Olen täällä pohjoisessa Ylläksellä vielä tän yön ja huomenna pitäisi lähteä ajelemaan kohti Rovaniemeä. Mittari näyttää nyt -36 astetta, mutta yöllä voi mennä jopa -40 asteeseen. ON kylmää.
Mulla on auto roikassa 4-5 h joka aamu ja takapoksin välilattia nostettu ylös ja sisätilan lämppäri puhaltaa akulle ilmaa. Samaan aikaan lataan akkua konehuoneen liittimistä. Auto on kyllä käynnnistynyt hyvin vielä eilen ja ajelinkin + pidin päällä joku tunnin vaikka oli -34 astetta.
Tankannut viimeset kolme tankillista ProDieseliä Nesteellä tai sitten täällä vedin vielä puoli tankkia Teboilin arktista.
Ainoa mikä mietityttää on se, jähmettyykö dieselpolttoaine jo näissä lukemissa, koska vaarana on sitten jäädä tien päälle ja on aika kylmä viettää aikaa siellä. Samaten jos sinne jää, niin autohan pitää saada lämpöseen talliin vuorokaudeks...Huomennahan tuo selviää.
Dieselin pakkaskesto (bemareissa)
Arktisen dieselin (-40/-44) alin varastointilämpötila on -40 C, ja hyvin huollettu dieselauto toimii sillä -44 asteen lämpötilaan saakka
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
- kokkopa1
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 331
- Liittynyt: 05 Elo 2014, 19:41
- Auto: X1 xDrive25d TwinPwr Tbo A M-Sport 2012
- Paikkakunta: Uusimaa
Nyt on E84 käynyt kyllä ultimaattisessa pakkastestissä...
Eilen aamulla, kun starttailin Ylläksellä, niin mittarissa -37 astetta. Auto oli ollut roikassa 5 tuntia ja sisätilanlämppäri puhaltamassa ilmaa suoraan akulle (takakontin välipohja poissa paikaltaan). Aikalailla nihkeesti starttasi ja hehkutti tosi pitkään, mutta hörähti kuitenkin ekalla käyntiin. Käynti oli aluksi aika raskasta. Kun lähdin ajelemaan kohti Kittilää, niin mittari kävi välillä -37,5 asteessa. Muuten kaikki toimi kuten pitääkin, mutta iskarit olivat kivikovat (ajoin perkele johonkin routamonttuun, toivottavasti ei vasen etuiskari hajonnut). Lämppäri ei jaksanut kyllä kunnolla lämmittää vaikka oli maski kokonaan peitetty sekä alhaalta, että ylhäältä.
MUTTA testattu, että Nesteen ProDiesel + Teboilin arktinen puoli tankkia toimivat vielä noin kylmässä
Rovaniemelle, kun pääsin vein auton lämpöiseen halliin, jossa ollut nyt vuorokauden. Tekee varmaan gutaa autolle.
Eilen aamulla, kun starttailin Ylläksellä, niin mittarissa -37 astetta. Auto oli ollut roikassa 5 tuntia ja sisätilanlämppäri puhaltamassa ilmaa suoraan akulle (takakontin välipohja poissa paikaltaan). Aikalailla nihkeesti starttasi ja hehkutti tosi pitkään, mutta hörähti kuitenkin ekalla käyntiin. Käynti oli aluksi aika raskasta. Kun lähdin ajelemaan kohti Kittilää, niin mittari kävi välillä -37,5 asteessa. Muuten kaikki toimi kuten pitääkin, mutta iskarit olivat kivikovat (ajoin perkele johonkin routamonttuun, toivottavasti ei vasen etuiskari hajonnut). Lämppäri ei jaksanut kyllä kunnolla lämmittää vaikka oli maski kokonaan peitetty sekä alhaalta, että ylhäältä.
MUTTA testattu, että Nesteen ProDiesel + Teboilin arktinen puoli tankkia toimivat vielä noin kylmässä
Rovaniemelle, kun pääsin vein auton lämpöiseen halliin, jossa ollut nyt vuorokauden. Tekee varmaan gutaa autolle.
