F20 kattoluukku räjähti

Yleistä keskustelua vioista ja ongelmista
toukopouko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 19 Huhti 2016, 11:20
Auto: 530xe

melperri kirjoitti:Kustannusten lisäksi toinen huolestuttava asia on , että ilmeisesti sisäkatto joudutaan vaihtotyössä irrottamaan. Näistä sisustan purkamissista ja kokoamimisista on huonoja kokemuksia , tahtoo ilmestyä kaikenlaisia nitinöitä ja natinoita sen jälkeen.
Käännä huoli voitoksi, ja asennuta sinne kattoon samalla ylimääräiset äänenvaimennukset? Jotain äänenvaimennusmassaa tai -levyä vaan... :)
BMW 530ex 2020 - kulutus Kuva
Ex: BMW 330e 2016 - kulutus 57tkm ajalta Kuva
Avatar
-V-
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 981
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 18:41
Auto: F20 LCI 118iA Sport + F30 LCI 320dA xDrive M sport
Paikkakunta: Kauniainen

Wonderi kirjoitti:Vaatiahan voi monenlaista, mutta autoliike taitaa kuitenkin toimia takuuehtojen mukaisesti. Takuuehtoihin ei kuulu sijaisauto tai sen bensat. En yllättyisi vaikka takuuehdoissa olisi poikkeus lasien särkymiseenkin (niin kuin on jarrupalojen, kytkinten, polttimoiden yms. kulumiseen). Eri asia sitten jos autoliike haluaa tarjota ehtoja parempaa palvelua.
Tottakai takuuasian hoitoon kuuluu sijaisauto. Polttoaineet toki yleensä omaan piikkiin kuten omassakin autossa. Aina on ainakin Laakkosella takuuaikana takuuasian hoidon ajaksi tyrkätty vuokraamon sijaisauto alle. Kerran oli vääntöä kun takuuajan loppupuolella homma ei tullutkaan kerralla kuntoon vaan piti tilata uutta osaa joka tuli vasta takuuajan päättymisen jälkeen. Silloin meni kuulemma sijaisauto liikkeen goodwillin piikkiin. Tiedä sitten.

Ja toiseen offtopiciin totean että useimpiin uutena ostamiini autoihin olen kattoluukun ostanut jos automalliin sellaisen on saanut. Ja ostan jatkossakin kun se vaan on niin mukava. Mukava puolet vuodesta ja nätti sen toisenkin puolen :) . Vuonna -89 ensimmäiseen uutena tilaamaani en kattoluukkua mietinnöistä huolimatta tilannut ja se kadutti koko omistusajan. Itse asiassa lyhensi sitä. Sen jälkeen olen ollut "viisaampi". On hyvä että on automerkkejä joihin saa valittua sellaisia varusteita joita itse arvostaa ja joita haluaa :) .
Ex: F10 520dA, F11LCI 520xdA, F20 116i, F30 318dA, E90LCI 320xdA, E92LCI 320Cd, E60LCI 530dA, E84 X1 20xdA, E90 335dA MSport, E60LCI 525i, E90 320d MSport, E81LCI 118d, E91LCI 320i, E92 325CdA, E46LCI 330Ci Cabrio MSport, E90 325iA, E82 120dA, E30 320iA
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 588
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

toukopouko kirjoitti:
melperri kirjoitti:Kustannusten lisäksi toinen huolestuttava asia on , että ilmeisesti sisäkatto joudutaan vaihtotyössä irrottamaan. Näistä sisustan purkamissista ja kokoamimisista on huonoja kokemuksia , tahtoo ilmestyä kaikenlaisia nitinöitä ja natinoita sen jälkeen.
Käännä huoli voitoksi, ja asennuta sinne kattoon samalla ylimääräiset äänenvaimennukset? Jotain äänenvaimennusmassaa tai -levyä vaan... :)
Ei taida merkkikorjaamon pojat laittaa sinne mitään kotikutoisia viritelmiä. Toivotaan nyt , että saisivan homman tehtyä niin , ettei mikään natise tai repsota jälkeenpäin.
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 588
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

No nyt valmistui auto. Kustannukset joko takuuseen tai maahantuojalle. Auto odotti pestynä hallissa. Ainakaan äkkiseltään tarkasteltuna mikään ei repsota. Kaikkkiaan hyvä palvelu Autokeskus Airportilta.

Eipä tule jatkossakaan avattua sisäluukkua maantienopeuksissa , ihaillaan taivasta vain kaupungissa.
Avatar
Raimo Miettinen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 753
Liittynyt: 04 Marras 2010, 20:03
Auto: BMW 525dA F10 ex. 320dA M-Sport E91, 120da

Kyllä niitä voi availla maantielläkin! Sulla on vain ollut erittäin huonoa tuuria.

