E84 ja jarrujen kuivatustoiminto
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 3
- Liittynyt: 24 Marras 2016, 15:44
Asiani koskee autoani BMW X1, 23dA, vuosimallia 2011. Autoa on vaivannut omistajuuteni alusta asti ongelma liittyen automaattiseen jarrujen kuivatustoimintoon. Sadetunnistimen tai tuulilasin pyyhkimien ollessa päällä auton ohjelmisto kuivattaa jarruja. Kuivatustoiminto ei toimi oikein autossani ja vika ilmenee vaarallisen voimakkaana puoltamisena vasemmalle jarrutuksen alkaessa sateella. Kuivissa olosuhteissa jarrut toimivat täysin moitteitta. Vikaa on tutkittu merkkiliikkeissä, mutta tuloksetta. Vaikuttaa, että etujarrujen vasen puoli kuivattaa tehokkaammin kuin oikea puoli ja aiheuttaa vaarallisen puoltamisen kun jarruja painetaan. Kuivatustoimintoa on säädetty tehokkaammaksi ohjelmoimalla, mutta puoltaminen sateella jarruttaessa ei loppunut. Sittemmin tehokkaampi kuivatustoiminto palautettiin normaaliksi. Jarrujen mekaaninen kunto on tutkittu ja ne toimivat täysin oikein. Halusin ongelmasta eroon ja vaihdatin autoon uudet jarrulevyt ja palat (eteen/taakse), mutta vika ei poistunut. Koska vaiva edelleen jatkuu niin kysyisinkin arvoisat foorumilaiset, että onko auton jarrujen kuivatustoimintoa mahdollista poistaa mitenkään (merkkiliikkeen mukaan ei voi)? Mielestäni ongelma ei kuvaa muuten hyvän BMW-autoni laatua. Täysin liioittelematta sanoen - en uskalla antaa autoa 18 -vuotiaalle tyttärelleni ajettavaksi sateella. Puoltamisen rajuus jarrutuksen aloituksessa voi olla kohtalokasta nuorelle kuljettajalle. Oletteko törmänneet vastaavaan ongelmaan aikaisemmin? Löytyisikö teiltä ratkaisua ongelmaan?
Jotain tuollaista? https://youtu.be/T9pPCaNUR0I
Kyllähän noista on netti keskustelua tulvillaan mutta ratkaisua ei liene? En jaksanut niin paljon lukea noita ainakaan että olis löytynyt..
Kyllähän noista on netti keskustelua tulvillaan mutta ratkaisua ei liene? En jaksanut niin paljon lukea noita ainakaan että olis löytynyt..
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 3
- Liittynyt: 24 Marras 2016, 15:44
... juurikin noin! Kappasta vaan - en siis olekaan yksin ongelman kanssa. Kummallista, että huolto/maahantuoja ei pysty tunnistamaan ongelman aiheuttajaa vaikka näkyy olevan muillakin samanlaista puoltamista - ja samalle puolelle... Täytynee etsiä joku osaava softaaja, joka osaa poistaa kuivatustoiminnon käytöstä, koska merkkiliike ei siihen pysty. Olisiko kenelläkään tietoa osaajista? Lähempänä Pohjois-Suomea parempi, mutta ajan kyllä eteläänkin jos vain tämä ongelma saadaan poistettua... Kiitos!
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 582
- Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:01
- Auto: F30 320iA Sportline
Edelliset:
E92 325iA
E81 118i
Tuossa kannattaa vedota jo valmistus- tai suunnitteluvirheeseen, josta tehdas siis vastaa myös takuun ulkopuolella. Kyseessä on vika turvavarusteessa ja etenkin kun auto puoltaa vastaantulevan liikenteen kaistalle. Kuivatustoiminnon poistaminen korjaa kyllä taudin oireen mutta ei sen aiheuttajaa.
Eikös sen taudin oireen aiheuta juurikin se kuivaustoiminta ja senhän se poistaa? Mun mielestä kyllä ihan turha kapine.E81 kirjoitti: Kuivatustoiminnon poistaminen korjaa kyllä taudin oireen mutta ei sen aiheuttajaa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 582
- Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:01
- Auto: F30 320iA Sportline
Edelliset:
E92 325iA
E81 118i
Nojoo taisin seota omaan nokkeluuteeniwsaarja kirjoitti:Eikös sen taudin oireen aiheuta juurikin se kuivaustoiminta ja senhän se poistaa? Mun mielestä kyllä ihan turha kapine.E81 kirjoitti: Kuivatustoiminnon poistaminen korjaa kyllä taudin oireen mutta ei sen aiheuttajaa.
