220i coupé Keulan maali

Yleistä keskustelua vioista ja ongelmista
Surfer
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 13 Helmi 2017, 07:45

Moicca !
Ostin talvella 48 Tkm ajetun 220i coupen vm. 2015. Liikkeessä oli hyvin vahattu ja kiillotettu auto. Nyt kun olen pessyt ja puunannut autoa niin keulan maalipinta näyttää kuin olisi hiekkapuhallettu eli pieniä pistemäisiä maalin poistumista. Tänään mittarissa on 51 tkm. Edellinen omistaja kertoi, että auto ollut normaali liikennekäytössä.
2-vuotis takuutarkastuksessa todettiin, että normaalia kulumista.
Nyt ihmetyttää, että voiko olla keulan maalaus niin huono ettei kestä edes kahta vuotta.
Olen katsellut lukemattomien muiden Bemareiden keuloja, eikä niissä näy vastaavia jälkiä. Minulla oli myös useampia V merkkisiä autoja ammattikäytössä joilla kullakin oli ajettu satoja tuhansia kilometrejä, eikä keulan maali ollut yhdessäkään kulunut kuten nyt hankkimassani Bemarissa.
Pidän autosta, mukava ajaa ja sopivan kokoinen tarpeisiimme, mutta jos maali lähtee tätä vauhtia niin merkin vaihdos entiseen voi tulla kyseeseen.

Kysynkin, että onko muilla kokemuksia keulan maalipinnan heikkoudesta vai olenko yksin ongelman kanssa ja mitä pitäisi tehdä??

Ehkä automaalaamossa pystytään mittaamaan maalipinta ja toteamaan onko se sitä mitä sen pitäisi olla?

Turhaan pienistä kosmeettisista asioista en haluaisi purnata mutta kun vaivaa mieltä......

Pirunmerkki 666
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Sama ilmiö mullakin. Ostaessa reilun vuoden vanhana 93tkm mittarissa keulassa oli enemmän kivenjälkiä kuin mun autoissa on koskaan ollut, laitoin sen edellisen omistajan liian pienen turvavälin piikkiin. Mutta vaikka itse pidän reilua turvaväliä aina, kiveniskemiä on tullut kovaa vauhtia lisää, myös katon etureunassa on muutama jälki. Kyseessä '14 F31 Alpinweiß perusvärisenä.
jannes
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 77
Liittynyt: 22 Touko 2016, 22:25

Maalinpaksuuden pystyy kyllä mittamaan siihen tarkoitetulla laitteella esim. merkkihuollossa.

Kiveniskemien määrään vaikuttaa huomattavasti, missä ja miten ajetaan. Ajan itse työmatkaa moottoritietä pitkin, ja jo yhdessä talvessa kiveniskemiä tulee huimasti, vaikka yritänkin pitääkin turvavälin reiluna. Tuulilasi on mennyt myös melkein kerran vuodessa vaihtoon. Ainakin tässä F31-mallissa etupuskurin ja umpioiden pysty muotoilu tuntuu oikein imevän kiviä puoleensa. Konepellissä ei minulla ole kuin muutama jälki.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Vertailukohtana mulla edellinen halpa ranskalainen '05 auto, jolla ajoin samaa moottoritietä työmatkoja. 10v ja 94tkm aikana tuli yksi maalin läpi mennyt kiveniskemä, ei mitään muuta.
tlepist
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 10 Helmi 2015, 17:50

Itse olen joutunut autoni aina käytettynä ostamaan, mutta uskallan silti väittää että laatu huonontunut. Sekä entisessä F30:ssä että nykyisessä F20:ssä keula kehnommassa kunnossa kuin enemmän ajetuilla E-sarjalaisilla aiemmin. Vaikka muutoin autoja pidetty hyvin niin puskurit täynnä jälkiä.
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Itsellä 2016 F20 LCI Alpine valkosena, 10 tkm / 1 talvi takana, kaksi kiveä on jättänyt konepeltiin pohjamaalin läpi ulottuvan reiän + etupuskurista maalattu 2 kohtaa jotka mustaan muoviin asti ja kuskin puolen takalokarista muovisen takapuskurin reunasta yksi kohta. Pidän pitkää turvaväliä. Lisäksi edessä sisälokarista muovisen etupuskurin osista kuoriutui heti se renkaan edessä olevan hyllyn maali, siihen vedin ite kiveniskumassat rapsuteltuani loput irtoovat pois.

Oon ostanut viimeiset muutamat autot uutena. On täs ollut sama määrä maaluuta jo vuodessa ku edellisissä (toisen merkkisissä) ekassa kolmessa vuodessa. Vaimon auto 2014 Nissan Note (metallihohtovalkoinen), siinä maalattiin just 33tkm eka läpi-iskemä hantin A-pilarista, keulas ei oo niin sitten mitään vaikka vaimolle saa aina motkottaa että pitäis joskus edes vähän turvaväliä.