Itsellä kesti ja toimi panoraamaluukku e91:ssä 400tkm. Kylmää ei hohkannut (=ei häirinnyt ainakaan mua) ja natinat minimaalisia paitsi kovimmilla pakkasilla. Muistaa vain voidella tiivisteet oikeilla aineilla samalla, kun ovien tiivisteet niin pysyy natinat poissa.
pmj
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 219
Liittynyt: 06 Tammi 2015, 11:40

^Jep. Mulla ei oo panoraamaluukkua mutta tuollainen perinteinen lasikattoluukku. Mulla on käytännössä aina se sisäluukku auki nopeuksista ja vuodenajasta riippumatta. Ihan kovimmilla pakkasilla voin joskus laittaa sen kiinni kun on saisälämppäri päällä että ei mene lämpö harakoille sitä kautta ja auto lämpiää paremmin. Ajoon lähtiessä kyllä sen sitten avaan
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 588
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Mulla on kahdessa autossa ollut panoraama luukku ja tässä nykyisessä tämä lasiluukku. Yhdessäkään autossa en ole kertaakaan avannut kattoa , mekanismit on sen verran monimutkaiset ja heppoiset , että luukun kanittaminen on vain ajan kysymys , jos niitä availee ja sulkee. Varmaa on , että mahdollinen jumittuminen tapahtuu nimenomaan kaatosateella.

Nykyisessä pelissä myös sisäluukku pysyy kiinni maantiellä. On musiikin kuuntelun kannaltakin mukavampaa , eikä todellakaan huvita saada lasia silmille jossain 140 vauhdissa.
Avatar
Raimo Miettinen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 753
Liittynyt: 04 Marras 2010, 20:03
Auto: BMW 525dA F10 ex. 320dA M-Sport E91, 120da

melperri kirjoitti: Varmaa on , että mahdollinen jumittuminen tapahtuu nimenomaan kaatosateella.
Mihin tämä varmuus perustuu?
pmj
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 219
Liittynyt: 06 Tammi 2015, 11:40

^Sama tuli mulla mieleen.
Kyllä itse ainakin availen luukkua kesäisin lähes päivittäin, joko kokonaan auki tai takareuna raollaan sisätilojen nopeampaan viilennykseen.
Nyt täytyy ehkä vähän ihmetellä miksi kattoluukun ottaa lisävarusteeksi jos sitä ei käytä ja sisäluukkukin suurimmaksi osaksi ajasta kiinni? Toki, jos käytettynä ostaa ja siinä kattoluukku sattuu olemaan vaikkei haluaiskaan niin silloin eri asia.
traveller
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 518
Liittynyt: 28 Heinä 2010, 22:33
Auto: F30 330e

Raimo Miettinen kirjoitti:
melperri kirjoitti: Varmaa on , että mahdollinen jumittuminen tapahtuu nimenomaan kaatosateella.
Mihin tämä varmuus perustuu?
Murphyn lakiin. :curse:
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 588
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Murphyn lakiinpa hyvinkín. Vielä täsmennykseksi , luukkua ei tietenkään kukaan availe kaatosateella , vaan kaatosade alkaa välittömästi luukun jumittumisen jälkeen.
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1249
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

melperri kirjoitti: luukkua ei tietenkään kukaan availe kaatosateella , vaan kaatosade alkaa välittömästi luukun jumittumisen jälkeen.
Jos luukku on ehjä, ja sitä ei availe, se on kohta jumissa: rikki.
Jos availee säännöllisesti ehjää ja huoltaa sitä silloin tällöin ,kyllä panoramakattokin kestää ja toimii ihan hyvin yli 10 vuotta vanhoissakin.
Toki jäätynyttä luukkua ei parane availla vaan ajaa auton lämpimään talliin ensiksi.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 588
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

jaki kirjoitti:
melperri kirjoitti: luukkua ei tietenkään kukaan availe kaatosateella , vaan kaatosade alkaa välittömästi luukun jumittumisen jälkeen.
Jos luukku on ehjä, ja sitä ei availe, se on kohta jumissa: rikki.
Jos availee säännöllisesti ehjää ja huoltaa sitä silloin tällöin ,kyllä panoramakattokin kestää ja toimii ihan hyvin yli 10 vuotta vanhoissakin.
Toki jäätynyttä luukkua ei parane availla vaan ajaa auton lämpimään talliin ensiksi.
Ok , ehkä pitäisi sitten esim kerran kuussa hallissa käyttää auki ja kiinni. Miten näitä luukkuja huolletaan ?
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1249
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

melperri kirjoitti:Miten näitä luukkuja huolletaan ?
Putsataan ja voidellaan. Ei mitän rakettitiedettä. Olen noita useita huoltanut. Jopa saanut jumiutuneita vielä "henkiin". :thuup:
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Eipä ole itsellä ollut mitään ongelmia panoraman kanssa. Käytän luukkua aktiivisesti kesällä kaikissa eri asennoissa mihin se kykenee. Sisäverho on käytännössä kesät talvet aina auki. Suljen sen talvella vain pidemmillä reissuilla jos on suksiboksi päällä kun se laatikko kohisee jonkin verran.

E83:ssa toimi 9 vuotta moitteetta ja nyt GT:ssä on pelannut ihan hyvin 3 vuotta. Maantienopeudessa ja motarilla auki ja kiinni ihan fiiliksen mukaan mutta ennen katon avausta puolisenttiä takasivuikkunoita auki niin ilman puffaus poistuu.

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 588
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Eipä se luukun posahtaminen tietenkään kovin yleistä ole , mutta kun se on kerran osunut kohdalle , "luotto män" niin sanotusti. Jos ikkuna räjähtää sisäluukku auki motarivauhdissa , on lopputulos nk isommassa kädessä , eikä viitsi testailla , näyttääkö sen käden peukalo ylös vai alas.
Vastaa Viestiin