Pointtini oli kuitenkin se, että autoon on ostettaessa luvattu tietyt ominaisuudet ja nyt niitä pitäisi lähteä kytkemään pois päältä. Kyseessä on turvavaruste vaikka sen hyöty luultavasti on vain marginaalinen.
Tuota kuivaustoimintoa EI VOI kytkeä ohjelmallisesti pois päältä. Sitä on kysytty monesta huollosta ja kukaan harrastaja sitä ei ole pystynyt poistamaan.
Ratkaisu on se että korjataan kuivaus tai tehdään se säännöllisesti itse manuaalisesti painelemalla jarrua toisinaan.
Nyt F30 320dA, tulossa F36 420xdA
Ratkaisu on se että korjataan kuivaus tai tehdään se säännöllisesti itse manuaalisesti painelemalla jarrua toisinaan.
Nyt F30 320dA, tulossa F36 420xdA
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Aikanaan ennen jarrunkuivaustoiminnon keksimistä ajoin rekalla suolakurapikkupakkasessa Vantaalta Tampereelle koskematta jarrupolkimeen kertaakaan. Yllätys oli suuri kun moottoritien rampilla jarruttaessa ei sitten tapahtunutkaan ensimmäiseen sekuntiin yhtään mitään. Jarrujenkuivaustoiminto on aivan loistava turvavaruste.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 3
- Liittynyt: 24 Marras 2016, 15:44
Hyvää keskustelua! Joo - samaa mieltä olen, että jarrujen kuivatustoiminto on hyvä turvallisuusvaruste. Erityisesti jos ajetaan kovia nopeuksia esim. Saksan autobaanoilla. Suomen olosuhteisiin ja suhteellisen alhaisiin nopeuksiin kuivatuksen jarrutustehon lisäys lienee vähäinen, mutta ei ehkä merkityksetön. Valitettavasti saatu hyöty murentuu ajoturvallisuuden heikentymiseen toiminnon kompastellessa Suomen olosuhteissa. Erityisesti tuo suolamoska on jarrutuksen kuivatuksen aiheuttamaan puoltamiseen melkoista myrkkyä ja ratista saa pitää oikein kunnolla kiinni.
Raskas kalusto totta kai erikseen - siellä massat ovat suuria ja kuivatuksella on todellinen turvallisuusvaikutus - varsinkin jos se toimii oikein...
Epäilemättä kuivatustoiminto autossani on vikaantunut. Kysymys kuitenkin on, että mitä merkkiliike voi asian eteen tehdä, koska keinot ovat jo kokeiltu? Vaihtaa jarrukomponentteja laajaltikin? Kenen laskuun? Tulee nimittäin melkoisen kalliiksi tuollainen kokeiluperusteinen osien vaihtelu... Valitettavasti tätä tutkintaa on jo suoritettu ja heidän puoleltaan kerrottu, että jarrut toimivat oikein.
No eipä hätiä mitiä - sain vinkin, että muuta softavelho pääsee syvälle sisään ohjelmistoon ja on jopa poistanut ko. turvallisuusvarusteen käytöstä.
Nyt tutkinta on jo käynnissä - ensiviikolla olen viisaampi...
Raskas kalusto totta kai erikseen - siellä massat ovat suuria ja kuivatuksella on todellinen turvallisuusvaikutus - varsinkin jos se toimii oikein...
Epäilemättä kuivatustoiminto autossani on vikaantunut. Kysymys kuitenkin on, että mitä merkkiliike voi asian eteen tehdä, koska keinot ovat jo kokeiltu? Vaihtaa jarrukomponentteja laajaltikin? Kenen laskuun? Tulee nimittäin melkoisen kalliiksi tuollainen kokeiluperusteinen osien vaihtelu... Valitettavasti tätä tutkintaa on jo suoritettu ja heidän puoleltaan kerrottu, että jarrut toimivat oikein.
No eipä hätiä mitiä - sain vinkin, että muuta softavelho pääsee syvälle sisään ohjelmistoon ja on jopa poistanut ko. turvallisuusvarusteen käytöstä.
Nyt tutkinta on jo käynnissä - ensiviikolla olen viisaampi...
Suosittelen kuitenkin vaihtamaan merkkiliikettä ja korjauttamaan tuon turvallisuusvarusteen.