- alpin_sport
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 188
- Liittynyt: 01 Maalis 2015, 17:55
- Auto: 320i E90
- Paikkakunta: Lohja
hyvä jos pääsee aika ajoin sulattelemaan pois pohjaan ja vanteisiin kertyneet lumet ja jäät. esim takapuskurin sisään mahtuu yllättävän paljon lunta ja pöllyävä kevyt pakkaslumi tuntuu menevän joka paikkaan.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 222
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 11:16
- Auto: Q7 etron TDI -17
CLA 250e -21
E81 116i -09 - Paikkakunta: Tuusula
Onko Teboililla olemassa arktista dieseliä? Web-sivuilla ei ole tuoteselosteita kuin talvilaadusta. Netin mukaan Nesteenkin arktista taitaa saada vain muutamasta Lapin huoltamosta & joistakin D/ Neste truck pisteestä. Aiempina vuosina itse olen ainakin hämmästynyt kun hyvin monella huoltamolla Lapissa tarjolla on "vain" talvilaatua.
ex BMW:E60 520da -09, F11 520da -12, E61 530xd -09, F20 120da -13, E70 X5 40d -12, F15 X5 30d -14, F60 Mini Countryman S E ALL4 -17
Arktista dieseliä on joskus jopa tarjolla Helsingissä, joten itse veikkaan että kaikki isot paikat lapissa tarjoavat arktista.samulis kirjoitti:Onko Teboililla olemassa arktista dieseliä? Web-sivuilla ei ole tuoteselosteita kuin talvilaadusta. Netin mukaan Nesteenkin arktista taitaa saada vain muutamasta Lapin huoltamosta & joistakin D/ Neste truck pisteestä. Aiempina vuosina itse olen ainakin hämmästynyt kun hyvin monella huoltamolla Lapissa tarjolla on "vain" talvilaatua.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 222
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 11:16
- Auto: Q7 etron TDI -17
CLA 250e -21
E81 116i -09 - Paikkakunta: Tuusula
Juu,salmol kirjoitti:Arktista dieseliä on joskus jopa tarjolla Helsingissä, joten itse veikkaan että kaikki isot paikat lapissa tarjoavat arktista.samulis kirjoitti:Onko Teboililla olemassa arktista dieseliä? Web-sivuilla ei ole tuoteselosteita kuin talvilaadusta. Netin mukaan Nesteenkin arktista taitaa saada vain muutamasta Lapin huoltamosta & joistakin D/ Neste truck pisteestä. Aiempina vuosina itse olen ainakin hämmästynyt kun hyvin monella huoltamolla Lapissa tarjolla on "vain" talvilaatua.
on ollut itsekkin muistan. Viime kerran muista 2-3v sitten oikein lehtijuttua asemista mistä saa, sattumalta juuri ennen etelä hiihtolomaviikkoa... Nesteen sivujen mukaan niitä on nyt 12 ja niistä vain 4 normiasemaa: https://www.neste.fi/hakulista.aspx?pat ... ,2823,3198 (toivottavasti linkki toimii...)
ex BMW:E60 520da -09, F11 520da -12, E61 530xd -09, F20 120da -13, E70 X5 40d -12, F15 X5 30d -14, F60 Mini Countryman S E ALL4 -17
- kokkopa1
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 331
- Liittynyt: 05 Elo 2014, 19:41
- Auto: X1 xDrive25d TwinPwr Tbo A M-Sport 2012
- Paikkakunta: Uusimaa
Trippasin ajotietokoneen ennen lähtöä ja n. 1200km matkalle (tulin Rovaniemeltä autojunalla takaisin) näytti 6,1L /100km. Tankista en sitä mitannut, kun aiemmin ainakin on ollut kohtalaisen tarkka tuo ajotietokone. Ennen nollausta oli keskikulutus talvikaudelta (siitä, kun vaihdoin kitkat alle) 5,2L/100km eli jos tuohon on uskominen, niin kylmä keli vaikutti 0,9L koko matkalla. Mutta kyllä se täytyy sanoa, että kun noilla ääripakkasilla ajelin kaupalle ja takaisin, niin kulutusmittari heilui kyllä siinä 10L molemmin puolin.salmol kirjoitti:Paljonko pakkanen vaikutti kulutukseen?
- kokkopa1
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 331
- Liittynyt: 05 Elo 2014, 19:41
- Auto: X1 xDrive25d TwinPwr Tbo A M-Sport 2012
- Paikkakunta: Uusimaa
kokkopa1 kirjoitti:Trippasin ajotietokoneen ennen lähtöä ja n. 1200km matkalle (tulin Rovaniemeltä autojunalla takaisin) näytti 6,1L /100km. Tankkauksesta en sitä mitannut, kun aiemmin ainakin on ollut kohtalaisen tarkka tuo ajotietokone. Ennen nollausta oli keskikulutus talvikaudelta (siitä, kun vaihdoin kitkat alle) 5,2L/100km eli jos tuohon on uskominen, niin kylmä keli vaikutti 0,9L koko matkalla. Mutta kyllä se täytyy sanoa, että kun noilla ääripakkasilla ajelin kaupalle ja takaisin, niin kulutusmittari heilui kyllä siinä 10L molemmin puolin.salmol kirjoitti:Paljonko pakkanen vaikutti kulutukseen?