Noh, paskoihan mulla tuulilasikin 1000 km kohdalla tasan ekasta kivestä mikä siihen napsahti kesällä 1 kk luovutuksen jälkeen eli aika herkkää on vs. vanhemmilla 220 tkm ajettu W204 c-mersu vm. 2009 ja orggislasi vielä, keula ihan hyvä, konepellis muutama iskemä, umpiot oikeestaan aika pahas kunnos eli niihin kivipölly jättänyt jälkensä, pitäs myllyttää.
Anyway
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2010, 19:49
Paikkakunta: Helsinki

Kun muutama vuosi sitten vein 530:n kestovahaukseen, niin autoa hakiessani sanoivat, että konepellin
maali oli niin ohutta, että vahasivat sen kevyellä kädellä. Arvelivat, että oli käytetty usein konepesussa.
Ja sen voi arvata, kun auto oli toimitusjohtajalla ollut ja varmaan pesty jatkuvasti.
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Onhan BMW:ssä paksu lakkakerros, mutta taitaa olla kyse maali- ja lakkapinnan kovuudesta ts. japanialaisissa paljon pehmeempi pinta -> ei lohkea joka iskusta pala pois. Toki nykypemareiden keulatkin on tosi pystyjä niin kivet osuu kohtisuoraan vs. viistäen.
Surfer
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 13 Helmi 2017, 07:45

Kiitos vastauksista. Niistä voi todeta, että merkkikohtaisia eroja on huomattavasti. Taidan käydä maalaamossa mittauttamassa maalipinnan paksuuden ja ihmetellä sitten miten asiaan pitäisi suhtautua. Kyselin asiaa maahantuojan puolelta mutta osaan jo odottaa mitä sieltä vastataan :-( Jotenkin tuntuu uskomattomalta, että näinkin arvokas auto kärsii kosmeettisista ongelmista. Vähän sama kuin täydellisellä missillä olisi syylä nenän päässä, tuo oli vertauskuva enkä tarkoita pahoittaa ketään.
Asiat on niin kuin on ja käy niin kuin käy :-)
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Jos yhtään lohduttaa, niin keula ja konepelti on pirun helppo maalata uusiksi (ja paremmin).
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Jos vaan löytää jostain hyvän maalarin. Viimeksi osui kohdalle huono.
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Onhan tuo puskuri karussa kunnossa. Autossa 85tkm ja ihan ammutun näköinen koko keula. Livenä vielä pahempi kuin kuvassa.

Ajattelin ostaa juhannuspulloksi paikkamaalipullon ja hammastikulla korjailla. Saa nähdä tuleeko siitä mitään. Jos jollain tekniikkavinkkejä niin saa opastaa ;)
20170526_140707_resized.jpg
20170526_140707_resized.jpg (993.46 KiB) Katsottu 12459 kertaa
-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Bemarin paikkamaaliin sopii cocktail-tikku + vanupuikko + pala paperia, jonka päällä niitä pitää ettei maassa pyöri. Pitää olla nopea, kun kuivuu/tahmautuu niin nopeasti. Eli kunhan eka saat maalipinnan puhtaaksi ja kuivaksi (esim. pyyhi lopuksi huokoskosteudet pois Bilt-Hamber Cleanser fluid tms.), sekotat hyvin paikkamaalin, sit purkki auki.

Maalikynän pensselistä (pyyhi enimmät pois eka purkin suun reunaan ettei valu maahan) voi supernopeesti cocktailtikun päähän ottaa oikean kokoisen pisaran ja tipauttaa sen koloon (joka on pystypinnalle paljon vaikeempaa kun esim. konepellin päälle vaakapinnalle johon se nyt hulahtaa ja levittyy melkein itsekseen). Sen jälkeen cocktailtikun toisella päällä tai vanupuikolla pyöräyttäen ylimääräiset pois, ettei tule pattia vaan sileä pinta. Pitää olla nopea, jos maali yhtään kuivahtaa (älä tee lämpimälle pinnalle/auringonpaisteessa) ja pyöräyttää, niin tulee rosoinen/huokoinen pinta.

Se pitää mennä siihen kuoppaankin sillä tikulla just laakista eikä melkeen, muuten kuivuu liikaa eikä tippa tipahda tikusta enää tai sitä pysty enää silottamaan muutaku vesihionnalla kuivumisen jälkeen tai pyyhkii kokonaan pois Cleanser fluidilla tms. "tärpätillä" (älä käytä tärpättiä!). Puolikuivana voi toki koittaa ylimääräiset ottaa hyvin varovasti pois REUNOILTA JOS ON MENNYT YLI / viereen ohuelti. Älä koske keskikohtaan, menee vituiks. Jos lipsahtaa ohi/yli, niin parempi pyhkästä vanutikulla heti...

