Turbon ahtopaineet korkeat

Yleistä keskustelua vioista ja ongelmista
Kalaharri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 32
Liittynyt: 19 Marras 2014, 16:36
Auto: BMW X5 35d
Paikkakunta: Utsjoki
Viesti:

Auto on X5 35d, optimoitu, heppoja irtoaa 386 ja vääntö 702. Vikakoodi 41aa kertoo että ahtopaineet ovat korkeat. Mikä voisi olla vikana. Auto antaa voimaa hurjasti pihalle, pakoputkien päät ovat hienoisesti nokiset, mitään pahempaa "voimasavua" ei kuitenkaan tuprua like a Volvo.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Voisiko olla ihan oikea ilmoitus, eli optimoinnin tehnyt joku poropeukalo joka nostanut ahdot liian korkealle ja auto varoittelee että kohta lentää ahtosiivet mäntien päälle.

Jos hiukkasloukku on vielä paikoillaan, niin sen takia ei tule savua.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Kalaharri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 32
Liittynyt: 19 Marras 2014, 16:36
Auto: BMW X5 35d
Paikkakunta: Utsjoki
Viesti:

Ei ole poropeukalo tehnyt optimointia. On erittäin laadukas tuote. Englantilainen Celtic on ohjelma. On tarkistettu ettei johdu ohjelmoinnista. Eihän mikään ohjelma voi edes nostaa ahtopaineita, vaan kyllä kai se ohjelmointi vaikuttaa paljon muuhun kuin pelkästään ahtopaineisiin. Vai miten on. Vikailmoitus on oikea, eli testerissä on ajettu ja ahtopaineet liian korkeat. Hiukkassuodatin on poistettu ja savua siis tulee. Mutta ei tietenkään mustaa "voimasavua" kuten volvot uudesta lähtien savuttavat. Sen verran kuitenkin savua tulee, että pakoputkenpäät ovat nokiset ja näin pakkasella jäätynyt lumi mustuu hieman.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Optimoinnit nostavat ahtoja, joten epäilen tätä. Mikä muu se voi olla kuin väärin toimiva ahtopaineen tunnistin, ohjelma joka ahtaa liika tai hajoava ahdin?
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Kyllähän softat ahtopaineita tosiaan nostaa, mutta samalla kun nostetaan ahtopyyntiä (tai no, ilmamassapyyntiä), nostetaan myös ahtorajoja. Ahtopaineen maksimiraja (se, mihin asti paineita tietoisesti nostetaan) on varmasti alempana kuin hälyraja (josta tulee tuo vikakoodi). Meikäläisen arpa menee ahtopaineen säätöjärjestelmän fyysiselle puolelle - venttisiivet tai niiden ohjaus jumissa. En tiedä miten ne näissä on ohjattu, joten en lähde sitä sen tarkemmin arvailemaan.

Ihan uteliaisuudesta, paljonko imusarjassa on painetta kun koodi lävähtää tauluun?
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Kalaharri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 32
Liittynyt: 19 Marras 2014, 16:36
Auto: BMW X5 35d
Paikkakunta: Utsjoki
Viesti:

Kysyin asiaan bimmerimekaanikolta hänen vastaus oli tämmöinen. Ohjelma ei tosiaan nosta ahtopaineita liian korkeaksi, vaan vaikuttaa kaikkeen. Se on selvitetty Englannista, josta ohjelma tulee. Se on siis suljettu vaihtoehto. Mutta tuollaasia vaihtoehtoja löytyi. Niitä lähdetään alkuviikosta selvittämään. Kun selviää, laittelen tietoja tänne. Kulutus autolla on talvikelissä 100 km/h vauhdilla 7,4 litraa ja 80 vauhdissa 6,4 litraa kahden tuhannen km lenkillä.

Eli kun heittää tuota 41aa koodia, niin vastasivat näin.
Ahtopaineiden säädössä TAI paineanturissa vikaa, eli piikittää ahtoja yli pyydetyn.
Monesti pelkkä paineanturin putsaus auttaa.

Noissa alipaineletkuissahan näissä on järjestään vikaa, el ahtimien ohjausletkuissa, ne kannattaa vaihtaa kaikki kerralla.

Voi olla ihan hyvin ahtoja ohjaava magneettiventtiili rikki. Vaikka tuntuu toimivan
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Tottakai se ohjelmointi vaikuttaa kaikkeen, mikä tarve sulla on todistella että ohjelma ei ole syyllinen?

