Nopeusrajoitus näyttö

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista
My.Ai.Hu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 122
Liittynyt: 25 Touko 2013, 16:55
Auto: 530eXA M-sport
I4 M50 tilattu

ELi uutta kulkinetta odotellessa on tullut aikaa tapetuksi
osaluetteloa katsellen. Yksi seikka on jäänyt ihmetyttämään...
tuo nopeusrajoitus näyttö.

Tulevassa F36:ssa on mukana innovaatio paketti joten siinä on olemassa'kamera valmiina ja
osaluettelon mukaan käytetään samaa kameraa kuin adaptiivinen ajovalo ja aktiivi vakkari.

Olisikohan pelkkää ohjelman päivitystä vai jotain muuta.

Onko voorumilla tietoa??
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Mulle tuli jostakin joskus sellainen käsitys, että jos on tarvittava kamera (ja navigaattori?) niin se olisi pelkkä koodaushomma laittaa päälle.

Tosin kun sellanen molemmissa autoissa on, voi sen todeta periaatteessa hyväksi mutta käytännössä aika turhaksi. Näyttää todella usein väärin eikä siihen voi luottaa. Lukee nopeusmerkit kyllä oikein mutta jos niitä ei ole riittävän usein tarjolla, ottaa tiedot kartasta ja pieleen menee. Varsinkin talviaikana...

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

No jaa, itse taas olen jonkin verran eri mieltä. Hintaansa nähden (300e tms.) vehje on kullanarvoinen. Aina ei muista, mikä nopeus missäkin välissä on ja muistutusta tulee näytön kautta koko ajan. Sehän on mulla HUD:ssa ja siinä vieressä nopeus, eli muistutus on koko ajan päällä. Nykyisillä sakon hinnoilla ei tarvi kuin yksi sakko niin siinä meni heti hinta veks.

Väärin näyttämisestä sanon sen, että näin motarilla jotenkin talvisin välillä näyttää 120 km/h rajoitusta, vaikka 100 km/h on. Siis varsinkin kun rampista lähtee. Ilmeisimmin karttakoodin perusteella luulee, että saavutaan 120 km/h alueelle. Mutta muutoin erittäin tarkka, osaa taajamamerkin perusteella näyttää 50 km/h ja tajuaa myös rajoitusten loppumiset yms. 99% ajoajasta näyttää oikein, minulla. Mutta voi tietty olla autokohtaisia eroja ja softapohjainen tuo täysin on, niin ei mitään taetta, että olisi sama versio mun autossa kuin muilla. Mulla oli eka auto taannoin missä ko. feature, kun päätin kokeilla, onko apua. Ja nyt on se tilanne, että en mistään hinnasta luovu tuosta jatkossa.
My.Ai.Hu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 122
Liittynyt: 25 Touko 2013, 16:55
Auto: 530eXA M-sport
I4 M50 tilattu

niin ainakin etk:n mukaan minulla ppitäisi olla oikea kamera jo valmiina.
Mitä tulee hintaan niin johonkin piti vetää raja. Valitettavasti.

Näin kun on tullut rullattua erillaisiin kulkineisiin riittävästi kilometrejä
ja vieläkin tulee rullattua niin kaikki apu on tarpeen... myöskin jokin huomio
noista nopeuksista. Tuppaa olemaan tämä aika sellaista että kun autossa istuskelee
ja hoitelee hommia.. höpöttää luuriin ja lukee viestejä niin joskus jää jokin huomaamatta..
siinä voisi auttaa jokin lisähälpäke. Toki käytän kädet vapaana toimintoa.. mutta ajatukset välillä
silti tuppaa karkailemaan.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Hyvä äly pitää olla nopeusrajoituksentunnistimessa, muuten sillä ei ole mitään virkaa. Pari vuotta sitten kokeilin Volvoa joka ei osannut tunnistaa taajamamerkkiä eikä nopeusrajoitus päättyy -merkkiä, näytti useammin väärin kuin oikein.
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Wonderi kirjoitti:Hyvä äly pitää olla nopeusrajoituksentunnistimessa, muuten sillä ei ole mitään virkaa. Pari vuotta sitten kokeilin Volvoa joka ei osannut tunnistaa taajamamerkkiä eikä nopeusrajoitus päättyy -merkkiä, näytti useammin väärin kuin oikein.
Tuossa ei ole mitään järkeä. Mainittakoon, että en kertaakaan ole itse huomannut, että BMW olisi lukenut liikennemerkin väärin tien reunasta ja sen vuoksi näyttänyt väärää nopeutta. Ainoat väärät nopeudet ovat noita motarin karttadatajuttuja. Jopa lumen alla pahasti olevat merkit on rekisteröity aina. Tässä suhteessa erittäin luotettava toiminta.
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1449
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

Pitkis kirjoitti:No jaa, itse taas olen jonkin verran eri mieltä. Hintaansa nähden (300e tms.) Väärin näyttämisestä sanon sen, että näin motarilla jotenkin talvisin välillä näyttää 120 km/h rajoitusta, vaikka 100 km/h on. Siis varsinkin kun rampista lähtee..
Nyt oli hauska omassa F10:ssä havainnoida tuon toimintaa kun oli iDrive / Navi rikki. Eli silloin kun ei tunnistanut liikennemerkistä (esim taajamssa kun lähti parkkikselta, tai em. motarin ramppi) näytti tyhjää. Noissa tilanteissa Navin toimiessa siis lukee karttatiedoista. Mutta aina kun merkin näki niin lukema oli spot on -oikein.
Emppu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 51
Liittynyt: 29 Huhti 2014, 19:39
Paikkakunta: Pk-seutu

