Suoritusarvojen mittaus?

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista
Avatar
eesau
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 89
Liittynyt: 16 Syys 2012, 15:13
Auto: F30 320dA X-drive vm. 2017
Paikkakunta: Espoo

320dA:ssa on kolme eri ajo-ohjelmaa (eco, comfort ja sport) niin millä ohjelmalla on mitattu polttoaineen kulutus, kiihtyvyys ja huippunopeus?

Onko niin että oli ajo-ohjelma mikä vaan, niin esim. kiihtyvyysarvot ovat samat, koska tällöin kaasupoljin on pohjassa eli "kick down" asennossa?
BMW 1502 (75hv), 316 (90hv), 520i (125hv), 320i (125hv), 520i (125 hv), 520i (150 hv), 320iA (150 hv), 320dA (184 hv), 320dA X-drive (190 hv)
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Kaikki moodit antavat saman tehon lappu lattiassa. Kulutus on käsittääkseni mitattu normaaliasetuksella, eli Comfort-kartoilla.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1852
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Miksi ihmeessä kulutus olisi mitattu comfortilla kun ecopro:lla kuluttaa olennaisesti vähemmän?
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Wonderi kirjoitti:Miksi ihmeessä kulutus olisi mitattu comfortilla kun ecopro:lla kuluttaa olennaisesti vähemmän?
Mihin perustuen? Itse en ole mitään kulutuseroa ikinä havainnut, ainoastaan meno muuttuu tahmaisemmaksi ja varmaan sen takia tulee lusikkaa lyötyä syvemmälle. Sitä paitsi tuo comfort on perusmoodi ja ne testataan yleensä aina perusasetuksilla.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Mrmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 117
Liittynyt: 01 Kesä 2011, 20:41
Auto: X3 20d
Paikkakunta: Lieto

Kyllä tuo eko moodi on taloudellisempi perustuen siihen, että se käyttää ilmastoinnin kompuraa säästeliäämmin, samoin ilmeisesti joitakin sähkölaitteita, pyrkii käyttämään isompaa vaihdetta aikaisemmin ja antaa lasin noston jälkeen auton rullata vapaasti tiettyyn nopeuteen asti jne..

Omasta mielestä noiden moodien aktiivinen käyttö on paras vaihtoehto. Kiihdytykset jollakin mulla moisilla kuin ekolla. Ja sitten tavoite nopeudessa ekolla. Ja risteyksiin tultaessa sportilla saa moottorijarrutusta..
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1852
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Tosi taloudellinen kuljettaja saapuu risteykseen ecoprolla rullaten viimeiset kolme kilometriä, koskematta jarruun. :)
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

eesau kirjoitti:320dA:ssa on kolme eri ajo-ohjelmaa (eco, comfort ja sport) niin millä ohjelmalla on mitattu polttoaineen kulutus, kiihtyvyys ja huippunopeus?
Onko niin että oli ajo-ohjelma mikä vaan, niin esim. kiihtyvyysarvot ovat samat, koska tällöin kaasupoljin on pohjassa eli "kick down" asennossa?
EU:n Co2 mittaukset ovat mitä ovat, eli täyttä fuulaa. Niihin on tosin tulossa tarkennuksia kenties jo tänä vuonna.

Kiihtyvyys ja huippunopeus ovat taasen tehtaan antamia arvoja. Kiihtyvyys on yleensä parhainta sport asetuksella.
Mutta nämäkin mittaukset on tehty varmaankin hyvin sisäänajetuilla ja säädetyllä autoilla.
Ja ratissa on erittäin kokenut ammattikuski joka painaa n. 75 kg.
He voivat myös huoletta käyttää jarrupoljin/kaasu tekniikkaa, jota tavallisen BMW kuskin ei kannata käyttää.
Ja varmaa on että autossa on hyvät renkaat (koko ja paineet) ja polttoainetankki ei ole täynnä.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Vastaa Viestiin