E90 Moottorivalo ja tehojen häviäminen

Yleistä keskustelua vioista ja ongelmista
dolmo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 16
Liittynyt: 31 Loka 2015, 09:53

Moro,

Tuossa pääsiäisriennoista tuli ajettua kotia ja loppumatkalla tuli pysähdyttyä kaupan kautta. Parkkiruudusta lähtiessä syttyi moottorin vikavalo (puoliksi keltainen) ja tehot hävisivät. Tätä ennen ei ole ollut mitään ongelmaa. Sain nitkuteltua kotipihaan ja nyt tarkemmin moottoria kuunnellessa pienellä kaasutuksella kuuluu "särisevää rallatusta" mutta vähän korkeimmilla kierroksilla ns. "normaali ääni."

Onko jakoketju tuusanpaskana ja koneremontti edessä vai voiko tästä vielä selvitä vielä jotenkin muuten? Auto vm 2006 E90 320i N46 koneella ja ajettu noin 180t km.

Kiitosta!
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Kerro nyt ekana että mitä ongelmaa se moottorinohjaus valittaa, eli millaisen vikakoodin pukkaa?
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
dolmo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 16
Liittynyt: 31 Loka 2015, 09:53

Tollanen vikavalo ja koodi sitten perään

https://www.google.fi/search?q=cc+id+29 ... zH0vLCx0vM:
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Tuo ei vielä kauheasti taida kertoa. Diagnostiikkatyökalu kiinni ja tarkempaa dataa autosta ulos, niin saattaa alkaa selviämään paremmin.

Aiempi CC-ID 29 -ilmentymä tällä foorumilla: http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?t=808

Edit: tuolla on lista CC-koodeista. 29 on "Engine problem, power reduced": http://mr-fix.info/bmw-cc-id-codes-faul ... -messages/
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
dolmo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 16
Liittynyt: 31 Loka 2015, 09:53

Jes, pajalle siis. Mietin vain menetänkö jo yöunet ja avaan viskilekan vaiko odotan rauhassa ilman suurempia stressejä.
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

dolmo kirjoitti: avaan viskilekan rauhassa ilman suurempia stressejä.
Tämä on hyvä idea :thup:
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Joo, turha siitä (vielä) on ressata. Ei se vika ressaamalla parane kuitenkaan, niin parempi ottaa lunkisti ja selvittelee tilanteen rauhaksiltaan.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Paitsi että jos siellä oli jotain vakavampaa, niin ei ehkä kannata kierrättää yms kamalasti ennen vian selviämistä.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Joo, ajaminen toki kannattaa ylipäätään jättää vähälle, mieluummin pois. Ja jos pakko on ajaa, niin tosiaan maltillisesti ja rauhaksiin.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
dolmo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 16
Liittynyt: 31 Loka 2015, 09:53

Noniin pajalla (ei marmori) käyty ja nollasivat vikakoodit. Nyt ajoin noin 50km ja sama valo iski palamaan. Pajalta annettu oheiset vikakoodit:

2A67 Venttiilinnoston ohjaus (Viallinen)
2A6B Moottorintehonrajoitus (Aktivoitu)

Ja kaupanpäälisiksi..
A6D1 Lisävesipumppu (Viallinen)

Ei auta muuta kuin uusiksi yrittää. Onko kenelläkään kokemusta vastaavista vikakoodeista? Googlen pojat kertovat kyllä lontooksi.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Voisiko olla kampiakselin asentotunnistin? Vai antaisiko järkevän vikakoodin?
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Ei - siitä ei seuraisi tehonalenema vaan täysi käynnistymättömyys. Äkkiseltään tuo 2A67 viittaa Valvetronicin suuntaan.

Jos oikein tulkkailen kevyen intternettitutkimuksen perusteella, selviää hyvällä säkällä Valvetronicin ohjausmoottorin vaihdolla, proseduuri kuvattuna tuolla: http://www.pelicanparts.com/BMW/techart ... lacing.htm - mutta kannattaa kuitenkin käyttää jossain BMW:tä tuntevalla pajalla (Schmiedmann, JMW, marmoritiskit...) varmemman ja asiantuntevan diagnoosin (sekä korjaustarjouksen) saamiseksi.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Bimmerfanc
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 95
Liittynyt: 23 Helmi 2011, 20:34
Auto: BMW G30 520DA
BMW E92 M3
Paikkakunta: Tre

Itsellä aikoinaan tuota tuli N54 moottorissa kun vanoksen solenoidit olivat paskaiset,menivät vähän tukkoon.Iitse vaihdoin ne uusiin,mutta putsauskin olisi auttanut.Kun vika tuli,niin virtojen pois->päälle laitolla kuittaantui,jotta sai rajoituksen pois.
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Aero kirjoitti: Äkkiseltään tuo 2A67 viittaa Valvetronicin suuntaan.

