BMW 530D xdrive kylmäkäynnistysten määrät

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista
Riksa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 17 Helmi 2016, 08:08

Hei

Tuntuu siltä että mitä enemmän asiaa tutkii sitä epäselvemmäksi se muuttuu. Olen laittamassa siis käytettyä 530 xdriveä (2012 n.170tkm) kyseessä ei ole edes tuonti auto, mutta siinäpä se ongelma nyt tuntuukin.
Autossa ei lohkolämmintä,säteilylämmitintä vain bmw oma "webasto". Siitä on nyt hieman epäselvyyttä että lämmittääkö se tosiaan vain sisätilaa (mitä järkeä tilata suomeen?) vai lämmittääkö se myös mottoria kuten oikea webasto. Volvoissani on ollut 5,2kW eberit easystart+ kaukosäädöllä ja niihin olen ollut erittäin tyytyväinen. Ne on olleet kuitenkin bensiini vehkeitä ja nyt olis aika vaihtaa merkkiä ja siirtyä dieseliin.
Nyt siis hieman mietityttää vielä ostopäätöksessä tuo kolmen talven käyttö. Edellinen omistaja käyttänyt vain tuota lämmitintä talvisin ja auto ulkoilmassa. Eli mikäli "webasto" on mallia lämmittää sisätilan niin moottoriahan ei ole käytännössä esilämmitetty koskaan ja kylmäkäynnitys määrä on aika suuri ja käsittääkseni kuormittaa/kuluttaa moottoria melkoisesti verrattuna siihen että se olisi esilämmitetty. Kiikarissa olisi myös tuonti bemareita jotka olleet lämpimissä maissa ja sen puolesta ok. Lohkolämp,säteilylämp + sisäpitoke ja mahdollisesti myös polttoaine lämppäri tulisi laittaa näihin tietysti heti mutta niin vaikuttaa että suomessa olevaankin bmw:hen pitäisi lämmitin asentaa heti mikäli se olemassa oleva ei lämmitä moottoria.
Siis: Onko kylmäkäynnitykset kuluttaneet suomi Bemarin moottoria niin paljon että katseet kanaataa siirtää toiseen autoon (ollut leasing autona muuten)?
-Mistä saa selville että mikä se lämmitin on? tehdasasenettu se kuitenkin on

Kiitos
heifetz
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 71
Liittynyt: 05 Heinä 2015, 11:57
Auto: E61 525dA -08
ex. E81 118d -09

Ymmärtääkseni nykyöljyt ovat sen verran laadukkaita että esim. liisarifirmat eivät enää viitsi asentaa moottorilämmitintä autoihinsa. Jää asiakkaan päätettäväksi haluaako satsata siihen. Itse en halunnut maksaa ja liisari-Octavia sai käynnistyä omin voimin 3 talvea. Mitään ongelmia ei ollut.
Samppa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 235
Liittynyt: 29 Tammi 2011, 22:01
Auto: BMW F30 320i A xDrive 2016

Öljyjen ja muun tekniikan kehittymisestä huolimatta olen sitä mieltä, että kyllä pakkaskäynnistykset ilman esilämmitystä moottoria kuluttavat, jos niiden lukumäärä on kolminumeroinen. Uudehkon auton omistajan ei tarvitse olla asiasta huolissaan jos auton joskus alle viisivuotiaana hävittää, mutta käytetyn ostajalle tällä alkaa olla merkitystä.

Oma juttunsa on tietysti sekin, että millä seudulla ja millaisessa käytössä auto on ollut. Päivittäin toistuvat pakkasesta starttaukset ja pätkäajot siihen päälle ovat pahinta mitä moottorille voi tehdä. Jos on ajettu pitempiä keikkoja, niin asia on jo vähän toinen. Moottorilämmittimen olemassaolokaan ei toki takaa, että onko sitä muistettu käyttää ja miten autoa muuten on kohdeltu.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Onko nuo mielipiteitä vai onko jollain ihan faktoja kertoa?
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

Sampan kanssa samaa mieltä. Jokainen käynnistys kuluttaa moottoria, ja aina pahempi, jos kone on kylmä.

Itsellä molemmista autoista on start-stopkin otettu pois käytöstä, ihan maalaisjärjellä ajatellen...
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Mutta edelleen mielipide...
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

salmol kirjoitti:Mutta edelleen mielipide...
Juu...

Heitä faktaa kehiin, ettei 100 krt päivässä moottorin käynnistys (kylmänä ja/tai start-stopilla) vaikuta mitenkään negatiivisesti koneen käyttöikään...
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

No heitän jos ei sulla ole kuin mielipide.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

No heitä/heittäköä jo. Esim. merkkiliikkeen varaosamyyjän mielipide ei vielä ihan riitä, suuntaan tai toiseen.

Edit. Jos joki jaksaa kaivaa jutussa mainitun VTT:n tutkimuksen niin siinä olisi jo jotain faktaa: http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000000707269.html
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Samppa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 235
Liittynyt: 29 Tammi 2011, 22:01
Auto: BMW F30 320i A xDrive 2016

Oma lausumani oli mielipide, mutta perusteltu sellainen. Ovathan nykyiset öljyt varmasti hyviä ja pumpattavissa jopa alle -30 asteen lukemissa, mutta kyllä niiden viskositeetti silti nousee mitä kylmemmäksi menee. Nykyaikaisissa moottoreissa osat ovat erittäin mittatarkkoja ja välykset pieniä. Kunnon pakkasella öljy ei kuitenkaan taida parhaalla mahdollisella tavalla juosta kanavissa ja päästä laakereihin.

