Joitakin viestejä ja keskusteluja löytyy tärinästä jarruttaessa, mutta omiin oireisiini ei tyhjentävää ja osuvaa vastausta löytynyt.
Viimeisen parin kuukauden aikana F11:ssa on ruvennut esiintymään tärinää jarruttaessa sekä myös kun vakkarilla pudottaa nopeutta esim. 120:sta 80:iin. Käsittääkseni vakkarijarrutus ei käytä itse jarruja vaan tapahtuu moottorijarrutus, joten vika ei voi olla kieroissa jarrulevyissä vaan ehkäpä reaktiotankojen väljissä puslissa.
Onko vastaavantyyppistä ongelmaa esiintynyt muilla ja mitä automiehet arvelevat ongelman syyksi?
F11 täristää jarruttaessa ja vakkarilla hidastaessa
Vakkari jarrutoiminnolla käyttää levyjä joten epäilen että levyt ovat kierot ainakin jostain kulmasta.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1336
- Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
- Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak - Paikkakunta: Kaarina
Kuten salmol totesi, vakkari kyl käyttää jarruja, ja oireet viittaa levyihin. Itse vaihdoin F10 etulevyt alle 100tkm ajettuina ja tärinät hävis sen sileän tien.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
Täältä myös ääni jarrulevyille. Näin on oman kokemukseni mukaan ollut joka ikinen kerta , kun jarruttaessa täristää. Sitä voi vaan ihmetellä , miten levyt kieroutuvat niin nopeasti. Itselläni minimikesto alkuperäislevyillä on ollut kolme kuukautta , minkä jälkeen taas kierot.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 122
- Liittynyt: 25 Touko 2013, 16:55
- Auto: 530eXA M-sport
I4 M50 tilattu
Onko tästä vedettävä se johtopäätös että aktiivi vakkari on hanurista???
eli levyjen vaihtoa tiedossa jos käyttää vakkaria. Tavalista käytin edeltäjässä
ilman ongelmia mutta tämä aktiivi vakkari..
eli levyjen vaihtoa tiedossa jos käyttää vakkaria. Tavalista käytin edeltäjässä
ilman ongelmia mutta tämä aktiivi vakkari..
Ei se aktiivivakkari levyjä kieroon väännä, mutta toki vähän kuluttaa paloja ja levyjä tavallista enemmän.My.Ai.Hu kirjoitti:Onko tästä vedettävä se johtopäätös että aktiivi vakkari on hanurista??? eli levyjen vaihtoa tiedossa jos käyttää vakkaria. Tavalista käytin edeltäjässä ilman ongelmia mutta tämä aktiivi vakkari..
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
- penttim
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 189
- Liittynyt: 30 Touko 2016, 16:13
- Auto: F32 420dA M Sport
- Paikkakunta: Ilmajoki
4-5 vuoden ikäisessä autossa jarrut saattaa vaatia jo herkistelyäkin (kunnon puhdistuksen), että palat ja satula pääsee kellumaan vapaasti jarrusatulan kannattimessa. Hyvin liikkuvat jarruosat sietää yllättävän paljon heittoa itse jarrulevyssä.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 883
- Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
- Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d
Mulla on se käsitys, että se versio vakkarista joka ei ole aktiivi mutta osaa jarruttaa, toimii niin, että jarruttaa ensin moottorilla ja jos se ei riitä käyttää nimenomaan takajarruja. Kuvittelisin että myös oikea aktiivivakkari jarrutustarpeesta riippuen saattaa käyttää vain takajarruja. Eikös takapään kieroutumat ja epätasapainot heijastu tyypillisesti penkin selkänojissa?
Levythän voi kaiketi saada huonolla säkällä kieroksi kertalaakista jos kiekko kuumenee tehokkaan jarrutuksen johdosta vaikka motarin rampissa ja vetää siittä sitten kunnon lätäkköön?
-p
Levythän voi kaiketi saada huonolla säkällä kieroksi kertalaakista jos kiekko kuumenee tehokkaan jarrutuksen johdosta vaikka motarin rampissa ja vetää siittä sitten kunnon lätäkköön?
