Nyt hävettää ja kovaa.
En ole ennen tehnyt autolle oikeastaan mitään "remonttia", ja ajattelin että voisin vaikkapa vaihtaa jäähdytinnesteet itse. Joten otin netistä auki ohjeet "kaikkiin bensakoneellisiin bemareihin" ja rupesin touhuamaan, sen tarkemmin tutkailematta. Kun olin tyhjentäny syylärin nesteestä, ohjeen yhtäläisyydet mun auton kanssa loppu. (Tais olla V8 ohjeet?)
Kun löysin ohjeet N52-koneen prosessille, päätin että parasta jos vaan jätän tekemättä. Kysymys nyt onkin, että jos syyläristä on valutettu nesteet ulos, täytyykö järjestelmä nyt ilmata? Voinko käynnistää auton? Vai pitäiskö vaan hinata oikeelle mekaanikolle ja maksaa virheestään
E60 jäähdytinnesteestä..
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1277
- Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
- Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4 - Paikkakunta: Janakkala
Pitää sieltä ilmat ulos saada, muuten tulee tuho lämpimällä koneella. Se, tarviiko autoa kuitenkaan hinata korjaamolle, on kuitenkin eri asia - jäähytysjärjestelmän täyttö ja ilmaus kun ei varsinaisesti avaruustekniikkaa ole.
Mistäpäin nettiä ohjeet kaivoit (heitä vaikka osoite)? Äkkiseltään nuo näyttää siltä, että tämän proseduurin pitäisi osua sinun autoosi (täyttö- ja ilmausohje on lopussa):
http://www.pelicanparts.com/techarticle ... System.htm#
Yksinkertaisuudessaan: järjestelmä on itseilmaava, joten nesteet sisään maksimirajaan asti, sisällä virta päälle, lämpö täysille, joko vesipumppu tai moottori käyntiin (jälkimmäisessä käytä moottori käyntilämpötilaan eli jonnekin 80-90°C asti, sitä voit tarkkailla salavalikosta tai OBD:llä) ja täytä nestepinta uudelleen maksimiin. Jos et tiedä, onko autosi sähköisellä vesipumpulla, kokeile sitä ensin (virrat päälle (ei moottoria käyntiin), lämmöt täysille, kaasupoljin 10 sekunniksi pohjaan).
Pelicanpartsilla vaikuttaa muutenkin olevan hyviä, kuvallisia ohjeita BMW-jumppailuun, melkeinpä kannattaa katsoa sieltä eka, jos joku proseduuri mietityttää.
Mistäpäin nettiä ohjeet kaivoit (heitä vaikka osoite)? Äkkiseltään nuo näyttää siltä, että tämän proseduurin pitäisi osua sinun autoosi (täyttö- ja ilmausohje on lopussa):
http://www.pelicanparts.com/techarticle ... System.htm#
Yksinkertaisuudessaan: järjestelmä on itseilmaava, joten nesteet sisään maksimirajaan asti, sisällä virta päälle, lämpö täysille, joko vesipumppu tai moottori käyntiin (jälkimmäisessä käytä moottori käyntilämpötilaan eli jonnekin 80-90°C asti, sitä voit tarkkailla salavalikosta tai OBD:llä) ja täytä nestepinta uudelleen maksimiin. Jos et tiedä, onko autosi sähköisellä vesipumpulla, kokeile sitä ensin (virrat päälle (ei moottoria käyntiin), lämmöt täysille, kaasupoljin 10 sekunniksi pohjaan).
Pelicanpartsilla vaikuttaa muutenkin olevan hyviä, kuvallisia ohjeita BMW-jumppailuun, melkeinpä kannattaa katsoa sieltä eka, jos joku proseduuri mietityttää.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 582
- Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:01
- Auto: F30 320iA Sportline
Edelliset:
E92 325iA
E81 118i
N52 moottorissa on sähköinen vesipumppu, eli ei tarvitse käynnistää konetta ilmaamisen vuoksi. Tässä ainakin yksi ohje http://wiki.bavariantechnic.com/index.p ... _Procedure