Tässä ensimmäistä automaattiautoa odotellessa olen hieman aprikoinut että kumpi asento, P vaiko N, on soveliaampi tuollaiselle tupakin tai parin mittaiselle tyhjäkäynnille esim kylmänä talviaamuna jos tahtoo hieman moottorin ja vaihteiston öljyjä notkistella ennen kuin tästä pihasta pökäsee suoraan maantienopeuteen. Ja että kabiiniinkin alkaa saamaan kunnolla lämmintä ilmaa? Vai onko noilla muuta eroa kuin se, että parkissa on lukko päällä ja neutral antaa pyörien pyöriä, kun seisontajarru ei ole kytkettynä?
Liikennevalot ja muut hetkelliset pysäykset kuskin istuessa paikallaan vissiinkin kannattaa tehdä D-asennolla jarrua käyttäen, mutta entäs sitten muuten?
Tyhjäkäynti automaattivaihteisella- P vai N?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 235
- Liittynyt: 29 Tammi 2011, 22:01
- Auto: BMW F30 320i A xDrive 2016
Eli p- ja n-asennoilla ei ole vaihteiston kannalta mitään eroa. Ok.
Silti olen kuitenkin eri mieltä tuokion mittaisesta tyhjäkäynnistä tulipalopakkasilla. Muutamien miinusasteiden vallitessa toki on paras lähteä liikkeelle pitemmittä viivytyksittä kuitenkin kuormittamatta voimalinjaa enempää kuin välttämätöntä on.
Kysymykseni koski kuitenkin ns. tulipalopakkasia, kun mennään reippaasti päälle kahdenkymmenen miinusasteen. Niissä lämpötiloissa jo yksin metallien lujuusominaisuudet alkavat olla selvästi heikentyneet ja aivan selvä asia on, että siinä vaikkapa männänrenkaat ja kampiakselin ja kiertokankien laakerit ovat lujilla ennen kuin lämmenneyt öljy niitä hyväilee ja jääkylmille kone-elimille kaikenlainen kuormitus on melkoista myrkkyä. Ja toki vaihteistollekin on hyväksi, jos öljyt tovin kiertävät ja notkistuvat ennen kuin voima kytketään päälle. Hienomekaanisista laitteista kyse on.
Tjj:n esittämä linkki liittyi sylinterin lämpötiloihin ja bensiinin höyrystymiseen. Moottorin palotilan pintalämpötilat kyllä nousevat bensiinin höyrystymiselle ja palamiselle sekä näin ollen voitelulle otollisiksi niinkin joutuin, että arkielämässä haastavaa on edes päästä liikkeelle niin äkkiä.
Kyllä minä polttoaineesta ja sen syöttötavasta riippumatta näkisin niin, että kunnon pakkasilla on hyvä vaikka sätkä polttaa ennen ajoon lähtöä, että öljyt lähtevät kunnolla kiertämään ja kone sekä vaihteisto ehtii vähän soimettua.
Silti olen kuitenkin eri mieltä tuokion mittaisesta tyhjäkäynnistä tulipalopakkasilla. Muutamien miinusasteiden vallitessa toki on paras lähteä liikkeelle pitemmittä viivytyksittä kuitenkin kuormittamatta voimalinjaa enempää kuin välttämätöntä on.
Kysymykseni koski kuitenkin ns. tulipalopakkasia, kun mennään reippaasti päälle kahdenkymmenen miinusasteen. Niissä lämpötiloissa jo yksin metallien lujuusominaisuudet alkavat olla selvästi heikentyneet ja aivan selvä asia on, että siinä vaikkapa männänrenkaat ja kampiakselin ja kiertokankien laakerit ovat lujilla ennen kuin lämmenneyt öljy niitä hyväilee ja jääkylmille kone-elimille kaikenlainen kuormitus on melkoista myrkkyä. Ja toki vaihteistollekin on hyväksi, jos öljyt tovin kiertävät ja notkistuvat ennen kuin voima kytketään päälle. Hienomekaanisista laitteista kyse on.
Tjj:n esittämä linkki liittyi sylinterin lämpötiloihin ja bensiinin höyrystymiseen. Moottorin palotilan pintalämpötilat kyllä nousevat bensiinin höyrystymiselle ja palamiselle sekä näin ollen voitelulle otollisiksi niinkin joutuin, että arkielämässä haastavaa on edes päästä liikkeelle niin äkkiä.
Kyllä minä polttoaineesta ja sen syöttötavasta riippumatta näkisin niin, että kunnon pakkasilla on hyvä vaikka sätkä polttaa ennen ajoon lähtöä, että öljyt lähtevät kunnolla kiertämään ja kone sekä vaihteisto ehtii vähän soimettua.
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Ei tyhjäkäyntiä ollenkaan! Ikkunat puhtaiksi ja menoksi! Jos on pakko seisotuttaa autoa niin Parkissa.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
"Kyllä minä polttoaineesta ja sen syöttötavasta riippumatta näkisin niin, että kunnon pakkasilla on hyvä vaikka sätkä polttaa ennen ajoon lähtöä, että öljyt lähtevät kunnolla kiertämään ja kone sekä vaihteisto ehtii vähän soimettua."
Juurikin näin!
Yhtenä aamuna lähdin suoraan katoksesta(-29) liikkeelle, niin olihan tuo vaihteiston luistatus ihan hirveetä ja kesti yllättävän pitkään.