Voisikohan tuon koodata niin, että käyttää pelkästään liikennemerkeistä luettua tietoa? Mullakaan ei auto ole lukenut väärin liikennemerkkejä, mutta kartasta tulee kyllä noita virheellisiä lukemia esim. juuri talvinopeuksien, vanhentuneiden nopeusrajoitustietojen tms. vuoksi.
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Varmaan voisi jos joku osaisi. Toisaalta ainakin mun mallissa virheet ovat tosi vähäisiä. Tänäänkin kaiken tiesi moitteetta kun oikein kyttäsin, onko väliä, jossa näyttäisikö väärin. Vanhentuneita rajoituksia ei mulla näytä koskaan, jos se uusi on tien poskessa. Siitähän se sitten lukee sen. Ja kun tuo on vain ajoa tukeva laite, tuollainen alle 100% mutta yli 99% varmuus riittää.

Fiksumpi olisi koodata se oppimaan katsellessaan merkkejä, siis tehtaan puolelta...
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Tulipahan oikein tarkkailtua tätä eikä multa kehuja saa kun päästelin ysitietä muutamansataa kilometriä. Bongaa 100% osumalla merkit ja lukemat niistä. Se pelaa loistavasti. Ja kun on töttöröllään HUD:ssa niin hienoa juu. Mutta kestää noin 2km kun muuttuu 80 km/h hudissa 100 km/h jos ei tule uutta merkkiä. Eli logiikassa on ilmeisesti että jos merkkiä ei saada luetuksi tietyssä matkassa niin zekkaa kartta ja ota sieltä. Ja niin se teki systemaattisesti koko matkan ja ajetuissa kilometreissä ei olla kyllä lähelläkään 99%.

Ei tule mun matikalla säästöä kun tempasee rontti sata lasissa 80 rajoituksella. Tämähän ratkeaa siis helposti kun luovutaan muutenkin turhista talvirajoituksista.

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

phuksi kirjoitti:Tulipahan oikein tarkkailtua tätä eikä multa kehuja saa kun päästelin ysitietä muutamansataa kilometriä. Bongaa 100% osumalla merkit ja lukemat niistä. Se pelaa loistavasti. Ja kun on töttöröllään HUD:ssa niin hienoa juu. Mutta kestää noin 2km kun muuttuu 80 km/h hudissa 100 km/h jos ei tule uutta merkkiä. Eli logiikassa on ilmeisesti että jos merkkiä ei saada luetuksi tietyssä matkassa niin zekkaa kartta ja ota sieltä. Ja niin se teki systemaattisesti koko matkan ja ajetuissa kilometreissä ei olla kyllä lähelläkään 99%.

Ei tule mun matikalla säästöä kun tempasee rontti sata lasissa 80 rajoituksella. Tämähän ratkeaa siis helposti kun luovutaan muutenkin turhista talvirajoituksista.

-p
Näköjään sama jatkuu uudemmissakin malleissa:

Hienosti bongaa talvinopeusmerkit, mutta n.3-4min päästä muuttaa taas kartanpohjalta kesänopeuteen.
Ois kyllä hyvä jos vois vaikka valita mistä se lukee nuo nopeudet.

Esim. kartasta, pelkästä kamerasta tai molemmista ja toimisi kuten nytkin.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
akkipaa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 75
Liittynyt: 17 Elo 2011, 10:27
Auto: F30 LCI 320i xDrive 2018
F25 LCI 2.0D 2014
Paikkakunta: Tampere

Jep, hyvä vempain se on. Huomaa merkit todella hyvin, olen vain kerran huomannut virheluvun, ja merkki oli suurimmalta osin lumen peitossa. Keimolan Nesteen kohdalla lukee muuten väärän merkin, eli sen liittymäkaistalla olevan 60:n, kamera ottaa siis vähän liian sivuun. Kartalta se käy hakemassa risteyksissä ja liittymissä (varmaan jonkun kääntymisastemäärän ylitettyä) ja jos nopeusrajoitusmerkkejä ei ole "tarpeeksi taajaan". Kerran mittasin noin 6km (VT6, Imatralta noin 20km pohjoiseen, eteläänpäin ajettaessa). Vaikuttaisikohan tuohon nopeus, kun tästä on erilaisia näkemyksiä.

Mutta kummaa: VT12 ja Kangasalan ohitus, siinä on muuttuvat nopeusrajoitukset ja kun tolpissa on 100, niin toiminta on melko ihmeellistä. Pari viikkoa sitten Lahteenpäin, auto luki kaikki merkit, mutta pudotti 3-10 sekunnin päästä 80:iin. Eilen taas toiseen suuntaan, luki kaikki sataset, mutta useimmiten pudotti 80:iin, kun ohituskieltomerkki sammui.
Vastaa Viestiin