bmw e39 520d ei ota kierroksia vaikka painaa kaasua

Yleistä keskustelua vioista ja ongelmista
tenhoåke
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 27 Loka 2016, 22:23

Missähän mahtaa olla vika kun starttaan niin hehku sekä laturin valot jäävät palamaan, ajovalot sekoilee, kierrokset noin 1100 rpm kaasua kun painaa niin mitään ei tapahdu.

voisiko joku viisaampi neuvoa mistä alan vikaa etsiä.


auto siis käy kaikilla pytyillä ei savuta ym.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Kolme ensimmäistä oiretta viittaisi sähkövaivaan, joka saattaa selittää neljännenkin.

Tarkistuslistalle ensimmäisenä:
-Akun kunto
-Laturin kunto
-Jännitehäviöt laturin ja akun välillä
-Maadoitukset, etenkin moottorin
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
tenhoåke
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 27 Loka 2016, 22:23

Aero kirjoitti:Kolme ensimmäistä oiretta viittaisi sähkövaivaan, joka saattaa selittää neljännenkin.

Tarkistuslistalle ensimmäisenä:
-Akun kunto
-Laturin kunto
-Jännitehäviöt laturin ja akun välillä
-Maadoitukset, etenkin moottorin


akku uusi joten sen voi sulkea pois.

laturi tarkastettiin mittarilla lataa 13,9.


ainut mikä jäi mietityttämään niin akulla joku pieni musta laatikko jossa jonkinnäköisiä kupari releitä (olisikohan vetokoukulle.

kuinka tarkistan moottorin maadotuksen jännitehäviön? voiko vika olla canväylässä?
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Mittaa jännite laturin plusnavan ja akun plusnavan väliltä sekä laturin rungon ja akun miinusnavan väliltä, molempien pitäisi olla käytännössä 0.

Kai sitä pöpöä voi väyläpurkeissakin majailla, vaikkakin yleisesti ottaen ne tuppaa olemaan aika varmatoimisia värkkejä. En kuitenkaan tunne E39:n väyläpurkkeja laisinkaan, joten en sano siihen oikeastaan juuta enkä jaata, mutta aloittaisin silti ihan perusasioista, jotka voi aiheuttaa kummallisia efektejä (eli juurikin nuo lataus ja maadoitukset)

Edit: oliko tuo 13,9V laturilta vai akulta mitattu? Ei se hirveän korkea latausjännite ole, mutta ei nyt ihan olematonkaan.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
tenhoåke
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 27 Loka 2016, 22:23

Aero kirjoitti:Mittaa jännite laturin plusnavan ja akun plusnavan väliltä sekä laturin rungon ja akun miinusnavan väliltä, molempien pitäisi olla käytännössä 0.

Kai sitä pöpöä voi väyläpurkeissakin majailla, vaikkakin yleisesti ottaen ne tuppaa olemaan aika varmatoimisia värkkejä. En kuitenkaan tunne E39:n väyläpurkkeja laisinkaan, joten en sano siihen oikeastaan juuta enkä jaata, mutta aloittaisin silti ihan perusasioista, jotka voi aiheuttaa kummallisia efektejä (eli juurikin nuo lataus ja maadoitukset)

Edit: oliko tuo 13,9V laturilta vai akulta mitattu? Ei se hirveän korkea latausjännite ole, mutta ei nyt ihan olematonkaan.


akulta mitattu. pitää huomenna mitata sieltä laturiltakin. mistäs tuo kaasun vika voisi johtua?

vaikka kuinka polkee kaasua niin mitään ei tapahdu.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1850
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Kaikki viat digiajan autossa voi johtua liian alhaisesta jännitteestä. Latausjännitteen pitäisi olla yli 14V, ja vaikka akulta mitaten 13,9V onkin, niin jännite ei välttämättä pääse kaikille laitteille asti riittävänä jos on huonoja liitoksia.
tenhoåke
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 27 Loka 2016, 22:23

Elikkäs vikakoodit luettu ja vikakoodeja 3kpl.

Neulan liikkeentunnistin (kuulemma 4 pytyn suuttimen tunnistin/anturi)


Jäähdytys tuuletin

Kaasuttimen polkimen asema-anturi.

Löytyiskö siis keneltäkään kyseisiä osia käytettynä.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1850
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Jos yhtä aikaa tuli noin monta toisiinsa liittymätöntä "vikaa", todellinen vika on todennäköisesti jossain ihan muualla. Joku elin ei saa sähköä riittävästi ja tulkitsee arvot väärin.
Avatar
penttim
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 189
Liittynyt: 30 Touko 2016, 16:13
Auto: F32 420dA M Sport
Paikkakunta: Ilmajoki

Kuten Wonderi ylempänä mainitsi, niin todennäköisesti vika on jossain muualla, kuin noissa vikakoodien ilmoittamissa komponenteissa.

Kertoiko vikakoodien luvun suorittanut henkilö, että mitkä noista vioista oli aktiivisena ja milloin mikäkin vikakoodi oli muistiin jäänyt?
- Noista ainakin ensimmäinen vika antaisi vikailmoituksen mittaristoon (moottorin vikavalo tai teksti-ilmoitus), joten saattaa olla vanhaa historiaa
- tuuletinkaan ei välttämättä liity tähän vikaan
- kaasupolkimen asentotunnistin aiheuttaa varmuudella ainakin tuon kaasupolkimen toimimattomuuden, jos se on todellinen vika.

Tässä olisi melkein pitänyt testata antureita ja signaaleja seuraamalla autosta live-dataa, jolloin olisi nähnyt mm. tuosta kaasupolkimen asentotunnistimesta tulevan tiedon.

Mutta omasta kokemuksesta epäilisin ensimmäisenä virtalukon pohjaa, joka on onneksi kohtuullisen edullinen ja helppo vaihtaa.
Vastaa Viestiin