Apuaa! Etupää kolahtelee "kumeasti" ei metalli/metalli vaan hieman pehmeämpi. Esim. kaivon kannet, hihastetöyssyt alas tultaessa, loivissa hidasteissa saa vetää vaikka 60km/h ei mitään kolahtelua eikä ääntä. Ravistimella ei löydy väljyyttä. Iskarit vaihdettu, kolina vaan jatkuu. Niin ja molemmin puolin vas/oik erikseen ja yht. aikaa.
Olisiko kellään vinkkiä mistä etsiä, paitsi rakentamalla etupää uusiksi.
F11/2010 Etupään kolina
Kysymyksestä ei ilmennyt paljonko autolla on ajettu ja kuuluiko ääni ennen iskarijumppaa? Tulihan iskarien vaihdon yhteydessä uusittua yläpään kiinnikkeet? Ns. "yläpään laakerit". Ne on yksi vaihtoehto. Ja mikäli autolla on paljon ajettu voi kallistuksen vakaajan korin kiinnitykset (kumipuslat) myös olla väljistyneet. Koiranluut ehkä,mutta niistä väljistyessään tulee yleensä terävämpi ääni,kuin kuvaamasi "kumina".KaKe2 kirjoitti:Niin lisäyksenä. Nimismiehen kikkaroissa kolisee jos kikkarat harvakseltaan, jos tiheästi, niin kolinaa ei kuulu. Parhaiten kolinan saa esille mukulakivitiellä n. 40km./h vauhdissa
Samantapaista lonksahtelua oli minullakin (E90/2010, 110000km). Valitin paikallisella korjaamolla ratin käännössä, esim. parkkiruutuun ajettaessa, satunnaisesti kuuluvasta karheasta rasahduksesta. Huoltomies kertoi laittaneensa hieman öljyä jonnekin etuiskareiden yläpäähän. Rahiseva ääni hävisi, samoin lonksahdus. Pitää kysyä tarkemmin öljyn kohdetta...
Löysikö joku jo lääkkeen? Kevyt lonksunta äityi nyt kovaksi kolinaksi. Muuta väljähköä ei vääntelemällä näy kuin iskarin alapää, jos sekään. Olikin löystynyt koiranluun pultti. Nyt vaan enää vanha vaiva eli vissiin se ohjausvaihde joka lonksuu lievästi.
Viimeksi muokannut pasiassa, 10 Marras 2017, 16:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.