E87 levoton moottoritiellä

Yleistä keskustelua vioista ja ongelmista
jarruvalo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 20
Liittynyt: 04 Kesä 2017, 11:54

Tuli ostettua Laakkoselta alkuvuodesta vm 2011 BMW 116i. Alussa auto tuntui oikein mainiolta mutta nyt on alkanut ilmetä paikoitellen aika kovaa levottomuutta moottoritiellä. Auto ikäänkuin hakee jatkuvasti ja sitä joutuu korjaamaan jatkuvasti pienellä ohjausliikkeellä. Pahinta tuo on Helsinki-Turku moottoritien töyssyisillä osuuksilla. Ensiapuna kulahtaneet RFT Bridgestonet on vaihdettiin Nokian Hakka Blue 2 renkaisiin ja tehtiin nelipyöräsuuntaus, mutta tuo ei juurikaan auttanut muuhun kuin siihen että perä tuntuu nyt stabiilimmalta. Samalla tsekattiin alustan osat, joissa ei kuulemma ollut mainittavasti väljyyttä.

Ongelma tosiaan esiintyy lähinnä moottoritiellä eli >80 km/h nopeuksissa.

Mistähän päin tätä vikaa pitäisi lähteä selvittämään? Ohjaus? Alusta? Joku muu?
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

jarruvalo kirjoitti:Tuli ostettua Laakkoselta alkuvuodesta vm 2011 BMW 116i. Alussa auto tuntui oikein mainiolta mutta nyt on alkanut ilmetä paikoitellen aika kovaa levottomuutta moottoritiellä. Auto ikäänkuin hakee jatkuvasti ja sitä joutuu korjaamaan jatkuvasti pienellä ohjausliikkeellä. Pahinta tuo on Helsinki-Turku moottoritien töyssyisillä osuuksilla. Ensiapuna kulahtaneet RFT Bridgestonet on vaihdettiin Nokian Hakka Blue 2 renkaisiin ja tehtiin nelipyöräsuuntaus, mutta tuo ei juurikaan auttanut muuhun kuin siihen että perä tuntuu nyt stabiilimmalta. Samalla tsekattiin alustan osat, joissa ei kuulemma ollut mainittavasti väljyyttä.

Ongelma tosiaan esiintyy lähinnä moottoritiellä eli >80 km/h nopeuksissa.

Mistähän päin tätä vikaa pitäisi lähteä selvittämään? Ohjaus? Alusta? Joku muu?
Minun F30 on levoton myös, hakee joka urasta eikä mene itsestään suoraan. Ollut näin uudesta asti. Itselläni runflat renkaat, kuulemma helpottaa vähän jos laittaa alle tavalliset.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
jannes
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 77
Liittynyt: 22 Touko 2016, 22:25

Minkä kokoiset vanne/rengas-paketit teillä on, entä rengaspaineet? Omassa on nyt alla F30 M-Sportin 19" staggered setti (eli edessä 225/40/19 ja takana 255/35/19) RF-renkailla ja menee kyllä oikeastaan kuin juna moottoritienopeuksissakin. On tosin alkuperäistä jäykempi alustakin, ehkä se auttaa.
jarruvalo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 20
Liittynyt: 04 Kesä 2017, 11:54

Rengaskoko on kesä- ja talvirenkaissa se perus 205/55-16. Rengaspaineet on 2,5 kaikkialla. Alempiakin paineita voisi tietysti kokeilla noin alkajaisiksi...

Ja kyllä tämäkin meni alussa kuin juna, mutta nyt on selvästi jotain pielessä.
Emppu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 51
Liittynyt: 29 Huhti 2014, 19:39
Paikkakunta: Pk-seutu

Minun F30 muuttui uraohjuksesta täysin urista piittaamattomaksi sen jälkeen kun vaihdoin Pirellin runflatit
Continentalin normirenkaisiin. Rengaskoko on 225/50-17. Urat ei tunnu enää yhtään, mutta kyllä tuo edelleen on hieman levoton isommilla nopeuksilla ja varsinkin tuulisella säällä. Auto on vakioalustalla, joten liekö sillä vaikutusta asiaan. Toisessa threadissa oli puhetta siitä, että M-Sport -alusta saattaisi olla vähemmän levoton.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

jarruvalo kirjoitti:Samalla tsekattiin alustan osat, joissa ei kuulemma ollut mainittavasti väljyyttä.
Tarkistiko alustan välyksiä BMW-asiantuntija vai joku muu? Bemarissa pienikin välys pilaa tarkaksi viritetyn ajettavuuden, jossain Ooppelissa sama välys ei haittaisi mitään. Jos yhtään epämainittaviakin välyksiä jostain löytyy, puslia vaihtoon vaan.
jarruvalo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 20
Liittynyt: 04 Kesä 2017, 11:54

Schmiedmannilla tuo katsottiin. Suuntausraportissa oli sellainen havainto, että caster-kulma on 6 asteen tietämillä kun ohjearvon minimi on 30 minuuttia enemmän. Tuota ei voi kuulemma säätää ja ohjearvojen ulkopuolella oleminen johtuu pienestä kulumasta puslissa, mutta tuon ei pitäisi kuulemma vaikuttaa ohjaustuntumaan, koska ei ole "poikkeuksellisen kaukana ohjearvoista".
jarruvalo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 20
Liittynyt: 04 Kesä 2017, 11:54

Tyhjentelin vähän renkaita ohjearvojen rajalle ja nyt pari päivää ajeltuani voin sanoa, että ohjaustuntuma muuttui aika tavalla. Auto on toisaalta vähän stabiilimpi ja menee töyssyistä pehmeämmin. Toisaalta urissa vetely paheni ekspontentiaalisesti ja erityisesti peräpää tuntuu nyt epävakaammalta. Täytyy ehkä kokeilla vielä jotain paineita tältä väliltä, tai sitten laittaa taakse enemmän paineita kuin eteen...?
Vastaa Viestiin