Seuraavalla kerralla(-34) auto kävi reilut 5 minuuttia tyhjäkäyntiä ja vaihteisto toimi jo aika mukavasti.
Mutta eihän tässä mitään uutta ollut, tuonhan tietää jokainen automaattivaihteistolla ajava.
Juurikin näin!
Yhtenä aamuna lähdin suoraan katoksesta(-29) liikkeelle, niin olihan tuo vaihteiston luistatus ihan hirveetä ja kesti yllättävän pitkään.
Seuraavalla kerralla(-34) auto kävi reilut 5 minuuttia tyhjäkäyntiä ja vaihteisto toimi jo aika mukavasti.
Mutta eihän tässä mitään uutta ollut, tuonhan tietää jokainen automaattivaihteistolla ajava.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
Ehkä uudet automaatit sitten ovat tuollaisia? Minulla -29C "lämmössä" pakin kytkeytymisessä (kylmästä tallista peruutus) on ehkäpä 5 sek viive, mutta eipä sitten muuta ihmeellistä. Toki meno on jähmeää ja iskarit aluksi aika jämäkät, mutta eipä ne tyhjäkäynnillä seisottamisella pehmene. Tosin tuossa minun museoautossa laatikko nyt vakionakin on melkoinen kuminauha, joten ehkäpä en vaan huomaa eroa.gestapo kirjoitti:Yhtenä aamuna lähdin suoraan katoksesta(-29) liikkeelle, niin olihan tuo vaihteiston luistatus ihan hirveetä ja kesti yllättävän pitkään.
Seuraavalla kerralla(-34) auto kävi reilut 5 minuuttia tyhjäkäyntiä ja vaihteisto toimi jo aika mukavasti.
Mutta eihän tässä mitään uutta ollut, tuonhan tietää jokainen automaattivaihteistolla ajava.
Minulla on ollut automaativaihteistoja erilaisia eikä niistä mikään ole luistanut kylmällä, enemmänkin vaihtavat hieman terävämmin pakkasella. Olisikohan sinun momenninmuuntimessa jotain häikkää? Minulla ei kyllä luista yhtään millään kelillä loota eikä kytkeytyminen kestä.gestapo kirjoitti:Yhtenä aamuna lähdin suoraan katoksesta(-29) liikkeelle, niin olihan tuo vaihteiston luistatus ihan hirveetä ja kesti yllättävän pitkään. Seuraavalla kerralla(-34) auto kävi reilut 5 minuuttia tyhjäkäyntiä ja vaihteisto toimi jo aika mukavasti. Mutta eihän tässä mitään uutta ollut, tuonhan tietää jokainen automaattivaihteistolla ajava.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Kyllä meikäläisen viimeiset viisi(X1,2kpl F30, F10 ja nyt F20) automaattia on lustanut KYLMÄLLÄ reilusti, kun heti on lähtenyt ajamaan.salmol kirjoitti: Minulla on ollut automaativaihteistoja erilaisia eikä niistä mikään ole luistanut kylmällä, enemmänkin vaihtavat hieman terävämmin pakkasella. Olisikohan sinun momenninmuuntimessa jotain häikkää? Minulla ei kyllä luista yhtään millään kelillä loota eikä kytkeytyminen kestä.
Ja kylmällä tarkoitan yli -20 pakkasia. Muuten ei.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
- GTA1
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 275
- Liittynyt: 22 Syys 2013, 12:01
- Auto: F34 320iA xDrive ///M Sport
Sama täällä. -20 ja yli asteen pakkasella muutama ensimmäinen vaihto kestää 1-2 sek. Ja sitten kun alkaa laskettelemaan alamäkiä alas niin rundimittari elää täysin eri elämää kuin lämpöisimmillä keleillä.
Ikään kuin laatikko menisi "rullaus/coasting" tilaan tyyliin eco-pro.
Ikään kuin laatikko menisi "rullaus/coasting" tilaan tyyliin eco-pro.
Jotkut automaattivaihteistot ihan tahallaan luistattavat turbiinia kovalla pakkasella että öljy lämpenisi. Ei ole vika eikä ongelma vaan ihan suunniteltu juttu.
Jonkun verran tyhjäkäyntiä on oikein hyvä juttu kylmällä kelillä, vaikkei lämpene iskarit ja jotkut muut asiat, lämpenee edes moottori ja vaihteisto. Edellisessä vääränmerkkisessä autossa talviongelmana oli ajoittain jäätyvä kaasuläppä, johon ei auttanut mikään muu kuin puoli tuntia tyhjäkäyntiä. Maantieajossakaan se ei lämmennyt kun oli tuulisessa paikassa, ja tallissa suli jäätyäkseen uudestaan pakkasessa kun ei kuivunut.
Jonkun verran tyhjäkäyntiä on oikein hyvä juttu kylmällä kelillä, vaikkei lämpene iskarit ja jotkut muut asiat, lämpenee edes moottori ja vaihteisto. Edellisessä vääränmerkkisessä autossa talviongelmana oli ajoittain jäätyvä kaasuläppä, johon ei auttanut mikään muu kuin puoli tuntia tyhjäkäyntiä. Maantieajossakaan se ei lämmennyt kun oli tuulisessa paikassa, ja tallissa suli jäätyäkseen uudestaan pakkasessa kun ei kuivunut.