Nyt F30 320dA, tulossa F36 420xdA
Nyt F30 320dA, tulossa F36 420xdA
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 14
- Liittynyt: 10 Elo 2013, 23:14
- Auto: F11 530DA
E46 316i
ex E61 520DA
Ettei vika ole jossain muualla kuin jarruissa? Alustan väljät nivelet ja laakerit tarkastettu? Ja onko ratin asentotunnistin oikeassa asennossaan (eli luulee auton ohjaavan hieman sivuun) Silloin automaattisen jarrujen kuivauksen voisi kuvitella juuri puoltavan ratin asentotiedon suuntaan...Deepleader kirjoitti:Asiani koskee autoani BMW X1, 23dA, vuosimallia 2011. Autoa on vaivannut omistajuuteni alusta asti ongelma liittyen automaattiseen jarrujen kuivatustoimintoon. Sadetunnistimen tai tuulilasin pyyhkimien ollessa päällä auton ohjelmisto kuivattaa jarruja. Kuivatustoiminto ei toimi oikein autossani ja vika ilmenee vaarallisen voimakkaana puoltamisena vasemmalle jarrutuksen alkaessa sateella. Kuivissa olosuhteissa jarrut toimivat täysin moitteitta. Vikaa on tutkittu merkkiliikkeissä, mutta tuloksetta. Vaikuttaa, että etujarrujen vasen puoli kuivattaa tehokkaammin kuin oikea puoli ja aiheuttaa vaarallisen puoltamisen kun jarruja painetaan. Kuivatustoimintoa on säädetty tehokkaammaksi ohjelmoimalla, mutta puoltaminen sateella jarruttaessa ei loppunut. Sittemmin tehokkaampi kuivatustoiminto palautettiin normaaliksi. Jarrujen mekaaninen kunto on tutkittu ja ne toimivat täysin oikein. Halusin ongelmasta eroon ja vaihdatin autoon uudet jarrulevyt ja palat (eteen/taakse), mutta vika ei poistunut. Koska vaiva edelleen jatkuu niin kysyisinkin arvoisat foorumilaiset, että onko auton jarrujen kuivatustoimintoa mahdollista poistaa mitenkään (merkkiliikkeen mukaan ei voi)? Mielestäni ongelma ei kuvaa muuten hyvän BMW-autoni laatua. Täysin liioittelematta sanoen - en uskalla antaa autoa 18 -vuotiaalle tyttärelleni ajettavaksi sateella. Puoltamisen rajuus jarrutuksen aloituksessa voi olla kohtalokasta nuorelle kuljettajalle. Oletteko törmänneet vastaavaan ongelmaan aikaisemmin? Löytyisikö teiltä ratkaisua ongelmaan?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 161
- Liittynyt: 14 Maalis 2011, 22:38
- Auto: Tesla MYLR23
- Paikkakunta: Vantaa
http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f=27&t=8412
Jarrut toimivat edelleen normaalisti sateella eli saivat korjattua ilmeisesti vian ihan "pysyvästi". Hertsikan Laakkosella muistaakseni huoltoneuvoja Itkonen hoiti asian, samaan aikaan oli häneen ottanut yhteyttä joku toinenkin vanhemman X1:n omistaja samasta ongelmasta, en tiedä miten se tapaus päättyi, toivottavasti hyvin kuten minulla.
Jarrut toimivat edelleen normaalisti sateella eli saivat korjattua ilmeisesti vian ihan "pysyvästi". Hertsikan Laakkosella muistaakseni huoltoneuvoja Itkonen hoiti asian, samaan aikaan oli häneen ottanut yhteyttä joku toinenkin vanhemman X1:n omistaja samasta ongelmasta, en tiedä miten se tapaus päättyi, toivottavasti hyvin kuten minulla.
Nyt: Tesla MYLR23
Ex: 2x Opel Kadett, Toyota Camry, Renault 21, Renault Laguna, Volvo V70, Volvo V70 awd, BMW X3 3.0sd, X1 xDrive 2.0d, 320iA GT xDrive
Ex: 2x Opel Kadett, Toyota Camry, Renault 21, Renault Laguna, Volvo V70, Volvo V70 awd, BMW X3 3.0sd, X1 xDrive 2.0d, 320iA GT xDrive
Vääriltä henkilöiltä on kysytty jos toimintoa ei ole saatu koodattua pois. Toki sen saa poistettua mutta ehkä ne jarrut olisi parempi korjata. Tämmöisiä puukotuksia on ihan turha kysyä esim merkkiliikkestä, siellä "ei ole mahdollista" tarkoittaa vain että se ei ole heille mahdollista.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128