Lakka on huomattavasti helpompi pistää ja ei kuivu ihan niin herkästi + on muokattavissa/pyyhittävissä helpommin. Sen voi pistää vaikka sillä lakkasiveltimellä (tai hammastikulla jos pieni iskemä ts. sellanen joka ei mee pohjamaalin läpi, eli joku 1-2 mm), sit ylimääräiset vanutikulla pyöräyttäen pois viereiseltä lakkapinnalta, ettei tuu kovin paljoa pattia (jotka voi kyllä hioo pois, mutta koska sulla on niin pirusti noita jälkiä niin et sä voi koko puskuria hioa :D). Ei haittaa, vaikka jää vähän lähmää tai menee yli, voi vähän ajan päästä kun on vanhan lakan päältä kuivahtanut niin vaikka kynnen päällä ottaa puolikuivana ylimääräiset pois.


Helpomminhan toi varmaan onnistuis, jos sais ohennettua tota maalia huomattavasti ettei kuivuis niin nopeesti ja ois lirumpaa. Mut voi olla paha rasti ohentaa oikein ts. jos sais maalikaupasta pyydettyä ihan liruna oikeeta sävyä niin helpottus noi sun pienenpienet miljoona iskemää aika paljon ja ei tulis sitä cocktailtikun päänkään kokosta pattia joka kohtaan niin herkästi.
pmj
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 219
Liittynyt: 06 Tammi 2015, 11:40

^Spraymaalin kanssa pn helpompaa koska paljon ohuempaa. Sitä suihkii johonkin purkin kanteen. Paikkamaaleja saa myös sprayna esim. marmoritiskiltä.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

masaf1 kirjoitti:Mut voi olla paha rasti ohentaa oikein ts. jos sais maalikaupasta pyydettyä ihan liruna oikeeta sävyä niin helpottus noi sun pienenpienet miljoona iskemää aika paljon ja ei tulis sitä cocktailtikun päänkään kokosta pattia joka kohtaan niin herkästi.
Kyllä palvelevasta kaupasta saakin, ainakin niitä mitä sekoittavat itse.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Kannattaako tuota Phuksin auton keulaa enää tupsutella paikkamaalilla, kivenjälkiä näyttää olevan kymmeniä jos ei satoja? Työtä valtavasti, eikä lopputuloksesta tule yhtä hyvä kuin kokonaan maalatusta.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Wonderi kirjoitti:Kannattaako tuota Phuksin auton keulaa enää tupsutella paikkamaalilla, kivenjälkiä näyttää olevan kymmeniä jos ei satoja? Työtä valtavasti, eikä lopputuloksesta tule yhtä hyvä kuin kokonaan maalatusta.
+1
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Meinasin samaa pistää, mut pyyhin tekstin ja maalarisuosituksen Peltikorjaamo Parviaisesta jos pk-seudulla pyörii... :)

Ohan tos hirvee homma, mutta toki tehtävissä, siihe vielä itse myllytys päälle niin se on parikybää vs. 500 €.

Jos maalaamos maalaa, niin sit saa myllyttää koko auton keulan jotta istuu konepeltiin ja homma paisuu.
Avatar
Raimo Miettinen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 753
Liittynyt: 04 Marras 2010, 20:03
Auto: BMW 525dA F10 ex. 320dA M-Sport E91, 120da

Rajoittuuko tämä ongelma nyt kuitenkin esim. 1- ja 3-sarjaan?
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Ainakin F10:jä nähny ite yhtä piestyjä. Voi olla tuuristakin kiinni, miten kova/pehmee/paksu/ohut kerros sattuu tehtaalta tulemaan jne. Kylhän toi Mersullaki esim. W205 C-sarja, GLK ym. ym. on ihan yhtä paskoja. Mut riippuuhan toi miten lähellä ajaa ja millasilla teillä. Esim. Kehä3 sisäpuolella kaikki kiilaa hiekkapöllytyksen kera metrin päähän eteen kaistoja vaihdellessa jne. niin aika äkkiä menee keula ruvelle "perässä tulijoilla" noin niinku talvisin suolahiekkapaskapöllyssä. Mut tosiaan esim. Nissanissa niin pehmee pinta, ettei oikeestaan ku jossain taitekohdissa tai pienellä kaarevuussäteellä (esim. A-pilarien kulmat) ole mahdollista saada sellasta iskua herkästi, joka menis pohjamaalin läpi. Mut vastaavasti naarmuuntuukin kyllä ihan pirun helposti, mut on kyllä suunnilleen risun raapasukin claybarilla korjattavissa...
Vastaa Viestiin