästä virranhallintajärjestelmästä. Vikavaloja useampi taulussa ja asennutin JT carfixillä Exide agm koodauksineen. Viat kuitattiin ja meno jatkui hintaan 280e. Tammikuussa 2019 pakkanen käväisi -20asteessa ja niukin naukin kone lähti käyntiin työpäivän jälkeen. Moottorin vikavalo jäi hetkeksi palamaan, sammui kuitenkin. Dieseli, mutta jotenkin luotto meni Exideen, vanha akku vielä viimeisilläänkin tuntui vahvemmalta. Mitään tekstejä en löytänyt valmistajasta.
Alkuperäinen asennettuna olisi -18 maksanut 380e A5:een. Tätä se on nykyautoissa, tuo koodaus on aivan välttämätön.
Jos tulevana talvena hyytyy Bmw:stä akku, niin Varta, Bosch tai sitten marmorilta uusi.
Eikö original ole juuri Exide, joskin luokkaa 50% lisää hintaa?
Miniin vaihtui viimetalvena "original exide" -> "Motonet exideen". Marmorilla vaihto koodauksineen oli joitakin kymppejä.
Motonet oli saman kadun varressa, joten kannatti kantaa sieltä akku.
Ei kuulemma enää ole. Skrollaas vähän ylemmäs.
Vastaa Viestiin