EGR-venttiili

Yleistä keskustelua vioista ja ongelmista
tom55
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 13 Huhti 2015, 18:59
Auto: F11 Touring 520d Xdrive

Onko EGR-venttiilin vuoto kovinkin yleinen 2014 ikäisissä autoissa, kun heti takuun päätyttyä alkoi vuotamaan? Kovin vaihteleva on vaihdon hintakin bemarin huoltoliikkeissä.
Njord
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 31
Liittynyt: 29 Loka 2015, 12:34
Auto: 530d ja 118i
Paikkakunta: Hollola

Venttiilin voi tukkia niin se ei haittaa enää
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

tom55 kirjoitti:Onko EGR-venttiilin vuoto kovinkin yleinen 2014 ikäisissä autoissa, kun heti takuun päätyttyä alkoi vuotamaan? Kovin vaihteleva on vaihdon hintakin bemarin huoltoliikkeissä.
Heti takuun loppumisen jälkeen yleensä maahantuoja kustantaa tai ainakin osallistuu. Viestiä bmw finlandille.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Logger
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 22
Liittynyt: 08 Loka 2013, 23:47
Auto: F34 320d xdrive -14

Omassa, vuoden -14, reilu 100t ajetusta autosta EGR-venttiili jumiutui niin pahasti, että imusarjaan suli reikä. Seurauksena paha moottorivaurio. Ilmeisesti koko moottori menee vaihtoon. Oma luottamukseni näihin euro-6 diiseleihin, joissa EGR-venttiili taitaa enimmäkseen olla aina auki on ainakin koetuksella. Korvausasiaa selvitellään tällä hetkellä Saksassa asti.


Sent from my iPhone using Tapatalk
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Näitähän on pragannu myös B47-koneisista, itselläkin takaisinkutsuna 6/2016 valmistetusta Laakkosella just pistettiin uusi ohjelma. Vaihtoehdot oli, jos yhtään jumittaa / liikerata suppeutunut niin uusitaan kokonaan, jos vielä toimii niin uusi softa. Softalla siis meni. Mutta se uusi softa varmaan järkeistää tuon toimintaa (ts. kasvattaa päästöjä :D).
Palomies
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 34
Liittynyt: 04 Marras 2011, 19:04
Auto: 535D X-drive

Logger kirjoitti:Omassa, vuoden -14, reilu 100t ajetusta autosta EGR-venttiili jumiutui niin pahasti, että imusarjaan suli reikä. Seurauksena paha moottorivaurio. Ilmeisesti koko moottori menee vaihtoon. Oma luottamukseni näihin euro-6 diiseleihin, joissa EGR-venttiili taitaa enimmäkseen olla aina auki on ainakin koetuksella. Korvausasiaa selvitellään tällä hetkellä Saksassa asti.


Tervehdys.

Mikä moottori oli kyseessä?

Sent from my iPhone using Tapatalk
Logger
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 22
Liittynyt: 08 Loka 2013, 23:47
Auto: F34 320d xdrive -14

Palomies kirjoitti:
Tervehdys.

Mikä moottori oli kyseessä?
320d, N47 sarjaa (2014) . Moottorissa on BMW:n power kit, mutta sillä on tuskin vaikutusta tähän vikaan.




Sent from my iPhone using Tapatalk
jannes
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 77
Liittynyt: 22 Touko 2016, 22:25

Tuskin tosiaan Power Kit voi vaikuttaa tuohon mitenkään.

Aiheuttiko minkäänlaisia oireita ennen totaalituhoa?
Logger
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 22
Liittynyt: 08 Loka 2013, 23:47
Auto: F34 320d xdrive -14

jannes kirjoitti:Tuskin tosiaan Power Kit voi vaikuttaa tuohon mitenkään.

Aiheuttiko minkäänlaisia oireita ennen totaalituhoa?
Pientä nykimistä kun kiihdytti vähänkin reippaammin. Jos teki useamman kiihdytyksen peräkkäin niin nykimistä ei enää välttämättä esiintynyt. Näin jälkeen päin asiaan tutustuneena, epäilen vahvasti että tuo nykiminen liittyi juuri egr-venttiilin sulkeutumiseen. Kun nykiminen riippui kierrosalueesta ja kiihdytyksen reippaudesta. Käyetyllä vaihteella tai nopeudella ei niinkään väliä. Olin asiasta jo maininnut edellisen huollon yhteydessä, mutta mitään kuulemma löytynyt. Mielestäni merkkihuollon olisi pitänyt osata epäillä egr-venttiilin toimintahäiriötä.

Varsinainen hajoaminen tapahtui rauhallisessa matka-ajossa. Lyhyt palaneen haju ohjaamoon ja 20 km myöhemmin Drive train virheilmoitus. Ajoin kotiin ja varasin huollon.

Tuon käryn haistamisen jälkeen pysäytin auton, ennen mitään virheilmoitusten esiintymistä, mutta en havainnut mitään erikoista ja olinkin varma, että se haju johtui jostain muusta autosta. Käry nimittäin ajoittui liikenneympyrään, jossa pyöri pari vanhaa katiskaa samaan aikaan.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Avatar
penttim
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 189
Liittynyt: 30 Touko 2016, 16:13
Auto: F32 420dA M Sport
Paikkakunta: Ilmajoki

Tänään tuli F32:ssa taas drivetrainin virheilmoitus iDriveen ja vikamuistiin oli jäänyt merkintä EGR:stä.
Moottorina B47 ja mittarissa 27tkm. EGR-venttiili on vaihdettu tätä ennen jo kahdesti.

Käsittämätöntä pelleilyä tämä pakokaasujen takaisinkierrätys, jos venttiilit menee jumiin tuolla tiheydellä.
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Senhän takia ne vanhoista autoista koodattiinkin pois, ettei sotke konettakaan turhaan kierrättämällä paskat takaisin...
Logger
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 22
Liittynyt: 08 Loka 2013, 23:47
Auto: F34 320d xdrive -14

Logger kirjoitti:Omassa, vuoden -14, reilu 100t ajetusta autosta EGR-venttiili jumiutui niin pahasti, että imusarjaan suli reikä. Seurauksena paha moottorivaurio. Ilmeisesti koko moottori menee vaihtoon. Oma luottamukseni näihin euro-6 diiseleihin, joissa EGR-venttiili taitaa enimmäkseen olla aina auki on ainakin koetuksella. Korvausasiaa selvitellään tällä hetkellä Saksassa asti.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Nyt on sitten koko moottori vaihdettu. Bmw:n piikkiin. Myös puolitoista kuukautta käytössä ollut sijaisauto maksettiin. Ohjelmisto autossa edelleen -14 versio.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Vastaa Viestiin