Ongelma on ohjelman liian korkeat ahdot, ongelma ahtojen tunnistimessa tai itse ahtimessa.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Kalaharri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 32
Liittynyt: 19 Marras 2014, 16:36
Auto: BMW X5 35d
Paikkakunta: Utsjoki
Viesti:

Hetkinen. Ei mulla ole tarve todistella mitään. Ohjelmoija on selvittänyt asiaa englannista käsin, jossa on tämä Celtic paja ja siellä on tutkittu asiaa ettei ohjelma ole niitä ahtopaineita liian korkeaksi tuonut. Eli käänteisesti, jos he ottavat ohjelman pois, ahtopaineet ovat edelleenkin liian korkeat. Ja jos luit edellisen kirjoitukseni, siinähän kerrottiin mihin bmw asiantuntija on päätynyt. Täällä asiaa kysyin siksi, josko jollakin olisi ollut autossaan samaa vaivaa. Tai eihän se mikään vaiva ole, sillä fyysisesti sitä ei näe eikä tunne. Kun auto kävi huollossa, siellä vikakoodin kautta tuo huomattiin. jk. kun näytät tietävän, niin sanohan kummassa ahtimessa se vika sitten on. Kas kun niitä on kaksi tuossa mallissa.
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

No "todista" edes sen verran,että kerrot paljonko ne ahdot maksimissaan sitten on. Eli onko ne oikeasti liian korkeat,vai tuleeko vikailmoitus virhellisestä anturitiedosta. Isompi ahdin ne tehoahdot pääasassa tekee,mutta syy ei varmaankaan ole nyt itse ahtimessa. Vaan sen toiminnasta vastaavista osatekijöistä. Esim. jumitteleva ahtopaineen säädin. Väärästä anturi tiedosta. Tai,tai...

Ja mikäli vielä pystyt laittamaan näytille dataa ahtojen livekäyttäytymisestä,niin joku asiasta oikeasti ymmärtävä voisi antaa neuvoja. Arvailemalla se ei varmaan tule kuntoon.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Kannattaa jäljittää millä kierroksilla vikakoodi tulee. Pienempi ahdinhan puhaltaa enemmän ala- ja isompi yläkierroksilla, joten tällä voi kartoittaa kumman ahtimen puolelta koodi tulee.

Uskon melko vahvasti MAP -anturin (Manifold Absolute Pressure, imusarjan ilmanpaine) syyttömyyteen, jos kerran mitään ei ajossa tai käynnissä huomaa. Sekin saattaa olla syyllinen, mutta siinä tapauksessa auton luulisi nypyttävän, rykivän, käyvän hassusti, antavan vikakoodin jo tyhjäkäynnillä tai tekevän jotain muuta mitä sen ei pitäisi tehdä. Paineen näkee OBD:n kautta, auton ollessa sammuksissa sen pitäisi olla n. 1000 mbar (+-vähän, koska maantiede ja ilmasto) ja logittamalla sitä, ilmamassaa sekä kierroslukua näkee näyttääkö anturi järkeviä lukemia. Anturin puhdistus ei välttämättä ole silti huono idea, eikä se todennäköisesti ole kovinkaan paha rasti.

Ahtopaineen hälyraja ei välttämättä ole yksittäinen lukema, vaan voi myös skaalautua ainakin kierrosluvun perusteella (en siis tiedä tekeekö niin, mutta voi tehdä ja se sopisi ainakin omaan järkeeni). Minun järkeeni kävisi skaalata sitä myös ilmamassan perusteella, niillä kahdella on kuitenkin melko suora yhteys toisiinsa kierrosluvun kautta.

Mun arpa edelleen fyysiselle ongelmalle ahtopaineiden ohjauksessa. Jos käytössä on ilmapaineohjaus eikä siipiä käännellä esim. sähkösolenoideilla, niin ne pienet paineletkut (eli "alipaineletkut" - ei niissä ainakaan vian ilmetessä pahemmin alipainetta pitäisi olla...) on tosiaan yleisellä tasolla hyvä lähtökohta tutkimiselle.

Btw, minkä ikäinen auto on? Se ei ketjusta vielä ainakaan minulle selvinnyt. Eri-ikäisissä autoissa kun voi olla erilaista tekniikkaa ja mm. nuo letkut usein hapertuvat ajan funktiona, niin ne ovat todennäköisempi ongelmalähde 8 kuin 2 vuotta vanhassa autossa.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Kalaharri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 32
Liittynyt: 19 Marras 2014, 16:36
Auto: BMW X5 35d
Paikkakunta: Utsjoki
Viesti:

Auto on 2009 mallia ja ajettu 170th. En siis tiedä mitkä ovat paineet. Minulle autokorjaamosta vain sanottiin että vikakoodi 41aa on ja se kertoo ahtopaineiden olevan liian korkeat. En ole siis mikään asiantuntija ja siksi tätä kysyin. Tänään jollain testerillä sitä katsottiin ja tyhjäkäynnillä joku ahtopaine oli hieman yli tuhannen millibaaria. Tai jotain sitä luokkaa. Autoliike väittää itsepintaisesti, että ohjelmointi on väärä ja se tekee ahtopaineet liian korkealla. Ohjelmoija taas kertoo, että asiaa selvitettyään ohjelmoinnissa ei ole vikaa. Ketä tässä nyt uskoo. Auto käy tasaisesti ja löylyä on helevetisti. Ei nykytä, eikä hytkytä. Vetää kuin piru pulkkaa kun kaasupoljinta hipaisee. Voimasavua ei tosiaan pakoputkista tule, mutta pienoista nokisuutta on pakoputkenpäissä. Turbot eivät vihellä oikeastaan ollenkaan, eli mitään vinkumista ei kuulu.
Clavurion
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Syys 2010, 22:21
Paikkakunta: Oulu

Kyllä tämä ongelma todennäköisimmin softasta johtuu, vaikka sen tekijä ei asiaa myöntäisikään. Softassa ahtopyynti voi olla kyllä oikein, mutta isomman turbon hukkaportti jää herkästi liian pieneksi, jos syöttöjen kanssa on ahnehdittu. Tämän seurauksena ahtopaineet piikkaa tietyissä tilanteissa tuosta fyysisestä rajoituksesta johtuen.
Kalaharri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 32
Liittynyt: 19 Marras 2014, 16:36
Auto: BMW X5 35d
Paikkakunta: Utsjoki
Viesti:

Tänään vielä selvitetään sitä softa-asiaa. Mitä liian korkeiden ahtopaineiden vuoksi voi autolle tapahtua. Turbo kilahtaa vai.
Kalaharri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 32
Liittynyt: 19 Marras 2014, 16:36
Auto: BMW X5 35d
Paikkakunta: Utsjoki
Viesti:

” has this had new MAF sensor? ECO map wont fix it... its incorrect air reading either faulty MAF or faulty MAP. If it has a new MAF and not OEM it will be this causing it! Its 100% NOT a software problem.”

Näin vastasi ohjelman kehittäjä.
Kalaharri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 32
Liittynyt: 19 Marras 2014, 16:36
Auto: BMW X5 35d
Paikkakunta: Utsjoki
Viesti:

Perjantaina vaihdetaan venttiilit ja mitataan ahtopaineet uudelleen. Uskon että sieltä se mörkö löytyy.
Kalaharri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 32
Liittynyt: 19 Marras 2014, 16:36
Auto: BMW X5 35d
Paikkakunta: Utsjoki
Viesti:

Ilmamassamittari ja joku muu sensori vaihdettu. Ahtopaineet tipahtivat normitasolle. Ei vikakoodia enää. Rallattaa hienosti ja löylyä on edelleen. Eli ohjelmassa ei ollut siis vikaa, kuten se jo tulikin selväksi.
Kalaharri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 32
Liittynyt: 19 Marras 2014, 16:36
Auto: BMW X5 35d
Paikkakunta: Utsjoki
Viesti:

Nyt säätöjen jälkeen ajettu hieman yli tuhannen kilometriä ja kulutus tippui 3 desiä sataselle. Pakoputken päät ovat kirkkaat, eivät noessa enää.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Kalaharri kirjoitti:Nyt säätöjen jälkeen ajettu hieman yli tuhannen kilometriä ja kulutus tippui 3 desiä sataselle. Pakoputken päät ovat kirkkaat, eivät noessa enää.
Eli paljonko kulutus on nyt?
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Kalaharri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 32
Liittynyt: 19 Marras 2014, 16:36
Auto: BMW X5 35d
Paikkakunta: Utsjoki
Viesti:

Maantieajoa, reippaita ohituksia nastarenkailla pikkupakkasessa 7,1 l/100 km.
EAE
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 29 Touko 2019, 13:13

Kalaharri kirjoitti: 11 Helmi 2017, 14:46 Ilmamassamittari ja joku muu sensori vaihdettu. Ahtopaineet tipahtivat normitasolle. Ei vikakoodia enää. Rallattaa hienosti ja löylyä on edelleen. Eli ohjelmassa ei ollut siis vikaa, kuten se jo tulikin selväksi.
Vanha ketju mutta koitetaan kepillä jäätä, mikähän muu sensori olisi maffin lisäksi voitu vaihtaa?
Vastaa Viestiin