Sitten se seikka, että kylmässä moottorissa pääsee nestemäistä polttoainetta ja vesihöyryä männänrenkaiden ohi öljyn joukkoon ja ne heikentävät sen ominaisuuksia. Haitta vielä korostuu, jos ajetaan runsaasti lyhyttä matkaa eivätkä nämä epäpuhtaudet pääse haihtumaan öljystä.

Ja jos oikein hirmupakkasista puhutaan, niin kyllä metallien lujuusominaisuudetkin ovat heikentyneet. Siinä on männänrenkaat ja laakerit lujilla, kun ne yhtäkkiä isketään hurjaan liikkeeseen erilaisten voimien rasittamaksi. Ja turbo; jos vielä saman tien lähdetään liikkellekin ja pannaan se surraamaan jotain satatuhatta kierrosta minuutissa.

Oli miten oli, niin en muista kuulleeni yhdestäkään äkillisestä suoraan kylmäkäynnistyksestä johtuvasta moottorivauriosta, mutta kyllä uskoisin että pitkällä aikavälillä kestoikää voi esilämmityksellä lisätä. Harvaa uuden auton ostajaa moinen silti tuskin liikuttaa enkä oikein tiedä, että onko uusimmilla autoilla edes mielekästä pyrkiä ihan hirmulukemiin. Sehän on julkinen salaisuus, että nykyautot on suuniteltu paalattavaksi 200-300tkm lukemissa ja jotain isoa korjausta on odotettavissa joka tapauksessa. Suomessahan autoja on aina pyritty pitämään väkisin liikenteessä vaikka melkein missä tahansa muussa länsimaassa vastaava kosla olisi romutettu ajat sitten. Vaan eipä taida enää esim. 2010-luvulla valmistettuun Bemariin olla mielekästä suurempia remontteja tehdä silloin, kun ikää alkaa olla yli 10 vuotta ja taulussa yli 300 000 km.
heifetz
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 71
Liittynyt: 05 Heinä 2015, 11:57
Auto: E61 525dA -08
ex. E81 118d -09

Samppa kirjoitti: .

Suomessahan autoja on aina pyritty pitämään väkisin liikenteessä vaikka melkein missä tahansa muussa länsimaassa vastaava kosla olisi romutettu ajat sitten. Vaan eipä taida enää esim. 2010-luvulla valmistettuun Bemariin olla mielekästä suurempia remontteja tehdä silloin, kun ikää alkaa olla yli 10 vuotta ja taulussa yli 300 000 km.
Väkisin ja väkisin. Hyvin hoidettu BMW kulkee 400-500tkm helposti. Se on edelleen yhtä hyvä auto ominaisuuksiltaan vanhana kuin uutena. Rahamiehet ostaa uuden, tavikset käytetyn.
Samppa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 235
Liittynyt: 29 Tammi 2011, 22:01
Auto: BMW F30 320i A xDrive 2016

heifetz kirjoitti:
Samppa kirjoitti: .

Suomessahan autoja on aina pyritty pitämään väkisin liikenteessä vaikka melkein missä tahansa muussa länsimaassa vastaava kosla olisi romutettu ajat sitten. Vaan eipä taida enää esim. 2010-luvulla valmistettuun Bemariin olla mielekästä suurempia remontteja tehdä silloin, kun ikää alkaa olla yli 10 vuotta ja taulussa yli 300 000 km.
Väkisin ja väkisin. Hyvin hoidettu BMW kulkee 400-500tkm helposti. Se on edelleen yhtä hyvä auto ominaisuuksiltaan vanhana kuin uutena. Rahamiehet ostaa uuden, tavikset käytetyn.
Kyllähän se on tosiasia, että Suomen autokalusto on huomattavasti muita sivistysmaita vanhempaa, kiitos autoveron.

Tämä nyt menee vähän sivuraiteelle, mutta menköön. Itselläni ainakin päämotiivi auton vaihtoon jo tässä vaiheessa on pelko tappavan kalliista korjauksista, joita hyvinkin on odotettavissa koska tahansa seuraavan 100 000km:n aikana.

Odotettavissa on ainakin:
-Jakopään hajoaminen
-DPF:n tukkeutuminen
-EGR:n tukkeutuminen
-Suuttimet ja muu polttoainejärjestelmä tiensä päähän

Ja sitten vielä koko joukko pienempiä korjausterpeita (hehkuu, akkuu tuulilasii ym ym) mitä normaalisti ilmenee, vaikka miten nätisti autoa pitää. Kaikkihan tietenkin on korjattavissa, mutta näistä ei alle kymppitonnilla selviä enkä pidä mielekkäänä niin paljoa maksaa vanhan korjaamisesta. On huomattavan paljon hauskempaa hävitä tuo summa uuden auton ostossa :) Eihän nuo kaikki viat toki välttämättä ihan lähivuosinakaan realisoidu ja tietenkin omalta kannaltani on hyvä, että autolle on ottajia. Ja totta helkkarissa toivon seuraavallekin omistajalle mahdollisimman huolettomia kilometrejä.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Toki ottaisin mielummin aina lämpimänä startatun auton. Vielä mielummin ottaisin auton jolla on ajettu kilometrit maantiellä eikä starttailtu tai kaupunkiajettu sitäkään vähää. Siitä onko autossa moottorinlämmitin ei voida päätellä onko auto kuitenkin startattu kotipihassa ja/tai töissä kylmänä kun ei lämmitystolppia kaikilla ole. Vai onko moottorinlämmittimetön auto ehkä viettänyt kaikki yönsä lämpimässä kotitallissa ja/tai kaikki päivät lämpimässä työpaikan tallissa. Ei vaan voi tietää jos ei tutulta ole autoa ostamassa.
Vastaa Viestiin