Ilmajousien vaihto F07 malliin

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista
JaKKi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 35
Liittynyt: 18 Marras 2014, 07:32
Auto: F07 530GT xDrive 2011
Paikkakunta: Vihti, Haimoo

Kävipäs tuossa sitten niin että automaatinen tasonsäätö/ilmajousi rupesi vuotamaan (kts viat ja ongelmat) ja päätin sitten tehdä asialle jotakin. Nettitutkimusten perusteella jousen vaihto on helppo homma ja niinpä tilasin osat ja talliin, nosturille vaihtamaan.
Tässä vaiheessa täytyy todeta, että en sitten muistanut ottaa kuvia havainnollistamaan operaatiota mutta yritän kertoa niin seikkaperäisesti kuin osaan ja kysykää sitten lisää jos ei tekstistä selviä.

Eli ensiksi auto nosturille ja takarenkaat ylös (molemmat yhtäaikaa). Kompressori sijaitsee auton perässä aivan takapuskurin vieressä keskellä. Irrotin kompuran kotelon ja esiin tulleesta paineilmakojeesta kaikki kolme sähköpistoketta (vaikka minulle sanottiin ettei kompuraan tai releeseen tarvi välttämättä koskea).

Irroitin molemmat renkaat ja ilmajousi on siinä heti tarjolla iskarin kanssa.
Minulla ilmajousi vuoti sen verran vähän, että ajaessani nosturille oli kompura nostanut paineet jousen sisällä niin, että jouduin avaamaan kompuran vieressä olevasta painekytkimestä 10mm messinkimutterit, joista lähti toisesta sininen ja toisesta punainen ilmaputki jousien suuntaan. Avasin muttereita vain niin paljon että ilma alkoi sihistä eli poistua järjestelmästä.
Kun paineet olivat laskeneet tarpeeksi, kampesin jousen alapään irti pidikkeestään. Alapää on vain muovisilla kynsillä kiinni ja lähti helposti ja jousi painui kasaan. Kiersin jousta hieman (noin 30 astetta) myötäpäivään (auki) ja yläpääkin oli irti ja jousi käsissä. Kymmenen millin avaimella irroitin ilmaputken jousen yläpäästä ja vanha jousi oli kokonaan irti. Aikaa meni varmaan kaikkineen puolituntia.

Otin vanhasta jousesta yläosan "kumihupun" irti ja asensin sen uuden jousen yläpäähän. Uusi on muuten Arnottin jousi, ei alkuperäinen. Arnott USA valmistaa näköjään myös BMW autoihin sopivaa mallia ja kotimainen varaosamyymälä kertoi että BMW:llä on jousissa saldo -500 ja Laakkonen oli tilannut häneltä viimeisen parin juuri edellisenä päivänä. Eli luottoa osan toimimiseen on. Myös oma fiilis osan laadusta oli positiivinen, materiaali vaikutti lujalta (paremmalta kuin alkuperäinen) ja asennuskynnet täsmälleen esikuvansa mukaisilta.

Irroitin ilmaletkun päässä olevan lukitushelmen ja vanha messinkinen mutteri lähti pujottamalla irti putkesta.
Uuden jousen yläpäässä oli vastaava mutteri ja letku kumihupun reiästä läpi ja mutterin reiästä sisään, pieni veto takaisinpäin ja putki lukittui paikalleen.
Nyt jousi paikalleen niin, että letku oli itseen päin ja jälleen pieni kierto nyt vastapäivään (kiinni). Jousi tuntui olevan irtaallaan (kynsien pidättälemänä) yläpäästään mutta ei tippunut alas ja minun oli pakko tässä vaiheessa kokeilla että onko vanha jousikin saman oloinen ja kyllä se oli. Käsin vetämällä jatkoin jousen mittaa niin että sen alapää napsahti kiinni alakiinnikkeen reikään. Tämä onnistuu vain, jos järjestelmä saa ilmaa (painekytkimen liittimistä). Kokeilin.
Toinen puoli onnistui sitten jo nopeammin kun ei tarvinut arvailla.
Lopuksi painekytkimen mutterit kiinni ja kompuran liittimet paikalleen.
Sitten laskin autoa varovasti alas renkailleen niin että kompura alkoi toimia (auto käynnissä). Kun kompura pysähtyi, laskin autoa taas lisää ja kompura toimi taas. Kolmannella kerralla pudotin auton kokonaan renkailleen ja kompura hoiti auton vaateriin. Kuuntelin hetken aikaa painekytkimen liittimistä suhinaa mutta en sellaista havainnut. Sitten vain kaikki irroitetut suojat paikalleen ja ajoon. Aikaa meni noin 2 tuntia kaikkineen siivouksineen ja ihmettelyineen ja tarkistuksineen.