F30 lukkoihin liittyviä ongelmia

Yleistä keskustelua vioista ja ongelmista
BMW-10
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 01 Huhti 2017, 14:23

F30 -13 kaksi ongelmaa:

1. Kuskin oven mekaaninen tappi ei nouse kunnolla (eli nuppi mikä osoittaa oven olevan auki). Tarkoittaa myös sitä, että ovi jää osittaiseen lukitusasentoon ovea sulkiessa. Esiintyy enemmän viileällä kelillä. Kun ovi on auki ja painaa keskikonsolin lukitusta, lukitus avautuu ylös asti aina. Sama tapahtuu, jos oven avaa itse mekaanisella avaimella. Muut ovet avautuvat ongelmitta. Mikä neuvoksi?

2. Takaluukun lukitus. Takaluukun avauduttua sisävalo ei pala. Ongelma ei ole, että lamppu olisi palanut. Lukon kiinnityksestä sisäänpäin painamalla (klippi) saa sisävalon palamaan. Eli herkistelystä kyse? Miten saa säädettyä kotikonstein? Lisäksi kontti ei aina lukitu kunnolla kiinni, vaan pompsahtaa takaisin ylös (ei automatiikkaa). Muutaman kerran auennut jopa töyssyyn ajaessa.

Kiitos neuvoista jo etukäteen.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Molemmat kuulostaa siltä, että perinteinen PPVK (Pura-Putsaa-Voitele-Kasaa) -huolto tekisi gutaa. Eli lukkomekanismi irti autosta, pöydälle, varovasti ja hallitusti purkaen (jos oma muisti vähänkään epäilyttää, kannattaa valokuvata työvaiheet niin, että näkyy osien alkuperäiset asennot jne, niin on helpompaa kasata takaisin) ja huolella puhdistaen. Kasaus yleensä päinvastaisessa järjestyksessä purkuun nähden, liikkuvat osat huolella voidellen ja ylimääräiset voiteluaineturseet pois pyyhkien. Ovilukon kanssa kannattaa toki puhdistaa ja voidella myös vivustot ja vaijerit sekä avauskahvan että mainitsemasi lukkonupin osalta niiltä paikkein, mistä voivat kanittaa (älä likaa ovipahvin näkyvää osaa).

Itse olen käyttänyt puhdistukseen yleensä CRC:n Bräkleeniä (muoviosia ei välttämättä tällä kannata käsitellä) ja Quickleeniä (tämä on hivenen hellempää yleensä, silti varovaisuus ei haittaa) ja voiteluaineena vähän kohteesta riippuen joko CRC:n Adhesive Lubricantia tai lukoissa yleensä valkoista litiumrasvaa (CRC White Lithium Grease). Vielä ei ole valittamista ollut.

Pieni varoituksen sana: jos nuo ovat vähänkään sukua E90:n lukkojen ajattelulle (todennäköisesti ovat, koska se on luontainen kehityssuunta) ei niitä välttämättä ole suunniteltu huollettaviksi eikä tarkoitettu avattaviksi, joten avatessa voi joutua käyttämään väkivaltaa, pora- tai hiomakonetta, jotka ovat tässä touhussa erittäin harkittaen käytettäviä työvälineitä. Esimerkkinä mainittakoon E90:n takaluukun lukkomekanismi, jonka kotelointia kiinni pitävä niitti toimii lukkosalvan akselina - tämän joutuu poramaan auki, mutta ei yhtään liian pitkälle, että akselifunktio säilyy toimintakykyisenä. Meikläisen E90:n takaluukun lukon voiteluhuollosta löytyy tarinaa ja kuvia tuolta: http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?p=75825#p75825
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Itse ne kyllä lähtisi purkamaan lukkoyksiköitä. Brake cleaneria lukkoyksiköihin ja paineilmaa perään = ajaa kaikki möhmöt pois ja sitten aseöljyä, runsaasti. Sitäkin voi paineilmalla avustaa menemään.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Avatar
MPK
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 26
Liittynyt: 16 Heinä 2016, 12:11
Auto: F30 330e M Sport

Ääni aseöljylle.
Enimmäkseen vain istun, ja tuijotan papereita. Ja yritän selvittää, onko missään mitään järkeä. Yleensä ei ole. - Michael Kosterlitz
Vastaa Viestiin