E90 Moottorivalo ja tehojen häviäminen

Yleistä keskustelua vioista ja ongelmista
dolmo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 16
Liittynyt: 31 Loka 2015, 09:53

^
Jes uusi aika varattu ja lähtevät huohottimesta liikkeelle. En minä näistä enää tajua mitään, tuntuu että joku kairaa kakkoseen näissä jutuissa.
dolmo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 16
Liittynyt: 31 Loka 2015, 09:53

Moro, ihan kuulumisia haluaisin kertoa ja jakaa tietoa, jos joku onneton joutuu tuon N46 koneen uhriksi. Eli konerempan jälkeen öljynkulutus pysyi melkoisen normaalina mutta, kasvoi myöhemmin huomattavasti, joskus loppuvuodesta 2018 kulutus oli 1litra/2.000km mikä on mielestäni melkoisen korkea. Öljynä käytetty aina 5w30 mutta valmistaja saattanut satunnaisesti poiketa.

Tiivistelmä jos et jaksa lukea seuraavaa taustoitusta ja yksityiskohtia joka on tajunnanvirtana alla: Isomman konerempan jälkeen öljynkulutus oli normaali, mutta muuttui parin vuoden saatossa tasolle 1litra/2.000km saatiin pudotettua autossa karkeasti 0,5litraa / 10.000km

Koska olin käyttänyt jo ketjuremppaan ym. jokusen tonnin aikoinaan rahaa, niin hinku tehdä mitään uutta tonnien remppaa oli melkoisen matala. (Veikkauksia oli aina jumiutuneista männänrenkaista venttiilinvarren kumeihin jne, jotka ovat ilmeisesti ne klassisimmat jutut.) Mietin jo hetken, että pistän auton liikkeeseen kiertoon ja vaihtoa tilalle, mutta raha-tilanne oli sillä hetkellä melko heikko ja mulla on hassu periaate; koska auto ei ole minulle pakollinen asia/esine/liikkumisväline, niin haluan maksaa sen käteisellä tai säästöillä, enkä ottaa mitään osa-maksua tai vakuudetonta lainaa autoa varten. Ehkä joskus voin miettiä jotain yksityisleasingia, mutta se siitä.

Öljynkulutus alkoi ärsyttämään sen verran, että kokeilin epätoivoisena vielä eri lisäaineita öljyn sekaan, huonolla menestyksellä ja kaikkien foorumien kirjoittelu osoittautuikin todeksi, ihan turhaa rahastusta. Vaihdatin sitten öljyt normaalin huolto-ohjelman mukaan keväällä 2019, tuolloin mittarilukema oli 201.560km. Päätin kuitenkin vielä kokeilla RVS G4 lisälitkut heti öljynvaihdon perään ohjeistuksen mukaisesti. Kumma kyllä, ainakin mentaalisella tasolla tuntui, että kiihtyvyys olisi parantunut hieman matalemmilla nopeuksilla, samoin koneen käyntiääni tuntui pehmeämmältä, mutta savutus ei kauheasti vähentynyt, ehkä hieman. En jaksanut kummemmin kuitenkaan uskoa, että mitään oli tapahtunut vaan pistin kaiken mielikuvituksen piikkiin ja hain jo pari öljypurkkia varastoon odottelemaan, kun taas pääsee kuukauden päästä lisäilemään öljyä. Kumma kyllä, kesällä oli mittarissa 205.xxx ja öljymittari näytti edelleen että pykälääkään ei ollut päässyt putoamaan. Aikaa meni ja seurailin aktiivisesti öljytilannetta ja loppuvuodesta mittari näytti jossain 208.xxx kohdilla, että 1/4 litraa oli öljytaso laskennut. Eli käytännössä 7000km kulutus olisi ollut 0,25litraa. Rehellisesti sanoen ajattelin, "perkelettäkö siinä jos tämä pitää paikkansa, lisään tilkan öljyä ja jatkan matkaa kuten ennenkin ja toivotaan, että sama tahti jatkuu.' Tuolla ajomäärällä olisin aikaisemmin ennen käsittelyä saanut lisätä karkeasti arvioiden yli 3litraa öljyä koneeseen. Mulla on ollut tapana vaihtaa öljyt 10.000km välein joten nyt huhtikuussa 2020 renkaidenvaihdon yhteydessä pyysin öljynvaihdon kun mittarissa oli 211.405km. Öljymittari näytti edelleen olevan ok, eikä palkkeja ollut pudonnut. Eli noin 10.000km matkalla öljynkulutus oli ollut 0,25litraa.

Yhteenvetona sanoisin, että RVS -käsittely auttoi ongelmaan. Valitettavasti Korona -tilanteen takia en päässyt katselemaan miltä konehuoneessa näyttää kun hoitivat öljynvaihdon, mutta kuitissa huomiona luki "Moottorissa lievää määrittämätöntä öljyvuota, syytä seurata." Tein nyt öljynvaihdon perään uudestaan tuon RVS -käsittelyn, koska tuskin siitä haittaa on. En tiedä onko muilla vastaavia kokemuksia tuosta RVS litkusta, mutta kyllä Googlen pojat kertovat siitä paljon positiivisia kuin myös negatiivisia asioita. Omalta osalta kokemus jäi kylläkin positiiviseksi ja olen tyytyväinen vaikka kulutus olisi 1litra/3.000km-5.000km tahtiin. Eikä tule muita ongelmia.

Sorry pitkä viesti, mutta olen iloinen jos edes yksi ihminen joka murehtii auton öljynkulutusta, lukee tämän ja kokeilee RVS käsittelyä. Ja saa myös kertoa omia kokemuksia yleisesti BMW:n öljynkulutuksesta!

Ps. En saa tästä viestistä mainosrahaa :P
Vastaa Viestiin