- kokkopa1
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 331
- Liittynyt: 05 Elo 2014, 19:41
- Auto: X1 xDrive25d TwinPwr Tbo A M-Sport 2012
- Paikkakunta: Uusimaa
kokkopa1 kirjoitti:kokkopa1 kirjoitti:Trippasin ajotietokoneen ennen lähtöä ja n. 1200km matkalle (tulin Rovaniemeltä autojunalla takaisin) näytti 6,1L /100km. Tankkauksesta en sitä mitannut, kun aiemmin ainakin on ollut kohtalaisen tarkka tuo ajotietokone. Ennen nollausta oli keskikulutus talvikaudelta (siitä, kun vaihdoin kitkat alle) 5,7L/100km eli jos tuohon on uskominen, niin kylmä keli vaikutti 0,4L koko matkalla. Mutta kyllä se täytyy sanoa, että kun noilla ääripakkasilla ajelin kaupalle ja takaisin, niin kulutusmittari heilui kyllä siinä 10L molemmin puolin.salmol kirjoitti:Paljonko pakkanen vaikutti kulutukseen?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 235
- Liittynyt: 29 Tammi 2011, 22:01
- Auto: BMW F30 320i A xDrive 2016
Kyllä minun kokemukseni mukaan normaali talvilaatukin voi kestää vielä selvästi kovempaa pakkasta kuin mitä pumpun kyljessä lukee. Totta kai sillä edellytyksellä, että auto on hyvin huollettu eli hehkut toimii ja suotimet kunnossa ym ja autoa on myös syytä käyttää melko paljon.
Osa polttoaineestahan virtaa suuttimilta takaisin tankkiin ja tällä reissulla se lämpenee. Eli jos auton vain käyntiin saa, niin yksi haaste on jo voitettu. Ja jos autolla ajaa kovimmilla pakkasjaksoilla runsaasti päivittäin, niin polttoaine ei ehkä pääse "samentumaan" niin pahoin kuin pitemmän seisonnan aikana luulisi käyvän.
Ja Lapissakin tosiaan hyvin harvasta paikasta saa arktista laatua. Ei läheskään joka paikkakunnalta. Silti dieselautotkin liikennöivät käytännössä säällä kuin säällä ja tien päälle hyytyneet ovat useammin etelästä tulleita, joiden tankissa voi olla osittain kesä- tai välilaatua tai sitten muita tarpeellisia huoltotoimia ei ole teetetty.
Osa polttoaineestahan virtaa suuttimilta takaisin tankkiin ja tällä reissulla se lämpenee. Eli jos auton vain käyntiin saa, niin yksi haaste on jo voitettu. Ja jos autolla ajaa kovimmilla pakkasjaksoilla runsaasti päivittäin, niin polttoaine ei ehkä pääse "samentumaan" niin pahoin kuin pitemmän seisonnan aikana luulisi käyvän.
Ja Lapissakin tosiaan hyvin harvasta paikasta saa arktista laatua. Ei läheskään joka paikkakunnalta. Silti dieselautotkin liikennöivät käytännössä säällä kuin säällä ja tien päälle hyytyneet ovat useammin etelästä tulleita, joiden tankissa voi olla osittain kesä- tai välilaatua tai sitten muita tarpeellisia huoltotoimia ei ole teetetty.
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Kannattaa kyllä olla tarkkana noiden naftakoneiden kanssa. Kyllä dieselikin lähtee käyntiin -40 asteessa mikäli tankissa on oikeaa laatua!
Toki vaihdelaatikko, iskarit ja kaikki muukin on jäässä. Kannattaa silloin ajaa iisisti aluksi.
Mulla aikoinaan vietiin uudenkarhea -08 E60 diesel BMW lava-autolla huoltoon kun ei ollut tarpeeksi talvilaatua tankissa.
Toki vaihdelaatikko, iskarit ja kaikki muukin on jäässä. Kannattaa silloin ajaa iisisti aluksi.
Mulla aikoinaan vietiin uudenkarhea -08 E60 diesel BMW lava-autolla huoltoon kun ei ollut tarpeeksi talvilaatua tankissa.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.