Jos oikein tulkkailen kevyen intternettitutkimuksen perusteella, selviää hyvällä säkällä Valvetronicin ohjausmoottorin vaihdolla, proseduuri kuvattuna
Ääni tuolle. Tosin parasta on ajaa tuon vikakoodin testiproseduuri, = ajetaan valvetronic aktuaattoria. Sillähän se selviäisi.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Je, tosiaan asiantunteva paja/tekijä osaa oikeat testiproseduurit ajaa ja tulokset tulkita, joten ei muuta kuin sopivaan tahoon yhteyttä.
Bimmerfanc kirjoitti:vanoksen solenoidit
Näistä pitäisi tulla ennemminkin vikakoodi venttiilien (tai oikeastaan nokan/nokkien) ajoituksesta eikä avausmäärästä, kuten tässä tapauksessa.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
dolmo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 16
Liittynyt: 31 Loka 2015, 09:53

Yes kiitos! Ilmoitan miten prosessi etenee! (Jos joku sattuu törmäämään samaan ongelmaan) Ei vissiin noissa N46 mikään "harvinainen tapaus." Toivotaan että olisi tuo Valvetronic -ongelma eikä muuta vakavempaa.
dolmo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 16
Liittynyt: 31 Loka 2015, 09:53

Moro

Vähän tiedonjakoa. Schmiedmannilla diagnosoivat ja korjasivat:
* Jakoketju, samalla nokkien säätöpyörät, rattaat, kiristimet ja kaikki pultit
* Venttiilikopan tiiviste vaihdettu
* Valvetronicin säätömoottori + ajastus

Nyt kone käy oikeasti niin herttaisen ihanasti kuin olla voi. Toivottavasti kestääkin. Lysti nyt oli sen +3000€. Kiitos.
dolmo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 16
Liittynyt: 31 Loka 2015, 09:53

Moro mestarit,

Nyt pitkän remontin jälkeen (ks. yllä) on kone alkanut syömään öljyä reippahasti ja savuttamaan kaasuttaessa. (1l/1000km) Onko mitä vinkkejä seuraavaksi?

Huohotin uusiksi?
Venttiilinvarren kumiongelmat?
Männänrenkaat?

Ei prkl. :curse: :curse: :curse:
Major
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 532
Liittynyt: 15 Huhti 2010, 12:52
Auto: 535xdta 2015 & F33 435iA Cab
Viesti:

Aero kirjoitti:Ei - siitä ei seuraisi tehonalenema vaan täysi käynnistymättömyys. Äkkiseltään tuo 2A67 viittaa Valvetronicin suuntaan.

Jos oikein tulkkailen kevyen intternettitutkimuksen perusteella, selviää hyvällä säkällä Valvetronicin ohjausmoottorin vaihdolla, proseduuri kuvattuna tuolla: http://www.pelicanparts.com/BMW/techart ... lacing.htm - mutta kannattaa kuitenkin käyttää jossain BMW:tä tuntevalla pajalla (Schmiedmann, JMW, marmoritiskit...) varmemman ja asiantuntevan diagnoosin (sekä korjaustarjouksen) saamiseksi.
Ei ainakaan N47:ssa kampiakselin anturin johdon ollessa oikosulussa aiheuttanut muuta kuin pidentyneen startin ja vikakoodin...
Tuontiautoja avaimet käteen -- myös rahoitus ja vaihto -- http://www.viacar.fi
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

^^Vaikka ei välttämättä asiaan liitykään (ainakaan minä en heti keksi yhteyttä uuden oireen ja tehdyn listan välillä), niin ison rempan päälle savuttavasta koneesta tulisi ensimmäisenä mieleen lähestyä rempan tehnyttä liikettä. Se on avain onneen (ehkä jaettuun), jos ilmenee että uudella ongelmalla on jotain tekemistä rempan kanssa.

^Seison korjattuna, ensimmäinen tekniikka josta kuulen moista, mutta todennäköisesti vastaavaa on muissakin Bemarin koneissa (ainakin dieseleissä, mutta jos niissä toimii niin miksi ei bensakoneessa). Lonkalta voisin veikata, että auto käyttää nokkien asentoantureiden dataa kampuran sijasta, mutta joutuu pyörittämään pidempään että tietää kummalla kampuran kierroksella nokka menee.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Vastaa Viestiin