-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
Paitsi jos havaitaan luisto niin vakkarit hyppää pois päältä eikä auto lähde tangenttiin. Itse olen myös kuullut että jarrutoiminto/aktiivivakkari ottaisi vain toiseen päähän autoa, mutta en osaa varmaksi sanoa.Wonderi kirjoitti:Kummallista olisi jos automatiikka jarruttaisi pelkillä takajarruilla, sehän olisi liukkaalla kuin käsijarrukäännöstä tekisi.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Kokemukseni mukaan ainakin huonokuntoinen laakeri voi aiheuttaa jarrulevyn nopean kieroon lämpenemisen. Vaihdoin alle 20000km välein kieron jarrulevyn kahdesti, kunnes tajusin vaihtaa laakerin ja jarrulevy ei ole mennyt kieroon sen jälkeen.
Samaa vikaa myös omassa F11:ssa. Tärinä tulee pahiten 100km/h jarruttaessa ja tuntuu eniten ratissa.
Sama vika oli kertaalleen aiemmin, silloin ymmärtääkseni tasapainotettiin renkaita ja vika hävisi. Mutta voiko renkaiden tasapainotus häiriö tuntua vain tietyssä nopeudessa/jarrutuksessa...
Taas pitäisi jotain tehdä.
Lähetetty minun SM-G900F laitteesta Tapatalkilla
Sama vika oli kertaalleen aiemmin, silloin ymmärtääkseni tasapainotettiin renkaita ja vika hävisi. Mutta voiko renkaiden tasapainotus häiriö tuntua vain tietyssä nopeudessa/jarrutuksessa...
Taas pitäisi jotain tehdä.
Lähetetty minun SM-G900F laitteesta Tapatalkilla
"Samaa vikaa myös omassa F11:ssa. Tärinä tulee pahiten 100km/h jarruttaessa ja tuntuu eniten ratissa.
Sama vika oli kertaalleen aiemmin, silloin ymmärtääkseni tasapainotettiin renkaita ja vika hävisi. Mutta voiko renkaiden tasapainotus häiriö tuntua vain tietyssä nopeudessa/jarrutuksessa...
Taas pitäisi jotain tehdä."
Renkaiden heitto ei mielestäni mitenkään voi ilmetä tärinänä ainoastaan jarruttaessa. Tuntuu selvältä , että heitto on nimenomaan levyissä. Pyörien epätasapainohan ilmenee tärinänä tietyllä nopeusalueella ajettaessa yleensä alkaen 80-90kmh nopeuksissa.
Sama vika oli kertaalleen aiemmin, silloin ymmärtääkseni tasapainotettiin renkaita ja vika hävisi. Mutta voiko renkaiden tasapainotus häiriö tuntua vain tietyssä nopeudessa/jarrutuksessa...
Taas pitäisi jotain tehdä."
Renkaiden heitto ei mielestäni mitenkään voi ilmetä tärinänä ainoastaan jarruttaessa. Tuntuu selvältä , että heitto on nimenomaan levyissä. Pyörien epätasapainohan ilmenee tärinänä tietyllä nopeusalueella ajettaessa yleensä alkaen 80-90kmh nopeuksissa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 883
- Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
- Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d
Se on kieltämättä häkellyttävä hetki kun takapyörä lukkiutuu yllättäen. Mulle nuorena kuskina aikoinaan kävi ekana talvena niin 80-luvun BMW:n kanssa kun kakkosen heitin sisään ja jarrutin moottorilla ja huomasinkin melkopian peruuttavani turhan vauhdikkaastiWonderi kirjoitti:Kummallista olisi jos automatiikka jarruttaisi pelkillä takajarruilla, sehän olisi liukkaalla kuin käsijarrukäännöstä tekisi.
Se on niin pientä mitä se auto jarruttaa kun pitää alamäessä nopeuden vakiona. Eri juttu sitten jos pysähdyksiin asti jarruttaa. BMW:n automaattivaihteisissa autoissa on ollut pitkään logiikka joka estää takapyöriä lukkiutumasta liukkaalla moottorijarrutuksestakin.
Teknisestä dokumentaatiosta poimittua: "To prevent the rear wheels from being overbraked in certain driving situations, EBV per-
manently monitors wheel slip and controls rear axle slip independent of the front axle."
-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
Minä onnistuin nuoruudessa E30:n pyöräyttämään perä menosuuntaan märällä kesäkelilläkin kadunkulmassa moottorijarrutuksella.
Tasaisessa alamäkiajossa cruise ei paljoa jarruttele, mutta jos pudottaa asetusnopeuden vaikka satasesta kahdeksaankymppiin niin se tarttuu jo voimakkaammin.
Tasaisessa alamäkiajossa cruise ei paljoa jarruttele, mutta jos pudottaa asetusnopeuden vaikka satasesta kahdeksaankymppiin niin se tarttuu jo voimakkaammin.